آخرین مطالب

فنِّ ديپلُماسي ازديدگاه دکترمحمدجوادظريف وزيرامورخارجه دولت تدبيرواميد+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما

فنِّ ديپلُماسي ازديدگاه دکترمحمدجوادظريف وزيرامورخارجه دولت تدبيرواميد+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما

نتیجه تصویری برای دکتر ظریف

***نسيم معرفت***


** فنِّ ديپلُماسي ازديدگاه دکترمحمدجوادظريف وزيرامورخارجه دولت تدبيرواميد


دکتر ظريف : «کنفرانس بن» بدون حمايت‌هاي سردار سليماني بي‌نتيجه بود

وزير خارجه کشورمان گفت: در کنفرانس بن اگر حمايت‌هاي سردار سليماني نبود، نتيجه‌اي حاصل نمي‌شد.

آغاز سخنراني ظريف در آيين گشايش رسمي انجمن علمي ديپلماسي ايرانبه گزارش حوزه سياست خارجي گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در آيين آغاز به کار انجمن ديپلماسي ايراني که بعدازظهر امروز (سه‌شنبه پانزدهم بهمن 1398) در مرکز مطالعات سياسي و بين‌الملل برگزار شد، با گراميداشت دهه فجر و سالروز پيروزي انقلاب اسلامي گفت: بعيد مي‌دانم از زماني که ارتباطات ميان اقوام و ملت‌ها شروع شد، بدون استفاده از فني به نام ديپلماسي، روش ارتباط گيري و نهادينه کردن دستاوردها، نظم به ارتباط ميان قوم‌ها داده باشد.

او  افزود: هيچ تلاشي بدون گفتگو نتوانسته به تلاش‌ها ثمر داده باشد و ديپلماسي ابزار کاهش هزينه‌ها و نتيجه بخشيدن به تلاش‌ها است. دنياي امروز دنياي تکثر ابزار قدرت‌ها است. در جهان در حال تحول، ابزار قدرت نمي‌تواند فقط ابزار مادي باشد. زماني تنها ابزار قدرت جنگ و قدرت نظامي بود. دولت‌ها نيز انحصار ابزار جنگي را داشتند.

ظريف اظهار کرد: حتي در تعريف دولت، توانمندي ابزار استفاده از خشونت سازمان يافته را مطرح مي‌کردند. طبيعي است در اين دوران ملاک قدرت، شمارش ماشين جنگي بود.

وزير خارجه کشورمان اضافه کرد: هر چند در اين دوران ديپلماسي وجود داشت و مي‌توان گفت جنگ‌ها با مذاکره به پايان مي‌رسيد، ولي اين ابزاري براي قدرت بود. ديپلماسي گاهاً براي کاهش تنش و هزينه استفاده مي‌شد.

او گفت: در موضوع ديپلماسي در مورد عقد قرارداد ترکمنچاي کمي اجحاف شده است. ديپلماسي تلاشي بود تا به جاي تعيين مرز در قزوين، مرز را در حاشيه ارس تعيين کرد و قدرت مسلط را عقب راند.

وزير امور خارجه افزود: به تدريج منابع قدرت متکثر شد. وقتي قدرت اقتصادي مطرح شد، ديپلماسي اقتصادي رشد کرد. زماني که قدرت فرهنگي مطرح شد، پاي ديپلماسي فرهنگي به ميان آمد.

سپهبد سليماني بعد از شهادتش قدرتمندتر شده‌است

ظريف اظهارداشت: در دهه 70 يکي از ابزار‌هاي آمريکا براي مقابله با شوروي، ابزار موسسات آموزشي بود. در دنياي جديد، منابع قدرت به‌شدت تغيير کرده است. هزينه‌اي که ارتش آمريکا امروز براي فائق آمدن بر قلب‌ها مي‌کند، زياد است و حتي از بودجه نظامي برخي کشور‌ها بيشتر است. آموزشي که امروز به سربازان آمريکايي در مورد فرهنگ کشور مورد تجاوز داده مي‌شود، زياد است و اين نشان مي‌دهد که اکثر منابع قدرت به رسميت شناخته شده و حتي صاحبان اسلحه نيز آن را باور کرده اند.

او گفت: امروز ديپلماسي نه فقط کاستن از هزينه شکست و نهادينه کردن قدرت است، بلکه خود ابزار قدرت است و بدون ديپلماسي نمي‌توان قدرتمند بود و قدرت را نهادينه کرد. به ديپلماسي احتياج است تا دستاورد ميداني داشت و اين واقعيت به معناي تسليم، پذيرش سلطه و يا قبول نظريات ديگران نيست و به معناي اين است که کشور‌هاي کم قدرتمند‌تر مي‌توانند با توسل به ابزاري که لزوماً مادي نيست، قدرتمند باشند.

* وزير خارجه با بيان اينکه ديپلماسي خود منبع قدرت است و نه فقط ابزار قدرت، ادامه داد:  هيچکس به اندازه من در دنيا از موشک دفاع نکرده است. اما بايد بگويم اگر ملاک قدرت کشور هزينه کرد نظامي باشد بايد دانست که آمريکا 600 ميليارد هزينه نظامي دارد و ايران در حدود 6 و يا عربستان بسيار بيشتر از ما هزينه مي‌کند. اما آيا با اين هزينه عربستان از ما قدرتمند‌تر است.

او گفت: ميزان قدرت کشور‌ها فقط با ملاک‌هاي مادي شناخته نمي‌شود و کلام‌هاي معنوي مانند تکيه به مردم و ايستادگي مهم است تا کسي نگويد اگر من نباشم شما در دو هفته فارسي حرف مي‌زنيد. ابزار معنوي قدرت مانند سپهبد سليماني است که بعد از شهادتش قدرتمندتر شده‌است. اگر قبول داريم که شهادت قدرت مي‌آفريند، باور و استقامت قدرت مي‌آفريند، بايد باور کنيم که ديپلماسي هم ابزار قدرت است.

ظريف اظهار کرد: ديگر در دنيايي زندگي نمي‌کنيم که غربي‌ها هر چه بخواهند انجام مي‌دهند. امروز دنيا ديگر دنياي مادي نيست. ديگر دنيايي نيست که آمريکا هر تصميمي بخواهد، اجرا شود. آمريکا به اعتراف ترامپ حدود دو تريليون دلار هزينه نظامي کرده و متوجه شده که با زدن سردار سليماني ضعيف‌تر شده و افول خود را آغاز کرده است.

در کنفرانس بن اگر حمايت‌هاي سردار سليماني نبود، نتيجه‌اي حاصل نمي‌شد

وزير خارجه اضافه کرد: با ديپلماسي مي‌توان قدرت کشور را در جهان تثبيت کرد و به جهان کشور را شناساند. ديپلماسي به عنوان يک ابزار به معني تعديل واقعيات است. اگر بخواهيم از ديپلماسي به عنوان هنر، علم و ابزار قدرت استفاده کنيم، بايد از شرايط محنت خارج شود. اينکه قبول ديپلماسي به معناي وادادگي است، اشتباه است. همين ساختمان در هر سه شنبه ميزبان نشست ميان من و سردار سليماني بود تا نشان دهد که چگونه ديپلماسي و ميدان مي‌توانند همکاري کنند.

ظريف گفت: در کنفرانس بُن اگر حمايت‌هاي سردار سليماني نبود، نتيجه‌اي حاصل نمي‌شد. روابط تنگاتنگ من با شهيد سليماني باعث اين نتيجه شد. ميزان کمک سردار سليماني براي نتيجه کنفرانس بن از هر کسي بيشتر بود. ديپلماسي و ميدان مکمل هم هستند و نه اينکه يکديگر را تضعيف کنند و بايد اين را بپذيريم.

وزير خارجه اضافه کرد: بايد فهم خوبي از ديپلماسي داشت. ديپلماسي ما بر اساس باور و ايثار و شهادت است. هماني که موشک مي‌سازد، برادرش در وزارت خارجه است. هيچ دوگانه‌اي وجود ندارد. چهل درصد از خانواده وزارت خارجه ايثارگر است که اين ميزان خارج از نيرو‌هاي مسلح در جمله بيشترين سازمان‌هايي است که ايثارگر دارد.

ظريف افزود: بايد بپذيريم همه چيز ما مردم است. مبنا مردم است. نيروي نظامي ما از مردم بوده و از خارج وارد نشده و يادمان نرود که در دوران جنگ همه به صدام کمک مي‌کردند و ما با توسل به مردم موفق شديم. ديپلماسي ما مردمي است و از موارد ديگر جدا نيست. وحدت ما در کثرت است. بايد بپذيريم که همه با هم هستيم و ديپلماسي ابزار و عامل قدرت است. در همه زمان‌ها توافق خوب و بد بدون مذاکره نتيجه نداده است.

او تصريح کرد: هر کسي فاتح يا مغلوب شده، بايد در نهايت با يک مذاکره و توافق موضوعي را بپذيرد و آينده سر ميز مذاکره مشخص مي‌شود. ديپلماسي نوعي از مقاومت است. در مذاکرات برجام برخي از همکاران من ترجيح مي‌دادند که در جبهه باشند، چرا که مذاکره هم مقاومت است و هم سخت است. مقاومت به معني باور کردن خودکار هست.

وزير خارجه با بيان اينکه اگر ما روي هويت خود نايستيم، کسي در دنيا ما را تحويل نمي‌گيرد، گفت: برخي کشور‌هاي منطقه ناراحت هستند که چرا ما را کسي باور نمي‌کند. جوابش مشخص است، شما خودتان خود را باور نکرده ايد. فرقي ميان مذاکره و مقاومت وجود ندارد. دنياي کنوني دنياي ديگري است و ابزاري جديد در آن مسلط شده و ديپلماسي بخشي از اين ابزار است. اميدواريم ديپلماسي در گام دوم بتواند به پيشبرد اهداف کشور، انقلاب و نظام کمک کند.

گفتني است، در پايان اين مراسم نمايشگاهي از 30 پوستر ديپلماسي ايران رونمايي شد و مورد بازديد حضار قرار گرفت.

https://www.yjc.ir/fa/news/7234841/%DA%A9%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3- .


***********************************


** رابطه با امريکا و مذاکره با اين کشور به جز در موارد خاصي براي جمهوري اسلامي نه تنها هيچ نفعي ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلي است که دنبال کار بي منفعت برود؟! 

امام خامنه اي


ديدار سفرا و رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور


نتيجه تصويري براي امام خامنه اي



* منشور سياست خارجي+ضرورت ديپلماسي فعال و هوشمند

 


**{حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري سخنان‌شان در ابتداي امسال فرمودند: تصور برخي دولتمردان دولت قبلي و همچنين برخي دولتمردان دولت فعلي اين است که اگر ما در قضيه هسته‌اي با امريکا مذاکره کنيم، موضوع حل مي شود. من هم به دليل اصرار آن‌ها بر مذاکره درخصوص موضوع هسته‌اي، گفتم مخالفتي ندارم اما همان موقع هم تاکيد کردم که خوشبين نيستم.  نقل از خبر آنلاين -خبرگزاري تحليلي ايران}

**حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي  (صبح روز چهارشنبه  22/ 5/  93)در ديدار وزير امور خارجه، سفيران و مسئولان نمايندگيهاي ايران در خارج از کشور، دستگاه ديپلماسي کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملي و سرمايه ملي ايرانيان خواندند و ضمن تبيين ويژگي هاي ديپلماسي ايراني و ضرورت ديپلماسي فعال و هوشمند در دوران بسيار مهم گذر به نظم جديد جهاني سخنان مهمي را در بي فايده بودن تعامل با امريکا بيان کردند.{که حجت الأسلام سيد احمد خاتمي در نماز جمعه تهران گفت که مي توان اين بيانات را  منشور سياست خارجي عنوان کرد}حضرت آيت الله خامنه اي بخش پاياني سخنانشان را در اين ديدار به موضوع تعامل با جهان اختصاص دادند.......................................
ايشان با تأييد سخنان دو روز قبل رئيس جمهور(درروز دوشنبه 20/ 5/  93) در جمع سفيران و کارداران درخصوص تعامل با همه دنيا افزودند: در اين ميان دو استثنا وجود دارد رژيم صهيونيستي و امريکا.
حضرت آيت الله خامنه اي با بيان چند دليل و استدلال درباره نفي تعامل با امريکا تأکيد کردند: رابطه با امريکا و مذاکره با اين کشور به جز در موارد خاصي براي جمهوري اسلامي نه تنها هيچ نفعي ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلي است که دنبال کار بي منفعت برود؟!
ايشان افزودند: عده اي اينجور وانمود مي کردند که اگر با امريکايي ها دور ميز مذاکره بنشينيم بسياري از مشکلات حل مي شود، البته ما مي دانستيم اينجور نيست اما قضاياي يک سال اخير براي چندمين بار اين واقعيت را اثبات کرد.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در گذشته ميان مسئولان ما و مسئولان امريکا هيچ ارتباطي نبود اما در يک سال اخير بخاطر مسائل حساس هسته اي و تجربه اي که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماسها، نشستها و مذاکراتي داشته باشند اما از اين ارتباطات نه تنها فايده اي عايد نشد بلکه لحن امريکايي ها تندتر و اهانت آميزتر شد و توقعات طلبکارانه بيشتري را در جلسات مذاکرات و در تريبونهاي عمومي بيان کردند.
رهبر انقلاب افزودند: البته مسئولان ما در نشستها در جواب طلبکاري آنها، جوابهاي قوي تر و گاهي گزنده تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخي ها، به هيچ چيز کمک نمي کند.
رهبر انقلاب در همين زمينه، افزايش تحريم ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: امريکايي ها نه تنها دشمني ها را کم نکردند بلکه تحريم ها را هم افزايش دادند! البته مي گويند اين تحريم ها، جديد نيست اما در واقع جديد است و مذاکره در زمينه ي تحريم هم، فايده اي نداشته است.
ايشان افزودند: البته در زمينه ادامه مذاکرات هسته اي، منع نمي کنيم و کاري که دکتر ظريف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پيش رفتند دنبال مي شود اما اين، يک تجربه ذيقيمت ديگر براي همه بود که متوجه شويم نشست و برخاست و حرف زدن با امريکايي ها، مطلقاً تأثيري در کم کردن دشمني آنها ندارد و بدون فايده است.
رهبر انقلاب در تبيين ضررهاي ناشي از مذاکره با امريکايي ها افزودند: اين کار ما را در افکار عمومي ملتها و دولتها به تذبذب متهم مي کند و غربي ها با تبليغات عظيم خودشان، جمهوري اسلامي را دچار انفعال و دو گانگي جلوه مي دهند.
ايشان همچنين ضرر ديگر نشست و برخاست با امريکا را ايجاد زمينه براي طرح توقعات جديد از سوي آنها دانستند.
رهبر انقلاب در جمع بندي اين بخش از سخنانشان، تعامل با رژيم صهيونيستي را موضوعاً منتفي خواندند و درباره امريکايي ها هم گفتند: تا وقتي وضع کنوني يعني دشمني امريکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امريکا درباره ايران ادامه داردتعامل با آنها نيز هيچ وجهي ندارد.
ره
بر انقلاب به افزايش نفرت ملتها از امريکا بخاطر هم دستي با جنايات صهيونيستها در غزه اشاره کردند و افزودند: هيچ کس در دنيا نيست که امريکايي ها را از مشارکت با جنايات و نسل کشي رژيم «غاصب، گرگ صفت، قاتل، کافر و ظالم صهيونيست» در غزه مبرا بداند، بنابراين امريکايي ها اکنون در موضع ضعف بيشتري قرار دارند.


 http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=12166 پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري

 


***************************************************


***آيا در مذاکرات هسته اي مي توان به آمريکا وغرب اعتماد کرد؟!!!+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/2715/ .کليک کنيد

 


***آيا در مذاکرات هسته اي مي توان به آمريکا وغرب اعتماد کرد؟!!!+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/2715/ .کليک کنيد



***آيا در مذاکرات هسته اي مي توان به آمريکا وغرب اعتماد کرد؟!!!+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/2715/ .کليک کنيد

 

 

*************************************************

*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی


*** عناوین و موضوعات اخلاقی،تربیتی ، اجتماعی، سیاسی...+وبلاگ نسیم معرفت+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

 

 


مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش