آخرین مطالب

گزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی رفسنجانی

گزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی رفسنجانی
آیت الله هاشمی رفسنجانی بر اثر حمله قلبی ساعتی قبل درگذشت

***نسیم معرفت***

گزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرِمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی رفسنجانی کیست ؟!!!+
***************************

**** گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی کیست؟!!! +http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/91+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما+کلیک کنید+

** گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرِمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی رفسنجانی کیست ؟!!!+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+استادسیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+1402+http://hakim-askari.rozblog.com/post/761 .+کلیک کنید+!

***************************

*** آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بزرگ ترین سیاستمدارِ بَین المِلَلِیِ عاقلِ با حُرِّیّتِ  ولایتمدارِ هوشمندِ دینمدارِ اخلاق مدارِ مَردُم دارِ مُتعهِّد و با اِنصافِ عصر ما می باشد

(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

************************************

آيت الله هاشمي رفسنجاني  شَخصيّتي مِلّي و بين المِلَلي و جهاني  و  روشني بخش در ابعاد مختلف است و با فُوت کردن عدّه اي با انگيزه هاي تخريبي و نفساني  ، نورش خاموش نخواهد شد و هر چه زمان بگذرد  اين عرض بنده براي ديگران روشن تر خواهد شد ....


(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

************************************

خاطرات هاشمی | قرار شد در موضع‌گیری درباره حمله به کویت عجله نکنیم | پایگاه  خبری تحلیلی انصاف نیوز

***نسیم معرفت***

** تا زمانی که انقلاب بالنده باشد مزاحمت دشمنان ادامه دارد

 

تا زمانی که انقلاب بالنده باشد مزاحمت دشمنان ادامه دارد

 ما نمی‌توانیم قدرت داشته باشیم ولی از مُبارزه با ظلم صرف‌نظر کنیم+15 فروردین‌ماه 1362 .


[آیت الله]اکبر هاشمی‌رفسنجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی 15 فروردین‌ماه 62 و در دیدار با اعضای حزب جمهوری اسلامی اظهار داشت: تا زمانی‌ که انقلاب ، حالت انقلابی و بالنده خود را حفظ کند باید در انتظار مزاحمت دشمنان خود باشد ، ولی اگر ما آرام گرفته و حرفی از حق و حقیقت نگوییم ، آن روز خیال دشمنان ما آسوده است . آنچه در لُبنان می‌گذرد برای ما و جمهوری اسلامی افتخارآمیز است زیرا در کشور اشغال شده ، جنگ‌زده و خُرد شده لُبنان درحالی که «همه» شمشیرها را غلاف کرده و فلسطینی‌ها و کمونیست‌ها و ملی‌گراها آرام گرفته‌اند ، تنها چراغی که روشن است ، چراغ اسلام ، روحانیّت و محرومان است... ما وقتی صحبت از حقِّ محرومان و شکستن استکبار می‌کنیم ، باید منتظر عکس‌العمل دشمنان انقلاب اسلامی بمانیم . خوشحال باشید که جمهوری اسلامی پایدار است و تا زمانی که حالت هجوم به آشیانه استعمار را حفظ کرده‌اید ، برای مبارزه طولانی‌ مدت آماده باشید زیرا ما نمی‌توانیم قدرت داشته باشیم ولی با ظالم مبارزه نکنیم . درحال حاضر نیز ما امکانات داریم و با تمام امکانات خود در خدمتِ مظلومان هستیم .

 

 **  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

 

https://farhikhtegandaily.com/page/196439/ +روزنامه فرهیختگان+

************************************

جماران - بغض آیت الله هاشمی رفسنجانی از مظلومیت شهید بهشتی و نقل خاطره ای  تلخ از عکس العمل امام به فاجعه هفتم تیر - صاحب‌خبر

***نسیم معرفت***

* راه مُقابله با نقشه‌های شومِ  دشمنان

آیت الله هاشمی رفسنجانی : دشمنان نقشه‌های شوم وسیعی برای ایران دارند+ 30 آبان 1390 .

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : برای مقابله با نقشه‌های شوم وسیع دشمنان علیه ملت ایران باید از همه نیروهای وفادار به نظام برای ایجاد وحدت در کشور استفاده کنیم . به گزارش فارس ، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری دومین کنگره دانشجویی بزرگداشت شهیدان باکری بیان داشت که  آرزوی حضرت امام [خمینی] (ره)، مبارزان و شهدای انقلاب اسلامی برپایی حکومت بر مبنای اسلام ناب بود . وی با اشاره به نیاز مردم دنیا به مکتب رهایی بخش اسلام و اهل بیت (ع) تصریح کرد : حضرت امام (ره) و یاران مبارز ایشان فکر می‌کردند اگر بتوانند الگوی مناسب و انسانی از اسلام در ایران پیاده کنند، قلوب مردم دنیا خود به خود به معارف این دین رهایی بخش جلب خواهد شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی ، روح اسلام و قرآن را حرکت بر مبنای خواست و اراده مردم خواند و با اشاره به ذکر لفظ "ناس" در جای جای قرآن کریم ، گفت: محور کار حضرت امام(ره) نیز در مبارزه با رژیم طاغوت و تأسیس نظام جمهوری اسلامی همراهی با مردم و با کمک آنان بر اساس اسلام بوده است . هاشمی رفسنجانی در تشریح توجه به رضایت و بیداری افکار عمومی ، حکومت امام اول شیعیان را به پشتوانه درخواست مردم از ایشان دانست و به مشکلاتی که پس از جنگ‌های متعدد در دوران خلافت ایشان برای مردم به وجود آمده بود، اشاره کرد . وی تصریح کرد : وقتی حضرت ملاحظه کردند که نارضایتی در مردم به وجود آمده، 10 نفر از اصحاب خاصّ خود را مأمور کردند که در مجامع عمومی دلایل مشکلات را بیان و روشنگری کنند و این نشان از اهمیت بالای نظر و خواست مردم برای حضرت علی (ع) داشت . آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأسیس حکومت اسلامی بر مبنای معارف اهل بیت (ع) پس از 14 قرن در جمهوری اسلامی ایران، این کشور را مناسب‌ترین مکان برای تأسیس نظام اسلامی دانست . آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد : اگر امروز ...  برای ارائه الگوی مناسب حکومت اسلامی مُشکلاتی به چشم می‌آید ، این امر به ذات معارف اسلام ارتباطی ندارد بلکه ناشی از سوء عملکردها و برداشت‌ها از اسلام و ارتباط با مردم است . وی در پاسخ به اظهارات برخی حاضران در جلسه که گفتند در حال حاضر دچار ریاضت سیاسی شده‌ایم ، بر لزوم ایجاد وحدت و آشتی ملی تأکید کرد و گفت: اکنون نیاز داریم برای مقابله با نقشه‌های شوم وسیعی که دشمنان برای ملت ایران در سر دارند ، از همه نیروها ، طیف‌ها و گروه‌های وفادار به نظام برای ایجاد وحدت و همدلی استفاده کنیم تا بتوانیم بر کید دشمنان فائق آییم . آیت الله هاشمی در پایان ،  تقویت امید و اعتماد در میان اقشار گوناگون جامعه را از نیازهای ضروری کشور خواند و ابراز امیدواری کرد با آشکار شدن نتایج برخی اقدامات و عملکردها ، راه صلاح و اصلاح در پیش گرفته شود .
https://fararu.com/fa/news/96201/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%86+فرا رو+
گناه ، باتلاق است مواظب باشید که در آن گرفتار نشوید

 عکس های لو رفته از جشن تولد 81 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی / خصوصی و  خودمانی !

***نسيم معرفت***

گناه ، باتلاق است مواظب باشید که در آن گرفتار نشوید

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : در تشبیه دیگری در روایات ما محیط گناه را به یک باتلاق تشبیه کرده‏ اند. نمی‌دانم آیا شما در زندگی به باتلاق گرفتار شده‎اید یا نه ؟! ، اگر آب زیادی در کویر جمع شود ، انسان ، اوّلین قدمی که در حاشیه‎ی باتلاق می‎گذارد کمی از پایش در گِل فرو می‌رود ، قدم دوم ، ساق انسان را می‌گیرد ، قدم سوم به زانو می‌رسد و رفته رفته ، انسان به جایی می‌رسد که نجاتش مشکل می‎شود ، هرچه دست و پا بزند ، بیشتر به زیر آب و لجن فرو می‌رود ، این حالت باتلاقی ، حالت گناه است، یعنی انسان که به گناه آلوده شد ، حال چه گناه مالی چه گناه زبانی و چه گناه عِرضی و ناموسی و اخلاقی ، متأسفانه این حالت در انسان تشدید می‎شود و انسان روز بروز آلوده‌تر و گرفتارتر می‎شود و در باتلاق گناه فرو می‌رود ، آن وقت هر چه دست و پا بزند می‎بیند که راه نجات بسته است .

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://nedayeesfahan.ir/112994/%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8 .+خطبه های  نماز جمعه آیت الله هاشمی رفسنجانی .

************************************

چرا جای آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در تصاویر 12 بهمن 57 خالی است؟

***نسیم معرفت***

 آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی  : .... تفرقه مسلمین برای کُفر جهانی و دشمنان اسلام بهترین هدیه است، خیلی ها از این القائات و تحریک ها برای ضربه زدن به اصل اسلام استفاده می کنند ، مومن زیرک است و نباید تحت تاثیر این فریب کاری‌ها قرار گیرد .

آیت الله  اکبر هاشمی رفسنجانی

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

 

https://www.mehrnews.com/news/676843/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%87%D9%85-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1 .

************************************

گزارش تصویری/ نماز جمعه تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی -1 -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

***نسیم معرفت***

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : جمهوری اسلامی یک لفظ نیست بلکه یک واقعیّتی است که از عقاید ما از قرآن ما از روایات ما و از ائمّه ما و از پیغمبر ما بما رسیده و ما به آن اعتقاد داریم و این دو تا (جمهوری+اسلامی) باید با هم باشد . مطمئن باشید که اگر یکی از این دو تا آسیب ببیند ما دیگر آن انقلاب را نداریم .  اگر « اسلامی » نباشد اصلا داریم به بیابان و بیراهه می رویم و اگر « جمهوری » نباشد اصلا قابل تحقّق نیست . آنجایی که مردم نباشند رأی مردم نباشد ، آن حکومت اسلامی نیست .

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://top-news.blogsky.com/1392/02/19/post-87/+آخِرین نمازجمعه ای که به امامت آیت الله هاشمی انجام شد .

************************************

منافع ملی اولویت نخست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود - ایرنا

***نسیم معرفت***

آیت الله هاشمی رفسنجانی :  اختلاف نظر اشکالی ندارد اختلاف رفتار بد است نزاع‌ها ما را ضعیف می‌کند و اُبُهّتمان را از بین می‌برد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://www.mizanonline.ir/fa/news/24116/%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%81%DA%A9%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA- .

************************************

یاداین برادرعزیزازذهن ما فراموش نمیشود+امام خامنه ای

عکس رهبر و رئیسی

نسیم معرفت

** یاد این برادر عزیز از ذهن ما فراموش نمی شود+امام خامنه ای

اکبر هاشمی رفسنجانی

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در ابتدای سخنانشان با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها)، یاد و خاطره‌ی مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی را گرامی داشتند و با اشاره به حضور فعال و اثرگذار ایشان در مجلس خبرگان  از ابتدای تشکیل این مجلس، گفتند: مرحوم آقای هاشمی شخصیتی باارزش و از عناصر مؤثر در نظام جمهوری اسلامی بود و یاد این برادر عزیز از ذهن ما فراموش نمی‌شود.۱۳۹۵/۱۲/۱۹

دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر انقلاب

اکبر هاشمی رفسنجانی+کلیک کنید .

اکبر هاشمی رفسنجانی+کلیک کنید .

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1537 +دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای .

************************************

در مورد آیت الله خامنه ای در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

***نسیم معرفت***

*حضرت آیت الله العُظمی امام خامنه ای : هرگونه هَتک حُرمت و رفتارهای غیر اخلاقی و توهین آمیز ، خلاف شرع ، مُخالف عقلِ سیاسی و ضربه به جمهوری اسلامی است و خداوند را خشمگین می سازد .

*حضرت آیت الله العُظمی امام خامنه ای : هرگونه هَتک حُرمت و رفتارهای غیر اخلاقی و توهین آمیز ، خلاف شرع ، مُخالف عقلِ سیاسی و ضربه به جمهوری اسلامی است و خداوند را خشمگین می سازد .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://hawzah.net/fa/News/View/87450/%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8- +پایگاه اطلاع رسانی حوزه+در دیدار اعضاء خبرگان رهبری سال 1389 .+

*******************************

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی، ارتحال رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سالهای مُتمادی در عهد جمهوری اسلامی، آیت‌الله آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ
 
با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای مُتمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حُجَّت‌ُالأِسلام والمُسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است . چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در بُرهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمّل و خطرپذیری کشانید . هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بَین‌َالحَرَمَین کربلای مُعَلّی بود به کلی بُگسلد و وسوسه‌ی خَنّاسانی که در سالهای اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در مَحبَّت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خِلَل وارد آورد . او نمونه‌ی کم‌نظیری از نسل اوّل مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج‌دیدگان این راه پُرخطر و پرافتخار بود.
سال‌ها زندان و تحمّل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آنگاه مسئولیتهای خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگهای درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم . اکنون این مبارز کُهَنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌یی مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد ، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است . غُفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنّا می کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم.
غَفَرَاللهُ لَنا وَ لهُ 

سیّد علی خامَنه‌ای
 19 دیماه 1395 

https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=35364+دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای .

 **  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

************************************

متن کامل جوابیه خانواده آیت الله هاشمی به نطق حمید رسایی - تسنیم

امیری که کبیر نبود

هاشمی رفسنجانی؛ دفتر خاطرات پشیمانی یا خطا هم دارد؟

***نسیم معرفت**

*** آثار فکری و قلمی و بیانی آیت الله هاشمی رفسنجانی+http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/93 +تنظیم : تَوسّط : اُستاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما + کلیک کنید+

*** آثار فکری و قلمی و بیانی آیت الله هاشمی رفسنجانی+http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/93 +تنظیم : تَوسّط : اُستاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما + کلیک کنید+

*** آثار فکری و قلمی و بیانی آیت الله هاشمی رفسنجانی+http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/93 +تنظیم : تَوسّط : اُستاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما + کلیک کنید+

*** آثار فکری و قلمی و بیانی آیت الله هاشمی رفسنجانی+http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/93 +تنظیم : تَوسّط : اُستاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما + کلیک کنید+

*** آثار فکری و قلمی و بیانی آیت الله هاشمی رفسنجانی+http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/93 +تنظیم : تَوسّط : اُستاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما + کلیک کنید

************************************

دروس استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

***نسیم معرفت***

 با سلام و احترام

همانگونه که قبلا هم بطور عمومي  در اين گروه (يعني گروه همنوايي روحانيون و طلاب و فضلاي گيلاني) اعلام کرده بودم که  بنده در هيچ گروهي مجازي هميشه ماندگار نمي شوم ، روي اين جهت  از محضر همه شما اَعِزَّه و بزرگواران و نور چشمان مُرخّص مي شوم و براي همه شما و خودم  آرزوي سلامتي و موفقيّت در همه امور  دُنيويّه و اُخرويّه از خداوند منّان مَسئلت دارم .

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خُشنود باشی و ما رستگار

وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ

مُخلص و دوستدار همه شما بزرگواران :

 سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

16 بهمن 1402

*****************************

سَلامُُ علیکم و رَحمةُ الله

البته همانطور که عرض شد بنا نداشتم که همیشه تو گروه ها باشم .... نسبت دادن های کوته نظرانه و جاهلانه و گاه عَنودانه و حَسودانه تازگی ندارد . این سنّت جاهلانه و گاه مُعاندانه و حسودانه در طول تاریخِ رسالت انبیاء و ائمه معصومین  علیهم السلام و پیروان راستین آنها بوده که پاکان و روشنگران راستین و مُتعهِّد را آماج تهمت ها و نسبت های ناروا قرار می دادند . خداوند متعال آگاه به سَریره ها است
وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ «آیه 4 سوره تغابُن» .

سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

17 بهمن 1402

**********************************

***نسیم معرفت***

 

*** پرهیز از اظهار نظرهای عَجولانه و تخریب گرانه

 

شتابزدگی در اظهار نظرها آثار ویرانگر فردی و اجتماعی  زیادی دارد که متاسفانه در جامعه ما و در گروه ها و شبکه های اجتماعی مشهود است . ترور شخصیتی مخصوصا در باره حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی بیشتر ناشی از این نوع رفتارها است و امیدوارم همه ما از این بلیّه محفوظ باشیم . طرف اصلا نمی داند که متن و سخن از کیست بدون توجه و عجولانه اظهار نظر می کند و نسبت های عجیب و غریب می دهد و یکی هم اومده گفته که من تو این گروه «گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی»  آماده مناظره هستم . آقای عزیز اول مطالعه دقیق بکن و ببین اصلا این مطلب مال بنده است یا دیگری ؟!! .‌ یک مطلب ارسالی رو دیده و  بدون دقت یک چیزی برداشت کرده و ناراحت شده و فرض کرده فرضا آقای سعادت منحرف شده و در دام فتنه افتاده و معلومه از سران فتنه جانب داری می کند و فرضا پول هایی هم ممکن بهش داده باشند پس بیاییم سر و صدا کنیم  ای وای آقای سعادت گمراه شده به دادش برسید  داره تو گروه انحراف ایجاد می کنه و باید جلویش گرفته شود و باید کاری کرد !!!! و یکی هم که دوست بوده گفته من هم باهاش مناظره می کنم و روشنش می کنم حتما کتاب 9 جلدی رو نخوانده  و من خوانده ام  میام ثابت می کنم که ریشه فتنه چه هست و‌ کی هست .... !!!!   این روز ها و‌ مخصوصا  امروز  بیشتر به یاد مُلّاصدرا و اِبن عربی و شخص شخیص حضرت امام خمینی «ره»  افتادم و‌ می افتم که چه بلایی همین قضاوت های نسنجیده و‌ عدم دقت های برخی ها بر سرشان آمده ....  یکی از قشریّون حوزه دیده ، نشریه ای که پشتوانه جمعی سطحی نگر را با خود داشت نوشته که مُلّاصدرا در کتاب «اَسفار» اَلعِیاذُ بِاللهِ ( لواط) را تجویز کرده و  اَراجیفی در باره ابن عربی در آنجا  (آن نشریه کذایی) سیاه کرده است که .....


پناه بر خدا از  عَجول بودن و بدون فکر حرف زدن و اقدام کردن.....



سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

30 دی 1402 .

 

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

************************

با سلام خدمت همه دوستان عزیز+ در «گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی»


امیرالمؤمنین (ع) فرموده اند ؛ آن الفتن اذا اقبلت شبهت و اذا ادبرت نبهت ... [
إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ یُنْکَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ :  آنگاه که فتنه ‌‏ها روی آورند، حقّ و باطل درهم آمیزند و شبهه و سردرگمی ایجاد کنند، و هنگامی که پشت کردند، شناخته شوند. «نَهج البلاغه فیضُ الأِسلام خطبه 92» ] .

جای بسی تعجب است که بعد از گذشت یک دهه از فتنه 88 و دوره های قبل و بعد از آن کسی باشد که نداند آن فتنه بزرگ از ناحیه چه کسانی پایه گذاری ، هدایت و مدیریت شد و چه کسی در راس فتنه بود ؟! فتنه ای که شش ماه قبل از انتخابات  با تشکیل کمیته صیانت از آراء توسط سران فتنه زمینه اتهام بزرگ به نظام اسلامی را فراهم کردند  و در نزدیکی های انتخابات نیز نامه بی سلام و والسلام به رهبری عزیز نوشتند و منتشر کردند و صحبت از دود و آتش فتنه که خود افروخته بودند را هشدار  دادند  و زمینه را برای براندازان عنود فراهم کردند .هم انها که بدنبال تبدیل جمهوری اسلامی به جمهوری ایرانی بودند!  جمع بندی جامعه اطلاعاتی کشور  در باره ساختار فتنه 88 دقیقا به کسانی ختم شد که برادران ما از آنها به عنوان حضرت آیت الله ... یاد می کنند  . چه خوب است که برادران عزیز ما کتاب 9 جلدی دائرة المعارف فتنه 88 را مطالعه بفرمایند تا متوجه شوند چه کسی و کسانی در راس این فتنه بودند و خطبه بعد از خطبه خواندند و... متاسفانه هنوز هم کسانی در همین حوزه علمیه قم هستند که با نگاه جریان شناسانه به حقایق  نگاه نمی کنند و تولی و تبرای سیاسی را در نظر نمی گیرند . مگر قرار است ما با کسانی که فتنه گرند و بارها در مقابل رهبری عزیز تمام قد ایستاده اند وحدت داشته باشیم ؟!  آری رهبری عزیز به عنوان رهبر و ولی جامعه نسبت به برخی جریان‌ها و اشخاص خاص عنایاتی دارند . و مواظبت می کنند که تبدیل به قطب های مخالف نظام نشوند و به تعبیر آیت الله یزدی ره برای هر جریان و هر شخص خاصی تدبیر خاص دارند اما با فتنه گران بخصوص سران فتنه ، مرزهای مشخصی دارند . و برخی از آنها را تنبیه و برخی دیگر را بحضور نمی پذیرند .  اینجانب آمادگی مباحثه و حتی مناظره در جمع طلاب و فضلاء گرامی در این خصوص را دارم و پیشنهاد می کنم مسئولین گروه ترتیب جلسات حضوری را بدهند تا در کمال رفاقت و آرامش این موضوعات را به بحث بگذاریم تا روشن شویم  اراتمند و کوچکترین همه سربازان امام زمان عج ....

 

************************************

گزارشی از دیدار هاشمی رفسنجانی با شهید جهاد مغنیه - ایسنا

***نسیم معرفت***

نباید خود را در یک دایره تنگ بینشی غیر معقول قرار دهیم

سلام الله علیکم

به جان خود سوگند که هیچ مشکلی در سخنان حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی که تاکنون در این گروه (گروه همنوایی روحانیون گیلان-طلاب و فضلای گیلانی) ارسال کردم وجود نداشته و ندارد  بلکه همه اش بحمدالله مفید و سودمند و اندیشمندانه بوده ولی جای تاسف دارد که برخی بی جهت حساسیّت ایجاد می کنند .  طلاب و فضلای بزرگوار در مباحث مختلف از جمله مباحث سیاسی باید الگوی شان مقام معظّم رهبری امام خامنه ای  و امام خمینی «ره» و شهید مطهری ها و شهید بهشتی ها باشد که با مخالفین فکری و حتی حزبی شان بدون توهین و اهانت و جنجال آفرینی بحث می کردند و در واقع سیره این بزرگ مردان برگرفته از همان سیره روشنگرانه و حکیمانه اهل بیت «علیهم السلام» و قرآنِ کریم ، کتابِ جاویدِ آسمانی الهی مُحمّدی است . باید ظرفیّت ها و تحمّل ها بیشتر بشود . البته در مباحثی که گاهی مهم است ممکن است طرفین کمی تُند شوند که در یک حدّی می توان آن را طبیعی قلمداد نمود ولی گفتارها و رفتارهای خارج از نزاکت اخلاقی و شُؤون اسلامی در بحث ها  قابل پذیرش نمی باشد . این گروه  (یعنی گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی) جای خوبی هست برای تبادل نظر و نقد و بررسی دیدگاه ها در مباحث گوناگون و باید هم از این موقعیّت و فرصت آماده استقبال نمود و هم قدر دانی کرد . ما طلّاب و فُضَلای حوزه های علمیه نباید خود را در یک دایره تنگ بینشی غیر معقول قرار دهیم بلکه شایسته است که نگاه ها را در سطح خیلی عمیق و وسیع و جامِعُ الأَطراف و حتّی در سطح جهانی قرار دهیم . ما طلبه ها و روحانیّت عزیز و دانش آموختگان حوزوی فقط برای یک منطقه و یک شهر و یا مُتعلِّق به یک گروه و محلّه و ... نیستیم بلکه قلمرو فعالیت و رسالت تبلیغی و فرهنگی ما در سطح جهانی است و باید اینگونه بیندیشیم تا زود رنجیده و خسته نشویم . ما پیرو مکتبی هستیم که آیین و دین و کتابش  برای همیشه ؛ جهانی و بین المللی و به اصطلاح جهان شمول است و می تواند برای همه برنامه و پیام روشن و درست و اُستوار و حکیمانه داشته باشد و در این مسیر مقدّس و رسالت مُتعالی یقینا موانعی با علل های مختلف وجود دارد که با توکّل به خدا و تلاش و فداکاری و وسعت نظر می توان کار را پیش بُرد  . در قرآن کریم آیات قابل توجّهی است که نشان می دهد دین پیامبر «صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم» جهانی است و پیروان راستین و مُبلِّغان آن هم باید جهانی و‌ متعالی فکر کنند . در سوره اِسراء آیه 9 چنین آمده است : إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ ... و در سوره تکویر آیه 27 آمده است :إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ ....  امیدوارم خدای متعال به همه ما ظرفیّت والا جهت خدمت به دین پیغمبر 
«صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم» و ترویج آیین اُستوارش و نشر تعالیم حیاتبخش قرآن و اهل بیت «علیهم السلام» عطا فرماید .

آمِینَ رَبَّ العالَمین

** آیت الله   سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

16 بهمن 1402 .

***********************************

بنده که یک دوره نماینده طُلّاب بودم در طول چهار سال  ، چهار نطق مکتوب فکر شده پیش از دستور در مجمع عمومی نمایندگان طلاب در جامعه مدرسین قم داشتم و نطق پنجم را هم درخواست کرده بودم که جناب دکتر سقّای بی ریا در جایگاه مجمع عمومی که نمایندگان طلاب و فضلا و هیات رئیسه حضور داشتند فرمودند که حاج آقای سعادت  چهار نطق در طول این مدت داشته که در تاریخ مجمع طلاب شاید بی نظیر باشد و درخواست نطق پنجم هم دارد !!  ...  و گفت که با‌توجه به اینکه صد و هفتاد  ( کمتر یا بیشتر) نماینده طلّاب است  طبیعتا برای هر نماینده در طول چهار سالِ نمایندگی یکی یا دوتا نطق فراهم می شود . اَلغَرَض اینکه بنده چون حوزه علمیه و طلاب عزیز را در سطح جهانی و بین المِلَلِی می دیدم نه منطقه قم و ایران و نیز طلاب عزیز را سربازان حضرت ولیّعَصر «عجّ» می دیدم همیشه حرف و  نظر و طرح در سطوح مختلف و در ابعاد و‌ موضوعات و نیازمندی های  گوناگون  داشتم و ارایه می دادم ... آن طرح ها و نظرات فکر شده ما هم که بیان کردیم در بایگانی مجمع طلاب قم است و دارد خاک می خورد !!!!! 


سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

8 بهمن 1402 .

 

**  آیت الله   سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

***********************************


***نسیم معرفت***

** به افراد در پذیرش مطلب و یا نظر فرصت دهید

به نام خداوند بخشنده و مهربان

پرداختن به امور جُزئیّه که موجب شکستن وحدت و اُخُوَّتِ دینی است خلاف عقل سَلیم و تعالیم دینی است .  اگر در جایی که احساس می کنیم طرف مقابل حرف ما را با هر بیانی که می گوییم نمی پذیرد لزومی ندارد لجاجت کنیم که متأسِّفانه برخی از برادران خوب ما دچار این قضیه هستند ....  بگذار شاید یک روزی روی حرف ما اندیشه کند   و  بِالأَخِرَه  از سه حال خارج نیست :

1_ یا حرف ما را  بعدا می پذیرد

2_ یا بعدا نمی پذیرد

3_ یا بعدا موضع خاصّی نمی گیرد و میانه و مُتوسِّط می شود

بنده بِحَمدِالله بارها شاهد چنین تجربه هایی بودم  . یک نمونه اش این است که در سالی که آیت الله هاشمی رفسنجانی رحلت نمودند حرف و حدیث ها و بحث های درست و غلطِ زیادی مطرح می شد و خیلی داغ داغ بود . بنده در آن زمان گروه مَجازی به نام «نسیم معرفت» در واتساب داشتم که چند صد نفر طُلاب و فرهیختگان و فرهنگیان در آن عضو بودند . یکی از شاگردان بنده هم عضو این گروه بود .   این شاگرد عزیز که بی نهایت به بنده ارادت داشت  وافر می نمود و چند سالی پای دروس بنده می آمد یک روزی در این گروه مذکور ،  توهین های بزرگی به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی نمود که خیلی بد بود  و بعد بنده در صفحه خصوصی براش پیام دادم که اشتباه می کنید و اَدِلَّه اشتباه ایشان را تمام و کمال برایش تشریح کردم ولی قبول نفرمود و حرف های تُندتری می زد . در خود گروه هم به تناسب نکاتی ارایه می دادم ... حدود پنج ماه از رِحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گذشت . یک روز دیدم که همان شاگرد که در درس بنده هم خیلی فهیم و کوشا بود گذرش به فَیضیّه خورد و به مَدرَس و حُجره ای که تدریس می کردم [حُجره11]  آمد و حین سلام و احوال پرسی دستم را گرفت و بوسید و گفت بنده در باره حرف ها و سخنان شما که آن موقع به من تذکّر و راهنمایی نمودید فکر کردم و فهمیدم که روش بنده صحیح نبود و آن توهین های تُند و غیر شرعیِ بنده به آیت الله هاشمی درست نبوده است و خیلی عذرخواهی کرد....  ببینید عزیزان ،  این عزیز که شاگرد خاصِّ بنده و ارادت خاصِّ به اینجانب داشت بعد از پنج ماه به تذکرها و راهنمایی های بنده  عنایت نمود و اِلتفات فرمود .... چه توقّع دارید که شما هرچه بگویید و بنویسید طرف مقابل همان لحظه بگوید چشم و قبول !!!!!
   
فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ وَ الأَلبابِ

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

8 بهمن 1402 .

**   آیت الله   سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

************************************

اکبر هاشمی رفسنجانی - ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد

محمدتقی مصباح یزدی - ویکی فقه

14 نکته ناب از زندگی سردار سلیمانی که باید بدانید - تسنیم

***نسیم معرفت***

 

 

** پرسش و پاسخ (در گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی«27دی 1402»)

پرسش :

سلام علیکم . حضرت استاد  . عرض ارادت . یک سؤال در ذهن بنده هست اگر میتوانید بنده را راهنمایی بفرمایید . چرا مقام مُعَظَّم رهبری در سالگرد مرحوم هاشمی پیغامی ،حرفی، مراسمی ،یادی ، از ایشان نمی کنند  ولی این رویه را برای مرحوم علامه مصباح و یا شهید سلیمانی ندارند ؟؟؟؟ نظر بنده این است که اگر با اغماض و تساهل و تسامح بنگریم در ساده ترین حالت برخی می‌خواهند از زنده نگه داشتن نام ایشان اراده تضعیف نظام و رهبری را داشته باشند  . البته این در خوشبینانه ترین حالت ممکن است  . حالت های دیگری هم متصور است که چون برخی از دوستان با من در آن موارد  هم نظر نیستند و یا باعث ناراحتی آنان (در این گروه یعنی گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی) میشود از بیان آن معذور هستم  . اما یقینا عقل سلیم ،در هر صورت اقتدای به امام جامعه را توصیه می کند   . با تشکر

************************************

پاسخ :

عَلیکُمُ السَّلام و رَحمَةُ الله

ممنون از لطف جنابعالی

شاخصه های شخصیّتی  مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی از جهاتی با شاخصه های شخصیّتی علّامه مصباح و سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی متفاوت است :   آیت الله هاشمی رفسنجانی با توجه به اینکه از ارکان سیاسی بودند و  59 سال یا قریب به 60 سال با امام خامنه ای  دوست و برادر و هم رزم سیاسی و مبارزاتی و مُشارِک در عرصه های حکومتی بوده لاجَرَم  علاوه بر اشتراک نظرهای زیاد ، نظرها و دیدگاه های مستقلی نسبت به مقام مُعظَّم رهبری از قدیم تا زمان رحلت داشته است و اشتراک نظرهای قابل توجه این دو عزیز سبب ارتباط و علاقه قلبی چندین دهه شده  است بطوری که رهبری عزیز ایشان را برادر محسوب می دارد و می فرماید :  (...‌ مرحوم آقای هاشمی شخصیّتی باارزش و از عناصر مؤثر در نظام جمهوری اسلامی بود و یاد این برادر عزیز از ذهن ما فراموش نمی‌شود  .  .1395/12/19 .) .  در آن بخشی که مرحوم آیت الله هاشمی اجتهادهای خاص مُخلِصانه و غیرعَنودانه خودش را داشت مُتأسِّفانه عده ای مشکل دار با طمع هایی دور ایشان جمع شدند و ایشان هم به حسب ملاحظاتی مُتأسِّفانه آنها را طرد نفرمودند که مقداری تَبَعات داشته و دارد و امیدواریم که به جهت خدمات شایانی که برای اسلام و قرآن و اهل بیت  «علیهم السلام» و نظام و انقلاب اسلامی و ... داشته ، مورد بخشش و لطف الهی باشند .
إِنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ «آیه 115 سوره هُود».  یقینا ایشان جزو مُحسنین بود و اِن شاءَالله  مورد لطف الهی هستند .  و اینکه رهبری حکیم حضرت آیت الله امام خامنه ای در سالگرد های ایشان چیز خاصّی در باره ایشان بیان نمی کنند به احتمال زیاد شاید به جهت همین وصله های ناچسبی است که به  این سرمایه مِلّی و جهانی و بین المللی نزدیک شده بودند و هستند . البته مقام مُعَظَّم رهبری هر وقتی که داخل ضریح حضرت امام خمینی «ره» می شوند علاوه بر زیارت امام راحِل با علاقه و با وقار معنویِ خاصّ برای ایشان  یعنی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فاتحه و قرآن می خوانند و اما علامه مصباح و سردار دل ها ، عرصه های سیاسی و مبارزاتی  و مسؤلیتی  شان در حدِّ آیت الله هاشمی نبوده و نیست و جزو اَرکان سیاسی و محلِّ رجوع سیاسی نبودند لاجرم  اجتهادهای خاص در سطح کلان داخلی و جهانی موضوعا از این دو عزیز (علامه مصباح و سردار سلیمانی) مُنتفی بوده و مُواجَهه های آنها با شاخصین سیاسی کمتر بوده و از جهتی در انتخاب مواضع و موضع گیری ها در جاهای حسّاس ، راحت تر بودند و چون  زمینه ای برای اجتهادهای خاصّ در سطح کلان و جهانی نداشتند  لذا حاشیه یا حاشیه های خاصّی  هم نداشتند ولی روی هم رفته همه آن بزرگواران ( هاشمی و مصباح و سردار دل ها) نیّت خالصانه شان برای دفاع از اسلام و قرآن و نظام و انقلاب اسلامی بوده است . حَشَرَهُمُ اللهُ مَعَ مُحَمَّدِِ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ «علیهم السلام»  . البته اگر بنده جای آیت الله هاشمی بودم شاید به لطف الهی به آن وصله های ناچسب میدان نمی دادم و زمینه ای برای سوء استفاده آنها فراهم نمی کردم . شاخصه دیگر آیت الله هاشمی این است که یک خانواده شایسته در طراز اُفُق فکری ناب و مُقدَّس خود نداشت و عُطوفت و مهربانی افراطی ایشان نسبت به خانواده و فرزندان شان و نیز به برخی جریان ها برای حضرت ایشان مشکل ساز شد . ولی علامه مصباح و سردار دل ها در رفتار سیاسی و خانوادگی و .... مُتوازِن تر بودند و این خود یک نعمت و موهبت الهی است که رَزَقَنَا اللهُ وَ اِیّاکُم اِن شاءَاللهُ تَعالَی.

غَفَرَاللهُ لَنا وَ لَکُم

خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر فرماید .

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

27 دی 1402 .

 

**  آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

************************************

زن ایرانی می‌خواهد تفسیر عملی آیاتی باشد که در تعالیم اسلام برای شناخت جایگاه  زنان آمده

***نسیم معرفت**

 * در پاسخ به برداشت نادرست و کج اندیشانه یکی از اعضاء «گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی» در رابطه با سخنان آیت الله هاشمی در باره زنان :

در پاسخ به برداشت نادرست تون از بیان حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شما عرض می کنم که مطلب و پیام درست حضرت آیت الله رفسنجانی در باب حضور زن در جامعه رو  درست دریافت نکردید و اشتباه فهمیدید . آن بزرگوار در سطح دفع محدودیت های غیر صحیح برای زنان جامعه ، برای زنان و ...  صحبت فرمودند و قایل هستند که زنان می توانند با حفظ شُئُونات دینی ،  حضور فعّالانه و مسؤلانه  در جامعه داشته باشند . مسأله حضور فعّالانه و‌مسؤلانه است نه حضور عادی که شما برداشت نادرست کردید !!! . حضور مسؤلانه و فعّالانه را همه زنان محترم و فهمیده و مردان فهیمده درک می کنند  . چطور شد جنابعالی اِلتفات و درک نفرمودید !!!!.  حضور فعّالانه مثل عرصه های  حضور زنان در مبارزه با رژیم شاه و حمایت از انقلاب امام خمینی «ره» و مثل حضور زنان در راهپیمایی های 22 بهمن و 13 آبان و 9 دی و روز قُدس  و مثل حضور زنان در عرصه های علمی و پزشکی و دانشگاهی و جهادی و پرستاری و کارهای کشاورزی و  صدها مورد دیگر ....  اگر  خدای ناکرده امثال شما در بخش کوچکی از اداره کشور راه پیدا کنید و قدرتی خدای ناکرده داشته باشید معلوم نیست در آن حیطه چه بلاهایی بر زنان آن محیط وارد آید !!!!  برای رفع محدودیت های غیر صحیح و غیر مشروع از زنانِ محترم باید برای امثال جنابعالی آیه شریفه بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ  را جوری دیگری علاوه بر آنچه که در عصر جاهلیّت رخ داد ،  تفسیر نمود !! . آن زمان یک جور ظلم می کردند و حتّی دختران را زنده به گور می کردند ! اکنون اگر دست یک عده ای کج اندیش در قدرت باز شود بلایی بر سر زنانِ ملّتِ اسلام می آورند که چندین مراتب بدتر از زنده به گور کردن زنان خواهد بود !!!  آقای بزرگوار شما  توجه ندارید که آیت الله هاشمی رفسنجانی در سطحی دارد صحبت می کند که در طول تاریخ بر زنان اِجحاف و ظُلم های گوناگون شده است . حضرت امام خمینی «ره» و شهید مطهری ها و علّامه مصباح یزدی ها  هرگز حکم به محبوسیت زنان در منزل ها نمی کنند و اهل بیت «عَلَیهِمُ السَّلام» هم حکم به محبوسیت زنان در منازل نمی کنند . در ورود زنان به عرصه های مهم اجتماعی  و حضور مسؤلانه زنان در جامعه  نه اسلام و  اهل بیت «عَلَیهِمُ السَّلام» مخالفتی دارند و نه امثال بزرگان و علمایی که نام بردم و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نظر مُتعالی و ارزشمندش در این سطح از مساله است نه آن چیزی که شما پنداشتید و خیال نمودید و قیاس مَعَ الفارِقی نمودید  !!! . آری در حالات عادی شایسته است زنان جلوه گری در اجتماع نداشته باشند که تَبَعات سوئی دارد ‌ .  امیدوارم که کلام بزرگان را در سطح خود بزرگان برداشت و تفسیر کنید نه در سطح نازِله مَطروده غیر مُوجَّهه نامربوط  .....
سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

7بهمن 1402 .

**  آیت الله   سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

************************************

آیت الله هاشمی رفسنجانی لغو تحریم ها را تبریک گفت

***نسیم معرفت**

** کسانی که مشکل طینتی وباطنی دارندبهاشمی توهین میکنند

بنده تصمیم نداشتم که خیلی ورود کنم  ولی اگر ضرورت ببینم  در دفاع از حَیثیّت این بزرگ مردِ انقلاب که از اَرکان نظام جمهوری اسلامی ایران است و هیچ عاقلی تیشه به رُکن خود نمی زند ، تمام قد خواهم ایستاد و مطالب فراوان و سودمند ارایه خواهم کرد  تا سیه روی شود هر که در او غش باشد !! . صدها عُدُول از فُحُول و فقهاء بزرگوار و شخصیّت های برجسته و صالح گواهی واضح و روشن  بر صالح بودن  و مؤمن و مجاهد بودن  و مُحب و پایبند بودن به قرآن و اهلبیت «عَلَیهِمُ السَّلام» و اَمامَین انقلاب اسلامی برای مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی  دادند ولی برخی ها که مشکل طینتی و باطنی و مشکل اخلاقی و .... دارند می خواهند ثابت کنند که معاذالله  آیت الله هاشمی رفسنجانی فاسق و منافق  خائن و کافر و.... بوده است .... مشکل اساسی در همینجاست( عدم رعایت اصول اخلاقی و پرداختن به عیوب دیگران) ....   برخی از افراد ابتدایی ترین اصول اخلاقی را در بحث ها مخصوصا در مباحث سیاسی رعایت نمیکنند ولی هَلوعانَه  و حریصانه و مُتَهتِّکانه به بحث های سیاسی و دفاع از ارزش ها می پردازند . ارزش ها را زیر پا می گذارند تا ارزش ها در جامعه مستقر گردد !!!!!   کار و‌ گفتار و رفتار این قبیل افراد درست برخلاف فرموده سردار گیلان شهید حاج ابوالحسن کریمی «ره» است  که قریب به این مضمون فرموده بود : "قرار نیست که ما بمانیم تا ارزش ها محو شود ، قرار است که ما محو شویم تا ارزش ها بماند"  .  باید به این قبیل عناصر ناپخته و غیر منطقی و چه بسا هتّاک و بُهتان زننده  که بیش از حد هم دم از انقلاب و ارزش ها و رهبری عزیز می زنند ،  گفت  که شما نیاز به تربیت دارید و بروید خودسازی کنید و بیشتر از این پرونده اعمال تان را سیاه و ننگین نکنید  و بدانید که انسان غیر مُهَذَّب و نامتعادل و غیر منطقی نمی تواند هدایت کننده مردم و جامعه باشد .  و مولا علی علیه السلام چه زیبا فرمود : کیفَ یَهدی غیرَهُ مَن یُضِلُّ نَفسَهُ ؟! (تَضِلُّ نَفسُهُ ) یعنی چگونه دیگرى را راهنمایى کند  کسى که خودش را گمراه مى سازد؟! یا کسی که نفسش در گمراهی است !!  این مطلب حضرت آیت الله امام خامنه ای که مُکرَّرا بنده آن را در این گروه یعنی «گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی» ارسال کردم و می کنم بیانگر چه چیزی از آیت الله هاشمی رفسنجانی است و   چه حالی از ایشان را نشان می دهد ؟!!! حضرت آیت الله العُظمی امام خامنه ای «مُدَّ ظِلُّهُ العالی» در سال 1395 که سال رحلت آیت الله هاشمی بود چند مدت کوتاهی بعد از رحلتش این جمله روشنگرانه و معنا دار را فرمود : مرحوم آقای هاشمی شخصیّتی باارزش و از عناصر مؤثر در نظام جمهوری اسلامی بود و یاد این برادر عزیز از ذهن ما فراموش نمی‌شود  .  (1395/12/19)  . آیا امام خامنه ای یک منافق و فاسق و فاجر و ضد انقلاب و نظام برانداز و‌...  را  می فرماید که  شخصیتی باارزش است ... و یاد این برادر عزیز  از ذهن ما فراموش نمی شود !!  چرا آنهایی که لجن پراکنی شان نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی در این‌گروه «گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی» زیاد است و متأسِّفانه دم از ولایت و حمایت از امام خامنه ای و ...  هم می زنند توجه ندارند که در واقع  با این گفتارهای ناصحیح  و کینه توزانه ، رهبری عزیز را  نیز زیر سوال می برند چون ایشان فرمودند  که : «آقای هاشمی شخصیتی باارزش و از عناصر موثر در نظام جمهوری اسلامی بود و یاد این برادر عزیز از ذهن ما فراموش نمی شود .....»   بدخواهان و کینه توزان و انحراف کَشندگان مسیر روشن  باید در این دنیا و در آخرت پاسخگو باشند .  البته نقد مُنصفانه و بدور از اهانت ها و افتراها یک امری مطلوب و مُتعارف و مرسوم بوده و هست و خواهد بود و همه ما هم این روش را قبول داریم ....  شما عزیزان قضاوت فرمایید که آیا توهین هایی همانند طلحه و زبیر و یا شمر دانستن آیت الله هاشمی رفسنجانی و یا نسبت های نفاق و  نسبت قتل دادن به ایشان و...   نقد منصفانه است؟!!! . بنده تا حال در این گروه   «گروه همنوایی روحانیون و طلاب و فضلای گیلانی» تبلیغ شخص نکردم و تعجّب است که چرا چنین پنداشته می شود که بنده از شخص ، حمایت می کنم ؟ ! بخشی از آنچه را که از حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در این گروه گذاشتم  بیانات زیبا و حکیمانه ایشان بود که جزو  افکار مُتعالی محسوب می شود و اگر با نگاه زیبا و ناآلوده نگریسته شود جز خوبی و طروات و زیبایی بیانات حضرت ایشان چیز دیگری که نامطلوب باشد  دیده نمی شود و  نخواهد شد  .  چه خوب فرمود سهراب سپهری که : دیده ها را باید شست جور دیگر باید دید .  این افراد هتّاک و توهین کننده با این توهین ها به چه چیزی می خواهند برسند ؟! و به کجا می خواهند برسند  ؟! اَینَ یَذهَبُونَ . آیا  فردای قیامت و روز محشر کسانی که در باره آیت الله هاشمی رفسنجانی نظر انصاف دارند و برای او طلب مغفرت می کنند و ....   روسفیدترند یا‌ کسانی که با بی انصافی ایشان را متهم به انواع و اقسام اتهامات و دروغ ها و لجن پراکنی ها می کنند و نسبت های فسق و نفاق و طلحه و زبیر و عمر سعد و شمر ملعون و  ضد نظام و توطیه گر و فتنه گر و ....... می دهند ؟  از نظر فقهی و اصولی کدام دیدگاه به احتیاط و ورع و پرهیزگاری نزدیک تر است ؟!!!!  پاسخ این سوال مهم  خیلی دشوار نیست . کسی که فطرت پاک و طینتش را خراب نکرده باشد و از فکر و اندیشه صائب برخوردار باشد  جواب می دهد که فردای قیامت به فرض آن مرحومِ مظلومِ مُقتدِر یعنی هاشمی عزیز اگر بهشتی شد ، آنهایی که در باره آیت الله هاشمی رفسنجانی بی پروا  و بدور از تقوا هر چه دلشان خواست گفتند و‌ نوشتند ، فردای قیامت نزد آیت الله رفسنجانی روسیاهند و براساس روایات وارده تمام اعمال نیک این بدطینتان و بدگویان  هم بابت لجن پراکنی هایشان در پرونده اعمال آیت الله هاشمی ثبت می شود  و آنها یعنی بی پروایان  زیانکارند و «فَیقْعُدوا  مَلُوماً مَحْسُوراً»  !!!  .  و اما آنهایی که اهل احتیاطِ آگاهانه هستند  در دنیا و آخرت  رو سفیدند و اگر هم خدای ناکرده و مَعاذَالله  هاشمی رفسنجانیِ عزیز جهنّمی شد نزد پرودگار عرضه می دارند خدایا در دنیا برای او طلب مغفرت و عُلُوِّ درجات کردیم  امروز هم در این سرای آخرت از تو می خواهیم که او را  به جهت گواهی صدها و هزاران نفر از عُدول و خوبان و شایستگان برای ایشان  ، او را عفو بفرما .  آمینَ رَبَّ العالَمین و در آخر عرض می کنم : همه ما و شما و دیگران از گذشتگان و آیندگان برای همیشه در مَعرضِ امتحانات و آزمایش های مختلف الهی قرار داشته و دارند و داریم و هیچ کس مُسثنای از آزمایش ها و آزمون های الهی نبوده و نیست و نخواهد بود . عَصَمَنِی وَ عَصَمَکُمُ اللهُ تَعالَی مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ العاقِبَةِ اِن شاءَاللهُ ، نَسأَلُ اللهَ اَن یَغفِرَ لِی وَ لَکُم وَ لَهُم بِحَقِّ مُحَمَّدِِ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ «عَلَیهِمُ السَّلامُ» .

اَعاذَنَا اللهُ مِن شُرُورِ اَنفُسِنا وَ سَیِّئآتِ اَعمالِنا  .

 سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

**  آیت الله   سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

************************************

رنجنامه تاريخي حسين فدايي خطاب به هاشمي رفسنجاني منتشر مي شود - تسنيم

***نسيم معرفت***

به نام خدا

 

رنجنامه آقاي حسين فدايي

 

رنجنامه آقاي حسين فدايي از جهاتي محل اشکال است :



در رابطه با خبر واحد از جهت حُجّيت و عدم حُجّيت بحث هاي بسيار گسترده اي وجود دارد که مبسوطا در مباحث اصولي و غيره مطرح شده است  و اقوال عديده اي در باره آن وجود دارد .....   قول راوي و خبر واحد محفوف به قرينه قَطعيّه ،  فِي الجُمله يا بِالجُمله حُجّت است . ....  در رابطه با اصل‌گزارشگري جناب آقاي حسين فدايي محلّ بحث و ترديد  است و اينکه با‌ چه انگيزه هايي اين رنجنامه را نوشته است نيز محل مُناقَشه است و اينکه نظر کارشناسان در باره رنجنامه او چيست بايد بررسي شود و  اينکه قدر مُسلَّم است که  هر چه در اين رنجنامه آمده است نه مطلقا قابل تاييد است و نه مطلقا قابل تکذيب . عاقل نکته سنج و آگاه و‌ مُطّلع ،  از اين رنجنامه آنچه که صحيح يا‌ ناصحيح است به درايت در مي يابد که صحيح کدام است و نادرست و غلط و يا احيانا تحريف ما وقع کدام است !!! اگر گفته شود‌ که  رنجنامه جناب آقاي حسين فدايي در زمان حيات آيت الله هاشمي رفسنجاني در سال 1394 نگاشته شده و هاشمي رفسنجاني و دفترش در قبال اين رنجنامه سکوت کردند پس معلوم مي شود که محتواي رنجنامه و گزارش آن را قبول داشتند  در پاسخ به اين مسأله مي گوييم : سکوت ،  اِلزاما به‌معناي قبول و يا حتي تَلقِّي به قبول نيست بلکه قرايني وجود دارد که مَصالِحي بالاتر اقتضا داشته که حضرت آيت  الله رفسنجاني به رنجنامه مذکور  پاسخ ندهد .... فَتَأَمَّل جَيِّدا .  و نيز  توجه شود که وثاقت به حسب مراتب فرق دارد . در امور عادي  ، وثاقت عُرفي و عموميِ  جناب حسين فدايي ،  شايد محل قبول باشد و‌ کمتر محل نِقاش باشد اما در امور مُهِمَّه يا بسيار مُهمَّه ( که موارد قابل توجهي در رنجنامه اش چنين است) که حَيثيّات گوناگون مُهمَّه و عظيمه دارد که گاهي شأنيّتش طوري است که نياز به کارشناسي چند خُِبرَه  و‌ مُتخصِّص مي طلبد .  روايت يک فرد مثل ايشان در موضوع يا موضوعات مهم و يا بسيار مهم ؛  آن هم کسي که وثاقت عمومي دارد نه وثاقت خاصّ يا وثاقت خاصُّ الخاصّ ، حکايت و روايتش ممکن است يا حتما محلّ اشکال و‌ نِقاش باشد زيرا که مُحتمل و يا ظن مُتآخِم است که اَغراض شَخصيّه و‌ نَفسيّه  و‌ خَبط و خطاهاي خويش را دخالت داده باشد .
فَتَأَمَّل جَيِّدا  . و نيز اگر کسي در قبال اين مطالبي که در باب وثاقت و اقسام آن  گفتيم اشکال نمايد  که اگر راوي واحدي ، خبري را نقل کرد و ثِقَه بود ، قولش نزد عُقَلا  ، حُجّت است ، خواه امر مهم باشد يا اَهمّ . فقط بحث در اين است که آنچه را نقل مي‌کند بفهمد که چه مي‌گويد و  علماي ما در امور اَهَمِّ ديني ، بر اين اساس عمل کرده و حکم به واجب يا حرام داده اند. قطعا چنين اموري اَهمّ از نقل مطالب در مورد يک عالم ديني يا شخصيت  سياسي است ...   در پاسخ به آن مي‌گوييم : در رابطه با امور شرعيه و حرمت و وجوب ،  روايت يا رواياتي که راوي ثِقَه نقل مي کند با حفظ شرايط راوي و مُرجِّحاتِ داخليه و خارجيه  از باب تسهيل در امور شرعيه براي عباد ، روايت راوي ثِقَه فِي الجُمله مقبول است ولي در امور عَظيمه نظامي و حکومتي و مانند آن ها  وثاقت مُتناسب خود را که‌ توضيح دادم مي طلبد .

**  استاد سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي


13 بهمن 1402

************************************

 

شخصيت هاي زنجاني درباره آيت الله هاشمي چه گفتند - ايرنا

***نسيم معرفت***

آيت الله هاشمي رفسنجاني  شَخصيّتي مِلّي و بين المِلَلي و جهاني  و  روشني بخش در ابعاد مختلف است و با فُوت کردن عدّه اي با انگيزه هاي تخريبي و نفساني  ، نورش خاموش نخواهد شد و هر چه زمان بگذرد  اين عرض بنده براي ديگران روشن تر خواهد شد ....


26 دي 1402 .

(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

************************************

تصويري ديده نشده آيت الله هاشمي رفسنجاني در حال عيادت رهبر انقلاب در  بيمارستان/بوسه هاشمي بر پيشاني رهبري | طوطيانيوز

***نسيم معرفت***

** اگر آيت الله هاشمي زنده بود رهبري مُعَظَّم چه عنايتي به او ميفرمود ؟!

 

* .....  اگر مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني فرضا  به اذن الهي زنده شود (برايش رَجعت رُخ دهد) حتما مقام مُعظَّم رهبري حضرت  آيت الله امام خامنه اي به ايشان به عنوان فردي مُتديِّن و با درايت و امين و عاقل و عالِمي جامِعُ الأَطراف  ، يکي از عالي ترين و‌ مهم ترين منصب ها را  تفويض خواهد فرمود  .

* عاشَ سَعيداََ وَ ماتَ سَعيداََ وَ حَشَرَهُ اللهُ مَعَ آلِ طه وَ يس «عَلَيهِمُ السَّلامُ»


(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)


26 دي 1402 شمسي

************************************

برگزاري جلسه پرسش و پاسخ با حضور رياست دانشگاه صنعتي بيرجند

***نسيم معرفت***

*دانسته را دانستن يا جهت تکميل است يا تحصيل حاصل است

پرسش :

سلام عليکم

استاد سعادت عزيز ،  بعنوان عالم وارسته ، نظر مبارک خود را در خصوص جريان فتنه و نقش سران و هاشمي و فرزندان وي را بفرماييد تا بهرمند شويم .

پاسخ :


عليکم السلام

ممنون از لطف تون

دانسته را  دانستن يا جهت تکميل است يا تحصيل حاصل است ..... لاتَجِدُ شَخصاََ اَو اُمَّةََ اَو قَوماََ اِلّا 
أَنْ يُمتَحَنَ اَو يُمتَحَنُوا
بِالْفِتْنَةِ وَ الْفِتْنَةُ فِي کُلِّ زَمانِِ بِأَشکالِِ وَ اَلوانِِ مُختلِفَةِِ عَصَمَنِي وَ عَصَمَکُمُ اللهُ مِنَ  الفِتِنِ بِحَقِّ مُحَمَّدِِ وَ آلِهِ الطّاهِرينَ .

قوله تعالي : (وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ «سوره بقره آيه191»)



اَعاذَنَا اللهُ مِن شُرُورِ اَنفُسِنا وَ سَيِّئآتِ اَعمالِنا



سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

12 دي 1402 .

(آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی)

************************************

************************************

ایسنا - /گزارش تصویری/2 دیدار هاشمی رفسنجانی با آیات عظام قم

***نسیم معرفت***

نظر آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام در باره آیت الله هاشمی رفسنجانی  : ...  سوابق درخشان وی [آیت الله هاشمی رفسنجانی] با توجه به زحمات فراوانی که در راه به ثمر نشستن انقلاب و ارتباط بسیار وسیعی که با امام «رِضوانُ اللهِ عَلَیهِ» داشته و خدمات وی به مردم مُتعَهِّد ایران در پست هایی که به عهده گرفته بودند، بر هیچ کس مخفی نیست. وفاداری او به انقلاب و امام و مقام معظم رهبری تا اخرین لحظات عمر همچنان تداوم داشت ....

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://hawzah.net/fa/Article/View/106242/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%B9%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%B1%D8%AD%D9%84%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D9%84%D9%85 .+پایگاه اطلاع رسانی حوزه+

************************************

**اصل پیروزی انقلاب برای استکبارغافلگیرکننده بود+هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی در 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت | پایگاه اطلاع  رسانی رجا

***نسیم معرفت***

**اصل پیروزی انقلاب برای استکبارغافلگیرکننده بود+هاشمی رفسنجانی

 فکر می‌کنم با بررسی تاریخ کوتاه انقلاب اسلامی ایران خیلی خوب بتوان تحقق اراده حَتمیّه الهی را دید. به نظر ما که در کوران مسائل هستیم، قَطَعات مُعجزه‌آسای فراوانی در این دوره ...  داشته‌ایم که فکر میکنم برای دنیای اسلام بتواند منشاء تحوّل و تفکر جدید قرار بگیرد. چند مقطع را عرض میکنم تا ببینید که خداوند در صورتی که مردم در میدان باشند و انجام وظیفه کنند، چگونه مردم و دینشان را نصرت می‌دهد. اصل پیروزی انقلاب برای استکبار غافلگیرکننده و یک حادثه غیرقابل باور بود که ملتی با دست خالی و تنها، در مقابل دولتی نیرومند و دارای حامیانی قدرتمند در همه جای دنیا خیلی آسان آن حکومت را ساقط کرد. شما نظیری برای این حادثه در تاریخ انقلاب‌ها ندارید.  ...  ...  ... به هر حال از دشمنان تهمت خیلی میشنوید. می‌گفتند ایران خانم‌ها را اسیر کرد. زن ایرانی در خانه مُنزوی شده است. ولی امروز می‌بینند در دانشگاه‌ها اکثر دانشجوهای ما را دخترها تشکیل میدهند. استادان و معلمان ما زن‌ها هستند. البته بی‌بندوباری در ایران نیست. اما هر چه غیر از بی‌بندوباری و در مسیر پیشرفت و عظمت باشد، راه آن را برای زن‌هایمان باز کردیم. هرچه می‌خواهند، می‌توانند تحصیل کنند. اما دشمنان ما تبلیغات منفی میکردند. آمریکا گروهی مثل طالبان را به وجود آورد و کارهایش را قبول دارد. اما درباره ایران می‌گوید حقوق بشر را رعایت نمی‌کند! به هر حال ما از همه دوران سخت گذشتیم. این‌ها را به خودمان منتسب نمیکنیم. این‌ها را از خدا میدانیم. ما میدانیم که نمیتوانستیم این همه کارهای بزرگ در مقابل دشمنان قوی خودمان بکنیم. خداوند به ما کمک کرد. خداوند هم بی‌خودی کمک نمیکند. وقتی مردم راست میگویند، در صحنه باشند، مجاهده کنند، خداوند گفته اگر صبر کنید، ظفر و پیروزی را به شما میدهیم. وعدههای الهی مشروط است و ما باید شرطش را محقق کنیم. مردم ما این کار را کردند. بقیه را خداوند عنایت کرد.

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://rafsanjani.ir/records/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1- .+مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی .

************************************

**خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی باآیت الله العظمی بروجردی

رونمایی از کتاب جدید خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

نسیم معرفت

**خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی باآیت الله العظمی بروجردی

خاطره ای با آیت الله العظمی بروجردی

آیت الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری خاطرات تلخ و شیرین

سال های اول حضور در حوزه علمیه قم ، در باره یک برخورد

تشویق کننده  آیت الله العظمی بروجردی  می گفت :

« آنچنان حافظه من قوی بود که در دوران تحصیل در همان نُوق

[یکی از بخش های شهرستان رفسنجان] ، تقریباً همه اشعار شش کلاس

را حفظ کرده بودم و از اول تا آخر را بدون درنگ می‌خواندم.

وقتی به قم آمدم ، در سال دوم وارد ادبیات نسبتاً‌ پیشرفته‌تر

حوزه شدیم. کتاب« اَلفِیّه اِبن مالِک » را که هزار بیت شعر دارد ،

حفظ بودم. آدم اگر آن کتاب را حفظ کند، بر ادبیات مسلط می‌شود.

در منطق هم یک متن مختصر به نام «تَهذیبُ المَنطِق» از تَفتازانی

داشتیم که آن را هم حفظ کرده و علم منطق را با متن آن از بر بودم.

 حفظ کردن قرآن، جزء آرزوهایم بود. هر وقت می‌رفتیم جایی ،

دعا می‌کردم و از خدا می‌‌خواستم بتوانم حافظ قرآن شوم.

شنیده بودم آقای بروجردی به کسانی که قرآن و اَشعار را

حفظ کرده باشند، جایزه می‌دهد. اواخِر سال دوم تا اوایل سال سوم

تحصیلی حوزه در یک جلسه روضه پیش آیت‌الله بروجردی رفتم

و نامه‌ای به دست ایشان دادم. ایشان همانجا نامه را خواندند

و گفتند: الان حاضری امتحان بدهی؟ گفتم: بله. دو زانو نشستند

و شال کمرشان را تنظیم کردند و از هر سه موضوع سوال کردند.

از اَلفِیّه شعر سختی را پرسیدند و خواندم. از قرآن هم بخشی از آیه

 «مَا نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا»‌ (سوره بقره آیه ۱۰۶)

را خواندند، و گفتند ادامه بده و من ادامه دادم. سپس نوبت

به تَهذیبُ المَنطِق تَفتازانی رسید، فرمودند: از کُلیّاتِ خَمس

به بعد بخوان . آنقدر خواندم که فرمودند کافی است!

آیت‌الله بروجردی در همان جلسه از جیب خود پولی درآوردند

و فکر می‌کنم ۲۵ یا ۲۰ تومان به من دادند. دستور دادند برای من

شهریه مقرر کنند. آن موقع شهریه را به طلبه‌هایی می‌دادند که به لُمعه

رسیده باشند ، ولی به خاطر همین امتحان، هنوز سُیُوطی می خواندم

که به من ماهی ۹ تومان شهریه دادند. یکی از اعضای دفترشان

(آقای حاج محمد حسین اعلم) می‌خواستند محبّت کنند

که مرا به دفترشان بردند و یک دست لباس مُستَعمَل [استفاده شده]

به من دادند که به من برخورد ، گریه کردم و عبا را انداختم

و رفتم.»

(گفت‌وگوی آیت‌الله هاشمی با جمعی از نوجوانان گروه

کودک و نوجوان شبکه اول سیما ، برنامه نیمرخ، ۳ تیر ۱۳۷۷)

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://rafsanjani.ir/hashemi_at_a_glance+مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی .

 ***********************************

آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره شخصیت فراجناحی خود را حفظ کردند - ایسنا

***نسیم معرفت***

**تمدن اسلامی در واقع حاکمیت عقل است+آیت الله

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش «شَفَقنا» درباره تشکیل تمدن اسلامی و دلایل عظمت و انحطاط مسلمین بیان می‌کند : قبل از پرداختن به موضوع اصلی بحث (تمدن اسلامی)، باید به شرایط، ویژگی‌ها و امتیازات اسلام به عنوان ظرف آن مظروف یعنی تمدن اسلامی بپردازیم که این بحث در برگیرنده بسیاری از سؤالاتی است که مطرح شده است. از لحاظ شرایط زمانی ، اسلام پس از اَدیان زمینی و آسمانی آن روزگار به ویژه یهود و مسیحیت آمده که پیام‌آوران آن دو دین ، دو پیامبر اُولی‌العَزم بوده‌اند . تاکید بر اُولی‌العَزم بودن پیامبران ادیان یهود و نصارا به دلیل برجسته کردن این نکته است که هر دو دین، آسمانی و صاحب کتاب بودند. هرچند بعدها و در مسیر پیاده کردن قوانین دچار تحریفات عدیده شده‌اند. پس اسلام در زمانی از سوی پروردگار آمده که انسان آن روز با توجه به جمیع شرایط، نسبتا به بلوغ اخلاقی و تحت تعالیم پیامبران اعصار مختلف به مرحله‌ای از رُشد انسانی رسیده بود. با این نگاه ، اسلام باید در ایدئولوژی و جهان بینی خود، چیزی فراتر از ادیان گذشته و همگام با شرایط رشد فکری بشریت باشد که براساس اسناد متواتر آیات و روایات چنین است . از لحاظ شرایط مکانی نیز اسلام در منطقه‌ای ظهور و بروز یافت که اگرچه ساکنان آن در سال‌های دور ، پیروان دین حَنیف حضرت ابراهیم (ع) بودند، اما کم کم به مرحله‌ای در بت‌پرستی رسیده بودند که خانه کعبه به صورت رسمی محل نگه‌داری بت‌های لات، مَنات، عُزّیَ و… بود . مردمی که بجز برای تجارت، آن هم به صورت محدود با دنیای اطراف خویش و پیروان ادیان دیگر هیچ ارتباطی نداشتند و به صراحت اَسناد، در زمان بعثت اسلام، باسوادهای حجاز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسیدند.  از ویژگی‌های تمدن اسلامی اصالت و غنای فرهنگ اسلام ، عقل محوری و ارزش نهادن به معنویت است، تمدن اسلامی در واقع حاکمیت عقل است چرا که محور اساسی این تمدن تعالی انسان است که قوام آن به عقل است . شناخت دیگران و دیگرپذیری، سازگاری و دگرگونی ازجمله ویژگی‌های تمدن اسلامی است. آیین اسلام مهمترین قوه مُحرِّکَه تمدن اسلامی بوده و هنوز هم یکی از عوامل اساسی این تمدن است و شالوده‌ای لامُتَغَیّر به آن داده است . مسلمین، دورانی از عظمت و افتخار را پشت سر گذاشته‌اند که اعجاب‌آور است . آنان تمدنی عظیم و باشکوه بنا کردند که چندین قرن ادامه یافت و مشعل‌دار بشریت بود . اکنون نیز این تمدن، یکی از حلقه‌ی درخشان تمدن بشر به شمار می‌رود و تاریخ تمدن، به داشتن آن می‌بالد. مسلمین، چندین قرن در علوم، صنایع، فلسفه، هنر، اخلاق و نظامات عالی اجتماعی، برهمه جهانیان برتری داشتند و دیگران از خرمن فیض آنها توشه برمی‌گرفتند. بی‌شک با احیای بنیادهای شکل‌گیری تمدن اسلامی، می‌توان برقُلّه تمدن بشری صعود کرد و مشعل‌دار نهضت علمی جهان شد . بعضی‌ها می‌گویند انسانها عمر محدود دارند و جوامع هم مثل انسان‌ها همین طور است. دوران کودکی دارند، جوانی دارند. پیری دارند ولی رهنمودهای اسلام عمرش ابدی است . مثل بقیه تمدنها در تاریخ. دارای فراز و فرود است اما همواره در جهت تحلیل بشریت رو به جلو حرکت می‌نماید هرچند که ممکن است اصولی از این تمدن به اَشکال گوناگون بروز کند و افول کند و دوباره رشد کند .  با همین مقدمه کوتاه ، عظمت و رفعت دین مبین اسلام، برای راهنمایی انسانها روشن می‌شود. دینی که پس از 13 سال دعوت پنهان و 10 سال دعوت آشکار حضرت محمّد (ص) در مکه و مدینه پایه‌های تمدنی را در سرزمین حجاز و پس از آن در سراسر دنیا پی افکند که مصداق روشن “شجره طَیِّبه” است که “أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ -آیه 24 سوره ابراهیم”؛ دینی که چون با دل‌های مردم سر و کار داشت و اصل پذیرش آن «لا إِکْراهَ -آیه 256 سوره بقره» بود ، تمدنی را خلق کرد که امروزه در غرب و شرقِ عالَم گسترده است و پیروانش از لحاظ کمّیت، آن قدر هستند که اگر چه مراکز آمارهای جهان یک میلیارد و پانصد میلیون نفر می‌گویند، اما چند سال پیش بحثی در مجلس کانادا در این باره شده بود که اخبار آن بحث، حکایت از آمار بیشتر از این دارد. دینی که اگر چه بهترین و به روزترین اطلاعات را برای خیر دنیا و آخرت انسانها دارد، اما هیچ وقت از اقتباس خوبی‌ها دریغ نکرد و پیامبر اسلام (ص) در همان حجاز که شاخص اصلی مردمانش «اُمِّی» بودن است، مسلمانان را به علم آموزی، و لو با تحمّل سفر به چین که آن روزها براساس علوم جغرافیایی دورترین نقطه دنیا بود، تشویق می‌کند. [قالَ رَسولُ اللهِ «ص» : اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمِِ«کَنزُالعُمّال - وَسائِلُ الشِّیعَة، ج 27، ص 27 .  قالَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ : اُطْلُبُوا اَلْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَةِ اَلنَّفْسِ وَ فِیهِ مَعْرِفَةُ اَلرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ. بِحارُ الأَنوار ج2 ص32» ] . دینی که برای توجه به زندگی دنیوی مردم «مَن لا مَعاشَ لَهُ ، لا مَعادَ لَهُ» را تابلوی فعالیت‌های اقتصادی پیروانش می‌داند و دنیا را برای انسانها «ذَلُولًا-آیه 15 سوره مُلک» می‌داند و می‌گوید: «فَامْشُوا فِی مَناکِبِها وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ-سوره مُلک آیه15». دینی که برای زندگی انسانها در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، بر اعتدال در عفاف و کفاف، تأکید می‌نماید و پیروانش را «أُمَّةً وَسَطاً-آیه 143 سوره بقره» می‌خواند. دینی که برای آزاداندیشی دینی و شنیدن حرف‌های دیگران با خطاب «بشارت» بندگان خوب خدا را کسانی می‌داند که «یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ-آیه 18 سوره زُمَر». دینی که برای درس‌های اخلاقی مکاتب بشری و حتی در برخورد با مشرکان و بت‌پرستان با تاکید بر «لا تَسُبُّوا-سوره اَنعام آیه 108» به پیروان خویش این نکته را می‌گوید که «به بت‌های آنها ناسزا نگویید تا به خدای شما ناسزا نگویند.» دینی که برای مسایل جزایی، عادلانه‌ترین قوانین را دارد و حتی برای اُسرای جنگی هم حق و حقوقی در نظر گرفته است. دینی که اگر چه در زمان پیامبر (ص) به خاطر محدودیت قلمرو، صراحت‌های بیانی درباره سیاست‌های خارجی ندارد، اما نوع نگاه اسلام به دشمنان داخلی و خارجی نشان می‌دهد که بر «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ-سوره اَنفال آیه 60» را یک سیاست بازدارندگی دفاعی می‌داند. دینی که در صدر بعثت پیامبرش با تاکید بر «جِدال اَحسَن» اختلافات سلیقه را موجب تقویت می‌داند و به همان مقدار مسمانان را با تاکید بر «فَتَفْشَلُوا -آیه 46 سوره اَنفال» از تَنازُعات قومی، قبیله‌ای و فکری پرهیز می‌دهد. دینی که حکومت را نه بر مردم که برای مردم می‌داند و پیامبرش اگر چه در غدیرخُم ، حُجّت را بر مسلمانان تمام کرده‌اند، اما به حاکم الهی پس از خویش تأکید می‌نماید که «اگر مردم تو را نخواستند، رهایشان کن و کار را بخودشان واگذار کن». دینی که در تمدن و فرهنگ آنقدر با سِعَه صَدر برخورد می‌نماید که «نَهضت ترجمه» را برای تعامُلات علمی و فکری پایه‌گذاری می‌نماید و همین شیوه برخورد است که بعدها اَندَلُس و جزایر سِیسیل [واقع در بخش مرکزی دریای مدیترانه و ناحیه ای مستقلّ در کشور ایتالیا است]، دروازه‌های غرب برای پذیرش انوار علمی آفتاب اسلام می‌شوند . دینی که ظُلم ستیزی و استعمار گریزی را درصدر برنامه‌های آموزشی خویش برای رهایی انسان‌ها از یُوغ اِستبداد و استکبار می‌داند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 **  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://atna.atu.ac.ir/fa/news/64444/%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D9%84%D8%AD%D8%AA-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB+رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبایی+عَطْنا+

اکبر هاشمی رفسنجانی و حقوق بشر

***نسیم معرفت***

** بهترین کار برای آدم باسواد+آیت الله هاشمی رفسنجانی

بهترین کار برای آدم باسواد

آیت الله هاشمی رفسنجانی:  بهترین کار برای آدم باسواد این است که آنقدر که می‌فهمد ، بنویسد . یکی از ائمّه تعبیری دارند که می‌فرمایند «ما کُتِبَ قَرَّ وَ ما لَمْ یُکْتَبْ فَرَّ»(هر چه نوشته شود، تثبیت می‌شود و می‌ماند و هر چه نوشته نشود، فرار می‌کند)  + [ ما حُفِظَ فَرَّ وَ ما کُتِبَ قَرَّ : هر چه در حافظه آید از دست مى رود و هر چه در نوشته آید به دست مى ماند ] .خیلی چیزها است که زمانی به فکر انسان می‌آید و بعدآ گم می‌شود. اگر بنویسید. ممکن است قابل پخش و استفاده دیگران باشد. وقتی که می‌نویسد. فکر منسجم می‌شود حرف در ذهن شکل ندارد. وقتی که می‌خواهد عبارتی درست کند، به آن نظم می‌دهد. وقتی نظم گرفت، جاهای خالی نمود پیدا می‌کند. این جاهای خالی انسان را دنبال تحقیق می‌فرستد. تحقیق از نوشتن بیرون می‌آید. باید جوانها عادت کنند که حداقلش روزی یک یا دو ساعت بنویسند. اگر خوب بود، منتشر می‌کنند. اگر کم بود، تکمیل می‌کنند. برای آینده هم می‌ماند. کشور اینجوری با سواد می‌شود. اگر روحیه و فرهنگ نوشتن رادر جامعه جدی بگیریم، جامعه باسواد می‌شود.

[یَنبَغِی لِطالِبِ العِلمِ أَن یَکُونَ مُستَفیداََ فِی کُلِّ وَقتِِ حَتّى یَحصُلَ لَهُ الفَضلُ  وَ طَریقُ الأِستِفادَةِ أَن یَکُونَ مَعَهُ فِی کُلِّ وَقتِِ مَِحْبَرَةُُ «مَحْبُرَةُُ» حَتَّى یَکْتُبَ ما یَسمَعُ مِنَ الفَوائِدِ قِیلَ : «ما حُفِظَ فَرَّ وَ ما کُتِبَ قَرَّ»، قِیلَ:«اَلْعِلْمُ ما یُؤخَذُ مِن أَفواهِ الرِّجالِ لِأَنَّهُم یَحفَظُونَ أَحسَنَ ما یَسمَعُونَ  وَ یَقُولُونَ أَحسَنَ ما یَحفَظُونَ» . سزاوار و مناسب است که دانشجو پیوسته در صدد فایده بردن باشد تا فضیلت و بلکه فضیلت هایى برایش حاصل شود  و راه استفاده کامل به این است که : همواره به همراه خود قلم و وسیله نوشتن داشته باشد تا مطالب مفید را ثبت کرده و بنویسد زیرا گفته شده که: آنچه حفظ مى‌شود قابل فرار است و آنچه نوشته مى‌شود ثابت و برقرار است و نیز گفته شده که : علم از دهان مردان بزرگ گرفته مى‌شود زیرا آنان بهترین شنیدنی ها را حفظ کرده‌اند و بنابر این بهترین محفوظات خود را در قالب سخن قرار مى‌دهند .(https://lib.eshia.ir/71469/1/30+کتابخانه مدرسه فقاهت)]

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://rafsanjani.ir/records/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C .+مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی .

************************************

لبخند هاشمی (عکس)

***نسیم معرفت***

**  کتابِ«سرگذشت فلسطین»+آیت الله هاشمی رفسنجانی

آیت الله هاشمی رفسنجانی : اولین کتابم ... ... «سرگذشت فلسطین» است .  من از اول تحت تأثیر مسأله فلسطین بودم که فصل جدایی است. یکی از مسایلی که آن موقع بشدّت مورد توجه من بود، مسائل فلسطین و اسراییل بود . ... قبل از سال 40 و در سال‌های 38 و 39 بود که به این مسأله (فلسطین) علاقه‌مند بودم . ... طبیعتآ بیش از طلبه‌های دیگر با مسأله فلسطین مرتبط شده بودم . فکر می‌کنم (اوّلین کسی که مسأله فلسطین را در حوزه‌ها مطرح کرد) من بودم . من قبل از خودم سابقه‌ای نمی‌شناسم . ... حتّی مرحوم کاشانی هم مسأله فلسطین را مطرح می‌کردند؛ اما اینکه طلبه‌های حوزه کار کرده باشند ، من قبل از خودم کسی را نمی‌شناسم . ... به خاطر نشریّه مکتب تشیّع با مسأله فلسطین مرتبط شدم . [مکتب تشیّع از نخستین نشریه‌های حوزه علمیه قم بود که از سال 1338 تا 1343 شمسی به‌ صورت فصلنامه و سالنامه منتشر می شد .] می‌خواستم مقاله‌ای درباره فلسطین بنویسم . نوشتن این گونه مسائل آن موقع خطرناک بود چون رژیم تحمّل نمی‌کرد ، کاری کاملاً سیاسی بود . برای نوشتن آن مقاله پسر آیت‌الله حاج میرزاخلیل‌کمره‌ایی ، حاج آقا ناصر ، کتاب جدیدی داشتند و به من دادند . مُؤلِّف کتاب ، آقای اَکرَم زَعتیر (اهل نابلُس کرانه باختری فلسطین) برای ایشان فرستاده بودند . ... این کتاب «اَکرَم زَعتیر» را برای آن مقاله که مربوط به فلسطین بود مطالعه کردم و خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم به گونه‌ای که شاید ده بار ، بیست بار گریه کردم .

در ایران کسی قضایای فلسطین را تا این حد نمی‌دانست خود من هم نمی‌دانستم . وقتی می‌خواندم ، تَأثُّر شدیدی پیدا می‌کردم . مردم در مبارزه پیشرفت می‌کردند و دوباره فریب می‌خوردند و عقب نشینی می‌کردند و آواره می‌شدند .  همه وجودم را می‌لرزاند . آن مقاله را نوشتم که در مطبوعات گُل کرده و مورد توجه قرار گرفته بود . به فکر افتادم که چرا کتاب را منتشر نکنم؟ مقاله بیست صفحه بود اما اگر کتاب را منتشر می‌کردیم ، یک کار اساسی بود. همان موقع مرا برای سربازی گرفتند . دو ماهی را به عنوان سرباز در باغ شاه خدمت کردم بعد 15 خرداد شد و فکر کردم زندگی من مخفی شد . دیدم در زندگی مخفی آسانترین کار ترجمه است. اگر می‌خواستم تحقیق کنم، کتابخانه لازم داشتم که مقدور نبود. منبر هم نمی‌توانستم بروم. تصمیم گرفتم تابستان را به روستای خودمان بَهرِمان نُوق در رفسنجان بروم . یک کتاب اَلمُنجِد و متن عربی این کتاب را با خود بردم . تابستان را آنجا ماندم و کتاب «آقای اَکرَم زَعتیر» را مطالعه کردم نکاتی که نیاز به تحقیق و بررسی داشت را مشخص کرده بودم و بعدها که به قم آمدم تحقیق کردم . بعضی عبارات را خوب نمی‌فهمیدم . اصطلاحاتی بود که نیاز به توضیح داشت . کتاب «سرگذشت فلسطین» در مدت چهارماه آن هم در دوره مُتواری و فراری تهیه شد . انتشار این کتاب نیاز به شهامت داشت.... ...  با این کتاب  «سرگذشت فلسطین» مسأله فلسطین را جزو مبارزه آوردیم . انتشار این کتاب هم برای ما کاری مبارزانه بود . تا آن موقع اطلاعات مردم نسبت به مسأله فلسطین بسیار کم بود .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://rafsanjani.ir/records/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C .+مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی .

************************************

روایتی جالب از نفوذ خطبه‌های نماز جمعه هاشمی در بین سران عرب؛ خاطرات حجت  الاسلام احمد احمدی از آیت الله هاشمی رفسنجانی. - خاطره نگاری

***نسیم معرفت***

** راه ما راه مقاومت و بهانه ندادن است+آیت الله هاشمی رفسنجانی

راه ما راه مقاومت و بهانه ندادن است

آیت الله هاشمی رفسنجانی : تا کنون تمامی توطئه های آمریکا علیه ایران اسلامی ، به شکست انجامیده و استکبار جهانی در همه صحنه ها، " ناباورانه " در برابر انقلاب اسلامی به زانو درآمده است . " انقلاب اسلامی مهمترین حادثه قرن در جهان به شمار می آید " .  انقلاب اسلامی، زنجیر حفاظتی آمریکا و دنیای غرب در منطقه را از هم گسست . ملت ایران در سایه لطف الهی و رهبری های حضرت امام «ره» توانست با دست خالی ، مقابل رژیم ستمگر پهلوی بایستد و استبداد و استکبار را در حساسترین نقطه جهان شکست دهد . انقلاب اسلامی در شرایطی اتفاق افتاد که رژیم گذشته و اربابانشان هرگز تصور نمی کردند که " مسجد " بتواند بر کاخهای ستم فائق آید . مردم عُنصُر اصلی و مهم پیروزی انقلاب اسلامی بودند و در دوران خفقان رژیم گذشته مردم توانستند ، آمریکاییها را از ایران بیرون کنند. هـنر حضرت امام (ره ) این بود که این گنج پنهان و نیروی خفته (مردم) را از درون جامعه بیرون کشید . رای قاطع و حدود 99 درصدی مردم به نظام "جمهوری اسلامی " ، آمریکا را لرزاند و تصمیم قاطع ملت ایران برای استقرار نظامی اسلامی "شوک " جدّی به اردوگاه شرق و غرب وارد کرد. ...  نباید نگران آمریکا باشیم اگر (آمریکا) بیاید آنچنان در باتلاق گیرمی کند که نمی تواند بیرون برود. تکنولوژی نمی تواند ایمان ، اعتقاد و عشق به شهادت را حذف کند و بر آن فائق آید...  ما اسراییل را نامشروع می دانیم و از حزب الله لبنان بعنوان گروهی که از کشورشان دفاع می کنند ، حمایت می کنیم و حق را به جانب گروههای فلسطینی می دهیم که این برای دنیا روشن است.... ...  بهانه های آمریکا علیه ایران چیز تازه ای نیست و همان سناریوهای قبلی با ادبیات تازه امروز است ، البته باید مواظب بود و بهانه دست دشمن نداد. رهبر معظم انقلاب (حضرت آیت الله خامنه ای) ، سیاست و راه ما را روشن کرده اند و راه ما راه مقاومت و بهانه ندادن است. ...  سیاست ما سیاست ایجاد تنش و درگیری نبوده و نیست ، اما آنها همیشه با ما درگیر بوده اند.

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://www.irna.ir/news/5624106/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3 +خبرگزاری جمهوری اسلامی .+خطبه های نمازجمعه تهران ، 19 بهمن 1380 .

************************************

زندگینامه: امام خمینی (1281-1368) - همشهری آنلاین

برای شناخت امام خمینی (ره) کم کاری کرده ایم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و  جهان | Mehr News Agency

***نسیم معرفت***

امام خمینی «ره» هم مُجدِّد دین و هم  ایجاد کننده انقلاب بود

آیت الله هاشمی رفسنجانی : ما در تاریخ اسلام مُجدِّد دین و مُجدِّد مذهب کم نداریم . همیشه در تاریخ شخصیّتهایی درخشیدند و آبروی جدیدی به اسلام داده و آن را احیاء کردند. امّا این مُجدِّدهای مذهب که ما می‌بینیم. آن‌ها مُجدِّد دین هستند، ولی انقلاب نکردند. (این کاری که امام راحل انجام دادند)این انقلاب است، حالا این چرا انقلاب است توضیح می‌دهم، برای اینکه تا زمان ما هیچ وقت به‌طور متمرکز و حساب شده و با امکانات فراوان اسلام را دنبال نکردند . در خیلی از جاها اسلام از جامعه طرد شد. شاید از زمانی که پیامبر «ص»رحلت کردند و چند سال بعد از پیامبر «ص» که هنوز مردم آثار حضور پیامبر را در سینه‌هایشان داشتند، اسلام در متن زندگی مردم بود و دیگر بعد از آن هیچ گاه نگذاشتند که اسلام به معنای واقعی در جامعه حضور پیدا کند. ولی اینگونه که در زمان ما اسلام را طرد کردند، از جوامع انسانی هیچ وقت اتّفاق نیفتاده بود. این تصادفی نیست، این برنامه‌ریزی شده بود؛ یعنی کفر جهانی به سرکردگی استکبار غرب و در قرن اخیر با تلاش فراوان مارکسیستها با برنامه‌ها و تلاش و خرج های فراوان و بسیج نیرو، دنبال این بودند که به‌طور کلّی ادیان الهی بخصوص اسلام را از متن زندگی مردم دور کنند ودر حاشیه بگذارند. شما می‌دانید در اسلام ابعاد مهمّ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و عبادی وجود دارد. این‌ها آمدند تقسیم کردند و گفتند: «از لحاظ سیاست و مدیریّت و اقتصادی و امور فرهنگی اسلام را طرد کنیم، ولی از بُعد عبادی و از طریق مسائل عبادی خودشان در جامعه بمانند.» برای اینکه می‌دانستند، اسلام را به‌طور کلّی نمی‌توان طرد کرد و چون یک مسئله فطری است، انسان‌ها زیر بار یک چنین کاری نخواهند رفت. لذا آنها با حیله و روان‌شناسی که دارند، آمدند و گفتند: «دین یک رابطه بین انسان و خُدا است و هر انسان با خدای خودش رابطه‌ای برقرار می‌کند، حتّی عبادات اجتماعی را به حساب نیاوردند.» تلاششان این بود که کعبه و حج و ... از مسیر خودش بیرون برود و مساجد و اجتماعات محتوای خودش را نداشته باشد.  با برنامه این کارها را انجام دادند، ولی آن قسمت از عبادتی که انسان خودش با خدای خودش دارد، روی آن تکیه کردند که البتّه این هم برایشان خطر بود، ولی بیش از این نمی‌توانستند کاری انجام دهند. آن‌ها هم تاریخ را ملاحظه می‌کنند و هم روان انسانها را بررسی می‌کنند و نمونه‌های آن را می‌بینید، مثل شوروی و چین که بعد از دهها سال سرکوب می‌بینند که مردم با همان حرص و وَلَع با خدا می‌خواهند رابطه داشته باشند، آن را نمی‌توان سرکوب کرد، اگر می‌توانستند این کار را انجام می‌دادند. چون سرانجام این مشعلی که در دل انسانها وجود دارد، کار خودش را می‌کند و سؤال و حرف ایجاد می‌کند. مردم سراغ تاریخ قرآن و روایات و به دنبال واقعیّتها می‌روند. کار آنها به خیال خودشان پایان یافته بود، یعنی استکبار، هم شرق و غرب، مطمئن شده بود که اسلام به‌عنوان مُدیر و مبنای زندگی اجتماعی دیگر جا نخواهد افتاد، چون آنها فکر می‌کردند که چند نسل را به این شیوه تربیت کرده‌اند. مدارس، دانشگاه‌ها، روزنامه‌ها و فیلم و غیره، همه در این مسیر حرکت کرده بود و این تبلیغات متمرکز روی چند نسل، دیگر ذهن انسانها را خالی کرده بود. کار واقعاً دشواری که انسان بیاید و ادّعائیه‌ای را مطرح کند، با این همه شیطنت که شده است و دوباره اسلام را در زندگی مردم برگرداند . این کار را امام  (خمینی ره) شروع کردند (و به سرانجام رساندند) . ماها حق داریم که در این مسئله قضاوت کنیم، چون ما از لحظه اوّل در محضر امام «ره» بودیم و از همان ابتداء شاهد تصمیمات و تفکّرات امام و تشکیل نطفه انقلاب در حوزه بودیم.  امام این رسالت عظیم را بر دوش خودش احساس می‌کرد  (و مُحقّق ساخت)  ...  +خطبه های نماز جمعه تهران 19 خرداد 1368 شمسی .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://rafsanjani.ir/records/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-186 . .+مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی .

************************************

فرارو | عکسی از جوانی روحانی،جهانگیری و نوربخش در کنار آیت الله هاشمی /روزی  که کامپیوتر وارد ایران شد

***نسیم معرفت***

در رقابتهای انتخاباتی همدیگر را خراب نکنیم

 

 آیت الله هاشمی رفسنجانی : یک نصیحت برادرانه هم به کسانی دارم که در صحنه انتخابات هستند و با رقابت هایشان میدانی به مردم دادند که مردم حق انتخاب داشته باشند . متأسفانه گاهی دیده می‌شود که در رقابت ها همدیگر را مُتّهم می‌کنند . ... ... خیلی بد است که ما برادران یا خواهرانی را که از مسیر و مراحل گزینش عبور کردند و وارد صحنه شدند ، صلاحیّت آنها اعلام شده بیاییم همدیگر را مُتّهم کنیم . این اخلاق نه اسلامی و نه منطقی است . آدم هم بعدش پشیمان می‌شود ، یک چیزی به کسی بگوید بعد این کینه می‌شود و در دل دیگران می‌ماند و در مجلس می‌روند آن وقت به هم می‌پرند . اگر بیرون باشد کارشکنی می‌شود . به هر حال اخلاق اسلامی و انقلابی و شُعور و خِرَدِ کشور داری و مدیریّت ایجاب می‌کند که ما سعی کنیم در اینگونه برخوردها و رقابتها همدیگر را خراب نکنیم و بتوانیم بعد از انتخابات با هم صمیمی‌تر و همکارتر در همه شرایط باشیم . البته این‌ها در ایران بسیار ضعیف است و قابل مقایسه با آنچه در دنیا هست ، نیست. بسیاری از مسائل اخلاقی در اینجا مراعات می‌شود که در جاهای دیگر نمی‌شود . ولی باز آدم نمونه‌هایی می‌بیند که دلش نمی‌خواهد این‌ها هم باشد .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://rafsanjani.ir/records/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-257. + مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی+24 فروردین 1375 -نماز جمعه تهران .

عکس لباس شوک آور هاشمی رفسنجانی در ژاپن ! / شهید باهنر هم بود !

***نسیم معرفت***

* حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : فتح واقعی برای هر نظامی این است که مردم به خاطر اطلاع‌رسانی صاحبان تفکر ، آگاه شده و برای تعیین سرنوشت جامعه وارد میدان شوند که در عصر حاضر ، بهترین راهِ بروز و ظهور این آگاهی، حضور در انتخابات است . معارف اسلامی بارها تأکید کرده که انسان‌ها آزاد به دنیا آمده‌اند و باید براساس تعقل ، اختیار و تکلیف عمل کنند  ... و هرکس باید در حدّ وُسع و براساس آگاهی ، از حق فردی و جمعی خویش دفاع کند  ... مردم آگاه، لشکریان عقل در مبارزه با لشکریانی هستند که می‌بینید چگونه جاهلانه، با تعصب و ترور، امنیت جوامع بشری را تهدید می‌کنند ...تلاش برای افزایش آگاهی و بیان حقایق، خواسته‌ اصلی نظام و دلسوزان نظام است و تنها کسانی از اطلاع‌رسانی اصحاب انواع رسانه ناراحت می‌شوند که از بیداری و هوشیاری جامعه می‌ترسند . جوامع براساس دستاوردهای فکری خویش و با توجه به شرایط روز ، شیوه‌های زندگی فردی و اجتماعی را با حفظ اصول تغییر می‌دهند ... مردم با حضور همیشگی خود در صحنه‌های مختلف نشان دادند که علی‌رغم همه مُشکلات و گرفتاری‌ها به آینده کشور امیدوار هستند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.asriran.com/fa/news/455910/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86+عصر ایران+


آیت الله هاشمی رفسنجانی بر اثر حمله قلبی ساعتی قبل درگذشت

***نسیم معرفت***

آیت الله هاشمی رفسنجانی : اگر بخواهیم با فرهنگ اسلامی جریان‌های داخل کشور را تعریف و تفسیرکنیم ، باید گفت که به طورکلی در کشور ما و شاید هر کشور اسلامی و به یک‌معنای دیگر در هر جامعه‌ای، سه جریان اصلی وجود دارد و هر یک از آنها هم‌ شاخ و برگهایی دارد. این سه جریان اصلی، جریان ایمان، کُفر و نفاق است. البته فرهنگ اسلامی این‌طور است و اگر با فرهنگ سیاسی و اجتماعی روز حرف بزنیم، ممکن است با تعبیرهای دیگری این سه جریان را مشخص کنیم. جریان ایمان همین جریانی است که خودتان در آن هستید، یعنی اسلام‌واقعی با اصول و فروعش، با اعتقادات و احکامش. جریان کفر، جریان ضدخدا، اِلحاد، منکر دین و در حدی منکر اسلام است. جریان نفاق چیزی است‌ بین این دو، یعنی مُتظاهِر به جریان اوّل با محتوای جریان دوم، یعنی بامحتوای کفر و به اسم ایمان، به نام دین و با حرکت ضد دین. این سه جریان شاید همیشه در تاریخ بوده، یعنی از هر وقتی که مکتبی در تاریخ مطرح شده، مؤمنان و مخالفانی داشته و متظاهران دروغگویی هم‌بوده‌اند. در اسلام، قرآن و تاریخ زندگی پیغمبر این جریان خیلی مشهود است. از آیات اوّل سوره بقره که شروع کنید، اوّل از مؤمنان سخن می‌گوید، بعد کفار و سپس منافقان را مطرح می‌کند و تا آخِر قرآن همه جا این حرکت را می‌توان‌ شاهد بود که روی این سه جریان حساب دارد. کفر طیف وسیعی دارد. از امام صادق (ع) در کافی روایتی است که می‌فرماید: «کفر پنج مصداق یا پنج معنا دارد». برخی از آنها همین کفر اصطلاحی ماست، بعضی‌ هایش شاید به این اصطلاحی که ما «کافر» می‌گوییم، اطلاق نشود و دو موردش کفر جَحد و اِنکار است که کفر اساسی است نوع . اوّل از کفر این‌ که انسان چیزی را به کلی منکر شود؛ یعنی بگوید که خدا، عاقبت، آخرت و رسالت را قبول ندارم. این کفر است . اما شُعبه دیگری دارد که بدتر ازکفر مطلق است و آن این است که انسان با علم و اطلاع منکر شود؛ یعنی‌ می‌داند خدا هست، اما می‌گوید قبول ندارم. می‌داند آخرت هست و در وِجدانش اعتقاد دارد، اما به زبان با آن سازگار نیست: «وَ جَحَدُوا بها وَ اسْتَیقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ. نَمل آیه 14» این نوع دوم (از کفر) است. کفر سوّم، کُفران است؛ در واقع، کفر نیست، این که انسان نعمتهای خدا را کفران کند. در قرآن زیاد از کفر گفته شده است: «لِیبْلُوَنِی أَأَشْکرُ أَمْ أَکفُرُ.نمل آیه 40»

 کفر چهارم، کفر عملی است، یعنی‌ این‌ که انسان در جریان عمل، به وظایفش عمل نکند. در قرآن در موارد زیادی‌ به انسان‌های غیرعامل هم کافر گفته شده است. کفر پنجم تبرّی و اظهار برائت‌ است که مثلاً ابراهیم (ع) وقتی که موضع بستگانش را ضد حق می‌بیند، می‌گوید: «کَفَرْنا بکُمْ وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ .مُمتَحَنَه آیه 4» اما کفر اصطلاحی که در مقابل ایمان قرار گرفته، همان دو کفر اوّل است، یعنی جَحد با علم یا جَحد مُطلق. در مقابل این، ایمان هم همین طیف را دارد، یعنی هر جا کفری را مشخص کردید، در مقابلش هم می‌توانید ایمانی بگذارید و در کنار اینها نفاق‌ هم همه جا هست، یعنی در هر نوع کفر، به یک نوع منافق برخورد می‌کنید؛ مثلاً کسی که تظاهر به ایمان می‌کند، امّا ایمان ندارد . او منافق است ما بعد از انقلاب در کشورمان با این سه جریان مواجه بودیم. جریان اصلی‌ انقلاب، جریان ایمان و خط اسلام راستین است، که بعدها کم‌کم و به حق به نام «خط امام» مشهور شد. چه منظور از امام، امام اُمّت و چه اصل امامت شیعه باشد. جریان کفر وسیع است . یک کفر جهانی داریم که با ما مواجه است . الحاد و تمام دنیای مارکسیسم که به طورکلی مجرد، غیب، دین، آخرت و معنویت (به این معنا) را منکر است و این جهانی از کفر است که در مقابل ماست و نیزتمام جریان‌های دیگری که عقاید و اصول اولیه فکری اسلام را قبول ندارد؛ این‌ها همه در تیپ کفارند . البته در میان کفار، گروهی اهل ادیان آسمانی، به‌عنوان اقلیّت های مذهبی هستند که حکم خاصّی دارند، یعنی به اسلام کافرند، اما به دین خودشان مؤمن هستند و ما هم می‌توانیم با آنها زندگی مشترک‌ داشته باشیم که قرآن می‌گوید: «تَعَالَوْا إِلَی کلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَ بَینَکمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّه.آل عِمران آیه 64»

کُفّار دیگر هم دو حالت دارند: کفار مُحارِب و کفار مُعاهَِد (هم عهد و هم پیمان) . با کفار مُحارِب رابطه‌ای غیر از جنگ و درگیری و مُشاجَره همیشگی نداریم و اصلاً آشتی‌ناپذیریم. ولی با کفار مُعاهَِد می‌توان تحت شرایطی در داخل یا خارج زندگی‌ کرد. این جریان از اول در مقابل ما بوده و علیه ما هم توطئه کرده و سردسته‌ شان امریکاست که از لحظاتِ پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن با مادر جنگ و ستیز بود و این ستیز ادامه دارد و ما با امریکا در جنگیم . البته دنیای‌ دیگر به این شکل با ما وارد جنگ نشده ، امّا به هر حال ما به‌ عنوان کافر با آنها برخورد می‌کنیم و تا روزی که مُحارِب نباشند، روابطی با آنها داریم و آن روزی‌ که حَرب شروع شود و توطئه‌ها روشن شود، شرایط ما هم باآنها عوض می‌شود. در داخل هم این جریانها هست. ما در داخل کافر داریم . گروههای‌ مارکسیستی ضد خدا کافرند. اینها مُحارِب فراوان دارند : پیکاری‌ها ، اقلیّت فدایی‌خلق، رنجبران و خیلی گروههای کوچک دیگر که کافر و مُحارِبند و اسلحه را هم آنها بلند کردند و جنگ را از کردستان آغاز کردند و امروز هم در جنگند . ... گروهی هم کافرند که به آن شکل مزاحمت ایجاد نمی‌کنند و ما با آنها برخورد دیگری داریم که مثلاً در تلویزیون هم می‌آیند و حرف می‌زنند و بحث‌می‌کنند.

امّا نفاق :  در ایران دو جریان اصلی نفاق وجود دارد که در ماهیت‌خودشان با هم مُتضادند؛ امّا امروز در عمل، این دو جریان با کفار مُحارِب، علیه‌ حرکت اسلامی متحد شده‌اند. یک جریان نفاق، جریان به اصطلاح چپ‌گرای‌مسلمان‌نما و مُتظاهِر به اسلام به نام مجاهد خلق و یا فرقان و یا گروههایی‌از این قبیل و با این ماهیت هستند که مدعی اسلام و مبارزه برای اسلامند و شاید خیلی‌هایشان نماز هم می‌خوانند، روزه هم می‌گیرند و در خانواده‌هایشان‌ هم به‌عنوان مسلمان شناخته می‌شوند، ولی با خط ایمان موافق نیستند؛ جریانی که ایمانشان و اسلامشان لفظی است و محتوایشان، محتوای کفراست. محتوای مجاهدین خلق از نظر ما - اگر اغراق نباشد - با کمی فاصله، به طورکلی با پیکار و اقلیت فدایی و مارکسیسم یکی است. می‌گوید مسلمانم، اما مسلمان نیست و در برنامه‌های اجتماعی هم دید چپ گرایانه دارد. جریان‌نفاق دیگر، جریان لیبرالیسم نفاق است. آن‌ها هم می‌گویند ما مسلمانیم. امّاتفاوت در این است که اسلام آنها به اندازه اسلامی که مجاهدین خلق‌ می‌گویند، از اسلام راستین (هم از لحاظ فکری و هم از نظر عملی) فاصله دارد. نه در برنامه‌های اجتماعی، نه در معاشرتها، نه در برنامه‌های اقتصادی، نه در اخلاق، نه در برخورد سیاسی و نه سیاست خارجی، با خط اسلام و احکام‌اسلام متحد نیست؛ کاملاً اختلاف دارند. اما اسم‌شان هم مسلمان است و به‌مسجد می‌آیند، نماز می‌خوانند، ممکن است قرآن بخوانند و ادعای اسلامی‌داشته باشند. و هم ممکن است روزه بگیرند، امّا محتوا، محتوای اسلامی‌ نیست و این دو جریان نفاق کاملاً متضادند. یکی لیبرالیسم است و دیگری سانترالیسم. یکی اقتصاد مارکسیستی دارد و دیگری طرفدار سرمایه‌داری‌ است و این دوجریان در دنیا کاملاً در مقابل هم هستند و با هم در جنگند، امادر ایران موقتاً این دو جریان نفاق به هم رسیده‌اند و با هم همکاری می‌کنند. برای ما که در متن جریانات کشور هستیم، از همان روزهای اوّل انقلاب این‌دو جریان نفاق کاملاً مشخص بود. سه جبهه با ما در تعارض بودند : کفر، نفاق‌چپ و نفاق راست، کفر چپ و کفر راست .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://rafsanjani.ir/records/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C112+ مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی .

 

************************************

هاشمی رفسنجانی: نماز جمعه باید مرکز تجمع نظرات مختلف باشد و حالت باندی به  خود نگیرد آمریکا نتوانست با تروریسم مبارزه کند و به فرافکنی و فریب مردم دست  زده است -

***نسیم معرفت***

آیت الله هاشمی رفسنجانی : ما می دانیم که آثار شهدا و یاد شهدا چه میزان آموزنده ، سازنده و هدایتگر است  . کسی که آثاری از شهیدی را می بیند اولین چیزی که به ذهن او خطور می کند  این است که این شهید چرا شهید شد ، چه ارزشی دارد و چرا جان و هستی اش را داد و فراقش را بر دل بستگانش گذارد ؟ در وجود خودش به قضاوت می نشیند و تحلیل و داوری می کند که این راه درستی است که انسان از وجود خودش برای نجات و هدایت جامعه و دفاع از حق ، مبارزه با ستم و باطل سرمایه گذاری کند و شهید به چنین کسی می گویند  . کسی که در راه خدا و یک هدف مقدس جانش را از دست داده است . خوب در یک دانشگاه وقتی که دانشجو ، استاد و کارمند یک گوشه ای را می بینند که به نام شهدا مُزّیّن شده برای آنها الهام انگیز است . شهداء ، در مسجد ، مدرسه و میدان و هر جای دیگر حقیقتا اینها مشعل اند و حقیقتا اینها پرچم , راه و راهنما هستند . روی هر چیزی که انسان بخواهد سخن بگوید (و اشکال بگیرد) روی تقدّس کسی که جانش را برای حق و مبارزه با ستم و باطل داده ، نمی تواند حرف بزند . خالص ترین نقطه ای است که می تواند انسان را هدایت کند و اینکه شهدا زنده اند و اینکه (عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ‌ . آیه 169 آل عِمران) و اینکه دائما بشارت می دهند (بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا. آیه 170 آل عمران) آنهایی که به آنها هنوز ملحق نشدند (أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ . آیه62 سوره یونس) این بهترین راهنما برای ماست .

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://hawzah.net/fa/Article/View/47925/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA- .+پایگاه اطلاع رسانی حوزه .

************************************

 

اکبر هاشمی رفسنجانی - ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد

***نسیم معرفت***

 

*جهان در حال یک تَحَوُّل بزرگ و نقش جهان اسلام بویژه انقلاب اسلامی در شطرنج جهانی

 

     (نقش جهان اسلام  در شطرنج جهانی)

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی : جهان و در پی آن جهان اسلام، در حال یک تَحوّل بزرگ است. تحوّل زمان ما نیز با گذشته ها کمی فرق دارد؛ تحوّلی سریع است. نقاط مهمی در دنیا وجود دارد که تکیه گاه این تحوّلات است. ما نیز خوشبختانه، به عنوان جهان اسلام و به صورت خصوصی تر انقلاب اسلامی و مکتب اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) ، در این شطرنج جهانی جایگاه خاصّی داریم؛ هم می توانیم تاثیرگذار باشیم و هم اگر درست وارد نشویم، مُتضرِّر. ما باید از نگاه منافع اسلام، مهندسی این تحوّل را تا آنجا که از ما ساخته است در برنامه خود داشته باشیم؛ یعنی نباید منتظر باشیم که دیگران کار کنند تا ما دفاع کنیم . اگر چنین مهندسی ای داشته باشیم، همیشه می دانیم که در کجا هستیم و با مُهره هایی که در اختیار داریم، در این صفحه شطرنج ، از پیش ، حرکتمان را پیش بینی کنیم و پیش برویم ....

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3814/4861/40470/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C- .+پایگاه اطلاع رسانی حوزه .

************************************

 

مراسم سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در قزوین برگزار شد - ایرنا

***نسیم معرفت***

با محوریت ولیّ فقیه فضای کشور به سوی وحدت و همدلی است

 

حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني : در وضعيت کنوني بديلي براي نظام جمهوري اسلامي مبتني بر ولايت فقيه و نيز شخص آيت الله خامنه اي به عنوان ولي فقيه در کشور نمي شناسم. ...  با حُسن نيتي که در مقام مُعَظّم رهبري [آیت الله خامنه ای] سراغ دارم، اِن شاءَاللهُ فضاي کشور به سوي وحدت ، همبستگي و تأليف قلوب پيش خواهد رفت ، چرا که اين کار تنها از عُهده ايشان برمي آيد.

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+نسیم معرفت - سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5576/ .

https://hawzah.net/fa/News/View/88826/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF .+پایگاه اطلاع رسانی حوزه .

************************************

تصاویر/ چهره خندان آیت‌الله هاشمی

***نسیم معرفت***

 

 * فضای تند سیاسی مهلت تصمیم گیری را از همه سلب میکند+آیت الله هاشمی رفسنجانی

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : بنده فکر می کنم اینطور نیست که دشمنان ما چشم دوختند [و خیال کردند] که این کشور دارد تضعیف می شود و یا از بین خواهد رفت و یا چشم دوخته اند که انقلاب مُشکل پیدا بکند . [بلکه کشور و انقلاب در حال پیشرفت است] البته مشروط است و شرطش هم این است که (قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا . سوره فُصِّلت آیه 30) نتیجه اش هم : (تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ ...سوره فُصِّلت آیه 30  ) . با این دعواها و با این مُشاجَرات و این فضای تند سیاسی که مُهلتِ تصمیم گیری را از همه سلب می کند ، بنظر من کار مُشکل می شود و لذا هوشمندانه ،  دردمندانه ، دلسوزانه بجای تضعیف همدیگر بیاییم دست همکاری به هم بدهیم و کار بکنیم و اگر هم کسی یک حرف هایی نسبت به هر کس دارد ، می تواند در محافل خصوصی تری مطرح و حل کند .

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+وبلاگ نسیم معرفت - سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5577/+ی

https://hawzah.net/fa/Article/View/49976/%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7 + پایگاه اطلاع رسانی حوزه .


************************************

مهمترین نقطه در تاریخ انبیاء مسئله صبر است+ایت الله هاشمی رفسنجانی

حمله روزنامه جوان به هاشمي رفسنجاني: در نامه او به رهبري در سال 88  «اولتيماتوم آشوب» وجود داشت / آخرين خطبه او در نماز جمعه هم دميدن بر کوره  اغتشاشات بود |

***نسيم معرفت***

مهمترين نقطه در تاريخ انبياء مسئله صبر است

حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني : اهميتي که در قرآن به صبر داده شده به کمتر واژه اي يا مفهومي و موضوعي داده شده است . و هرچه که در مورد صبر ، انسان ، در قرآن بيشتر مطالعه مي کند به عمق اين مفهوم ، راه و استراتژي بيشتر توجه مي کند و مي فهمد . اين تعبيري که عليّ بن ابيطالب اميرالمؤمنين(ع) فرمودند که صبر در مقايسه با ايمان انسان به منزله سر انسان از جسد انسان است تشبيه مهمّي است .  يعني جَسَد بدون سر هيچ است و ايمان بدون صبر هم چيزي ندارد.اين گوشه اي از حقيقت است  هم در تاريخ و هم در جامعه شناسي و هم در روانشناسي با پايه هاي علمي اين مساله ها را مي شود اثبات کرد . در قرآن حدود 100 آيه با لفظ صبر يا استقامت و مُقاومت به اين مضمون پرداخته است.اگر از لفظ کنار برويم و به مفهوم آيات نگاه کنيم, خيلي زياد است.بسياري از آيات قرآن لفظ صبر را ندارد اما صبر را به عنوان مهمترين ارزش براي بشريت  و وسيله سعادت و وسيله تکامل معرفي مي کند. تاريخ انبيا در قرآن آمده است و مقايسه که مي کنيد مرتب برخورد مي کنيد که به صبر برمي گردد . قرآن به انبيا ، حضرت آدم (ع) تا پيغمبر اسلام(ص) اينها را مطرح مي کند. قرآن که کتاب تاريخ نيست و تکرار هم اينجور نيست که خداوند احتياج به پُر کردن کتاب و زياد کردن آيه داشته باشد ... و جالب است شما زندگي انبيا را که وقتي قرآن را مطالعه مي کنيد يک محور مهم کار قرآن توجه به جهاد و صبر و تحمل و تلاش براي اهدافي که براي آن مبعوث شده اند است  ،  آن هم نه صبر به معناي انحرافي که بايد توضيح بدهم که اين اشتباه نشود با آنچه که واقعيت صبر است . به خود پيامبر(ص) مي فرمايد که (فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ . آيه 35 سوره اَحقاف) . به پيغمبر مي فرمايد ، خوب پيامبر که اصلا صبورترين انسان دنيا بودند ،  ولي باز پيغمبر(ص) را مورد خطاب قرار مي دهد قرآن و تاکيد مي کند که اهميت قضيه روشن باشد. مي فرمايد همانطور که أُولُواالْعَزْمِ انبيا صبر کردند در تاريخ و نمونه هايش را در قرآن براي تو گفته ايم شما هم صبر کن . ... ... (بحث زيبايي است و ادامه اش را مي توانيد به سايت مراجعه کنيد ...) ...  .

[ قالَ عَلِيُُّ «ع» اَو  قالَ الصّادِقُ «ع» : اَلصَّبْرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ اَلرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ فَمَنْ لاَ صَبْرَ لَهُ لاَ إِيمَانَ لَهُ . فإذا ذَهَـبَ الـرَّأسُ ذَهَبَ الجَسَدُ. كذلكَ إذا ذَهَبَ الصَّبرُ ذَهَبَ الإيمانُ . اصول کافي ج3ص128 . کافي ج2 ص89 -کِتابُ الأِيمان و الکُفر - مِشکاةُ الأَنوار في غُرَرِالأخبار ج1ص589 . صبر نسبت به ايمان همانند سر نسبت به بدن مى باشد،هر گاه سر برود تن مى رود،همچنين هنگامى كه صبر برود ايمان مى رود.]


**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجی +وبلاگ نسیم معرفت- سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5578/ .

https://hawzah.net/fa/Article/View/49976/%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7 + پايگاه اطلاع رساني حوزه .

************************************

آیت الله هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

صبر صحیح و صبر انحرافی

 

حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني : ... يکي از نکات بسيار بسيار مهم مساله صبر و بردباري است . در مقابل صبر ، يک نقطه بَعدي که مي خواهم عرض کنم ، وادادگي و جَزَع است . البته معمولا در روايات و در کتب اخلاق در مقابل صبر جَزَع را مي آورند يعني بي تابي. اما فکر مي کنم که بايد عمومي تر از اين مطرح کنم. وادادگي و بي تفاوتي در مقابل مسائل مهم ِّ عقيدتي و اجتماعي جامعه و فردا که جَزَع هم يکي از آنهاست ...اين هم يک نکته بود که مي خواستم عرض کنم. نکته خيلي مهم سياسي اجتماعي در بحث صبر آن تلقي انحرافي است که در خيلي از شرايط تاريخي ما بخصوص شيعه از آن واژه عظيم شده و هنوز هم در بخشي از جامعه مي شود که صبر را يک معناي منفي از آن بگيرند. اين خيلي مهم است. ما قبل از انقلاب به اين نوع صبر انحرافي مي گفتيم که صبري است که اسرائيليات و عوامل نفوذي يهودي ها در صدر اسلام وارد معارف اسلام کرده بودند. اين صبري که ما صحبت مي کنيم ، موتور حرکت است ، عامل مُحرِّک است ، نيروي انسان را بالا مي برد ، ضعف ها را از وجود انسان مي ريزد ، و در هر حال انسان را مقاوم مي کند. اما بعضي ها معناي صبر را اينطور کردند که آرام بنشيند و توجهي به وظايف و حوادث و شرايط نداشته باشد و بگويد که خداوند اصلاح مي کند و صبر بکنيم. اصلا چنين صبري در هيچ جاي از روايات ما ممدوح نيست. در منابع ما محقق نيست مگر آن مواردي که همان اسرائيليات است که بحث شده و نمونه هايي از آن مي توان پيدا کرد. انبيا که پيغمبر مامور مي شود که صبر کند مگر صبرشان اين طور بود که بنشينند و همه چيز را به اميد خدا بگذارند. بيشتر اين صبرها در ميدان جهاد است ، بيشتر اين صبرها در مبارزه است. بيشتر اين صبرها که در قرآن آمده در درگيري هاي با عوامل مقتدري است که فساد در جامعه ايجاد مي کنند ، اينها مسائل بسيار مهمي است که ما بعضي ها حالت تقدّس هم به خودشان مي گيرند و خيال مي کنند که اين صبر است و اين صبر نتيجه بخش است و بخصوص در زمان غيبت حضرت وليّ امر (عليه السلام) اين مساله بسيار جدي شده و بسياري از آدم هايي که مي خواهند عمل نکنند و تلاش نکنند و کار نکنند و مبارزه نکنند و آسايش داشته باشند در پشت اين واژه مُقدّس قرار مي گيرند و مي گويند که ما صبر مي کنيم.  روز قيامت در بسياري از روايات است ...  که يک عده اي بدون حساب و سريعا وارد بهشت مي شوند ، اينها همان هايي هستند که ملائکه به استقبال آنها مي آيند و مي گويند که شما با اين سرعت سبقت گرفتيد بر ديگران و به آنها مي گويند بخاطر صبر به بهشت مي رويد . [سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ .«سوره رعد آيه 24» فرشتگان هنگام ديدارِ بهشتيان به آنان مى‌گويند: بخاطر صبر و استقامتى كه كرديد ، بر شما درود باد . پس چه نيكوست بهشت و سراى آخرت براي شما.  در تفسير صافي آمده است که امام صادق عليه السلام فرمودند: ما اهل صبر هستيم، امّا شيعيان ما از ما صبورتر مى‌باشند. زيرا صبر ما بر چيزى است كه مى‌دانيم، ولى آنان بر چيزى صبر مى‌كنند كه نمى‌دانند.] .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://hawzah.net/fa/Article/View/49976/%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7 + پایگاه اطلاع رسانی حوزه .

************************************

هاشمی رفسنجانی: اگر اسلام به طور دقیق اجرا می‌شد در زمینه‌های مختلف جلو  بودیم - ایسنا

***نسیم معرفت***

 

با شکستن طلسم شوم استکبار  مشکلات حل می شود

 

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : بنظر من اگر آقایان ، مسئولان ، نمایندگان مجلس ، خطبا ، علما ،این زمان را مناسب بدانند برای مُشاجَرات ، وضع از این هم هست بدتر خواهد شد ولی اگر ما مسئولانه ، کارشناسانه ، دلسوزانه برای حفاظت از انقلابمان و برای شکستن این طلسم شوم استکبار که هر جا یک حرکت اصیل مردمی و انقلابی دیده ، رفته و با همین شیوه ها اینها را سرکوب می کند و آنها را مُنحرِف می کند ، با آنها مبارزه کنیم و راه خودمان را ادامه دهیم و تحت تاثیر القائات آنها قرار نگیریم ، بنظر من اینطور نیست که این مشکلات ما را زمین گیر کند ، ما دیگر بدتر از بعد از جنگ که نیستیم ، شما یادتان هست که بعد از جنگ که شده بود ما همه چیزمان در درجه چندم عقب افتاده بود ، بودجه مان پنجاه درصد کسری داشت ، ارزمان هفت میلیارد دلار بود ، همه انبارها خالی بود ، امکانات نظامی همه مصرف شده بود ، بازارمان خالی خالی بود ،کارخانه هایمان همه نیمه کاره بود ، برق کم داشتیم ، آب کم داشتیم ، راه نداشتیم , بندر نداشتیم , حمل و نقل مان آنجوری بود و آن شرایط بود , مردم ما خَم به ابرو نیاوردند و از آن فشاری که بود درآمدند .

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://hawzah.net/fa/Article/View/49976/%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7 + پایگاه اطلاع رسانی حوزه .

************************************

آیت الله هاشمی رفسنجانی: مردم به هیچ وجه عوام فریبی و هتاکی‌ها را  نمی‌پسندند - ایرنا

***نسیم معرفت***

 

** اُمّت اسلامی باید به راه قرآن برود+آیت الله هاشمی رفسنجانی

 

امّت اسلامی باید به راه قرآن برود

 

 

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : انسان راه بی‌پایانی در پیش‌ رو دارد و این راه به خداوند منتهی می‌شود . خداوند بشر را خلق کرد که مَثَل خودش  باشد. ... امت جهان اسلام در حال حاضر یک چهارم جمعیت دنیا را شکل می‌دهد و در برگیرنده حدود 60 کشور مستقل است که هر کدام دارای رای در مجامع بین‌المللی هستند ولی ما وضع خوبی را در جهان اسلام مشاهده نمی‌کنیم . هر یک از ادیان در زمان‌ خود دعوت به پیشرفت می‌کردند و دین اسلام به عنوان دین خاتم آمده تا بشریت را تا قیامت هدایت کند و مبنای ما در حرکت به این سمت ،  اسلام و قرآن و رهنمودهای ائمه (علیهم السلام) و صحابه بزرگوار ایشان است. البته باید به این مساله نیز توجه داشت که عقل را نیز در کنار قرآن برای ما به عنوان حُجّت قرار داده و در واقع عقل پیغمبری در وجود ماست. ...  می‌بینیم که دیگران آنچه برای اسلام بوده است را اکنون با کار و مطالعه و تحقیق با عبارتی دیگر از زبان خود بیان می‌کنند و ما متاسفانه در جهان اسلام بعضا این مسائل را فراموش کرده‌ایم و به چیزهای سطحی بسنده کرده‌ایم . امّت اسلامی باید به راه قرآن برود نه اینکه تفسیرهای غلط و افکار مُنحط بر آن تسلط شود ؛ افکار و تفسیرهایی که نه قرآن را می‌فهمند ، نه صلاح مردم را می‌دانند . ما ایرانی‌ها نیز باید قدر خود را بدانیم. ما صاحب تمدنی ریشه‌دار هستیم که در تاریخ نظیر ندارد . کشور ما دارای ظرفیت‌ها و پُتانسیل خوبی است، در جغرافیای خوبی قرار گرفته و ما راهنماهایی چون قرآن ، اسلام و ائمه (علیهم السلام) داریم.

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.isna.ir/news/95100905653/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7 .+ خبرگزاری دانشجویان ایران +ایسنا+ .

 

************************************

دو زانو در مدرسه فقه علی(ع) / آیت الله هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

*** علی «ع» جامع اضداد است

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : در باب شخصیّتی مثل عَلِی‌ّ بن ‌اَبِی‌‌طالِب(علیه السلام)  مردی که دنیا برای شناخت او نیاز به تکامل و رشد بسیار فراوانی دارد و تا افکار مردم در سطح مناسب فکرِ انسانی نرسد، شناخت علی (ع) ازمُحالات است، توقع نداشته باشید که من دریک سخنرانی بتوانم چیز زیادی مطرح کنم. شخصیت علی‌ّ بن ابی‌طالب(ع)، مقامش، رابطه‌اش با خدا، فضایل نفسانیش، ادبش، اخلاقش، زُهدش، شجاعتش، عبادتش و هرچه که به‌عنوان فضیلت امروز در دنیا مطرح است، انسان نقطه اعلی و اوجش را در وجود علی‌ّ بن ابی‌طالب(ع) می‌بیند و مهم این است که کسانی که خواسته‌اند درباره علی(ع) صحبت کنند، یا مطالعه نمایند، از همان گام‌های اول ، برخورد می‌کنند به یک انسانی که جامع اضداد است ، ابعادی که معمولاً در وجود یک انسان جمع نمی‌شود و به طور طبیعی یک انسان نمی‌تواند این صفات مُتضاد را در خودش به وجود آورد و رشد دهد، اما در علیّ بن ابی‌طالب(ع) به وجود آمده است. ... ... یک نفر مسیحی که نویسنده بسیار توانایی است و چپ‌گرا هم هست ، یعنی از نظر طرز تفکر سوسیالیست است و از لحاظ مذهبی مسیحی و انصافاً مُتفکِّر است، به نام جُرج جُرداق . ایشان یک کتاب نوشته ، شامل 5 جلد در فضایل و شخصّیت عَلِی‌ّ بن ابی‌طالب(ع) که غیر از مسائل خاصی که از دریچه چشم او شاید مهم باشد و از نظر ما درست نباشد- که البته خیلی کم است- بقیه این 5 جلد کتاب را ما امروز از هر شیعه‌ای که بخواهیم بگوییم بنویسد ، خواهد گفت که دچار ضعف و غُلو و افراط شده ، آنچنان جُرداق از علی(ع) بحث می‌کند و ابعاد مختلف روحیه علی(ع) را باز می‌کند که انسان لذّت می‌برد که رهبر و امام خودش را از زبان یک نفر مسیحی و چپ‌گرا این‌گونه می‌شنود. اسم کتابش «صَوت‌ُالعِدالَةِ الأِنسانِیَّةِ» یعنی فریاد عدالت انسان و جامعه بشریّت است و در سراسر کتاب تلاش کرده نقاطی که علی‌ّ بن ابی‌طالب(ع) اوج عدالت را در زندگی و افکار و اِظهاراتش‌ نشان داده ، مشخص نماید . ...

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://www.cgie.org.ir/fa/news/156005/%D8%AF%D9%88-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9)---%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C- .+ مرکز دائرة المَعارف بزرگ اسلامی+

 

************************************

دو زانو در مدرسه فقه علی(ع) / آیت الله هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

 

** فضائل علی در کلام و بیان اِبن اَبِی‌الحَدید مُعتَزِلی

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی :  در قرن ششم و هفتم (هجری) ، دانشمند ، مُتکلِّم و مُورِّخ مُعتزِلی سُنُی ، اِبن اَبِی‌الحَدید که من فکر می‌کنم در بین علمای اهل سنت عظمت و اعتبارش و ارزش نوشته و کلامش قابل تردید نباشد . برای عَلِی‌ّ بن اَبِی‌طالب(ع) اظهارات و کارهایی کرده که آدم می‌بیند اگر شیعه این‌جوری عمل می‌کرد در جامعه خود شیعه مُتّهمش می‌کردند به غُلُو . اول اینکه کتاب نهج‌البلاغه را شرح کرده است که در  20 جلد  الان در دسترس همه است و هر کس بخواهد بخواند ، می‌تواند به آن مراجعه کند . اِبن اَبِی‌الحَدید ، یک شاعر بسیار نیرومندی است و شعرهایی در وصف علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)  دارد . اگر شما به نجف بروید و ضریح علی‌ّبن ابی‌طالب را زیارت ‌کنید و مجموعه دیوارهای اطراف ضریح و در و درگاه‌ها را که نگاه کنید ، می‌بینید که با طلا و زُمرّد با رنگ فیروزه‌ای روی درها و ضریح اشعاری نوشته‌اند که اشعار وی است . اظهاراتی در آن اشعار هست که تحقیقاً اگر یک شیعه می‌گفت ، مُتَّهم می‌شد به غُلُوّ . اِبن اَبِی‌الحَدید خطاب می‌کند به رعد و برق و می‌گوید: اگر به نجف رفتی و گذارت افتاد به خاک نجف، بگو می‌دانی که در دل تو کی خوابیده است؟ می‌گوید: اینجا آدم (ع) خوابیده، ابراهیم (ع) خوابیده، نوح (ع) خوابیده، موسی  (ع) خوابیده، عیسی (ع) خوابیده، اینجا پیغمبر خاتم (ص) خوابیده و اینجا جبرئیل (ع) است، اینجا اسرافیل (ع) است، اینجا میکائیل (ع) است و آخرش می‌گوید: بلکه نور خدا اینجا در زمین فرو رفته که تنها با دیده‌های صاحب بصیرت قابل درک است.  اِبن اَبِی‌الحَدید همه آن مُعجزاتی که تاریخ شیعه برای علی‌ّبن‌ابی‌طالب(ع) نقل می‌کند، اینها را در شعرش می‌آورد.... این کسی است که نورش در جبهه آدم  (ع) آن روزی که به‌ خدا برگشت و توبه کرد ، درخشید و از شجاعت و زهد و تقوا و عدالت امام و از قربش به خدا و پیغمبر حرف می‌زند . ...

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://www.cgie.org.ir/fa/news/156005/%D8%AF%D9%88-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9)---%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C- .+ مرکز دائرة المَعارف بزرگ اسلامی+

************************************

هاشمی رفسنجانی: مقاومت 32 روزه مردم خرمشهر حیرت جهانیان را برانگیخت –  خبرگزاری بین المللی شفقنا

***نسیم معرفت***

این جمهوری ، جمهوری علی‌ّ بن‌ابی‌طالب (ع) است

 

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : این کشور ، کشور علی‌ّ بن‌ابی‌طالب(ع) است و این جمهوری ، جمهوری علی‌ّ بن‌ابی‌طالب(ع) است و این انقلاب ، انقلاب علی‌ّ بن ابی‌طالب(ع) است و امام ما [امام خمینی] ، فرزند علی‌ّ بن ابی‌طالب(ع) است . همه افتخار امام [امام خمینی] این است ... ما در این حکومت و درجریان انقلاب دنبال این شخصّیت هستیم ...  ما به این حکومت و آینده این کشور و این انقلاب و به آینده این حرکتی که به اسم علی(ع) و به رهبری فرزند صالح علی(ع) و با فقه علی(ع) و با نهج‌البلاغه علی(ع) و تعلیمات علی(ع) آغاز کرده‌ایم، دل بسته‌ایم و آن را ادامه می‌دهیم .  این گفتن‌ها و این نوشتن‌ها کافی نیست. من خیال می‌کنم لازم است یک حرکت وسیع برای شناساندن علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) به دنیا آغاز کنیم  .

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://www.cgie.org.ir/fa/news/156005/%D8%AF%D9%88-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9)---%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C +مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی .

************************************

تصاویر/ چهره خندان آیت‌الله هاشمی

***نسیم معرفت***

* بحث های تَخاصُم زا ممنوع

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : امروز دلیلی ندارند که اینقدر ما این تَخاصُم را به جایی می رسانیم که به دشمنانمان این میدان را بدهیم ... البته من خودم از کسانی هستم که مفید می دانم مباحث را ، انتقادات را در یک فضایِ آزادِ آرام ، منصفانه ، اشکالات همدیگر را بگوییم ، انتقادات را مطرح کنیم و برنامه ها و حرفها و اظهارات و نقّادی ها و حتی افکار را در یک جو دوستانه مطرح کنیم که هم روزنامه هایمان رونق پیدا می کنند و هم جامعه به صلاحش است و هم جلو تَحَجُّر را می گیریم و هم جلو برخورد را می گیریم ، هم جلو انباشته شدن خشم و غصب مردم را می گیریم . افراد می توانند دردهایشان را مطرح کنند ، خودشان را خالی کنند ، بفهمند که مُستمع دارند در دنیا یا ندارند ، اینها بسیار مفید است اما وقتی فضا را مقداری تند می کنیم و اینجوری که من امروز می بینم ... اینطوری که می بینیم بنده این را نمی پسندم . مصلحت نمی بینم  . بنده هم تجربه دارم . به هر حال ما 50 سال است که در این وادی کار می کنیم . دوران ان نوع مبارزات را دیدیم . این نوع مبارزات را دیدیم . جنگ را دیدیم . این تخاصُمات را دیدیم . تجربه ما اینست که افراد دلسوز که عمدتا اینهایی که الان با هم مُشاجَره می کنند دلسوزند من نمی توانم انها را مُتّهم کنم به سوء نیّت یا خلاف  ،  اما به هر حال کم کم عنان اختیار از دست بیرون می رود و تند و تندتر می شود   ...  ان شاء الله همه ما ، علما، جراید، تریبونها، دانشگاهها، کلاسها، اساتید همه با هم همکاری می کنیم و از تجربه تلخی که برایمان پیش آمد استفاده درستی بکنیم ...

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://hawzah.net/fa/Article/View/49436/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-151378?SearchText=%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C%20%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C+پایگاه اطلاع رسانی حوزه +

************************************

اصولگرایان در راه محدود کردن هاشمی رفسنجانی – DW – 1388/5/19

***نسیم معرفت***

یمن یکی از نقاط شیعه خیز جهان اسلام است

آیت الله هاشمی رفسنجانی : ...یَمَن یکی از نقاط شیعه خیز جهان اسلام است. گویا سفر مأموریتی علی(ع) به یمن و تأثیر عمیقی که بر دل‌های مردم یمن به خاطر بروز فضایل ایشان گذاشت، زمینه مساعد فکری شیعی را پایه‌گذاری کرد و دو تیره اسماعیلیه و زیدی‌ها برای حضور در یمن رقابت داشته‌اند، ولی زیدی‌ها سبقت گرفتند. گرچه این رقابت قرن‌ها با فراز و نشیب ادامه داشته و اصولا به خاطر دوری یمن از مرکز خلافت ، سلطه خلیفه بر آنجا معمولاً ضعیف بوده است و حتی در آستانه حادثه عاشورا بعضی از صاحب‌نظران به امام حسین(ع) پیشنهاد می‌دادند به جای کوفه به یمن بروند و از تمایلات شیعی مردم یمن و خصوصیات کوهستانی منطقه برای جهاد با بنی‌امیه بهره بگیرند . یحیی بن حسین از نواده‌های امام حسین(ع) و از مجاهدان به نام زَیدیّه با بهره‌گیری از مجاهدات ناتمام جدش قاسِمُ الرَّسِی از ائمّه مهم زیدیّه ، توانست در سال 280 هجری اولین حکومت شیعی زیدیه را در صَعدَه با بیرون راندن اُمَرای محلی ، تشکیل بدهد و به سرعت در بسیاری از نقاط یمن گسترش دهد و با تصرف صَنعاء دولت نیرومند زیدیه در یمن مستقر شد و تا سال 700 هجری ادامه یافت و در تمام این دوره با عوامل خلافت و نیز اسماعیلی‌های فاطمی و اُمَرای محلی زد و خورد داشته و با اقدامات فرهنگی و دینی و توسعه آموزش‌ها و خدمات، امامت و نفوذ امامان زیدی را در یمن استمرار بخشیدند و هنوز هم اکثریت مردم یمن پیرو زیدیه‌اند و در صَعده اولین نقطه آغاز دولت علوی زیدی ، شیعیان اثنی‌عشری نفوذ زیادی دارند و در سال‌های اخیر درگیری‌های خونینی با دولت وقت یمن داشته و دارند . روابط امامان یمن با اُمَرای عَلویُّون طَبَرستان و دَیلَم از موارد مهم نیازمند به بررسی و تحقیق است. ...

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://ensafnews.com/49370/%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C/ +پایگاه خبری انصاف .

 

************************************

انقلاب اسلامی ایران یک فرصت تاریخی برای جهان اسلام

اکبر هاشمي رفسنجاني - ويکي امام خميني

***نسيم معرفت***

انقلاب اسلامي ايران يک فرصت تاريخي براي جهان اسلام

آيت الله هاشمي رفسنجاني :  ... تمدّن اسلامي در دوران بلوغ به منزله قلب در پيکر جهان عمل کرد ...  اگر درها روي همان پاشنه‌هاي مشخص شده اسلام ناب مي‌گشت ، سرعت ، وسعت و عُمق کارِ اسلام خيلي بيش از اينها بود و با آنهمه بادهاي مسمومي که از ناحيه خلفاي ناصالح اُمَوِي و عباسي بر بوستان جَديدُالتَّأسيس اسلام گذشت ، باز هم اينهمه باروَري و سايه افکني را مشاهده مي‌کنيم و بايد منتظر روزي باشيم که اسلام به مسير خالص و ناب خود برگردد و دفائِن عقول و ذخاير الهي را استخراج و استحصال کند . ما آرزو داشتيم و داريم که انقلاب عظيم و اصيل اسلامي با زعامت بي‌نظيرترين رهبر عصرمان، امام خميني(ره) شروع اين تجديد حيات [فرهنگ اصيل اسلامي ] باشد... امروزه ناتواني و ضعف‌هاي مکتب‌هاي مادّي مثل کاپيتاليسم، کمونيسم و لاييسم برملا شده و بسياري از متفکران دلسوز جهان به دنبال گمشده بشر هستند. اگر ديگران نمي‌دانند يا ترديد دارند، خودمان مي‌دانيم که معارف آسماني اسلام ، بخصوص قرآن و سنت تنها وديعه خالق جهان براي کل بشريّت است و بايد تا قيام قيامت مُتکفّل تبيين و حراست راه سعادت انسان‌ها باشد. در سايه اين ايمان و اعتقاد و با استفاده از درس‌هاي روشن تاريخ و با استمداد از رسول باطن (عقل) مي‌توانيم پيشقراول اين کاروان باشيم .

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://ensafnews.com/49370/%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C/ +پايگاه خبري انصاف +بي نظيرترين مُصاحبه آيت الله هاشمي رفسنجان+بازگشت به تمدّن اسلامي و اِحياء فرهنگ اصيل اسلامي ...+21 دي 1395 +.

************************************

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دیدار اعضای مجمع  مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با آیت الله هاشمی

***نسیم معرفت***

 

لزوم تأسیس دانشگاه جامع در کنار حوزه علمیّه قم

 

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : سال‌ها قبل در یک سخنرانی در اجتماع بزرگانِ حوزه علمیّه قُم که از سوی جامعه مدرسین برگزار شده بود، با دلیل پیشنهاد کردم که لازم است در کنار حوزه علمیه قم یک دانشگاه جامع تأسیس شود. دانشگاهی که همه رشته‌های علمی موجود در مراکز علمی جهان بخصوص علوم انسانی را داشته باشد و برای هر رشته از استادان مُعتبر زمان استفاده شود و دانشجویان آن از میان طلّابی که حداقل در حدّ مُجتَهِد مُتَجَزِّی باشند ، انتخاب شوند .  در نتیجه فارِغُ التَّحصیلان این رشته‌ها که دارای علوم حوزوی و دانشگاهی روز خواهند بود ، با تشکیل شوراهای مُتخَصِّصان همه مسایل مورد نیاز نظام اسلامی در سایه اجتهاد پویا به روز ، بالنده و همراه با زمان قرار می‌گیرند . معلوم است که در آن صورت کارشناسی جامِعُ الأَطراف برای همه قوانین مورد نیاز حکومت و نیز فتاوای مراجع عالی‌مقام در اختیار انقلاب اسلامی قرار خواهد گرفت و در آن زمان از لحاظ نظری این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت اما عملا اقدامی نشد. طبیعی است که چنین کار بزرگی از مقام رهبری و مراجع حوزه زیبنده و تأثیرگذارتر خواهد بود .

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://ensafnews.com/49370/%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C/ +پایگاه خبری انصاف +بی نظیرترین مُصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجان+بازگشت به تمدّن اسلامی و اِحیاء فرهنگ اصیل اسلامی ...+21 دی 1395 +.

************************************

عکس آخرین جشن تولد آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار همسرش

***نسیم معرفت***

 

اَهمّیّت مسأله حاکمیّت از نظر مکتب اهل بیت «علیهم السلام»

 

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : از امتیازات مکتب اهل بیت (علیهم السلام) این است که مسأله حاکمیّت را به عنوان مهمترین و زیربنایی‌ترین بخش اداره جامعه اسلامی مورد تأکید قرار داد و تکلیف آن را از زمان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سَلّم) تا قیامت مشخص کرده است.

1-در زمان حیات رسول اکرم(ص) محور حاکمیّت با صراحت قرآن و عمل پیغمبر (ص) بوده است.

2-بعد از ایشان طبق اَسناد معتبر، 12 شخص مُعیّن و معصوم (ع) برای عهده‌داری مدیریّت جامعه اسلامی مشخص شدند که این امر متأسفانه جز چند سال در حکومت ظاهری امیرالمومنین(ع) عملیاتی نشد . از محدود شدن ائمه منصوص به 12 نفر به دست می‌آید که این دوره برای استقرار و تکمیل دین اسلام در مرحله اجرا و تجربه در نظر گرفته شده بود.

3-پس از دوره حضور ائمّه معصومِ مَنصوص (ع)، محور حاکمیت به صورت کلی و با تعریف اوصاف و شرایط لازم به صورتی که در غیاب حاکم معصوم منصوص(ع)، حداقلِّ ممکن از شرایط یک رهبر و حاکمِ صالح در امّت اسلامی وجود داشته باشد، تبیین شده است. این اوصاف به گونه‌ای است که آرا و خواست مردم در کنار احکام و صلاحیت‌های حاکم به صورت رُکن اساسی در نظر گرفته شده است.

ادلّه این بخش در روایات بسیار زیاد است و کُتب فقهی هم تا حدودی به آن پرداخته‌اند و از لحاظ نظری، مشکلی در این خصوص نیست. اگر مشکلی هست در بُعد عملی و تجربی آن است که پس از غیبت امام عصر (عج) حکومتی از این نوع و با این ویژگی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری بی‌نظیر امام «ره» [امام خمینی] تحقق نیافته است. خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب، مجلس خبرگان قانون اساسی که اکثریت آن را علمای بزرگ و جامِع الشَّرایط تشکیل می‌دادند، جوهر این حکم را در بخش ولایت فقیه و رهبری انقلاب آوردند که شرایط و وظایف رهبری روح آن است .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://ensafnews.com/49370/%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C/ +پایگاه خبری انصاف +بی نظیرترین مُصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجان+بازگشت به تمدّن اسلامی و اِحیاء فرهنگ اصیل اسلامی ...+21 دی 1395 +.

************************************

آخرین سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی + فیلم - تسنیم

***نسیم معرفت***

اخلاق و معنویّت

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : این وضعی که [راجع به اخلاق در جامعه] من می بینم فاجعه است . تعریفی که من برای معنویت دارم ، آن حالات روحی خاصّ که معمولاً به ذهن متبادر می شود، نیست، بیش از اینها است و وسیع تر می بینم . معنویت یک مفهوم عامّی است که در همه زندگی آدم می تواند جریان داشته باشد . در تحصیلات ، اگر کسی محصّل باشد، در کسب، اگر کاسب باشد، در فنّش، اگر متخصّص باشد، هر کسی در کار خودش. معنویت یک عَرضِ عَریضی دارد، حتی در مدیریت ها و حکومت ها و قدرت ها . اگر مثلاً کسانی تلاش می کنند برای نجات جامعه از دست استبداد و استعمار، خیلی هم اهل خودنمایی و زد و بند و این ها هم نیستند، این ها معنویّت است. معنویّت با آن وضع واقعی اش به این که آدم با هدف درست ، برای امور صحیح و خیر و اصلاح ، کار بکند حتی در کارهای مادّیِ ظاهری هم قابل مشاهده است ....   [در رابطه با حضرت امام خمینی] ما ذکر و وِرد و اینها از امام [خمینی] خیلی نمی دیدیم اما یکی از چیزهایی که امام داشت و برای ما هم سازنده بود، اینکه تقریباً هر شب جمعه - تا آن جا که من یادم است - بعد از نماز مغرب و عشاء می آمدند حرم [حضرت معصومه سلامُ اللهِ عَلَیها] ، بالاسر رو به دیوار می ایستادند، زیارتشان را می خواندند و برمی گشتند . حتی منظره اش هم در ذهنم هست که ایشان کجا می ایستاد. ما هم صبر می کردیم تا زیارتشان تمام بشود، همراهشان می رفتیم خانه . این چیزها را می دیدیم اما من تا آخِر هم هیچ وقت ندیدم که امام بنشینند دعای زیاد بخوانند یا ذکر بگویند . البته ایشان در خلوتش این کارها را انجام می داده، ما که نمی فهمیدیم . به ما هم که می خواست نصیحت بکند می فرمود: "همیشه یاد خدا باشید". ذکر به معنای یاد خدا را ایشان در دل ما مُحکَم کرد . روی آیه "أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ . سوره رَعد آیه 28" زیاد حرف می زد و به ما می گفتند که این یاد خدا، مایه آسایش و مایه صافی انسان می شود . به نظرم آن چیزی که ایشان زیادتر روی آن تکیه می کرد دو نقطه بود : یکی همین یاد خدا ، یکی هم اخلاص بود . ما اخلاص ایشان را هم می فهمیدیم ... حسابی در کارهایشان مُخلِص بودند . در کارها ، در درس ، بحث ، معاشرت ، اختلافشان و اتفاقشان در همه اینها ، آدم اخلاص را می فهمید که این برای ما خیلی جاذبه داشت .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

http://www.imam-khomeini.ir/fa/n138211/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87_%D8%A8%D8%A7_%D8%A2%DB%8C+پُرتالِ امام خمینی «ره»+مُصاحبه با آیت الله هاشمی رفسنتجانی+اخلاق و معنویّت+

************************************

نماز جمعه 26 تیر 1388 تهران - ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد

***نسیم معرفت***

زنی بزرگوار که با صبر و خُطبه‌اش قیام عاشورا را جاودان کرد

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : بعضی ها شاید با نیّت خوب، افکار ناقص خود را به اسلام تعمیم می دهند و مُتَحَجِّرانه زن را محبوس در خانه می دانند ، امّا حضور حضرت زینب (س) در همه مراحل و مقاطع حماسه عاشورا ، نشان می‌دهد که زن مسلمان می‌تواند در جامعه با حفظ موازین ، حضوری فعال و مسؤولانه داشته باشد. ... جمله معروف حضرت زینب (س) در عصر عاشورا و دلداری ایشان به امام عصر خویش ، یعنی حضرت سجاد (ع) که اینجا بارگاه و زیارت گاه مردم در اعصار گوناگون خواهد شد ، نشان از تدبّر و آینده‌نگری دختر امیرالمؤمنین(ع) دارد . ... زنی بزرگوار که با صبر و خُطبه‌اش قیام عاشورا را جاودان کرد و مَضجَعَش بارانداز روحی مناسب برای دوستداران اهل بیت(ع) است .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://jahaneghtesad.com/%D8%A2%D9%8A%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%D9%8A-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D9%88 .+ پنجم مرداد 1393 شمسی+خبرگزاری ایلنا : آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی جمعیت پیروان حضرت زینب«سلام الله علیها»+

************************************

 آیا هاشمی رفسنجانی از مقطعی خاص، دیگر همراه نظام و انقلاب نبود؟ | دیدبان  ایران

***نسیم معرفت***

* راه اساسی ساخت یک جامعه سالم و آزاد و سعادتمند

 

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : [عبادات مثل] روزه و صیام و تحمّل رنج و مشقت و صبر و ریاضت که بر انسان تحمیل [واجب] شده ، رابطه مستقیمی با زندگی اجتماعی و سعادت جوامع انسانی دارد. ...  این فکر و روحیه خوبی است که امروز نسل جوان ما دارد . برای اینکه وقتی با مسائل دین و دستورات و تکالیف اسلام برخورد می‌کنند، علامت سؤال زیادی مطرح است . ما در برخورد با جوانان، مخصوصآ بچه‌های محصّل، این روحیه را به شدت می‌بینیم که مایلند، هر چه می‌شنوند و هر دستوری که به آنها می‌رسد، دلیل و علت و حکمت و فلسفه‌اش را بدانند.نمی‌خواهم بگویم که چرا چنین هستید ، بلکه ، مایلم تشویق کنم. این روحیه کنجکاوی مایه تکامل و ترقی شماست. البته، مشروط به اینکه جامعه ما در سطحی از فرهنگ باشد، که جواب این سؤالات و این چراها را از شما درست بگیرد. اصولا، در برخورد با اصلاح جامعه، مربیان و مُصلِحانِ اجتماع چند جور برخورد دارند و از طرق مختلف وارد می‌شوند. اسلام هم برای خودش یک رویه و برنامه خاص آورده که من اشاره می‌کنم. اسلام معتقد است، بدون افراد صالح، نمی‌توان جامعه صالح و با سعادت داشت؛ یعنی اگر شما فکر کنید که با رهبران صالح با برنامه‌های صحیح برای اداره کشور و با سیاست ، اقتصاد، اخلاق و روابط اجتماعیِ درست  می‌شود جامعه سالمی ساخت ، اسلام این را قبول ندارد و سخت معتقد است که راه اساسی ساخت یک جامعه سالم و آزاد و سعادتمند این است که از افراد جامعه شروع کنیم. افراد جامعه را بسازیم؛ تربیت به روی افراد برود . اگر افرادی که مواد خام جامعه و تشکیل دهنده جامعه هستند، خودشان تباه، فاسد، خود خواه، انحصارطلب ، توسعه طلب، خود پرست، سود طلب، بداخلاق و مُتجاوز باشند، شما هر قانون و هر دستور و هر رهبر و هر مسؤولی و هر برنامه‌ای داشته باشید، همه چیز هدر می‌رود و از دست انسان کاری ساخته نیست.زور و فشار و کیفر و مجازات و تحسین و تشویق و ثواب یک مقداری می‌تواند جامعه را اصلاح کند و ده‌درصد می‌تواند مؤثر باشد. قسمت عظیم اصلاح را باید در پاکی و صلاح افراد اجتماع جستجو کرد. اسلام برای این منظور برنامه‌های سازنده‌ای طرح کرده است که عبادات است. ما خیال می‌کنیم، صِرف نماز خواندن، روزه گرفتن و حج رفتن و ذکر و دعا خواندن و احیانآ به مستحبات پرداختن، بدون توجه به محتوا و واقعیت‌های این عبادات کار ساز است. این اشتباه است. این یک اشتباه از این طرف و یک اشتباه هم از آن طرف است که عده‌ای روشنفکر و کسانی که با دید روشن فکری، می‌خواهند جامعه و دین و خدا را تفسیر و تحلیل کنند، فقط به جنبه‌های اجتماعی عبادات توجه می‌کنند؛ مثلا، می‌گویند: گفته‌اند، روزه بگیرید که گرسنگی بکشید و درد دل گرسنگان را بفهمید، من نمی‌خواهم بگویم، این فلسفه روزه نیست؛ می‌خواهم بگویم، فلسفه روزه چیز دیگری است. فلسفه نماز چیز دیگری است که بحثم را می‌خواهم روی آن ببرم.البته، اینها هم هست. یک عده از این طرف عبادات را یک سری مراسم خشکی می‌دانند و می‌گویند ما چه می‌دانیم خدا این طور گفته است. یک عده آمده‌اند، خیلی روشنفکر شده‌اند، می‌گویند نه، نماز گفتند که ورزش کنیم، وضو گفتند که تمیز باشیم، غُسل بکنیم که تمیز بشوییم، روزه بگیریم که به درد دل فقرا برسیم. و یا مثلا معده‌هایمان کمی تصفیه شود.اینها همه هست؛ یعنی، در فلسفه عبادات اینها هم هست، اما روح مسأله چیز دیگری است. اسلام می‌خواهد از طریق عبادات، مواد خام اجتماع را بسازد؛ انسانهای پاک و با فضیلت که در حرکت اجتماعی، اگر چنین انسانهایی وجود داشته باشند، جامعه را به طور اتوماتیک و بدون فشار خارجی سالم و پاک نگهداری می‌کنند. هر مقدار شخصیت و مسؤولیت انسان در جامعه بیشتر باشد، این سازندگی واجب‌تر است و نیاز بیشتری به آن داریم؛ مثلا، برای پیغمبر اکرم(ص) نماز شب و عبادت در شب، آن طوری که از آن استفاده می‌شود، واجب بوده [یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ «» قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا . سوره مُزَّمِّل آیات 1 و 2] ، ولی برای افراد معمولی چنین چیزی نیست، برای اینکه پیغمبر(ص) باید جور دیگری ساخته شود . به پیغمبر(ص) خطاب می‌شود: که شما موظفید پاسی از شب را بیدار بمانید. برای اینکه شب خلوت است، شب اشتغال کمتر است، شب مراجعات مردم کمتر است و تو در آن لحظاتی هستی که می‌توانی با خودت خلوت کنی و فکر کنی. آن ساعات را صَرف قیام و عبادت و مطالعه و فکر و ذکر درباره خدا بکن و آخرش می‌فرماید:برای اینکه ما بار سنگین رسالت و رهبری مردم را به دوش تو می‌خواهیم بگذاریم. [إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا . سوره مُزَّمِّل آیه 5]  . من خودم، در زندگی خود با تجربه و محسوسات عینی، این مسائل را تجربه کرده‌ام، معمولا، در زندگی اجتماعی، این طوری که حالا زندگی می‌کنیم، آن قدر گرفتاریم که به خودمان نمی‌رسیم و مثل بقیه مردم روز را تا آخر شب کار می‌کنیم، تا نفسی داریم، کار می‌کنیم و بعد می‌خوابیم تا صبح، یک نماز معمولی مثل همه می‌خوانیم و دنبال کارمان هستیم. این یک حالی است پیشآمدها که برای من شده ـ یک وقتی هم باز داشت شدیم و به زندان رفتیم ـ حالاتی پیش می‌آید که انسان تنهاست، بیکار است و خلوتی هست. امکان راز و نیاز هست و انقطاع از عوامل بیرون هست. رابطه انسان با زن و بچه و امکانات و مال و دوستان قطع می‌شود، رابطه‌اش با خدا قویتر شده و دریچه‌ای به سوی خدا به رویش باز می‌شود. در آن حالت، انسان حالت سازندگی عبادت را می‌فهمد .

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://rafsanjani.ir/records/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86 +مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی+1361 شمسی+

************************************

از تعابیر حضرت علی(ع) درباره عقل تا ضرورت امروز جامعه به آن در سخنان آیت  الله هاشمی رفسنجانی | پایگاه خبری جماران

***نسيم معرفت***

** اصل ولايت فقيه مِحوَر نظام ما است+آيت الله هاشمي رفسنجاني

حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني : اوّلين مجلس خبرگان در جمهوري اسلامي، خبرگان قانون اساسي بود که مهم ترين کار انقلاب و نظام را انجام داد و تعدادي از خبرگان ارزشمند کشورمان با تدوين و تصويب قانون اساسي ساختار و راه و رسم کشور را تعيين کردند. خبرگان قانون اساسي با زحمات خالصانه خود، قانون اساسي مُترقّي و به روز و اسلامي و کاملاً اجرايي را تدوين کردند و آرمان ها و ساختارها و راهکارهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي را ترسيم کردند. ... خبرگان ملت  لنگر ثََُُبات کشور و عامل آرامش و آسايش خاطر و اطمينان مردم است که مراقبت مي کنند کشور دچار خلاء رهبري نشده و يا رهبري ناشايست در اين مقام قرار نگيرد . ...  اصل ولايت فقيه ، اصل مُحرَز  [مُسلَّم] در مکتب اهل بيت «عليهم السلام» و اساس تشکّل و تاريخ شيعه و مِحوَر نظام ما است و حافظ و نگهبان و پديده آورنده اين مرکزيت  ، خبرگان ملت هستند که مهم ترين مسؤليّت را در کشور بر عهده دارند که اِن شاءَالله تا ظهور حضرت حُجّت (عليه السلام) وظيفه پاسداري از محور نظام را انجام خواهند داد . ... اجتهاد، عدالت و اشنايي با زمان و موقعيت ها از جمله شرايطي است که بايد خبرگان رهبري حايز آن ها باشند ... خبرگان رهبري مُوظّف هستند تا بررسي کنند شرايط رهبري مندرج در قانون اساسي و صلاحيت رهبري تداوم داشته باشد و اين کار به طور مرتّب و بدون هياهو و ايجاد بحث هاي بيهوده در جامعه و حقيقتا بدون تشنّجات سياسي و بي توجه به مسايلي که بدخواهان ايجاد مي کنند مورد ارزيابي قرار مي گيرد. ... در اجلاسيه هاي رسمي اين مجلس مهم ترين مسايل سرنوشت ساز کشور مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد ... شرايط حساس موجود جامعه، هوشياري زيادي را مي طلبد لذا همه بايد هوشيار باشند و خبرگان به عنوان مردان مورد اعتماد جامعه مي توانند در اين راستا گام بردارند . ... با نزديکي به فضاي انتخابات بايد سعي کنيم فضايي آرام ، اسلامي ، انقلابي و ملّي در کشور داشته باشيم . ... از همه شما جريانات و احزاب انتظار داريم که موقعيّت زمان را درک کنند چرا که دشمناني که از بيرون نگاه مي کنند به دنبال اين هستند که ببينند در درون نظام چه خبري است ولي مردم ايران وفادارترين مردم به نظام و انقلاب هستند و همه بايد سرمايه هاي مردمي را حفظ و تقويت کنند و يکي از مهم ترين آن ها توجه به خواسته هاي مردم است و رُکن اصلي ما در پيروزي انقلاب در همه برهه هاي انقلاب حضور مردم بوده است .   ...  ... ما با همدلي و همکاري مي توانيم الگوي خوبي براي کشورهاي اسلامي باشيم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://hawzah.net/fa/News/View/68535/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7 + پایگاه اطلاع رسانی حوزه. +

************************************

پیام آیت الله مظاهری به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی: آن مرحوم سنگ  زیرین آسیای جمهوری اسلامی بود – خبرگزاری بین المللی شفقنا

***نسیم معرفت***

حِصن حَصین انقلاب و ملّت+آیت الله هاشمی رفسنجانی

پیام حضرت آیت الله حسین مظاهری تیرانی اصفهانی به مناسبت رحلت جانگداز آیت الله هاشمی رفسنجانی : ارتحال اسفناک چهره تابناک اسلام و ایران ، مفسّر نوپرداز قرآن کریم، مجاهد نستوه آیةُ الله آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی(قُدِّسَ سِرُّه) ضایعه ای بس عظیم و مصیبتی جبران ناپذیر است . شخصیّت تاریخ سازی به لقاء پروردگار رحمان و رحیم شتافت که در تمام دوره عمرِ پُربرکت خود ، تنها به اعتلاء اسلام و سربلندی ایران می اندیشید و در این اندیشه بلند، تمام توان خود را در عرصه های گوناگون به کار گرفت و بی هیچ واهمه ای به مصداق (وَ لا یخافُونَ لَوْمَهَ لایِمٍ) تا پایان عمر، از صراط مستقیم خدمت به اسلام و آرمان های مُتعالی آن، تَخطّی ننمود . نقش دوران ساز این عالم مُجاهد فی سَبیل الله در نهضت شکوهمند امام راحل عظیم الشّان(قُدِّسَ سِرُّهُ الشَّریفُ) و قرابت فکری و روحی او با آن امام عزیز تا بدان پایه بود که او را باید به حقّ در ردیف یکی از معماران انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد ، معمار هنرمندی که آثار فکر مُدبّرانه اش، در سرتاسر تاریخ انقلاب اسلامی، آشکار است. قدرتفکری و هوشمندی عمیق و سیاست ورزی همراه با عقلانیّت و اعتدال ایشان در کنار روح صفا و مهربانی و اخلاص و ایمان حقیقی، از این عالم آگاه و سیاست مدارِ مُدبّر، شخصیّتی ساخته بود که احدی نتوانست تا بدین حدّ، اعتماد عمیق و محبّت بی نظیر امام بزرگوار را به خود جلب نماید و او همواره در قبل و پس از انقلاب، امین بی بدیل آن رهبر کبیر بود و در همه عرصه های بزرگ و کوچک از سیاست گذاری های اصلی تا مسیولیّت دشوار دفاع مقدّس و همه تصمیمات مهم برای اداره کشور، مُستشار مُؤتَمَن آن قاید راحل به شمار می امد، همچنان که ملّت بزرگ ایران نیز بارها و بارها در صحنه های گوناگون تقنینی، اجرایی و غیر آن، نصابی بالا از اعتماد خویش را به این خادم نستوه و با اخلاص خود ابراز و اظهار داشتند. حقّ عظیم این حِصن حَصین انقلاب و ملّت که در همه صحنه های خطیر، سنگ زیرین آسیای نظام جمهوری اسلامی بود و همواره به همدلی هرچه بیشتر نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب می اندیشید و در این مسیر جفاهای فراوانی دید ، هیچگاه از یاد تاریخ ایران و اسلام نخواهد رفت و نام نیک و بلند او در صدر فهرست سابِقُونِ اَوّلون از مجاهدان و خدمت گذاران به ملّت مسلمان ایران ثبت خواهد گردید. بی شکّ ملّت قدرشناس و فهیم ایران از این خادم راستینِ صالحِ دلسوزِ خود و از بیش از شصت سال تلاش و مجاهدت صادقانه و خدمت و همّت خالصانه او تجلیل خواهند کرد. اینجانب با قلبی اندوهگین و مُتالِّم، ضمن عرض تسلیت به ملّت عَظیمُ الشَّأن ایران و رهبری مُعَظَّم و بیت محترم و همه خاندان و بازماندگان ایشان، از خداوند متعال، علوّ درجات این عالم مُجاهد و بزرگوار را مسالت کرده و رحمت و مغفرت و رضوان ابدی را برای ایشان خواستارم و از پیشگاه آن خداوند قادر، مُتضرِّعانه طلب می کنم که این ضایعه سنگین را با فضل عمیم و لطف کریمانه خود، برای ملّت و نظام جمهوری اسلامی ایران جبران فرماید. اِنَّهُ وَلِیُّ النِّعَم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://hawzah.net/fa/Article/View/106242/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%B9%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%B1%D8%AD%D9%84%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D9%84%D9%85 .+پایگاه اطلاع رسانی حوزه+

************************************

پیام تسلیت آیت الله علوی گرگانی در پی ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی - ایسنا

***نسیم معرفت***

 

* آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری

 

پیام تسلیت حضرت آیت الله علوی گرگانی یکی از مراجع بزرگوار قم :  خبر درگذشت ناگهانی جناب مُستطاب حضرت حُجّت الأِسلام و المُسلمین آقای شیخ علی اکبر هاشمی رفسنجانی «رَحِمَهُ اللهُ» یار دیرین امام و رهبری و شخصّیت زحمتکش و پرتلاش سالهای طولانی قبل و بعد از انقلاب موجب تأثُّر و تَأَلُّم اینجانب گردید.این عالِم مُجاهد و زحمتکش که در دوران قبل از انقلاب در مبارزات بر علیه دستگاه سلطنتی شاهنشاهی در کنار مرحوم آیت الله طالقانی و شهیدان بهشتی و مطهری و مُفتِّح «رَحِمَهُمُ اللهُ» و برخی دیگر از انقلابیون وفادار به امام خمینی «رَحِمَهُ اللهُ» سالها رنج زندان را کشیدند، بعد از انقلاب نیز امام خمینی «رَحِمَهُ اللهُ» را تنها نگذاشته و در صحنه های مختلف و در رده های بالایِ انقلاب همچون ریاست مجلس شورای اسلامی و جانشین فرمانده کلّ قُوا در زمان جنگ نقش آفرین و مُؤثِّر بودند. ایشان با هوشیاری و زحمات فراوان بعد از رحلت امام خمینی «رَحِمَهُ اللهُ» نیز در سازندگی و آبادی مملکت ایران نقش ماندگار ایفا کردند. اینجانب این ضایعه را در درجه اول به محضر امام زمان «علیه السلام» و به مقام مُعظّم رهبری، همچنین به خانواده و بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفته و امید است که خداوند با فضل و رحمت خود ایشان را مشمول عنایات وافره خود قرار دهد و شفاعت اجداد طاهرین شامل حال ایشان گردد .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://hawzah.net/fa/Article/View/106242/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%B9%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%B1%D8%AD%D9%84%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D9%84%D9%85 .+پایگاه اطلاع رسانی حوزه+

************************************

ماجرای یک گفتگوی مهم رهبر انقلاب و آیت الله هاشمی

***نسیم معرفت***

آقای هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود+امام خامنه ای

مقام مُعظّم رهبری حضرت آیت الله العُظمی امام خامنه ای : آقای هاشمی را همه میشناسند . من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیت های بعد از انقلاب نیست ؛ من از سال 1336- یعنی 52 سال قبل - ایشان را از نزدیک میشناسم . آقای هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود ؛ از مبارزین جِدّی و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزی انقلاب از مُؤثِّرترین شخصیّتهای جمهوری اسلامی در کنار امام  [خمینی «ره»] بود ؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز . این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفته . قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب میکرد و به مبارزین میداد. اینها را جوانها خوب است بدانند. بعد از انقلاب ایشان مسئولیتهای زیادی داشت: هشت سال رئیس جمهور بود؛ قبلش رئیس مجلس بود؛ بعد مسئولیتهای دیگری داشت. در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش از انقلاب یک اندوخته‌ای درست کرده باشد. اینها یک حقایقی است؛ اینها را باید دانست . در حساسترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده .  29  /  3  /  1388  .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1537+دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای + .

************************************

پایان سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به استان کرمان

***نسیم معرفت***

فضای انتخابات باید ، فضایی آرام باشد و مردم ، رُکن اصلی در همه عرصه های انقلاب

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : ... شرایط حساس موجود جامعه، هوشیاری زیادی را می طلبد لذا همه باید هوشیار باشند و خبرگان به عنوان مردان مورد اعتماد جامعه می توانند در این راستا گام بردارند . ... با نزدیکی به فضای انتخابات باید سعی کنیم فضایی آرام ، اسلامی ، انقلابی و ملّی در کشور داشته باشیم . ... از همه شما جریانات و احزاب انتظار داریم که موقعیّت زمان را درک کنند چرا که دشمنانی که از بیرون نگاه می کنند به دنبال این هستند که ببینند در درون نظام چه خبری است ولی مردم ایران وفادارترین مردم به نظام و انقلاب هستند و همه باید سرمایه های مردمی را حفظ و تقویت کنند و یکی از مهم ترین آن ها توجه به خواسته های مردم است و رُکن اصلی ما در پیروزی انقلاب در همه برهه های انقلاب حضور مردم بوده است .  ... ما با همدلی و همکاری می توانیم الگوی خوبی برای کشورهای اسلامی باشیم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://hawzah.net/fa/News/View/68535/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7 + پایگاه اطلاع رسانی حوزه. +

************************************

مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی | مرد دوران سخت

***نسیم معرفت***

استعدادهای بی پایان انسان مخصوصا در بُعد معنوی و قرب به خداوند

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : انسان با حِکمت الهی موجودی آفریده شده [موجودی است] که استعدادهای بی پابان دارد , یعنی ظرفیت وجودی انسان محدود نیست و می تواند برای همیشه کمال, رشد و پیشرفت و ترقی و تکامل برای خودش کسب بکند و حتی افرادی مثل حضرت پیغمبر (ص) که اولین شخصیت بشر هستند هم به نهایت حرکت تکاملی شان نرسیدند و هنوز هم با دعاهایی که مردم [از طریق صلوات فرستان و مانند آن] می کنند خداوند برای وجود ایشان برکت و قرب به خدا محبت [عطا] می کند چون هدف اصلی انسان خداست, آنچه که خداوند از بشر خواسته این است که به گونه ای زندگی بکند که هر روز به خداوند نزدیکتر شود . نزدیکی به خدا هم حدی ندارد , هر قدر ما نزدیکتر به خدا بشویم تقاضای نزدیکتر شدن و عشق به خدا و علاقه به پیشرفت در انسان زیادتر می شود, . آنهایی که دچار کوری و کری می شوند و نمی بینند آن جهان با صفای قرب به خدا را , خوب اصلا از این وادی [قُرب به خدا و جهان معنوی] محرومند و آنهایی که چشمشان روشن می شود به جمال خدا , آنها هستند که عشق نزدیکتر شدن و وصل به خدا را پیدا می کنند و آن حدی ندارد . این یکی از شاهکارهای آفرینش است که یک چنین موجودی را در جهان آفریده و اَحسَنُ الخالِقین هم به خاطر این ویژگی انسان است که چون چنین موجودی خدا آفریده و فخر می کند خداوند در مقابل ملائکه با موجودی مثل انسانهای صالح و به خصوص روی قدرت آموزش و علم و اطلاع که وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ست «آیه 31 بقره» و اوست که باعث استحقاق سجده ملائکه می شود و ملائکه و قوای طبیعت در مقابل انسانِ عالِم و حقجو سجده می کنند . خوب این استعداد بی پایانی که در ما هست اگر درست هدایت شود و راه حقیقی خودش را پیدا کند انسان در مسیر حق پیش می رود و جامعه به کمال می رسد ...

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://hawzah.net/fa/Article/View/47925/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA- + پایگاه اطلاع رسانی حوزه +

************************************

مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی | نماز جمعه تهران به امامت آیت الله  هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

هشت خطر  خطر حرص در علم اخلاق

 

حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني : حِرص يک نوع وَلَع و خواهش تُند است که انسان دارد براي هدفي , حالا اگر اين هدف آخرت و حق و خدا باشد آنجا حرص هم مطلوب است ... يک نکته انحرافي را بايد در اينجا توضيح بدهيم که شما و مُستمعين ما يک وقت فکر نکنند اسلام يک بُعدي به زندگي نگاه مي کند و نمي خواهد دنيا آباد بشود, چرا همين حرص و همين دنبال ماديات رفتن و توليد کردن و ثروت جامعه را زياد کردن, اگر درست به آن توجه شود مي تواند در جهت آخرت انسان باشد. اينجوري [اينگونه تلاش] که دنيا نيست . يک آدم ممکن است تلاش هم بکند و خلاقيت داشته باشد و توليد بکند , اما هدفش اين است که جامعه اسلامي را مُتنعِّم بکند ، ملت را مُتنعِّم بکند و در مقابل دشمنان, قدرت اسلام را تقويت بکند و به فقرا و نيازمندان برسد, اينها تلاش مادي است. اما براي هدف مقدس , بهترين تعبير را از مولايمان علي (ع) داريم که مي گويد : «مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ  وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ»  کسي که به دنيا نگاه بکند به عنوان يک هدف کور مي شود چون حقيقت را نمي بيند ولي اگر به همين دنيا بصورت عينک و وسيله نگاه بکنيم که دنيا را مسير آخرت قرار بدهيم اينجا چشم انسان را باز مي کند و انسان را به فضاهاي لايتناهي مي کشاند . پس ما اين بحث حِرص را مي کنيم معنايش اين نيست که انسان ها دستشان را روي هم بگذارند و کار براي دنيا نکنند . بلکه کار بکنند, اما با هدف تقويت جامعه, تقويت اسلام و تأمين نيازهاي خودشان و فرزندانشان و عائله شان و کمک به ديگران, اگر در اين جهت انسان تلاش بکند , باز اين حرص مذموم نيست و بلکه تلاش مقدّس و عشق در راه خداست ولي اگر واقعا فريب باشد و انسان به خاطر ماديات خودش تلاش بکند و آخرت را ناديده بگيرد براي اينگونه حِرص هشت خطر در علم اخلاق معرّفي کرده اند . اولش اين است که اين ريشه ي بدگماني دارد يعني انساني که حريصانه دنبال تأمين ماديات است معلوم مي شود که در ذهن خودش يک بدگماني را به رازقيّت خداوند دارد ...  دوم اينکه اين رنج دائم براي انسان درست مي کند , کسي که حريصانه دنبال اين است که ثروتش را اضافه کند بدون نياز و امکاناتش را تقويت بکند و قدرتش را زياد بکند با حرص و نه با هدف مقدّس ، اين دائما رنج مي برد ، اما رنج بي سود ، چون آن هايي  [آن چيزهايي] که مي خواهد استفاده بکند آن حد خيلي کمتر از اين است  و آن حد مطلوب کفاف و عفاف است يعني انسان به اندازه کفايت زندگي داشته باشد و عزّت نفس هم داشته باشد و خودش را بيشتر به مهلکه نياندازد و سوم اين است که اين چنين انساني محتاج دائمي است چه سير که نشده و  احساس احتياج مي کند و قدم بعدي و قدم بعدي را بر مي دارد باز احساس احتياج مي کند و باز قدم بعدي و چهارم اين است که اين يک فَقر مُزمِني دارد , پولدار است اما فقير واقعي است به خاطر همان احساس احتياجي که کرده , تعبيري علي (ع) دارند که مي فرمايند, (« اَلْحَريصُ فَقيرٌ وَ لَوْ مَلَكَ الدُّنْيا بِحَذافيرِها. يعني : آدم حريص همواره فقير است هر چند تمام دنيا را مالك شود . شرح غُرَرُالحِکَم ج2ص39)» اگر همه دنيا هم به دست انسان حريص داده شود باز او فقير است چون در وجودش احتياج مُزمِني و فقر مُزمِني خلق کرده و بعد خطر بعدي [پنجم] اين است که شخصيت انسان تضعيف مي شود . انسان حريص هم پيش خودش و هم پيش جامعه بي شخصيّت است و احترام ندارد ، وابسته به ماديات است, يک انسان آزاده , مستقلّ رو به صلاحي ديده نمي شود. و ضرر ديگر [ششم] اين است که انسان دچار گناه مي شود , يک انسان حريص بخاطر حرصش نمي تواند خودش را حفاظت بکند و در گرفتن اموال مردم تجاوز مي کند و به حقوق ديگران و حق مردم را نمي دهد و باز دچار گناه مي شود [هفتمین خطرِ حِرص ...]  و آخرين خطرش [هشتم] اين است که نهايتا هم به سعادت نمي رسد و به شقاوت مي رسد چون اين راهي که مي رود از خدا دور مي شود ، راه به سوي خدا انسان را سعادتمند مي کند نه راهي که در جهت ضد خداوند باشد ، اين به شقاومت منتهي مي شود .  گفت چشمِ تنگ دنيا دوست را - با قناعت پُرکند يا خاک گور  «شعر از سعدي».

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://hawzah.net/fa/Article/View/47925/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA- + پایگاه اطلاع رسانی حوزه +

************************************

آخرین خبر | آیت الله هاشمی رفسنجانی: چرا از تقدیس هایی که کردند تبری نمی  جویند؟

***نسیم معرفت***

شیوه استکبار ، تحریک ، تحریف ، تهدید و سرکوب است

 

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : یک مساله مهم خارجی است که به ما هم ارتباط پیدا می کند مساله فلسطین است . بنظر می رسد که با آمدن آمریکا به منطقه و با ایجاد جوّ رُعب و لشکرکشی و تهدیدها و اِرعاب ها و ضعفی که از برخی سران دولتهای اسلامی در منطقه دیده می شود اسرائیل هم گستاخ تر شده و خیلی جسورانه ظلمش را به ملت فلسطین مضاعف کرده است و آمریکا هم قدم به قدم اسرائیل را تائید می کند ...دنیا هم اینها را ببیند و این قدرتها هم ببینند و آمریکا هم فرزند نامشروع  [رژیم پلید اسرائل] خودش را ببیند که چگونه ظلم می کند و همه خفه شوند و مسلمانها هم راحت بنشینند . واقعا یک صحنه دلخراشی است . البته اینها خیال می کنند با ایجاد فضای ارعاب کننده ای که خودشان درست کردند می توانند همه مصالح ملت ها را و استقلال و آزادیها و شخصیت های امّت ها را نادیده بگیرند , بله یک موجی میآید [و طومارشان در هم پیچیده خواهد شد]  ... آن نفرتی که مردم از استعمار و استکبار دارند اینها تقویت می شود و یک روز به شکل دیگری بروز خواهد کرد . بله اینها وقتی ببینند که کسی در برابر آنها نیست خیلی بی ادب و گستاخ می شوند . اینها کمی به گذشته باز گردند آن روزی که در ایران بودند و آن روزی که شاه و دربار شاه و ساواک شاه از طرف آنها مردم را آنگونه تحت فشار و شکنجه قرار داده بودند و همه چیز دست آنها بود ما حاضر نبودیم یک کلمه فرمان آنها را بشنویم و علیرغم خواست آنها که قصد داشتند کاپیتولاسیون در ایران درست کنند, امام خمینی(ره) آنگونه در دهانشان زد و آنها به خیال خودشان امام(ره) را تبعید کردند که مساله را حل کنند. پانزده سال بعد با این خفّت و حقارت هم آمریکایی ها و هم نوکران ایرانی شان از کشور ایران فرار کردند و آنها با چنین ملتی مواجه هستند . حال به چه دلیلی به خود حق می دهند که این طور بی ادبانه و گستاخانه با یک ملت انقلابی حرف بزنند ؟!! . شاید اینها فکر می کنند که چهارتا آدم ضدانقلاب فراری که اکنون در خارج مزد می گیرند و یک کلمه برایشان می نویسند و یا چهارتا آدم فریب خورده و ستون پنجمی که در ایران به وجود آوردند و به نفع آنها حرف می زنند, خیال می کنند اینها سخنگوی مردم ما هستند . یعنی مردم ما هستند که به این حرفها توجه دارند اشتباه عمیقی می کنند یک شانتاژ و یک فریبکاری می کنند و به دنبال آن یک تهدید می کنند بله اینها برای کسانی که از شما می ترسند فوری قبول می کنند و فرمان شما را اجرا می کنند خوب است اما نه برای ایران نه برای ملت انقلابی ایران که بارها آزمایش کردید و فهمیدیدکه این تهدیدها اثر معکوس دارد . اسرائیلی ها در همین جریانات اخیر ببینید چگونه شانتاژ می کنند ... من می خواهم بگویم شما همین را, آنهایی که اهل تحقیق هستند پرونده این جریان را نگاه کنند و ببینند دشمنان ما چطور بی مُحابا و بی پروا و بدون مراعات اصول اخلاقی و ادبیات کلام می روند دنبال جوسازی,توطئه و فریب دادن و مردم را به بیراهه بردن و سوء استفاده از چیزهایی که می تواند در جهت خیر و صلاح مردم حرکت کند, این واقعا شرایط بدی است که الان در فرهنگ تبلیغاتی دنیا حاکم است و متاسفانه سیره مستکبران همین است و همیشه مستکبران همینطور بودند فرعون هم وقتی که حضرت موسی(ع) در مقابلش رفت می گوید , آمده اید توطئه کنید و ما را از کشورمان بیرون کنی و (قالَ أَجِئْتَنا لِتُخْرِجَنا مِنْ أَرْضِنا بِسِحْرِکَ یا مُوسى‌ :فرعون گفت: اى موسى آیا تو آمده‌اى تا با سِحر خود ما را از منطقه و سرزمینمان بیرون کنى؟! «آیه57 طه») .  اول مردم را تحریک می کند و بعد هم به فکر سرکوب می افتد . این شیوه استکبار است . من مایلم که مردم , رسانه ها و اهل فرهنگ و تبلیغ ما بتوانند اطلاع رسانی صحیح را برای مردم رایج کنند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://hawzah.net/fa/Article/View/47925/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA- + پایگاه اطلاع رسانی حوزه +

************************************

یکی از سایت های خبری نزدیک به دولت و مرحوم هاشمی رفسنجانی که قبلا نیز در اقدامی خلاف اخلاق رسانه ای به تحریف سخنان آیت الله مصباح یزدی پرداخته بود در اقدامی خلاف واقع دست به انتشار وتحریف سخنان بیست روز پیش ایشان در همایش «بررسی اخلاقی آثار غفلت در پیدایش فتنه» زد و در تیتر خود به گونه ای وانمود نمود که گویی هاشمی حقی بر گردن آیت الله مصباح یزدی دارد و آیت الله به ایشان انتقادی نداشته است!

رابطه عاطفی مصباح یزدی و هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

نظر حضرت آیت‌الله علامه محمّد تقی مصباح یزدی در باره آیت الله هاشمی رفسنجانی :

به گزارش مشرق ، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در همایش "بررسی اخلاقی آثار غفلت در پیدایش فتنه" که صبح امروز [20 دی 1395 شمسی] با حضور طلاب و دانشجویان در دانشگاه علوم اسلامی رَضَوِی در مشهد مقدس برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ضمن تسلیت به مقام مُعظّم رهبری ، ملت ایران و خانواده آن مرحوم تصریح کرد : در ابتدا باید در گذشت رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام را که یار صدیق برای حضرت امام [خمینی «ره»] و همراه مقام مُعظّم رهبری بودند را به مقام مُعظَّم رهبری و ملّت ایران تسلیت عرض کنم . وی در ادامه گفت: آقای هاشمی رفسنجانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در خدمت نظام اسلامی بوده و خدمات فراوانی نسبت به نظام اسلامی داشتند که دعا می کنیم خداوند ایشان را به اولیای‌ خود ، امام راحل و شُهدای گرانقدر انقلاب اسلامی محشور بفرمایند .

[آیت الله مصباح یزدی  در تاریخ 20دی ماه امسال «1395» یعنی درست یک روز بعد از فوت مرحوم هاشمی در دانشگاه رضوی مشهد مقدس به ایراد سخنرانی اخلاقی پیرامون آثار غفلت در پیدایش فتنه پرداخته بودند. حضرت آیت الله مصباح یزدی در ابتدای صحبت های خود همچون سایر علما فوت هاشمی را تسلیت گفتند. ایشان فرمودند: به مناسبت درگذشت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که عمری را در یاری امام (ره) و در راه تلاش براي تحقق منویات امام «خمینی» (ره) و منویّات علما و بزرگانی که اين انقلاب را سامان دادند و بر همه ما حق دارند، تلاش کرد؛ این مصیبت را تسلیت عرض مي‌کنم و برای همه گذشتگان و حق‌داران، مخصوصا آن بزرگوار طلب مغفرت و عفو الهی و پاداشی در خور کرم و فضل خدا دارم.+https://www.rajanews.com/news/265100/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B9 +رجانیوز+]

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.mashreghnews.ir/news/676445/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D8%A2 +به گزارش مشرق نیوز...+ .

************************************

منافع ملی اولویت نخست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود - ایرنا

***نسیم معرفت***

آیت الله هاشمی رفسنجانی نامش و افکار بلندش همیشه خواهد درخشید .

شب‌پره گر وصلِ آفتاب نخواهد
رونقِ بازار ِآفتاب نکاهد

از شیخ اجل سعدی شیرازی

آیت الله هاشمی رفسنجانی چراغی است که هرگز خاموش نمی شود و نمی توانند افکار مُتعالی او را از بین ببرند . افکار مُتعالی او همانند آب باران و آب پاک و طاهری است که سبب رویش های فکری ناب و نورانی و مُعطَّر و تاثیر گذار می گردد . برای دشمنان اسلام و قرآن و برای دشمنان ارزش های والای دینی و انقلابی و برای ستیزه جویان با مُجاهدان روشنگر و مُخلِص این آیه شریفه را با صدای رسا می خوانیم :  (یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ «آیه 8 سوره صفّ») .آنان اراده و تصمیم دارند که نور خدا را با دهان‌ها و بیان ها و تحلیل ها و سخنان و افتراهاى خود خاموش کنند، در حالى که خداوند کامل کننده نور خویش است ، هرچند کافران و همانند آن ها ناخشنود باشند !!!

وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ

وَ لَوْ کَرِهَ الْمُنافِقُونَ

وَ لَوْ کَرِهَ المُسْتَکْبِرُونَ

وَ لَوْ کَرِهَ المُعانِدُونَ

وَ لَوْ کَرِهَ المُختَصِمُونَ
   
وَ لَوْ کَرِهَ الحاسِدُونَ

 وَ لَوْ کَرِهَ المُفْتَرُونَ

 
وَ لَوْ کَرِهَ ...

یا مَنْ شَمِتَ الشَّمْسَ کانَ قَولُکَ فِی الشَّمْسِ فُرُطاً

جُهْدُکَ فِی تَنْقِیصِ الشَّمْسِ سَفَهاََ وَ کانَ اَمرُکَ غَلَطاََ

یعنی : ای کسی که خورشید تابان را شماتت و سرزنش می کنی ، قول و گفتارت در باره خورشید یک نوع تجاوزگری  و خروج از حق است و سعی و تلاش تو در تنقیص جایگاه خورشید ، سفاهت و بی خردی است  و کار تو غلط و اشتباه است چون عظمت و درخشندگی خورشید با شماتت های تو کوچک  و کاسته نمی شود .

** متن فوق و نیز  شعر عربی و ترجمه اش از  اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

************************************

تغییر زمان برگزاری کنگره گرامیداشت آیت‌الله هاشمی و سردار سلیمانی -  خبرآنلاین

شهید حاج قاسم سلیمانی : آیت الله هاشمی رفسنجانی باید شهید می شد / فیلم -  وقایع روز

***نسیم معرفت***

سردار قاسم سلیمانی در بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی حضور پیدا کرد. به گزارش جماران، پس از درگذشت ناگهانی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، حاج قاسم سلیمانی با حضور در بیت آیت الله هاشمی، این ضایعه بزرگ را به خانواده ایشان تسلیت گفت. وی در گفت و گو با همسر و فرزندان آیت الله هاشمی، «عُلوّ درجات را برای آن «مُجاهِد فِی سَبیلِ اللهِ» از درگاه اَحدیِّت خواستار شد. به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت : اولاً باید به آقا [امام خامنه ای] تسلیت گفت که بزرگترین مصیبت به ایشان وارد شد . خدا به ایشان صبر و طول عمر بدهد و ایشان را برای ما حفظ کند و ذخیره کند برای چیزهایی که از دست داده ایم . سرلشکر سلیمانی افزود: آقای هاشمی همانطوری که از اول بود تا آخِر بود و همان حالتی که از اول داشت تا آخر داشت ، مُنتهی آقای هاشمی برخی وقت ها تاکتیک هایی داشت همان طور که در دوره های گوناگون داشت  و گرنه آقای هاشمی هم استکبارستیز و هم صهیونیسم ستیز بود .

**  تهيّه و تنظيم  توسّط : اُستاد  سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/130/9642/117246/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C +پایگاه اطلاع رسانی حوزه+ .

************************************

مروری بر کتاب خاطرات آیت‌الله محمدعلی گرامی قمی-یکصدمین سال بازتأسیس حوزه  علمیه قم

***نسیم معرفت***

پیام تسلیت حضرت آیت الله محمد علی گرامی قمی از مراجع بزگوار به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی :

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رفیق زندانی ما در سالهای مبارزه با طاغوت که فاجعه ای بزرگ در سیاست و مدیریت کشور می باشد را به محضر آقا و مولایمان امام زمان اَرواحُنا فِداهُ و همه آحاد ملّت به ویژه به خاندان مُعظَّم آن عزیز تسلیت عرض می کنم . خدمات ارزنده آن بزرگمرد در طول دوران مبارزه و پس از انقلاب از خاطره ها محو نخواهد شد . عُلوّ درجات آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان را از درگاه ایزد منّان خواستارم.

قم - محمدعلی گرامی

 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://fa.abna24.com/story/713960+خبرگزاری اهل بیت «ع» +اَبنا+

************************************

امام جمعه ای که جلیقه ضدگلوله می پوشید/ ماجرای نماز جمعه ناتمام آیت الله  خامنه ای

***نسیم معرفت***

*کنفرانس گوادلوپ برای مهار و انحراف و نابودی انقلاب اسلامی ایران

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : ...من شرایط امروز را در بسیاری از موارد تکرار شرایط گذشته می دانم و در بسیاری از موارد هم متفاوت می دانم ، چند مورد از اینها را با هم می گویم ، نمی شود همه را گفت ، اصل مسئله این بود که بعد از پیروزی انقلاب ، استکبار و غربی ها و بخصوص آمریکاییها کمر بستند که انقلاب را از محتوای اسلامی خالی کنند و در حقیقت انقلاب سیاسی باشد و خیلی هم تلاش کردند و ما هم هزینه سنگینی بابت این کارشکنی اینها و تلاشهای اینها پرداختیم و واقعا خیلی هزینه پرداختیم که بعضی از آنها را می گویم . آن دوره شکست خوردند ، البته با مشکلات فراوان و شهدای فراوانی که انقلاب تقدیم کرد ، رفتند و دوباره برنامه ریزی کردند و حالا دوباره شروع کرده اند ، چند سالی است که دوباره با همان فکر شروع کرده اند و اصل مسئله عوض نشده است . آنها انقلاب در دنیا خیلی دیده اند و با انقلابها خیلی ساخته اند و کنار آمده اند و کم کم هم فکری برای آنها کرده اند و سوار بر موج شدند، ولی با انقلاب اسلامی مواجه نبودند هر جا هم بعد از انقلاب، شروع شد در نُطفه خفه کردند مثل اَلجزایر، مثل تونس، مثل مصر، مثل خیلی جاهای دیگر، در ایران رودست خوردند و غافلگیر شدند و فکر نمی کردند با پیشتازی روحانیت و مذهبی ها انقلاب پیروز شود که شد و آنها فکر کردند که این را بعدا مَهار می کنند و بلافاصله برنامه شان را شروع کردند که داستان لانه جاسوسی و کشف اسرار آنجا خودش یک اسناد قابل توجه ای را برای این ادّعای ما نشان می دهد . همان موقع کنفرانس گوادلوپ [Guadeloupe] شروع شد و آنجا تصمیمات خطرناکی گرفتند برای خالی کردن محتوای انقلاب اسلامی و روش های آنرا هم کارشناسانه تعیین کردند، قدم بعد آن را هم پیش بینی کردند . آن موقع ابزار آنها در داخل کی ها بودند ، خوب در خارج امکاناتی بود ، در داخل هم لیبرالها بودند که صریحا مخالف حکومت اسلامی بودند و مخفی هم نمی کردند ، گروههای چپ بودند ، گروههای منافق بودند ، چپ آنروز یعنی کمونیست ها، نه نیروهای مسلمان چپ گرا که خوب اینها نیروهای انقلابی بودند در داخل کشور ما که وقتی ما می گوییم اینها آن موقع نبودند ، آنها همراه انقلاب بودند ، انواع کمونیست ها و منافقین و لیبرالها که در نقطه ای به هم می رسیدند و در نقاطی هم با هم اختلاف داشتند ولی سر این مسئله ی نفیِ حاکمیتِ اسلام مُتّفق بودند، خوب دوره سختی بر ما گذشت، بعضی از این شباهت هایی که عرض می کنم در این دوره اتفاق افتاده و برای ما دوره تثبیت ، گران تمام شد، ما عمدتا با این ها مواجه بودیم که شهدای گرانقدری را تقدیم انقلاب کردیم، در آن مقطع آنها یکی از برنامه هایشان این بود که شبکه داخلی را با شبکه امپریالیسم خبری و صهیونیستی در دنیا مرتبط کنند، آن موقع مطبوعات آزاد خیلی فراوان بود و هر گروهی یک نشریه داشت و مثل قارچ هر روز یک نشریه ای از زمین می رویید ، به اضافه اینکه نیروهای مسلّحِ ضدانقلاب هم خیلی بود ، خوب بسیاری از مخازن اسلحه کشور غارت شده بود و بدست گروهک ها بود، ما با اینکه صدها هزار اسلحه را جمع کردیم هنوز هم در جاهایی اینها هنوز اسلحه ها را در مخازن زیرزمینی و جاهای مخفی هنوز هم دارند . نیروهای مسلّحشان را به جان مردم انداختند و چه شهدایی را از ما گرفتند اولین کارشان این بود و تعبیر خودشان این بود که نیروهای بسیج کننده و پل ارتباطی توده مردم و حکومت را باید از بین ببریم ، سراغ افرادی مثل شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و خیلی کسان دیگر رفتند و در بعضی از جاها موفق شدند و بعضی جاها ناموفق بودند ، شهدای محراب، پیرمردهایی که سالهای آخر عمرشان را می گذراندند به همین دلیل هدف قرار می گرفتند مثل شهید دستغیب، شهید اشرفی اصفهانی ، شهید صدوقی، شهید مَدنی و امثال اینها و نیروهای در صحنه هم همینطور و خیلی ها که اگر بخواهم از آنان نام ببرم خیلی طولانی می شود و هم چنین حمله به نمازجمعه ها و اجتماعات مردم و بمب منفجر کردن در جاهای حسّاس و آن کارهایی که آن موقع کردند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://hawzah.net/fa/Article/View/49388/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84 +پایگاه اطلاع رسانی حوزه+

************************************

خبرگان رهبری هم به هاشمی رفسنجانی رای نداد/ آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان  شد

***نسیم معرفت***

آیت الله محمد یزدی «رئیس سابق جامعه مدرّسین قم» : آقای هاشمی رفسنجانی وزنه ای در نظام بود و عمری کار کرد و اِن شاءَلله خداوند به ایشان جزای خیر دهد.

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


https://basijnews.ir/fa/news/8805117/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C-+خبرگزاری بسیج +

************************************

عکس های شخصی امام خمینی (ره)

نگاهی به شخصیّت قرآنی امام خمینی «ره»+آیت الله هاشمی رفسنجانی

آیت الله هاشمی کشته شد؟ / ناگفته‌های محسن هاشمی از ابهامات حل نشده | پایگاه  خبری تحلیلی انصاف نیوز

***نسیم معرفت***

*نگاهی به شخصیّت قرآنی امام خمینی «ره»

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : ... نکته دیگر اینکه شخص امام [خمینی] برای تاریخ اسلام و معاصر مهم و  زحمات و آثار ایشان بیش از یک مرجع و عالم دینی است . او موهبتی برای زمان ما است ، عطیه‌ای است که به وسیله خدا به اسلام و دنیا عطا شده است. با این دو محور ، مسأله انقلاب که زاییده اسلام و حرکت امام و یاران امام است، خود را بهتر نشان می‌دهد. در مورد قرآن چیزهای روشنی هست که خیلی احتیاج به استدلال ندارد . ولی تذکر آن مهم است. قرآن جامع‌ترین، صحیح‌ترین و مُتقن‌ترین سندی است که در دنیا برای هدایت بشریت وجود دارد.
آنهایی که الهی هستند و همه ادیان، به نحوی به مبدأ واحد عقیده دارند، چه قرآن را قبول داشته باشند و یا نه، این را قبول دارند که خداوند برای هدایت و تکامل انسانها، آنها را با فرستادن انبیاء، وحی و کتاب مورد هدایت قرار داده و راه را به آنها نشان داده و راه رسیدن به کمال را که همان قُرب به خداوند است، باز کرده است. الان مُدّعی در دنیا نیست که کتاب آنها جامع همه مسائل مورد نیاز بشر باشد . ... قرآن بیمه صددرصد است. متنی که خالق آن خدای آسمان و زمین و آفریننده جهان است و تا امروز با حفظ امانت به دست بشریت رسیده است. یک سند معتبر آسمانی برای بشریت و عالی‌ترین چیزی است که می‌توان به آن اعتماد کرد. ... وقتی که انسان قرآن را با دقت می‌خواند و تدبر می‌کند، شرایطی را برای خود درست می‌کند که به مفاهیم قرآنی برسد. چون رسیدن به مفاهیم قرآن تنها با فکر و سواد نیست، حتماً نیاز به عرفان حقیقی دارد و اخلاصی که بتواند بین واقعیتهای جهان و خودش رابطه‌ای برقرار کند. مفاهیمی که در قرآن هست، حقیقتاً جامع است ... متنی با این جامعیت، بخصوص در بحث مدیریت جامعه و به اصطلاح سیاست، معارف قرآن را به اوج برده است. وقتی به امام [خمینی] نگاه می‌کنیم، می‌بینیم شخصیتی هستند که حقیقتاً شایسته است که ایشان را به عنوان یک شخصیت قرآنی بشناسیم . ایشان الان به عنوان یک شخصیت سیاسی شناخته شدند، فیلسوف کامل در بین اهل‌نظر هستند. عالم به اخلاق و فرهنگ اسلام هستند. زمانی که درس اخلاق می‌گفتند، بحثهای ایشان نظیر نداشت که همه آن حرفهای سطح بالا و مورد نیاز بود. از لحاظ جامعه‌شناسی و مدیریت هم جزو ممتازهای دنیا هستند. شخصیتی که عرفان و اخلاص را در حد بسیار خوبی در وجودشان ذخیره کرده بودند. بقیه مسائل ایشان ریشه از اخلاص و عرفانشان می‌گرفت که جهان را درست شناخته و لمس کرده بودند. مبدأ، معاد و رابطه این دو و رابطه مبدأ با انسان و انسان با معاد، معانی واقعی وحی و تنزیل قرآن، درجات انزال را که مفاهیم عرفانی بالایی دارد، شناخته بودند و در قلّه عالی درک این مفاهیم بودند. من از طلبه‌های سمج بودم که دراین‌گونه مسائل با امام خیلی حرف زدم. تصادفاً با امام همسایه بودیم و این موقعیت ارزشمندی بود که در مسیر که امام به خانه می‌رفتند و بالعکس، سعی می‌کردم خود را به ایشان برسانم. هرچه که برای ما جای تردید بود، با ایشان در میان می‌گذاشتیم ... ایشان اواخر عمر روی یک بخش از همه نیازهای بشری و معارف قرآنی تکیه کردند که مسأله سیاست و مدیریت جامعه بشری است. ایشان به این مسأله به عنوان یک وظیفه قرآنی عمل می‌کردند و تعجب می‌کردند از کسانی که قرآن می‌خوانند و می‌گویند امور سیاسی به ما ربطی ندارد. از این حرفهایی که کار قیصر را به قیصر واگذار کنید و کار مسجد و معبد را به اهل خودش، کاملاً مُتنفِّر بودند و اصلاً فاصله‌ای نمی‌دیدند. گاهی که بحث نظام و حکومت بود، می‌گفتند: حاکم می‌تواند همه چیز مثل حج و زکات را تعطیل کند، این حرفها را چه کسی می‌تواند بزند؟ همه هستی ما همین عبادات است. ایشان مسأله ولایت و امامت و مدیریت نظام و سیاست و تدبیر معاش خلق را آنقدر در معارف قرآنی بالا می‌دانستند که وقتی شرایط مساعد شد و مقدور شد که اقدام کنند، لحظه‌ای را از دست نداد. امام این افکار سیاسی را یک‌باره پیدا نکردند. قبل از آن هم بود، ولی شرایط مناسب نبود. در زمان پهلوی هیچ کس جرأت نداشت چنین اقدامی کند و هرکس نفس می‌کشید، او را سر به نیست می‌کردند و هیچ صدایی نمی‌آید. دوران رضاخان جزو خشن‌ترین دوران ایران است. وقتی که او را بردند و کشور اشغال شد وسیستم سخت دیکتاتوری به هم پاشید، بعد از شهریور 20 فضا باز شد و گروههای مختلف سربرآوردند و فداییان اسلام ظاهر شدند که اجرای مو به موی اسلام را دنبال می‌کردند. حرکتی مثل حرکت آیت‌الله کاشانی پیش آمد که جمع زیادی از مسلمانان به او پیوستند. نهضتی مثل ملی کردن نفت پیش آمد که یک محور ملی و برای همه مقدس بود و فقط توده‌ای‌ها بودند که کار خلاف می‌کردند و می‌خواستند تفرقه بیندازند. حوزه تازه شکل گرفته بود. یکی از مهمترین کارهایی که ما طلبه‌ها باید همیشه خود را مرهون آن بدانیم، تشکیل حوزه به وسیله آیت‌الله بروجردی بعد از مرحوم آقاسید ابوالحسن در نجف، بود. امام هم ایشان را تقویت کردند و بعداً عده‌ای باعث جدایی امام شدند . تشکیل حوزه در قم و شهرستانها و تقویت پایگاه روحانیت و تکیه روی درس خواندن و باسواد شدن، کاری بود که از ثمرات وجود آیت‌الله بروجردی است. آن موقع همه ما می‌فهمیدیم که این جزو ضروری‌ترین و مهمترین کارهای بنیانی است که انجام می‌شد. امام هم در این مقطع که شرایط کار سیاسی بود، نمی‌خواستند سنت و سیاست خود را بشکنند و لذا نشکستند. حتماً بعضی از کارهای آن موقع را قبول نداشتند و مایل بودند بعضی از حرفهای مهم زده شود و پیام اسلام از قم بیشتر صادر شود، ولی اصالت را به ایجاد حوزه‌ای نیرومند می‌دادند. وقتی آیت‌الله بروجردی از دنیا رفتند، پشت سرخودشان روحانیتی بسیار عالم، نیرومند، فاضل و نسبتاً جوانی را به یادگار گذاشتند که این میراث در اختیار امام قرار گرفت. در همان زمان هم طلبه‌های اهل فکر اجتماعی، مبارزاتی و سیاسی، بیشتر اطراف حضرت امام بودند. حوزه‌های متعددی هم در قم بود، ولی از امام چیز دیگری می‌فهمیدیم. به محض اینکه حوزه و دنیای تشیع، مرجع تقلید بزرگ خود را از دست داد، رژیم پهلوی به این فکر افتاد که حوزه را متشتت و مُلوک‌ُالطوایفی کند و می‌خواستند بین مراجع متعدد اختلافات فراوان بوجود آورند و حوزه قم و نجف را در مقابل هم قرار بدهند و اختلافات خارجی درست کنند. در چنین شرایطی آنها هم امام را می‌شناختند و می‌خواستند امام بین آنها نباشد. اراده خداوند غلبه کرد و امام به مرجعیت عامه رسیدند. از آن به بعد با همه ابعاد وجودی، سنگینی کار امام به دنبال مسائل سیاسی و مبارزاتی رفت. وقتی ایشان را از ایران بیرون و تبعید کردند و در نجف مستقر شدند، بازهم در حدی که برای ایشان مقدور بود، ازنجف با همان تدبیر و اراده‌ای که داشتند، حرکت جهادی ایران را هدایت می‌کردند. خداوند هم به ایشان آنقدر عمر داد تا توانستند همه چیز را برای این حکومت، به یادگار بگذارند. ایشان با هر گروهی به زبان ساده مطالب عمیقی می‌گفتند. در بعضی از جاها ایشان در فضای تعبیرات و اصطلاحات می‌رفتند که فهم آن برای شاگردان خوبشان هم مشکل بود و احتیاج به تفسیر داشت. ایشان بین مجموعه محتوای جامع قرآن در مقطعی از عمرشان، تکیه خودشان را روی مدیریت جامعه و نظام و امامت و ولایت گذاشتند. خودشان چون در مرکز ولایت بودند، کمتر از ولایت حرف می‌زدند. امامت هم جزو محورهای اساسی تاریخ شیعه است. یادگارهای ایشان برای ما و نیروهایی که درد اجتماع، جامعه و دین دارند و می‌خواهند برای خداوند کار کنند، به اندازه کافی راهنماست. در مورد قرآن مجموعه این مقالات ارزشمند است و هرکسی بر حسب تخصص خود به گونه‌ای پرداخته است. فکر می‌کنم اثر جاویدانی از این کنگره برای شناخت قرآن، بخصوص از دید امام باقی خواهد ماند. قرآن دریایی از مطلب است. در تفاسیر شیعه و سنّی نکات بسیاری است و هر روز هم نکات جدیدی اضافه می‌شود. تعبیرات حضرت امام در مورد قرآن بسیار است. مثل: مفتاح معرفت خدا، سازنده انسان، تبلور اسماء الله و حقائق عالم که بُعد عرفانی و حالات سلوک و وصول ایشان است. حکومت، تشکیل حکومت و اقامه عدل از بزرگترین دستورات قرآن است. عامل وحدت و برادری است که روی این خیلی تکیه داشتند. امروز در دنیای اسلام هیچ چیز غیر از قرآن نمی‌توانید پیدا کنید که محور وحدت دنیای اسلام باشد. اگر تشخیص ما این است که با وحدت می‌توان برای دنیای اسلام کارکرد، باید به قرآن متوسل شویم. قرآن می‌تواند برای همه محور باشد که امام روی آن خیلی تکیه داشتند. از تحریف که آدمهای مریضی آن را مطرح می‌کنند، بیزار بود. در زندگی هیچ‌وقت روی این مسائل تکیه نمی‌کردند. به اقدام و عمل تکیه می‌کردند. به اعجاز قرآن خیلی اهمیت می‌دادند. خود قرآن را معجزه می‌دانستند. قرآن حقیقتاً معجزه است. این قرآن با همین الفاظ، ترکیب، آهنگ، محتوا و سیر تاریخی و شرایطی که دارد، معجزه واقعی است. نکته بعدی که ایشان تکیه دارند، صبر در فهم قرآن است. فهم قرآن به صورت عبوری و مروری آسان نیست. اگر می‌خواهیم قرآن را بفهمیم، باید صبر داشته باشیم. در عمل هم احتیاج به صبر داریم. سدّ راه دشمنان است. روی این موضوع هم ایشان خیلی تکیه داشتند که قرآن حافظ ما و حافظ جامعه ما، امّت ما و مسلمان دنیاست. از مهجوریت قرآن رنج فراوان می‌بردند، قرآن با محتوایش مهجور است. ولی ظاهراً در همه خانه‌ها هست و در عروسی و مرگ است. انصافاً قرآن در عمل مهجور است. از عوام فریبی که بعضی‌ها استفاده ابزاری می‌کنند، بیزار بود. نتیجه حوزه‌ای که از آیت‌الله حائری شروع شد و همه علما نگه داشتند، با حضور این مردم که وارث شیعیان صدر اسلام هستند، انقلاب عظیم شد و دهه فجر مبارک بوجود آمد. انقلاب انصافاً الان در بین ما مظلوم و در دنیا مظلوم‌تر است. حرکتی کاملاً مردمی بود. مردم از رژیم پهلوی عصبانی و ناراحت بودند. امام بودند که حوزه را به حرکت درآوردند. اگر امام نبودند، به حرکت نمی‌آمد. اگر روحانیت هم نبود، ملت به حرکت در نمی‌آمد. روز عاشورای سال 57 همه خیابانهای ایران پر از جمعیت شد و علیه رژیم شعار دادند. این روحانیت بود که در مساجد و تکایا و سخنرانی‌ها و زندانی‌شدنها و حرف‌های شجاعانه زدن، مردم را به خوبی وارد میدان مبارزه کردند. این کار در زمان ما که بحث دموکراسی است، عمل شد. عملاً امام و روحانیت ، مردم را به صحنه آوردند و مردم تصمیم گرفتند که شاه برود و امام بیاید. مردم می‌گفتند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. ما که بعضی از برنامه‌ها را هدایت می‌کردیم، این را به مردم القاء نکردیم. بلکه از درون خود مردم جوشید. این حرکت امام در تاریخ امروز دنیا بی‌نظیر است. نوعی است که به عقاید، جان و روح مردم ارتباط پیدا می‌کند و تقدس دارد که مردم با آن تقدس زندگی می‌کنند و پایدار و جمهورند. تا این تقدس را دارند، منحرف نمی‌شوند و خدا را فراموش نمی‌کنند و قرآن در دست آنهاست و «اَللهُ اَکبَر» آنها از قرآن است. لذا کار امام خیلی بزرگ بود. در مراحل بعدی تا امروز تداوم پیدا کرد و همه سختی‌ها را پشت سر گذاشتند و به اینجا رسیدیم که انصافاً خیلی عظمت دارد. تاریخ مشعشع پرمحتوای آن افتخارآمیز است. موتور تاریخ آن قرآن و اسلام و هدایت قرآن با امام و نیروهایی است که همراه امام بودند. این همه که علیه ما حرف زدند، می‌تواند بزرگترین کتابخانه دنیا شود. ولی علیرغم همه این مسائل انقلاب به خواست خدا از میان همه اینها سربلند شد و دلهای فراوانی را عاشق خود کرده است و می‌دانند که این راه درستی در پیش پای بشریت است و ما الان مسئولیت بسیاری سنگینی داریم که نگذاریم این دست‌آورد عظیم فراموش شود. می‌دانید در تاریخ ایران چنین قطعه‌ای وجود ندارد، این قطعه بسیار خوب ، ودیعه الهی برای ماست. خداوند توفیق بدهد که در این راه به وظایف خود عمل کنیم و در پیشگاه خدا مُقصِّر نباشیم و خودخواهی‌ها ما را از وظایف مُهمّی که در پیش داریم، باز ندارد. وَالسّلامُ عَلیکُم و رَحمةُ الله .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://rafsanjani.ir/records/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1- +مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی +

************************************

دو شاخصی که رکورد شکست؛ نگاهی به کارنامه اقتصادی دولت هاشمی - BBC News فارسی

***نسیم معرفت***

حق ایران است که کشور بسیار نیرومندی در دنیا باشد

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : هیچ‌ وقت نباید قانع باشیم که کار ما تمام شد. اولاً در خود ایران باید خیلی کار شود تا اینکه به آن اهداف و آرمان‌هایی که در رُشد و کمال مردم و در آبادی و پیشرفت تمدن اسلامی در ایران داشتیم، برسیم. حق ایران است که به خاطر منابع عظیمی که دارد، کشور بسیار نیرومندی در دنیا، به‌خصوص در منطقه باشد. همچنین شناخته شدن آرمان‌ها و افکار انقلاب، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی و کرامت انسان و عدالت در بین افکار آزادیخواهان دنیا، از کارهای مهمی است که هنوز باید سال‌های زیادی ادامه پیدا کند. البته آنها به محض اینکه با پیروزی این انقلاب مواجه شدند، خاکریزهای خود را مقداری عقب بردند و سنگرهای دفاعی‌شان را به‌جایی بردند که این انقلاب، سازندگی خود را در سایر ملتها نداشته باشد. اینها در گذشته تجربه‌ای داشتند. فقط در انقلابی که در شوروی اتفاق افتاد و به بسیاری از کشورهای آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین سرایت و تصرف کرد، تجربه داشتند. این بار مخصوصاً با اطلاعی که از افکار اسلامی در سراسر دنیا و زمینه مناسب یک میلیارد   و چند صد میلیون  مسلمان در کشورهای جهان سوم داشتند، خیلی خوب برنامه‌ریزی کردند، برای اینکه این انقلاب به‌سرعت در جاهای دیگر تکرار نشود. ... طبیعی است ما هم نباید فکر کنیم که دشمن و کسانی که همه دنیایشان تهدید می‌شود، بیکار بنشینند. بِالاخِره جهاد و مبارزه همین است. دو طرف دارد، چند طرف دارد. گاهی پیروزی است و گاهی شکست است. فرازونشیب دارد، موفقیت دارد، شکست دارد، اگر روند همیشه این‌گونه باشد که انسان در هر قدمی پیروز باشد، این دیگر مجاهده و مبارزه نبود. این راهپیمایی روی زمین صاف است و همه می‌آیند. مشکل این‌گونه کارها این است که خطر و زحمت دارد، محرومیت دارد، رنج دارد، سنّت الهی همین است. می‌بینید که قرآن‌همیشه به خود مسلمان‌ها می‌گوید. «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ . سوره بقره آیه 214 » . همین‌جوری که بهشت را نمی‌دهند . در جای دیگر که می‌فرماید: ما چقدر انبیاء فرستادیم که مردم فراوانی در رکاب اینها جهاد کردند و چه کشته‌ها و چه شهیدها دادند و چه رنج‌ها کشیدند و بالاخره خسته نشدند، آن‌هایی که هدف داشتند ناامید نشدند . هیچ‌ وقت راه خدا هموار نیست .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://rafsanjani.ir/records/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81+مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی+ .

************************************

آثار و شاخص های قرآنی در زندگی هاشمی رفسنجانی(ره) | بلاغ

***نسیم معرفت***

**عید مَبعث بزرگترین عید دینی تاریخ

**دین منطبق با فطرت است

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، ابتدا این عید عظیم [عید مَبعث] را که بزرگترین عید دینی تاریخ است، به همه مسلمانان، بلکه بشریت تبریک عرض می‌کنیم. خیلی‌ها مسلمان نیستند، ولی غیرمستقیم از برکات این عید در زندگی شان بهره گرفته اند. این عید به این دلیل اهمیت دارد که بعد از 500 سال پس از دوران حضرت مسیح  (ع) که ارتباطی بین آسمان و زمین نبود و فرشتگان وحی نمی‌آمدند، درهای آسمان باز شد و حضرت جبرائیل آمد و پیام خداوند را آورد و بعثت پیغمبر اکرم (ص) آغاز شد. 23 سال هم این آمد و رفت بود و جبرائیل برای هدایت انسانها و سعادت بشر حامل پیام‌های مؤثر الهی بود. علاوه بر اینکه خود پیغمبر(ص) هم از درون با تربیت الهی به گونه ساخته شده بود که دائماً الهاماتش شبیه به وحی ، مردم را هدایت می‌کرد. حقیقتاً در این عید کسانی که اسلام شناس هستند و تاریخ را می‌دانند، دین شناس و جامعه شناس درستی هستند، باید بررسی کنند که واقعاً چه قدرتی بوده که پیغمبر را از یک انسان معمولی به یک مُرشِد، رهبر و معلم برای همه انسانها از آن زمان تا نهایت تبدیل کرد. الان که 1400 سال گذشته، بیش از 5/1 میلیارد مسلمان دارند به پیغمبر عشق می‌ورزند و غیر مستقیم هم پیروان ادیان دیگر و حتی اگر انسان مُلحِد هم باشد، دارند از آن بهره می‌گیرند . این دین بعد از 1400 سال، کهنه نشده و طراوت قرآنی که پیغمبر(ص) آورد، هر روز بیشتر می‌شود. در طول 75 سال عمرم، از روزی که با قرآن آشنا شدم، هر روز برای من با طراوت بیشتر مطرح است. واقعاً به این شکل است و هیچ وقت برای انسانها کهنه نمی‌شود. ...دین آن گونه که خداوند مطرح می‌کند، درست منطبق با فطرت بشر است. « فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ . آیه 30 از سوره رُوم» همه حرف همین جاست. بشر که فطرت انسان را به این خوبی نمی‌شناسد. این خداست که فطرت ما انسانها را خوب می‌شناسد. بنا هم بوده که دین خاتَِم را بیاورد. دینی که بعد از آن، دیگر راهنمای آسمانی نمی‌آید. این دین، یعنی دین اسلام جامع‌ترین مسایلی را که نیاز فطرت بشر است و باید با اقتضای فطرت بشر در اختیار ما گذاشته شود، آورده است. حقیقتاً ما هر چه که بیشتر کار می‌کنیم - اینها جزو تبلیغات ما نیست. واقعاً جزء فهم ماست - می‌بینیم هنوز با عمق قرآن فاصله زیادی داریم. علت آن هم این است که بنا بوده بعد از این، دینی برای هدایت بشر نیاید. البته بشر زندگی خودش را از راه علم، عقل، تجربه و تلاش، تنظیم می‌کند ولی این اصول کلی راهنماست . چون این راهنمایی‌ها در فطرت ما هست، کهنه نخواهد شد. معمولاً انبیاء همیشه با معجزه شناخته می‌شوند. چون کسی که می‌آید و ادعا می‌کند از طرف خداوند آمده است. باید نشانه‌ها و امتیازاتی داشته باشد که دیگران نداشته باشند، وگرنه این ادعا را همه می‌توانند بکنند. برای کشف صحت، راه کار انبیاء همیشه معجزات آنها بود. طبعاً پیغمبر اسلام(ص) هم باید معجزات زیادی ارائه بدهند. برحسب فهم مردم و در حدی که مردم زمان خودش و زمان‌های بعد، این معجزه را ببینند و باور کنند . البته پیامبر(ص) در همه مقاطع معجزات محسوسی برای عامه مردم داشتند، ولی از خود قرآن شنیده می‌شود که معجزه اساسی پیغمبر(ص) و به تعبیر خودشان ، معجزه «خالده» قرآن است. ... قرآن کلام خداست و با فطرت انسان تطبیق می‌کند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://rafsanjani.ir/records/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7+مرکز اَسناد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی+

************************************

آیت‌الله سبحانی: آثار علمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشر داده شود

***نسیم معرفت***

آیت‌الله سبحانی: آثار علمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشر داده شود

+در معاشرت، از ادب رفیع برخوردار بود

ایسنا/قم آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خواستار انتشار آثار علمی این مجاهد نستوه شد.

به گزارش ایسنا، منطقه قم به نقل از مرکز خبر حوزه، در این پیام خطاب به مُحمَّد هاشمی آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

حضور اَنوَر دانشمند مُحترم جناب آقای حاج محمد آقای هاشمی – دامَ عِزُّه

با اهداء سلام،

مراتب تسلیت و درخواست صبر و بردباری برای آن عزیز و سایر بازماندگان از جهت فقدان حُجَّت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی – رِضوانُ اللهِ عَلَیهِ – خود را معروض می‌دارم . جای سخن نیست که فقید سعید یکی از استوانه‌ های انقلاب و خدمتگزار صدیق جمهوری اسلامی بود . گذشته از این در معاشرت، از ادب رفیع برخوردار بود . از درگاه الهی برای حضرتعالی و همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم . امید است بازماندگان آن فقید عزیز برای حفظ مقام و موقعیت ایشان ، به نشر آثار علمی و قلمی وی  بپردازند؛  شایسته است بگویم "عاش سعیداً و مات سعیداً ".

جعفر سبحانی»

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.isna.ir/news/95102314846/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85+خبرگزای دانشجویان ایران-ایسنا+

************************************

بازخوانی روایتی خواندنی از پرواز تاریخی امام / کادر پروازی «ایرفرانس»  داوطلب شده بودند / امکان «هدف‌گیری» این هواپیما بود - خبرآنلاین

***نسیم معرفت***

12بهمن 57«روز رحمت» +روز امدادهای غیبی

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی : روز ورود امام «خمینی ره» (12 بهمن 1357) بسیار مقطع تاریخی و ارزشمندی است . در تاریخ‌‎ ‎‌ایران مثل چنین روزی را نمی شناسم . چون دو سه روز قبلش قرار بود که امام بیاید و‌‎ ‎‌پرواز انقلاب هم آماده شده بود و صدا و سیما هم آماده شده بود که برنامه را زنده پخش‌‎ ‎‌کند و همه چیز آماده بود که یکدفعه ما نمی دانیم از کجا این تصمیم گرفته شد که‌‎ ‎‌فرودگاه ها را ببندند ، اگر چه امام بلافاصله اعلام کردند که وقتی که فرودگاهی در ایران‌‎ ‎‌باز شود ، من در پیش شما خواهم بود و چقدر امام به خودشان اعتماد داشتند ، چقدر به‌‎ ‎‌خدا متکی بودند ، چقدر به ملّتشان معتمد بودند و قَوِیُّ القَلب بودند که از فرانسه که‌‎ ‎‌برایشان، جای امنی بود پرواز کنند و بیایند در فرودگاه تهران بر زمین بنشینند. بالاخره‌‎ ‎‌ظاهر حکومت که دست ما نبود. گر چه ماها مطمئن بودیم که هواداران انقلاب، آنچنان‌‎ ‎‌اطراف امام را از فرودگاه تا بهشت زهرا خواهند داشت که کسی به ایشان آسیب‌‎ ‎‌نمی تواند برساند ولی بالاخره این یک محاسبه بود، خطر خیلی بالا بود. ایشان از‌‎ ‎‌کشورهایی عبور می کردند، هواپیمایشان که ما اعتماد نداشتیم که امریکاییان به آن آسیب‌‎ ‎‌وارد نکنند؛ ولی با آن اتکاء به خدا و نیروی توکل و حقیقتاً آن جوهر رهبری که در امام‌‎ ‎‌بود، این لحظه حساس را پشت سر گذاشتیم . بعداً مجلس ، آن روز را «روز رحمت» اعلام‌‎ ‎‌کرد . زوز دوازدهم بهمن، لحظه ای که رهبر ما از پاریس به ایران آمدند، نصف شب طرف های‌‎ ‎‌صبح، ایشان از پاریس پرواز کردند و ساعات اولیّه صبح به فرودگاه مهرآباد رسیدند.‌‎ ‎‌واقعاً آن منظره را در نظر بگیرید غیر از امدادهای غیبی و الطاف الهی چه عوامل دیگری‌‎ ‎‌وجود داشت که بتواند آن مقطع را بگذراند. دشمنان ما کر و کور شدند. دشمنان خام‌‎ ‎‌شدند. در یک مقطعی خداوند اینها را کور کرد، عُمق انقلاب را نشناختند، رهبر را‌‎ ‎‌نشناختند، مُحاسبات دیگری بر مغز اینها پیدا شد. (‌‌وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى‌«آیه 17 سوره اَنفال») ...  فضاهایی که امام‌‎ ‎‌عبور کردند ، این کشورها اگر امام را می شناختند یا انقلاب را می شناختند یا اگر امروز را‌‎ ‎‌می دیدند، یک لحظه اجازه نمی دادند که راه پرواز بر روی هواپیمای امام باز بشود. ما‌‎ ‎‎‌اصلاً در فرودگاه حاکمیّت به آن معنی نداشتیم، اداره فرودگاه به دست ما نبود. در چنین‌‎ ‎‌جوّ موجودی در انقلاب ، هواپیمای بدون سلاح و حفاظ ، بدون بدرقه و پیشواز ، بیاید در‌‎ ‎‌فرودگاه بنشیند و مسأله مخفی هم نبود. امام اعلام کرده بود که ما این حکومت را قبول‌‎ ‎‌نداریم، این نظام باید بپاشد و ما باید بیاییم. غیر از امدادهای غیبی واقعاً شما چه‌‎ ‎‌می بینید؟ 

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


http://www.imam-khomeini.ir/fa/c13_162939/%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA/%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA_%D9%87%D8%A7+پرتال امام خمینی «ره»+

************************************

نسخه جدید «روایتی از زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی» منتشر شد+عکس  بخش های جدید | پایگاه خبری جماران

***نسیم معرفت**

قرآن آرامش و راحتی را به ارمغان می‌آورد

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : هیچ چیز بهتر از اُنس با قرآن نیست و قرآن سند دست‌ نخورده‌ای است که نظیری در دنیا ندارد و کتاب‌هایی همچون تورات، انجیل و زَبُور و سایر کتاب انبیا به سلامت قرآن نیستند و قرآن کتابی است که خداوند برای جلوگیری از تحریف آن تضمین داده است.آنچه که اکنون در دست شماست همان کلامتی است که خداوند از طریق جبرئیل در دل پیامبر نازل کرده و وقتی انسان قرآن می‌خواند خیالش راحت است که کلمات خداوند را می‌بیند و این نعمت بزرگی است. از لحاظ محتوا قرآن آنقدر غنی است که انسان هرچه دقت و تحقیق کند دریچه‌ای جدید را می‌بیند و این نعمت را اگر امّت اسلامی قدر می‌دانستند عظمت کل جهان اسلام در مقابل کفر و الهاد برای فرزندان و نسل جوان همیشه تضمین می‌کردند. به دستور خود قرآن، هر وقت می‌خواهید قرآن بخوانید از شر شیطان به خدا پناه ببرید و بدانید در نمازها، دعاها، و زیارت‌ها و درست در بزنگاهها شیطان به سراغ انسان می‌آید و حضور پیدا می‌کند تا ذهن انسان را به جای دیگر ببرد و دستور مکرر قرآن است که موقع قرآن خواندن به خدا پناه ببرید چرا که پناه بردن به خدا احساس ویژه‌ای از آرامش به انسان می‌دهد.  سعی کنید که بیشتر با مفاهیم قرآن آشنا شوید، ممکن است که عربی خوب متوجه نشوید ولی تفسیرها و ترجمه‌های خوبی وجود دارد که باید تلاش کنید وقت خود را صرف مطالعه قرآن کنید ... باید بهتر را انتخاب کرد و بهتر آن است که شما وقتی آیه‌ای را از قرآن می‌خوانید متوجه شوید که خدا چه می‌خواهد و قرار است چه پرده‌ای از اسرار عالم در انسان باز شود و بدانید به هر میزان وقت صرف قرآن کنید روبه‌ جلو می‌روید. من در تجربه شخصی خودم در طول 60 سالی که با قرآن سَر و کار دارم هیچ سند،کتاب،شعر و فیلمی نتوانست به اندازه قرآن در وجود من اثر بگذارد هر وقت ناراحت و دلتنگم قرآن می‌خوانم و یا به حافظه‌ام رجوع کرده و برخی آیات را مرور می‌کنم.زمانی که در زندان نیز بودیم وقتی در انفرادی که انسان هیچ‌چیز جز دیوار نمی‌بیند، قرآن در اختیار ما قرار دادند درهای بهشت به روی ما باز شد و مدام با قرآن ذهن خودم را از زندان بیرون می‌بردم. باید به قرآن پناه ببرید که از مشکلات زندگی کم می کند و در زندگی آرامش و راحتی را به ارمغان می‌آورد و باید به خدا پناه ببرید تا شیطان نتواند گولتان بزند.

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.tabnak.ir/fa/news/62826/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%D9%8A%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%AF%D9%84+تابناک+

************************************

در سفر نوروزی هاشمی رفسنجانی به قم چه گذشت؟ - پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا

*نسیم معرفت***

*نهج‌البلاغه همیشه محوری برای علما و فضلای دنیا بود

 

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : یکی از مسائل نهج البلاغه مسئله ای است که مربوط به  اسم این «نهج‌البلاغه» است . آن روزی که این کتاب به همّت علما و مُحققان و اهل فضل و ادب گردآوری شد، بیشتر متوجه مسائل ادبی و چیزهایی از نوع فصاحت و بلاغت و آراستگی شعر و کلام شدند. در زمان پیغمبر (ص) هم چنین بود و در این زمان‌ هم چنین است. لذا از میان این همه اسمی که برای این کتاب دوم اسلام [کتاب بعد از قرآن کریم] شایسته است ، اسم راه بلاغت [نَهجُ + البَلاغَة] را انتخاب کردند. خود اسم نشانگر هدف اوّلیِ مؤلف است. می‌بینیم بحث‌های عرفانی، فلسفی، عبادی، اخلاقی، جهادی، انسانی، اجتماعی و علوم و فنون تاریخ در این کتاب زیاد است. نهج‌البلاغه را که نگاه بکنیم، متوجه می‌شویم نکات قابل برجسته کردن در آن است. اینکه مؤلف این اسم را برای این کتاب در آن روزها انتخاب می‌کند، خودش نشانه‌ای است. ...نباید محتوی کتاب تحت‌الشعاع اسم قرار بگیرد . فصاحت و بلاغت و ادبیات خیلی عظمت دارد و امروز هم عظیم است. اما محتوی و مضمون اجتماعی و عرفانی سازنده این کتاب سخت مورد توجه است. اما ما باید مرحوم سید رضی را به خاطر این کار خیلی ارزشمندی که انجام داد تحسین کنیم. امروز سر سفره‌ای هستیم که ایشان گسترده‌اند. قرن‌ها این سفره باز خواهد بود. چون دریایی است که به‌این زودی آخرش پیدا نمی‌شود. آقایآن‌هم حتماً می‌دانید که این اولین کتاب نبود . کتاب‌های فراوانی در این مورد است. از کتاب مهمی هم در زمان خود علی‌بن‌ابیطالب (ع) از شاگردان و حواریون خود علی‌بن‌ابیطالب (ع) به‌فکر تدوین بودند، صحبت می‌شود. افرادی مثل اسبق ، حارث، کُمیل و دیگران شاخص های خوبان آن زمان هستند که به اسلام خدمت کردند. گفته‌های حضرت عِلِی‌ّبن‌ابیطالب (ع) را ضبط کردند، نگه داشتند و این‌ها به صورت پراکنده در تاریخ ماند . نکته قابل توجهی که اینجا باید مورد توجه باشد این که چهارصد سال از زمان علی‌ّابن‌ابیطالب (ع) گذشت تا این کتاب تألیف شد و به‌این صورت در آمد. خیلی از مطالب در زمان حضرت علی (ع) مکتوب بود. یک مقدار را از حافظه‌ها نوشتند. ولی حداقل در طبقه دوم همه این‌ها مکتوب بود. و گرنه چنین کتابی با این جامعیت تا زمان مرحوم سید رضی پیش نمی‌آید. چهار صد سال خیلی است. شما الآن فکر بکنید اگر مطلبی که امروز نوشته نشود و چهارصد سال دیگر بخواهد نوشته شود، چه شرایطی خواهد داشت. اگر بخواهد به صورت مکتوب دربیاید، مشکل خواهد شد.این کتاب با این ترکیب، وسعت و این جامعیت خیلی مهم است. قطعاً در گذشته به این روال نبوده است. الآن روشن شد. کتاب‌های گذشته جمع شد. لااقل اسمش را می‌شود پیدا کرد. چنین اثری نبوده است. به نظر می‌رسد مسئله اساسی که این کار را به تأخیر انداخته، وضع مذهب شیعه است. بعد از شهادت حضرت علی‌ّبن‌ابیطالب (ع) شرایطی به وجود آمد که از لحاظ سیاسی و اجتماعی مقدور نبود که این همه سند را جمع و حفظ کنند. حکومت‌های زمان با آثار علی‌ابن‌ابیطالب (ع) مبارزه می‌کردند. از حکومتهای بنی‌عباس و بنی‌امیه هیچ کس را نمی‌شناسیم که طرفدار این باشد که آثار حضرت علی (ع) را جمع کند و افراد را نیز محدود می‌کردند و اگر کسی آثار علی‌ّبن‌ابیطالب (ع) را داشت، زیر خاک جاسازی و مخفی می‌کرد. بااینکه این معارف آمیخته به قرآن است و برای همیشه و برای همه قابل استفاده است. شیعه به عنوان یک اقلیّت جدّی مخالف با حکومت‌های بنی‌عباس و بنی‌امیه مطرح بود. حقیقتش هم در تاریخ این بود. افکار و اندیشه‌های علی‌بن‌ابیطالب (ع) شیعیان را جذب می‌کرد. چون احتمال می‌دادند این آثار خوراک جریان‌های مبارز شیعی می‌شود، به عنوان مسائل انحرافی با آن مبارزه می‌شد. اولین فرصتی که شیعه توانست کار خودش را در این راه انجام بدهد و این مسائل یک قدری حل بشود، زمان آل بویه است. حکومت نسبتاً کوتاه سلاطین آل بویه این فرصت را مُهیّا کرد. اُمَرای آل بویه که عمدتاً شیعه بودند به بغداد که رسیدند- بغداد آن روزها مَهد علم و تمدن بغداد بود - فرصتی برای شیعه به وجود آمد که آثار و ذخایر ارزشمندش را شکل و سامان دهد. خیلی از این مجموعه‌ها- که فراوان است و از بیش از صد عنوان اسم می‌برند که در زمان خود حضرت علی (ع) بود- به تدریج جمع شد و کتابخانه‌های نیرومندی شکل گرفت و خیلی‌ها از بین رفت و الآن نیست. دلیلش هم این است که وقتی سلجوقیان به بغداد آمدند، یکی از کارهای بدی که کردند این بود که کتابخانه‌های شیعی بغداد را آتش زدند و نابود کردند. بسیاری از چیزهایی که مانده بود، در زمان ما می‌توانست خیلی ارزشمند باشد. خطّ اصحاب حضرت علی (ع) را که امروز نیز از لحاظ آثار عتیقه خیلی مهم بود، نابود کردند و منهدم نمودند. متأسفانه در تاریخ اسلام و ایران و بغداد و عراق [و مصر] از آتش سوزی کتاب‌ها و آثار جنگ‌های فرقه‌ای خیلی مصیبت‌هاست و خیلی آثار گرانبها از دست رفته است و آثار شیعه بیشتر از دیگران مورد غارت و انهدام قرار گرفته است. به طوری که بعدها که مرحوم سیدرضی و سیدمرتضی در همین تاریخ این‌ها را جمع کرده بودند، تصمیم گرفته بودند مقداری از این‌ها را از منطقه بیرون ببرند. بعداً شیخ طوسی این کار را می‌کند و نجف را مرکز می‌کند. چون بغداد همیشه در معرض این تهاجم‌ها بود. مرکز و خلیفه آنجا بود و جنگ‌ها نیز به‌آنجا کشیده می‌شد. لذا در نجف خیلی آسان‌تر می‌شد این آثار را حفظ کنند. شیخ طوسی موفق شد مرکز این اسناد ارزشمند را به‌آنجا ببرد. به هرحال در زمان آل‌بویه این نهضت فکری، فرهنگی و تحقیقی توسط شخصیت‌های بزرگ شیعی شکل می‌گیرد. مرحوم سیدرضی که به خاطر موقعیت‌های مهم سیاسی که داشت، سادات و رئیس دیوان مظالم بود و کارهای مهم سیاسی و حکومتی داشت، دستش باز شد و از شاگردان شیخ مفید که در همین دوره تربیت کرده، استفاده کرد. با طلبه‌های خوب، محققین خوب، مدارس خوب و اعتبار سیاسی و امنیتی برخوردار بود وامکاناتی که در اختیارش بود، توانست بسیاری از وظایف نافعه دوران چهارصد ساله را که در هر جایی بود، جمع بکند. واقعاً آن روز چنین همتی و تفکری بسیار قابل ارج‌گذاری و تقدیر بود. ما الآن در زمانی هستیم که به اطراف دنیا می‌رویم و سندی را پیدا می‌کنیم، می‌خریم و می‌آوریم. زمان ما زمان ارتباطات است. امّا در آن زمان یک انسان که گرفتاری‌های شغلی داشت و دارد و بسیار پُر کار بود، فراموش نکرد و از امکاناتی که در اختیارش بود، از مدارسی که شیخ مفید آن موقع به وجود آورده بود، از همدستان و محققین خوبی استفاده کرد که مدارک ارزشمند مربوط به علی‌بن‌ابیطالب (ع) را جمع‌آوری کرد. کتابی که جمع شده، بسیار بسیار باارزش است. از آن تاریخ به بعد نهج‌البلاغه همیشه محوری برای علما و فضلای دنیا بود. قرآن، نهج‌البلاغه و دو کتاب از علمای عرب اهل سنّت [صحیح مُسلِم و صحیح بُخاری]  برای علما ، مرجع و سند بود. یعنی اگر در هر مُشاعَره و مُباحَثه‌ای کسانی از نهج‌البلاغه یا قرآن یا یکی از آن کتاب‌ها مطلبی می‌آوردند، طرف را ساکت می‌کردند. این قانون ادبی است. به عنوان یک قانون و به عنوان یک سند برای ادبیات مهم است. از این به بعد در طول این سال‌های فراوان که بیش از 1008 سال است که از نهج‌البلاغه می‌گذرد، این همه شرح و تفسیر و ترجمه بر این کتاب نوشته شده و در طول قرآن دست به‌ دست گشته و در تاریخ به عنوان مِحوَر حرکت بسیاری از دانشمندان و محققین مانده است. همین الآن با این همه شرح و تفسیری که دارد، باز محققین فراوانی دارند کار می‌کنند که مسائل را روشن‌تر بکنند . اِن شاءَالله شما عالمان و مُحقّقین بتوانید در شناسایی این کتاب ارزشمند به مردم مخصوصاً نسل جوان موفق باشید. همه شما را به خدا می‌سپارم . وَ السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمةُ الله .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://rafsanjani.ir/index.php/records/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84 +مرکز اَسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی+

************************************

هاشمی رفسنجانی: اتحاد مسلمانان زاویه عمل دشمنان اسلام را بسیار محدود خواهد  کرد - ایسنا

***نسیم معرفت***

حق نیست بجای مقابله با دشمن به خود مشغول شویم !!


آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : امروز ما از جهات مختلف وظیفه داریم که برای تقویت وحدت اسلامی و از بین بردن و زدودن تفرقه ها و خصومت ها کار کنیم ، شرایط فعلی چیزی شبیه روزهای اول هجرت پیامبر اسلام (ص) به شهر مدینه است. آن زمان نیاز به وحدت بین مسلمین و اهل کتاب مدینه چنان بالا بود که اولین کار پیامبر میثاق های وحدت بود و بعد از آن میثاق همکاری با یهود و مسیحیان مدینه بسته شد. این حرکت پیامبر در ایجاد وحدت چنان کارساز بود که همه خطرها را در آن دوره سخت از اسلام دور کرد. امروز از نظر جهان اسلام و شرایط درونی مسلمین  اختلافات ، اسف بار است و با وجود علمای بزرگ ، ما شاهد تفرقه، تکثیر، افراط و غُلوّ هستیم. تفرقه مسلمین برای کفر جهانی و دشمنان اسلام بهترین هدیه است، خیلی ها از این القائات و تحریک ها برای ضربه زدن به اصل اسلام استفاده می کنند ، مؤمن زیرک است و نباید تحت تاثیر این فریب کاری ها قرار گیرد. ... اسلام نیازی به زور شمشیر ندارد، اسلام وقتی به شمشیر متوسّل می شود که دیگران مانع از نشر پیام اسلام باشند . در صدر اسلام کفار تهمت هایی چون جنون به پیامبر (ص) می زدند و امروز هم استکبار جهانی همان حرف هایی را می زند که نتیجه اش همانهاست. متاسفانه در میان امت اسلامی برخی به گونه ای عمل می کنند که ممکن است بعضی از این تهمت ها که غربی ها به ما می زنند در افکار عمومی جا بیفتد. مثلا آنان مسئله حقوق بشر را مطرح می کنند غافل از اینکه اسلام حقوق بشر را آورده است . در دنیا قرون وُسطی و زمانی که شرق و غرب در ظلمت فرو رفته بود اسلام یکی از نمونه های حقوق بشر در مدینه را ایجاد کرد.  پیامبر (ص) رای مردم را می گرفت و دخالت دادن آنان در امور در نظر ایشان یک قاعده بود. شورا یکی از مستحکم ترین قواعد اسلام است و بر این اساس جهان اسلام باید حتی مسائل مربوط به فتاوا را نیز بر این اساس بنویسد. اگر در جهان اسلام به مسئله شوراها توجه شود دیگر کفر جهانی تهمت رعایت نکردن حقوق بشر را به ما نمی زند. وقتی جوان های یک مملکت اسلامی ببیند انتخابات در جهان آزاد است ولی در کشور آنها مجالس فرمایشی وجود دارد ، احساس حقارت می کنند. اگر به حقوق زنان توجه نشود غربی ها آن را برای ما به سوغات می آورند! ... اگر اختلافات به همین میزان افزایش یابد دیگر شرایط وحدت بین مسلمانان ایجاد نمی شود. ... جهان اسلام با یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان که یک چهارم جمعیت دنیا را تشکیل داده و حدود 20 درصد تولیدات دنیا از سوی آنها صورت می‌گیرد و در بهترین نقاط استراتژیک و ژئوپلیتیک و در سایه مکتبی انسان‌ساز و فراگیر زندگی می‌کنند، در عرصه بین‌المللی حضور دارند،  اگر قدرت بزرگی که تحت عنوان جهان اسلام در صحنه جهانی حضور دارد منسجم‌تر و متحدتر و بر اساس منشور برادری در عرصه حضور یابند ، بی‌نظیرترین مجموعه را از نظر ادیان و مذاهب و مکاتب تشکیل می‌دهند و حق نیست بجای مقابله با دشمن به خود مشغول شویم . استکبار جهانی همه تلاش خود را به کار بسته تا قدرت بزرگ جهان اسلام به خنثی کردن یکدیگر مشغول شوند تا راه نفوذ آنها در میان مسلمانان برای چپاول ذخایر ارزشمندی همچون انرژی فسیلی باز شود و بر اثر تفرقه‌افکنی استعمارگران دنیای اسلام وابسته به قدرت غیر مسلمان شود. جهان اسلام به اندازه کافی از منابع قدرت و عظمت و اعتبار و آبرو برخوردار است و امروز تریبون‌هایی نیز برای تبیین مواضع خود و مستمعینی برای شنیدن دیدگاه‌های خود دارد و از لحاظ انسانی نیز در مرحله رشد و تکامل قرار دارد و از امکانات مطلوبی برخوردار است.

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.mehrnews.com/news/676843/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%87%D9%85-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85-+خبرگزاری مهر+

************************************

هاشمی رفسنجانی:
وظیفه تشخیص موضوع و روشنگری و آگاهی‌بخشی علما و فضلا دوچندان شده است

***نسیم معرفت***

وظیفه تشخیص موضوع و روشنگری و آگاهی‌بخشی علما و فضلا

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : در اسلام هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند، براساس نصّ صریح و عملکرد روشن امامان معصوم شیعه (علیهم السلام) ، اولین هدف هر مسلمان باید حفظ اسلام و عزت امت اسلامی و حقوق مردم باشد و قدرت و حکومت در مرتبه دوم قرار دارد. اما امروز در بسیاری از جوامع اسلامی جای اهداف اصلی و فرعی عوض شده است و این به نفع اسلام و امت اسلامی نیست. باید بپذیریم که بر مبنای قول و فعل همه علمای شیعه، ائمه ما نور واحد بودند و چه آنها که قیام کردند و جنگیدند و چه آنان که سکوت و صلح کردند همه به وظیفه قرآنی و خدایی خود عمل کردند..... قیام امام حسین(ع) علیه یزید و یزیدیان ظرف مدت کوتاهی انجام و به پایان رسید و آثار معجزه‌آسای آن تا قیامت مشعل مبارزه با ظلم، فساد و کفر را تغذیه می‌کند و اما مقاومت امام مجتبی(ع) علیه انواع دسایس و فتنه‌های معاویه، چندین سال به طول انجامید که ذرّه‌ای از انجام وظیفه عقب‌نشینی نکرد تا عاقبت به شهادت رسید. اگر حضرت علی(ع) حکومت کرد و شهید شد، اگر امام مجتبی صلح کرد و به شهادت رسید و اگر حسین(ع) قیام کرد و سرش را از بدن جدا کردند، همه برای پایداری و عزت اسلام و امّت اسلام بود و ما نباید با برداشت‌های تبعیض‌آمیز، در حق برخی از معصومین خود ظلم روا بداریم. تفاوت ائمه ما با حکام جائر اموی در تقوای آنان بود و خود حضرت علی(ع) می‌فرماید اگر مسئله تقوی نبود، من سیاستمدارترین مردم عرب بودم .  [لَوْلاَ الدّینُ وَ التُّقَی لَکُنْتُ أَدْهَی الْعَرَبِ . «شرح اِبن اَبِی الحَدید، ج 1 ص 28 . در خود نهج البلاغه خطبه 200 عبارت چنین است : «وَ اللّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَى مِنِّی، وَ لکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ. وَ لَوْ لاَ کَرَاهِیَةُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ» ] متأسفانه امروزه در جامعه اسلامی بسیار دیده می‌شود که انقلابیون و مسلمانان حتی با نیت پاک برای حفظ حکومت و قدرت به تهمت، دروغ و ظلم و ستم متوسّل می‌شوند و بدتر از همه اینکه این اقدامات را تحت عناوین اهداف مقدس به انجام می‌رسانند. امروز با وجود توطئه‌های گوناگون داخلی و خارجی که از هر سو بر امت اسلامی وارد می‌شود وظیفه تشخیص موضوع و روشنگری و آگاهی‌بخشی علما و فضلا دوچندان شده است و همه ما باید به این نقطه برسیم که در هر مقطع از تاریخ، مصلحت اسلام و امّت اسلامی چیست تا بتوانیم به درستی به وظایف خود عمل کنیم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.isna.ir/news/9005-17670/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%D9%8A-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D9%88%D8%B8%D9%8A%D9%81%D9%87-%D8%AA%D8%B4 +خبرگزاری دانشجویان ایران+ایسنا+

************************************

رئیس خانه احزاب ایران رحلت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت - تسنیم

***نسیم معرفت***

** در سوگ رُکن انقلاب و جمهوری اسلامی

تشییع با شکوه پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی+تاریخ انتشار : 21 دی 1395 .

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام  با حضور گسترده مردم بصیر و انقلابی در تهران برگزار و پیکر آن مرحوم پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب[حضرت آیت الله العُظمی امام خامنه ای] در محل دانشگاه تهران و تشییع توسط مردم به حرم امام(ره) منتقل و در جوار بنیانگذار جمهوری اسلامی آرام گرفت. مردم ولایتمدار و انقلابی در تجلیل از یار دیرینه امام (ره) و رهبری سنگ تمام گذاشتند. یکشنبه شب و تنها ساعاتی پس از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی? رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی به این مناسبت صادر کردند و آن مرحوم را «رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار سال های متمادی در عهد جمهوری اسلامی» خوانده و در بخش دیگری از این پیام تاکید فرمودند؛«فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌‌ همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکری‌ها و همدلی‌ها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد. اختلاف‌نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بَین‌الحَرَمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌‌ خنّاسانی که در سال‌های اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.»مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در دانشگاه تهران آغاز شد. حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به منظور اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم ساعت 10 صبح وارد دانشگاه تهران شدند و اقامه نماز کردند.رؤسای قوای سه‌گانه و اغلب مسئولان و شخصیت‌های لشکری و کشوری نیز در این مراسم حضور داشتند. پس از اقامه نماز به امامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از مسیر میدان انقلاب به سمت میدان راه‌آهن تشییع و بعد از برگزاری مراسم تشییع به مرقد امام خمینی (ره) منتقل و در جوار مرقد امام راحل دفن شد. پیکر ایشان توسط محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در داخل ضریح بنیانگذار جمهوری اسلامی به خاک سپرده شد.شخصیت‌های حاضر در مراسمدر مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیت‌های کشوری و لشکری حضور داشتند که برخی از آنها عبارتند از: روحانی رئیس جمهور، لاریجانی رئیس مجلس، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله امامی کاشانی، علوی وزیر اطلاعات، رحمانی فضلی وزیر کشور، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر جعفری فرمانده سپاه، نعمت زاده وزیر صنعت، تُرکان مشاور رئیس جمهور، منتظری دادستان کل کشور، حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان و ...

تقدیر شخصیت‌ها از جایگاه و خدمات هاشمی : حمید چیت چیان وزیر نیرو در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با فارس اظهار داشت: فعالیت‌هایی که آقای هاشمی از ابتدایی‌ترین روزهای این نهضت تا امروز داشتند، نشان می‌دهد که ایشان چه شخصیتی بودند و چه نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشتند. علی‌محمد بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی نیز اظهار داشت: مردم امروز با حضور میلیونی خود در مراسم تشییع علاقه و ارادت خود را به رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان دادند و اثرات این موضوع را بعد از تشییع خواهیم دید. کمال خرازی وزیر اسبق خارجه در حاشیه مراسم تشییع، هاشمی را شخصیتی تاثیرگذار، صبور و یار امام و همرزم رهبری معرفی کرد و اظهار داشت: ایشان یکی از موثرین افراد در شکل‌گیری و ادامه انقلاب اسلامی بود و در تشکیل جمهوری اسلامی نیز نقشی بسزا داشت. حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز ضمن اشاره به شخصیت بزرگ هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آقای هاشمی از شخصیت‌های مهم و به تعبیر من از ستون‌های انقلاب بودند.حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران نیز در مورد ابعاد شخصیتی هاشمی، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت جامعی بود که از آغاز نهضت اسلامی همگام و همراه امام بود. هاشمی رفسنجانی شخصیتی مجاهد و مبارز بود . سردار احمد وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقابله با ضد انقلاب و معاندین نظام اظهارداشت: ایشان یک شخصیت مجاهد و مبارز و حاضر در میدان‌ها بودند و یکی از حوزه‌های درگیری آقای هاشمی جریان‌های نفاق بود. اکبر تُرکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: آقای هاشمی وجود و شخصیتش با انقلاب و امام[امام خمینی «ره»] پیوند خورده و فقدانش ضایعه غیرقابل جبرانی است.  آیت‌الله حائری شیرازی نیز  گفت: وقتی کسی برای خدا کار کند خدا هم متقابلا جبران می‌کند، آقای هاشمی اختلاف سلیقه‌ای با مسؤولان داشته اما این اختلاف برای هوای نفس نبوده است. محمدرضا عارف نماینده تهران و رئیس فراکسیون امید نیز  در حاشیه مراسم تشییع پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی تجارب خود را منتقل کرد.رئیس دانشگاه آزاد نیز در این مراسم گفت: آیت‌الله هاشمی بیش از 60 سال در همه عرصه‌های سیاسی و تاریخی قبل و بعد از انقلاب حضور مُؤثِّر داشت. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امیدوارم همه افراد و گروه‌های سیاسی ، مشی آقای هاشمی را دنبال کرده و به مصالح کشور و آرمان‌های امام و پشتیبانی از رهبری اولویت دهند. هاشمی در دوران انقلاب و قبل از‌ آن در تمام صحنه‌ها در کنار امام(ره) مبارزه کردند . آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در گفت و گو با فارس، در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی که صبح دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به شخصیت انقلابی و مبارز ایشان اظهار داشت: رحلت آیت‌الله هاشمی برای ما بسیار جانسوز و تاسف‌بار بود. ایشان از مجاهدین انقلابی بودند و در تمام دوران انقلاب در خدمت امام در سال‌های متوالی مبارزه کردند. ... ....

پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها و علما به دنبال ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیت‌های سیاسی، مراجع تقلید و علمای اعلام در پیام‌هایی این ضایعه را تسلیت گفتند. حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه،  شورای نگهبان، آیت‌الله مصباح یزدی، تولیت آستان قدس رضوی،  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام ناطق نوری،  دانشگاه آزاد، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، وزیر دفاع، باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه اسلامی فرهنگیان کشور، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور، جهاد دانشگاهی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی مُعظّم کل قوا، 220 نفر از نمایندگان مجلس، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان، آیت‌الله حائری شیرازی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، حزب مُؤتلفه اسلامی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله مُوحِّدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، ستاد نماز جمعه تهران، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب همبستگی، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع نمایندگان کرمان، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و جامعه روحانیت مبارز در پیام‌ها، بیانیه‌ها و سخنانی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند. آیات عظام نوری همدانی، صافی گلپایگانی،  مکارم شیرازی، علوی گرگانی و جوادی آملی نیز در پیام‌های جداگانه‌ای فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.حضور شخصیت‌ها در منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تسلیت به خانواده : شخصیت‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی، ورزشی و ...نیز روز دوشنبه با حضور در بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این ضایعه را به خانواده آن مرحوم تسلیت گفتند. سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه روز  دوشنبه با حضور در منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درگذشت وی را به خانواده او تسلیت گفت. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به همراه جمعی از نمایندگان خانه ملت ظهر دوشنبه برای وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حسینیه جماران حضور یافتند. علی لاریجانی و نمایندگان مجلس پس از حضور در حسینیه جماران به منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفته و به بیت آن مرحوم تسلیت گفتند.علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، منوچهر مُتّکی وزیر اسبق امور خارجه، آیت‌الله ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم و جمع دیگری از شخصیت‌ها و مسئولین نیز با حضور در جماران در مراسم اولین روز سوگواری هاشمی رفسنجانی شرکت کردند.

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://kayhan.ir/fa/news/94918/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7+کَیهان+

************************************

خطیب موقت جمعه تهران گفت: چیزی که باعث شد هاشمی توانست زندان‌ها را تحمل کند و یاری نسبت به انقلاب داشته باشد باور محکم و صبر قوی بود. این دو اصل در میدان سیاست تجلی می‌کند و باعث شد مشکلات برای او آسان شود. به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران [24 دی 1395] گفت: حادثه سنگین و غمبار درگذشت رُکن انقلاب اسلامی و رحلت آیت‌الله هاشمی را به محضر امام عصر (عج) و رهبر انقلاب و مراجع و حوزه‌های علمیه و ملت قدر‌شناس و وقت‌شناس ایران و بیت ایشان همسر مکرّمه و فرزند و برادران و بازماندگان آیت الله هاشمی تسلیت عرض می‌کنیم. او افزود: در مورد شخصیت آیت‌الله هاشمی در این روز‌ها صحبت‌های زیادی شده است؛ از پیام‌های تسلیت مختلف و به ویژه پیام سراسر عاطفه و مهر رهبر انقلاب تشکر می‌کنم.

اهم اظهارات خطیب جمعه تهران را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*در مورد تفکر فرهنگی آیت الله هاشمی باید مطالبی را بگویم؛ در سال 1336 ایشان در مدرسه آیت‌الله حُجّت [مدرسه حُجّتیه قم] بودند. آیت‌الله هاشمی یک روز به من گفت باید فکر جوانان باشیم و این نسل روشن شود و آن با یک حرکت فرهنگی ممکن است. بعد گفت با شهید باهنر قرار گذاشتیم مجله‌ای به نام مکتب تشیع منتشر کنیم.

* آیت‌الله هاشمی توجه مخصوصی به قرآن و محتوای آن داشت. برای همین وقتی به زندان افتاد در سال 1353 گفت وقتی زندان رفتم دیدم اوضاع نشان می‌دهد زندان من طولانی است برای همین به فکر تفسیر قرآن افتادم و دلخوشی داشتم. گفتم در‌‌ همان حال شکنجه به من قرآن یا کاغذ و قلم بدهید، در ذهن خودم عناوین را منظم کردم تا اینکه دوران محاکمه تمام شد و من را به زندان اِوین بردند. در آنجا دوستان از جمله آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مهدوی‌کَنی و آیت‌الله انواری بودند. آنجا قرآن گرفتم و شروع به نوشتن کردم. البته خطر داشت اما هر وقت همسرم به ملاقات من می‌آمد به او می‌دادم و او زیر چادر با خود می‌برد.

*هاشمی چنین تفکر فرهنگی و علمی برای روشن کردن جامعه داشت. امام علی (ع) خطاب به فرزندش امام حسن (ع) می‌نویسد «غم‌ها و غصه‌ها را از خود دور کن با استفاده از صبری محکم و بدون خِلَل و یقین و باور به خدا و اسلام داشته باش» چیزی که باعث شد هاشمی توانست زندان‌ها را تحمل کند و یاری نسبت به انقلاب داشته باشد باور محکم و صبر قوی بود. این دو اصل در میدان سیاست تجلّی می‌کند و باعث شد مشکلات برای او آسان شود. ما هم باید پند بگیریم و بر همین اساس زندگی کنیم.

*آیت‌الله هاشمی اسلام و انقلاب و کشور و استکبار و استعمار را باور داشت و می‌دانست عزت در سایه اسلام و کمک به امام راحل است این حقیقت بود که در تمام صحنه‌ها جلوه کرد.

*تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان دهنده یک وحدت ملی بود و باید دید این جمعیتی که برای تشییع پیکر ایشان آمده بودند آیا صرفا برای یک پیرمرد 82 ساله بود و یا مطلب دیگری در پشت پرده بود که بی شک بحث دیگری مطرح بود.

*مردم آمده بودند که حامی انقلاب و رُکن نظام انقلاب اسلامی را تشییع کنند، بنابراین مردم به انقلاب احترام گذاشتند که از همین جا به آنها درود می فرستم و از خداوند برای آنها طلب اجر دارم.

*این روح و روان است که آدمی را برای تشییع پیکر چنین فردی می کشاند و این واقعیت آن صحنه‌ای بود که دیدیم، لذا باید وحدت را حفظ کرده و به خنّاسان نگاه نکنیم. هستند کسانی که دشمن انقلابند و می خواهند کشور را تکه تکه کنند و ما در مقابل به وحدت نیاز داریم که این موجب یأس دشمنان می شود؛ چراکه آنها می بینند ملت ایران بر محور یک نفر که آن ولایت فقیه است، به اتحاد و انسجام می رسند.

*رهبری در پیام تسلیتشان در خصوص آقای هاشمی رفسنجانی فرمودند که ایشان هوش وافری داشتند،  همین ویژگی برخورداری از هوش وافر بود که آقای هاشمی را در تمام این دوران از رهبری جدا نکرد و همواره می گفت که عشق من به رهبری است و تا آخِر هم دیدیم که رهبر گرانقدر ما ایشان را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

*امام راحل در آن زمان به آقای خامنه ای که رئیس جمهور بودند، گفتند با پیشنهاد شما مبنی بر اینکه آقای هاشمی را به عنوان فرمانده کل قوا منصوب کنیم، موافقم و لذا می بینیم چنین انسانی که از همان ابتدا با امام(ره) و رهبری بوده و تا آخِر هم در کنار آنها بوده است را از دست داده ایم.

*نظام جمهوری اسلامی محوری لازم دارد که آن را امام عصر(عج) تعیین کرده اند که در حوادث و مشکلاتی همچون رخ دادهای امروز کشور که از طرف دنیای استکبار به ما تحمیل شده است، ولی فقیه که فردی عادل، مجتهد، پارسا، جهان بین و دشمن شناس است و مصالح کشور را می داند و خود را فدای مصالح می کند، این فرد باید محور باشد تا کشور ارتقاء پیدا کرده و در مسیر خود تا زمان تحویل پرچم انقلاب به صاحب اصلی آن امام عصر(عج) حرکت کند.

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.khabaronline.ir/news/622989/%D8%AA%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4+خبرآنلاین 24 دی 1395+ .

https://www.didbaniran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/11561-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B1+باشگاه خبری تحلیلی دیدبان ایران+کل خطبه های آیت الله امامی کاشانی در تاریخ 24 دی 1395- در رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی+

************************************

مراسم سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی یک هفته به تعویق افتاد

***نسیم معرفت***

پیام تسلیت جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه های علمیه به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

پیام تسلیت جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه های علمیه به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

آیت الله هاشمی رفسنجانی چهره برجسته و روحانی مجاهدی بود

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه های علمیه در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. به گزارش ایسنا ، متن این پیام به شرح ذیل است: ارتحال مُجاهِد نستوه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی (قُدِّسَ سِرُّهُ) ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام را به حضرت ولی عصر «اَرواحُنالَهُ الفِداء» ورهبر معظم انقلاب [امام خامنه ای]«مُدَّظِلُّهُ العالِی»، مراجع عظام تفلید «دامَت بَرَکاتُهُم»، حوزه‌های علمیه، ملت شریف ایران، خانواده محترم و علاقه مندان آن مرحوم تسلیت می گوییم. آیت الله هاشمی رفسنجانی چهره برجسته و روحانی مجاهدی بود که در همه عرصه های انقلاب اسلامی حضور مُؤثِّر و چشمگیری داشت و در دوران سخت و پُرمِحنت مبارزات همراه امام راحل [امام خمینی] «قُدِّسَ سِرُّهُ» بود و مجاهدات و فداکاری ها و جانفشانی های وی در راه اسلام و انقلاب اسلامی فراموش نخواهد شد. آن فقید سعید پس از پیروزی های انقلاب اسلامی نیز در میدان های گوناگون نقش سرنوشت سازی در تحکیم  مبانی اسلام، ارکان نظام، ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب «مُدَّ ظِلُّهُ» ایفا نمود و در مدیریت های عالی نظام و در خدمت به مردم عزیز آثار ماندگاری از خود بجای گذاشت. بر روان پاک او درود می فرستیم و رحمت و رضوان و غفران الهی برای آن فقید مَسئلت می نماییم .

https://www.isna.ir/news/95102012850/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C+خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا+

****************************************

آیت الله هاشمی رفسنجانی

حوزه/ مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قــم در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری«حوزه»، متن پیام تسلیت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قــم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیــم

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ


ارتحال عالم مجاهد، یاردیرین امام، رهبری وانقلاب که عمرخودرادر راه اعتلای اسلام ناب وتحقق انقلاب اسلامی واهداف والای آن و تبعید و زندان و شکنجه در دوران ستمشاهی، سپری نمود،ضایعه ای سنگین و تأسف بارمی باشد. مسؤلیت های مهم در دوران دشوار پس ازپیروزی انقلاب اسلامی و مخصوصاً پس از پایان جنگ تحمیلی و همراهی ایشان با مقام معظم رهبری [امام خامنه ای] دررفع بحرانهای بوجودآمده از طرف استکبار و شیطنت شیاطین ازجمله سوابق و خدمات ماندگار ایشان ، می باشد. شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در کلام امام و رهبری به خوبی نشان از نقش تأثیرگذارِ ایشان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی دارد که برای ملت شریف ایران ، همکاران و نزدیکان ایشان پوشیده نیست،چنانکه در پیام تسلیت مقام معظم رهبری آمده: «اونمونه ای کم نظیرازنسل اول مبارزان ضدّ ستمشاهی و از رنج دیدگان این راه پرخطر و پرافتخار بود...بافقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری رانمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز،به یادداشته باشم» . مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قـم ارتحال این عالم مجاهد را به محضرشریف امام عصر(عج) رهبرفرزانه انقلاب، ملت عزیز ایران و خانواده ایشان، تسلیت گفته و ازخداوند متعال برای آن سفرکرده، غُفران و رحمت مسئلت دارد.

19/دی/95
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قــم

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.hawzahnews.com/news/405128/%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%A7+خبرگزاری رسمی حوزه+

************************************

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی مانور وحدت جامعه اسلامی
 

[آیت الله سید احمد خاتمی]خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اطمینان دارم مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان محوری برای مانور وحدت جامعه اسلامی خواهد بود. به گزارش جماران، احمد خاتمی در گفت‌وگو  با ایسنا با تسلیت در گذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: ایشان از سابقون انقلاب اسلامی بودند. بنده در گذشته در مصاحبه‌ای گفتم، ایشان در دوره مبارزه افتخار روحانیت در این عرصه بودند. وی ادامه داد: ایشان در عرصه مبارزه با طاغوت هیچ انفعالی از خود نشان ندادند و مقاوم ایستادند. بعد از پیروزی انقلاب هم همراه امام (ره‌) و پابه پای ایشان در تحکیم و تثبیت انقلاب نقش ارزنده‌ای ایفا کردند. این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در جنگ [تحمیلی عراق بر ضد ایران] ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تمام توان‌شان را گذاشتند و خُطبه‌های ایشان در روزهای جنگ نقش‌آفرینی می‌کرد همچنین بعد از ارتحال امام [خمینی] «ره» ارتباط ایشان با مقام معظم رهبری [امام خامنه ای] ارتباطی صمیمانه بود. همین امشب صدا و سیمای ایران تصاویری از عیادت ایشان از مقام معظّم رهبری را نشان می‌داد که این جمله را گفتند که : حالا با خیال راحت به خانه می‌روم . وی در بخش دیگری از این گفت‌و گو اظهار کرد: اینک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بین ما نیست و به لقاء الله پیوسته است. مطئمنم که خدمات ایشان در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به عنوان بهترین پرونده ثبت است . خداوند با فضل و لطف خودش با ایشان برخورد خواهد کرد . خاتمی همچنین در ارتباط با مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد تجلیل از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  تجلیلی است که قدردانی از زحمات ایشان است. من امیدوارم مراسم تشییع ایشان ، مراسم بزرگداشت او به عنوان محوری برای مانور وحدت جامعه اسلامی باشد؛ آنچنان که او برای انقلاب اسلامی تمام تلاشش را کرد. وی در همین رابطه ادامه داد: امیدواریم تجلیل باشکوه از ایشان همراه با پاسداری از انقلاب اسلامی با وحدت و همدلی شکل بگیرد. پرواضح است دشمنان انقلاب نمی‌خواهند وحدت و یکپارچگی ملت ما را ببینند. اطمینان کامل دارم که مردم ما از ایشان تجلیلی در خور خواهند کرد و محافلی که مربوط به ایشان است به عنوان نماد وحدت به جهانیان معرفی خواهد شد .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.jamaran.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%B4%D8%B1-59/562511-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%DB%8C +پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران+

************************************

آیت الله حسینی بوشهری: آیت الله هاشمی رفسنجانی سهم بزرگی در دفاع مقدّس داشت

آیت الله هاشمی رفسنجانی سهم بزرگی در دفاع مقدس داشت

***نسیم معرفت***

**آیت الله هاشمی رفسنجانی الگویی برای نسل جوان

قم - آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ، معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس از چهره‌های بارز نظام اسلامی ما بود و سهم بزرگی در پیروزی رزمندگان ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی ایران در تمامی صحنه‌های مبارزاتی حضوری چشم‌گیر داشت و شکنجه‌های بسیاری را متحمل شد. وی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانشی در دوران دفاع مقدس از چهره‌های بارز نظام اسلامی ما بود و سهم بزرگی در پیروزی رزمندگان ایفا کرد. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مسؤلیت‌هایی را که آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه عرصه‌ها پذیرفت توانست به خوبی آن مسؤلیت‌ها را انجام دهد. وی ادامه داد: پیام مقام معظم رهبری در خصوص این مجاهد وارسته نشان دهنده عمق ارتباط این شخصیت با رهبری بود . جامعه امروز به وحدت و همدلی نیاز دارد . آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه جامعه امروز ما بیش از هرچیز به وحدت، همدلی و یکپارچکی نیاز دارد، افزود: امیدواریم ملت، انقلابیون و دوستداران این فقید مجاهد زمینه وحدت و همدلی را همچنان فراهم آورند. وی گفت: شخصیت‌های بزرگی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌توانند الگوی خوبی برای نسل جوان ما باشند که چگونه در برابر دشمن و طاغوت ایستادگی و مقاومت کردند. معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروز که در برابر ابرقدرت‌ها قرار داریم شرط موفقیت ما مبارزه و سازش ناپذیری در مقابل آنان است .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.mehrnews.com/news/3872409/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85+خبرگزاری مهر+

************************************

***نسیم معرفت***

** انقلاب اسلامی همچون موجودی زنده به راه تکامی خودش ادامه می دهد

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی : به نظر می‌آید که جمهوری اسلامی یعنی انقلاب کم‌نظیر تاریخ بشر، در مقام تشبیه، به یک موجود زنده، سالم، جوان، بالنده و رو به رشد شبیه باشد و از خاصیت‌های گوناگون یک موجود زنده برخوردار باشد. پیکره جامعه انقلابی ما شبیه به پیکره موجود زنده‌ای به نظر می‌رسد که همه آثار حیاتی را در خودش حفظ کرده و راه تکاملی‌اش را ادامه می‌دهد. یکی از خاصیت‌های موجود زنده سالم و رو به رشد در سنین جوانی این است که به‌طور خودکار با هدایت الهی که در وجودش تعبیه شده، نواقص و عیوب خود را برطرف می‌کند، خطرها را درک می‌کند و کمبودها را جبران می‌کند. شما حرکت جسمی یک جوان سالم را در نظر بگیرید، مخصوصاً اگر با اهل نظر هم صحبت کنید، در کتب علمی مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که جامعه انقلابی ما چنین وضعی دارد که هر جا کمبود و نقصی احساس می‌کند، از درون خودش نیروهایی می‌سازد و آن کمبودها را جبران می‌کند و هر جا وجود خطر، دشمن یا مهاجم و میکروبی را احساس می‌کند که وارد قلمرو وجودش شده است، نیروهای خاصی می‌سازد، تربیت می‌کند و سریع برای دفع این دشمن می‌فرستد و این خیلی جالب است. یعنی این تحلیل مُنصفانه می‌تواند انسان را قانع کند. خطی که امروز در جمهوری اسلامی حاکم است، برای مدت‌های طولانی با این ویژگی حیات و دوام این جمهوری را تضمین می‌کند. از روزهای اوّل پیروزی انقلاب، دشمنان به خیال خودشان چندین بمب ساعتی درون این جامعه از پیش تعبیه کرده بودند یا به‌طور دلخواه خودشان منتظر بودند در هر لحظه‌ای و مقطع معینی از زمان، این بمب ساعتی منفجر شود یا کانون چرکینی وجود داشته باشد که عفونتش جامعه را از پا دربیاورد؛ خیلی حساب کرده بودند. من نمی‌توانم همه آن‌ها را در یک خُطبه بگویم، لذا چند مورد مهم را بررسی می‌کنیم . اولین چیزی که خیلی روی آن حساب کرده بودند، این بود که معتقد بودند جامعه‌ای که نزدیک یک قرن و بلکه دو قرن از اواسط زمان قاجاریه گرفتار بلای استعمار و استثمار و نفوذ اجانب بوده، غرب در آن ریشه دارد و خودبه‌خود مسیر جامعه را به‌طرف غرب می‌برد. از همان روزهایی که شاه می‌خواست برود، خیال می‌کردند که کسی مثل بختیار هیجان مردم را می‌خواباند و جامعه دوباره از طریق بختیارها به سمت غرب می‌رود، که آن‌طور نشد. بعد از حکومتی که روزهای اوّل در ایران به وجود آمد، امیدوار شدند و آرام گرفتند. قلبشان آرام بود و خیال می‌کردند که غیر از اسم، چیزی عوض نمی‌شود. وقتی‌که انقلاب دوم [تسخیر لانه جاسوسی] پیش آمد و جمهوری اسلامی از خطر اول نجات پیدا کرد، این‌ها به جریان دیگری چشم دوخته بودند که با محاسبه یا با اشتباه ما، در رأس بسیاری از قدرت‌های کشور قرار گرفته بود و فکر کرده بودند که آن جریان کار خودش را می‌کند؛ اما جامعه این خطرها را در مقاطع معینی دفع کرد. روزهای اول پیش از اینکه حزب اللَّه و نیروهای انقلابی، خودشان را جمع‌وجور کنند و متشکل شوند، جریانی بود؛ اما وقتی‌که جامعه احساس خطر کرد، انقلاب دوم به وجود آمد، لانه جاسوسی تسخیر شد و حرکتی که انقلاب را به‌طرف کجی و تباهی می‌برد، یک‌باره تصحیح شد؛ در مسیر اصلی انقلاب افتادیم. ما و شما که در جریان بودیم می‌دانیم که این حرکت درست از بطن جامعه جوشید، یعنی انقلاب دوم از نقطه‌ای از جامعه که همین دانشگاه بود و از سوی نیروهای جوان خالصی که طبیعی‌ترین شکل نمود جامعه انقلابی ما بودند، به وجود آمد و مسیر اصلاح شد. شکل دیگرش به‌صورت ریاست جمهوری و جریان بنی‌صدر بود که دوباره در اطراف خودش همان نیروهای شکست‌خورده گذشته را جمع کرد، یعنی آنها هم بلافاصله خودشان را جمع‌وجور کردند و به شکل دیگری وارد شدند و آن جریان را با عنوان دیگر و با شعارهای نوتر در مقابل خط اصیل انقلاب علم کردند. باز همه شاهد بودیم که رفته‌رفته جامعه بیدار شد، منتها این بار زمان بیشتری لازم داشت. جامعه هشیار شد و این میکروب و کانون چرکین و مسیر انحرافی را با یک حرکت جالب از بین برد. حضور مجلس [مجلس شورای اسلامی]، امام، مردم، حزب اللَّه، روحانیت و مجموعه چیزهایی که تبلور ملت هستند، پیکر را دوباره سالم کرد، میکروب‌ها را بیرون ریخت و راه انقلاب را تصحیح کرد. پس یکی از امیدهای دشمن همیشه این بود که از درون و از ریشه‌های مُنحرف و سابقه‌دار این جامعه، استفاده شود و یک جریان انحرافی، انقلاب را به‌طرف تباهی ببرد، ولی ما می‌بینیم که جامعه این‌طور دشمنانش را دفع می‌کند. بمب ساعتی دیگری که این‌ها برای جامعه در نظر داشتند، مسائل اقتصادی بود. فکر کرده بودند جامعه‌ای که مسئولان و رهبرانش سابقه کار اقتصادی ندارند و سرمایه‌ها هم از پیش فرار کرده یا بعد فرار می‌کنند و مغزهای اقتصادی که بیشتر در تیپ دلّال‌ها و مُقاطعه‌کارها و سرمایه‌داران وابسته هستند - از این جامعه طرد می‌شوند، پس جامعه در محاصره اقتصادی فرو می‌رود. نرسیدن تکنیک، قطعه، مواد و نبودن مغزهای اقتصادی، فرار سرمایه و مُحاصره اقتصادی مجموعه‌ای است که با تحلیل‌های این‌ها کافی است که هر جامعه‌ای را از پا دربیاورد. این‌ها در شیلی تا مقدار زیادی این‌طور عمل کرده بودند. در ظرف چند ماه در شیلی تورّم را به نقطه خطرناکی رساندند، یعنی به سیصد درصد و شیلی را با کمکی از خارج منفجر کردند. این حساب را در ایران هم کرده بودند و هنوز هم دست از این حساب برنداشته‌اند. یعنی هنوز -به‌یقین-  جریان انحراف به مسیر غرب از جاهای مختلف تعقیب می‌شود : جریان انفجار اقتصادی، تورّم، گرانی، نارضایتی، کمبود و قحطی که عوامل تشدیدکننده‌اش در غرب است. البته جامعه ما این مسائل را صبورانه و با مقاومت کم‌نظیر می‌شکند . اگر آمار و ارقام بگوییم بحث طولانی می‌شود. الآن حرکت اقتصادی این جامعه، به‌مراتب سالم‌تر از روزهای قبل از پیروزی است و به‌طرف فلاح و رستگاری می‌رود که جای دیگری باید بحث بکنیم .  ... ...  ... بحث جالبی است . از طریق لینک زیر دنبال شود .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://rafsanjani.ir/records/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-+مرکز اَسناد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی+لینک +لینک+

************************************

تولیت آستان قدس رضوی اولین سالگرد ارتحال آیت الله واعظ طبسی را تسلیت گفت -  قدس آنلاین

***نسیم معرفت***

** سیدابراهیم رئیسی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

شَفَقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی با صدور پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت؛ به گزارش شفقنا، متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر درگذشت مُجاهِد دیرین و یار قدیمی امام و رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تَألُّم و تأثُّر بسیار گردید. ایشان از عناصر پیشتاز و پیشرو در عرصه ی مبارزات در برابر رژیم طاغوت بوده و در دوران استقرار نظام اسلامی  در مسئولیت های گوناگون همدوش و همراه امام راحِل عَظیمُ الشَّأن [امام خمینی] «ره» و رهبر معظم انقلاب [حضرت آیت الله امام خامنه ای]در خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مُمارست و مجاهدت ورزیدند. اینجانب در جوار مَضجَعِ مُنوَّر رَضَوِی، فقدان این فقید سعید را که عمر شریفشان را در راه اعتلای نظام اسلامی مصروف نموده اند،  به محضر مبارک رهبری معظم انقلاب اسلامی، مردم و وابستگان محترم تسلیت عرض نموده و عُلوّ درجات را از درگاه ایزد منّان برای ایشان مسئلت می نمایم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://fa.shafaqna.com/news/305226/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81/ +خبرگزاري بين المللي شَفَقنا-شيعه+(به انگلیسی: Shafaqna مخفف International Shia News Agency) +

************************************

پیام آیت الله حائری در خصوص درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

تصاویر علمای شیعه - مجموعه: حضرت آیت الله حائری شیرازی - تصویر: حضرت آیت  الله شیخ محی الدین حائری شیرازی

مرحوم آیت‌ الله محی‌ الدین حائری شیرازی

***نسیم معرفت***

پیام آیت الله حائری در خصوص درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

**علت علاقه شدید امام راحل(امام خمینی) به آیت الله هاشمی رفسنجانی

شیراز - آیت‌الله مُحی‌ِالدِّین حائِری شِیرازی با صدور پیامی، اِرتحال رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله حائری شیرازی در پیام خود آورده است: چقدر بزرگ می‌شود شخصی نزد خداوند وقتی برای رضای خدا و خدمت به مردم مطلبی بگوید و نگران نباشد چه بازتابی برای او به ارمغان خواهد آورد .

متن پیام این استاد حوزه علمیّه قم چنین است :

بسم‌الله الرحمن الرحیم

"إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ"

رحلت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که نمونه بارزی از حدیث فوق بود به ولیّ امرِ عصرمان و رفیق دیرینه‌اش رهبر عالیقدر  [امام خامنه ای] و مراجع عظام و علمای اَعلام و بیت مُکرّمشان، همسر بزرگوار و فرزندان ایشان و جمیع مؤمنین و علاقه مندان حضرتش عرض تسلیت می‌گویم، خدایشان صبر جمیل و در پی آن اجر جَزیل عنایت بفرماید . عزیزان در سوگ نشسته این بزرگمرد مطالبی گفتند من هم مطلبی عرض کنم:

صالح و طالِح ، متاع خویش نمودند

تا که قبول اُفتد که در نظر آید

من همیشه در جمله‌ای که رهبر انقلاب در زمان ریاست جمهوریش در سفر به شیراز برایم نقل کرده بودند:” که امام راحل آقای هاشمی را به شدت دوست دارد هر وقت به سفر می‌رود و باز می‌گردد به شکرانه و سلامتش دو قربانی می‌کند و این عمل را برای احدی انجام نمی‌دهد." همیشه علت و ویژگی خاص ایشان را جستجو می‌کردم، اکنون که مقام مُعظّم رهبری در پیام خود فرمودند ایشان در هیچ شرایطی از عشق و علاقه‌اش به این حقیر کاسته نشده و فرمودند اختلاف‌ها اجتهادی بود و جز تفاوت نظر چیزی نبود، مُعمّا برایم حل شد. چقدر بزرگ می‌شود شخص نزد خداوند وقتی برای رضای خدا و خدمت به مردم مطلبی بگوید و نگران نباشد چه بازتابی برای او به ارمغان خواهد آورد . این شخص حتما باید گِرده‌ای از اخلاص عَلَوِی بر روح و روانش نشسته باشد که اینچنین رضای خدا را در نظر بگیرد و از برداشت‌های مخلوقین نهراسد ، علت علاقه شدید امام راحل [امام خمینی] به ایشان کشف همین اخلاص و ظرفیت کم نظیر وی در کارها بود . پیام اینهمه مَحبّت همگانی امروز به ایشان این است لِمِثْلِ هذا فَلْیَعْمَلِ الْعامِلُونَ.(سوره صافّات آیه61) وصف حال ایشان را سعدی «عَلَیهِ الرَّحمَةُ» ، چه زیبا از زبان شمع به پروانه می‌گوید:

که ای مُدَّعی ، عشق کار تو نیست

که نه صبر داری و نه یارای ایست

تو بگریزی از پیش یک شُعله خام

من استاده‌ام تا بسوزم تمام

تو را آتشِ عشق گر پَر بسوخت

مرا بین که از پای تا سَر بسوخت

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.mehrnews.com/news/3872946/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AD%D8%A7%D8%A6%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE +خبرگزاری مهر+

************************************

آقای احمدی‌نژاد! از کجا اطلاع دقیق می‌گیرید؟ | پایگاه خبری آرمان شرق

***نسیم معرفت***

**آیت الله هاشمی رفسنجانی از مؤثِّرترین چهره های سیاسی دهه های اخیر کشور

متن پیام تسلیت "احمدی نژاد" برای رحلت "آیت الله هاشمی رفسنجانی"

 20 دی 1395
دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور سابق با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی را به مقام معظم رهبری ، خانواده محترم و علاقمندان به ایشان تسلیت گفت. به گزارش گروه سیاسی ، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی را به مقام معظم رهبری ، خانواده محترم و علاقمندان به ایشان تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم
 
انا لله و انا الیه راجعون
 
خبر درگذشت ناگهانی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی از مُبارِزینِ صدر نهضت امام خمینی (ره) و یار دیرین رهبری معظم انقلاب اسلامی [امام خامنه ای] و از جمله مؤثِّرترین چهره های سیاسی دهه های اخیر کشور که در صحنه های گوناگون و حساس انقلاب و در مناصب مختلف نقش آفرینی گسترده ای داشته اند موجب تأسُّف و تأثُّر گردید. اینجانب درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری ، خانواده محترم و علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منّان برای ایشان غُفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
 
محمود احمدی نژاد
20 دی 1395 .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.mizanonline.ir/fa/news/265422/%D9%85%D8%AA%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C +خبرگزاری میزان+

************************************

اخبار - پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی

***نسیم معرفت***

** آیت الله هاشمی اعتقاد راسخ به ولایت فقیه و ... داشت

شَفَقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. به گزارش شَفَقنا، پیام این استاد سطح عالی حوزه به شرح زیر است:

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

انّا لِله و انّا اِلیَهِ راجِعُون

خبر بسیار ناگوار و غیرمُترقِّبَه ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تاثّر و تاسُّف شدید گردید. ایشان از شخصیت های کم نظیری بود که عمر شریف خویش را صرف مبارزه با طاغوت و استکبار و احیاء اسلام ناب مُحمّدی و تشکیل حکومت اسلامی نمود. سیاست و جهاد را از اسلام و آموزه های قرآن و مکتب اهل بیت «علیهم السلام» به خوبی آموخت و در سر تا سر زندگی خود پیاده نمود. همواره با امام بزرگوار [امام خمینی «ره»] در همه مراحل حضور داشت و از معتمدترین افراد در نزد آن مرد بزرگ بود . حضور هاشمی در صحنه های مختلف خصوصا در دفاع مقدّس ، موجب دلگرمی امام راحِل بود . ایشان بعد از ارتحال امام ، نقش اول و اساسی در انتخاب رهبری مُعظّم انقلاب را در خبرگان داشت و با افکار و اندیشه های بلند خود به دنبال استمرار، تحکیم و صدور انقلاب بود. اعتقاد راسخ به ولایت فقیه و حمایت های واقعی و اساسی ایشان از رهبری از ویژگی های آن مرد بزرگ بود . اعنتاء به مبانی مُحکم امام خمینی «ره» در انقلاب در دو جهت اسلامیّت و جمهوریّت ، توجه عمیق به مردم و ارزش ملّت از دیگر خصوصیات این شخصیت انقلابی بود. ارتحال ایشان را به همه ملت ایران، رهبری مُعظّم، همه دلسوزان و دلدادگان انقلاب و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می نمایم. از خداوند ، رحمت واسعه و عُلُوّ درجات برای ایشان مسئلت دارم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

https://fa.shafaqna.com/news/304680/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84-%D9%84%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81/++خبرگزاری بین المللی شَفَقنا-شیعه+(به انگلیسی: Shafaqna مخفف International Shia News Agency)++

************************************

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) در نگاه حضرت آیت‌الله جوادی آملی

***نسیم معرفت***

** آیت الله هاشمی رفسنجانی اُستوانه انقلاب اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله‌العُظمی جوادی آملی در پی رحلت آیت‌الله رفسنجانی

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیامی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را سانحه سنگین ملی و رخدادی توان‌فرسا توصیف کرد و تاکید کرد: حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان و حرکت در مدار پیام رهبری بهترین شیوه ابراز همدردی در این خصوص است.به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی منتشر کرد که متن آن به شرح ذیل است :

 بِسم‌ِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ اِیّاهُ نَستَعینُ ، اِنّا لِلهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ .  ارتحال اُستوانه انقلاب اسلامی ، صحابی صالح و صابر و صادق امام راحل (قُدِّسَ سِرُّهُ) و امین امّت حضرت آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی را به محضر مبارک بَقیّةالله «اَرواحُ مَن سِواهُ فِداهُ ، رهبر مُحترم، ملت بزرگ ایران و خاندان شریف آن رَحیلِ مُحبوب تسلیت عرض می‌نماییم. بهترین ابراز همدردی در این سانِحَه سنگین مِلّی و رخداد توان‌فرسا ، حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان و حرکت در مدار پیام رهبری است. امید آن‌که رنج مُدبِّرانه و کوشش خالصانه بیش از نیم قرن آن عزیز جهت احیای مَآثِر قرآن کریم و آثار دُودَه طه و یاسین (عَلَیهِم اَفضَلُ صَلَواتِ المُصَلِّین) ره‌توشه خوبی برای لقای خدای سُبحان باشد. «رَحمتُ اللهِ عَلَیْهِیَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ ماتَ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا» . [مُقتَبَس از آیه15 سوره مریم]
19دی 1395جوادی آملی  .
   

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://iqna.ir/fa/news/3560954/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7+ایکنا+خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)+

************

https://news.esra.ir/ar/w/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-+بنیاد اِسراء+مُؤسِّسه اِسراء+

************************************

ایلنا - آیت الله هاشمی به زیارت حرم امام رضا (ع) رفت + تصاویر - صاحب‌خبر

***نسیم معرفت***

**در روزگار ما کمتر سیاستمداری این گونه محبوب ملت می‌شود(آیت الله صافی گلپایگانی)

1396/01/23

آنچه که در دیدار خانواده رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام [آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی] در قُم مطرح شد . تجلیل حضرات آیات و مراجع تقلید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی.

برادران ، فرزندان و جمعی از بستگان سببی و نسبی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که برای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (سَلامُ الله عَلیها) و تشکر از آیات و مراجع عظام به خاطر ابراز همدردی‌ها و صدور پیام در مصیبت ارتحال مبارز نَستوه ، امین امام و رهبری ، فرمانده 8 سال دفاع مقدس و مَلجأ مردم در همه مقاطع تاریخ به شهر مقدّس قم رفته بودند، ... با حضور در بیوت شش تن از آیات ، مراجع و علما ، از آنان تشکر و قدردانی کردند و فرخنده میلاد سالروز مَولَی المُوحِّدین علی(علیه السلام) را تبریک گفتند .  

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با یادآوری جنبه‌های دینی و تقوای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زندگی سیاسی، گفت: تشییع جنازه پرشور ایشان نشان داد که در قلوب مردم جای داشت ، درحالی که در روزگار ما کمتر سیاستمداری این گونه محبوب ملت می‌شود و محبوب می‌ماند . این مرجع تقلید با تأکید بر این نکته که "آیت الله هاشمی رفسنجانی تحت تأثیر دیگران قرار نمی گرفت"، گفت : کارهای ایشان براساس تشخیص خودشان بود و حضور اقشار مختلف مردم در تشییع جنازه ثابت کرده که مواضع ایشان برای مردم و جامعه محترم بود .  

حضرت آیت‌الله یوسف صانعی نیز در دیدار خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به سوابق آشنایی خویش با ایشان، در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و به ویژه در اوج مبارزات نهضت روحانیت، گفت : مبارزی نَستوه بود که بدیل و جایگزینی برای او مُتصوّر نیست . این مرجع تقلید با تاکید بر بُعد مردمی روحیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با اشاره به حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه ایشان، گفت: آقای هاشمی نسخه بدل امام خمینی (ره) درهمه عرصه های علمی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مردمی بودن، است. ایشان با بیان روایتی از معصومان که "شهادت 40 مومن برای ارتقای جایگاه انسان مسلمان در درگاه خداوندی کافی است"، گفت : حضور میلیونی مردم مؤمن و مُؤمنه در برنامه های وداع ، تشییع جنازه و مراسمی که در اقصی نقاط کشور گرفته اند ، گواهی صادق بر حُسن عمل و رفتار خداپسندانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، آن هم پس از 38سال مسئوولیت‌های متعدد بوده است .

حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار برادران و فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی با تسلیت مصیبت اِرتحال این مرد بزرگ، گفت: "ناراحتیم، امّا می‌دانیم که قبر ایشان روضه ای از رِضوان بهشت است . ایشان با بیان برخی از آیات تاریخی قرآن و مخصوصاً آیات مربوط به خِضرِ نَبِی که داشتن پدر خوب را دلیل ارتقای برخی انبیا در کارگاه آفرینش می دانند، خطاب به بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: شاخه‌های سرسبز و پربار درخت، ریشه سالمی دارند و شما قدر این ریشه سالم را در خانه، خانواده و خاندان خود بدانید.این مفسّر قرآن کریم با اشاره به آیات مربوط به صبر و صلاه و همچنین صبر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برابر نامهربانی‌های مکرّر، گفت: صبر در قرآن به همراه نماز آمد که اقامه کردنی است و آقای هاشمی با همه سختی‌ها، صبر و صلاه اقامه می‌کرد . این مرجع تقلید با یادآوری خاطرات فراوانی که با ایشان در سال‌های پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشت، گفت: در دیدار آخری که با او در دماوند داشتم ، صبر را که چون نماز ستونی برای دین و دینداران است، در رفتار و گفتار ایشان دیدم . آیت‌الله جوادی آملی با بیان فرازی از خطبه 221 نَهجُ البَلاغه که درباره جاودانگی روح انسانهاست، گفت: "مرگ، آیت‌الله هاشمی را نبرده است، بلکه او مرگ را احاطه کرده که همچنان زنده است و به قول حضرت امیر(ع)، انسان چه شب کوچ کند و چه روز، سرمدی می‌شود." ایشان آه و آهن را در تعبیر حضرت علی(ع)، دو سلاح انسان برای مقابله با دشمنان روح انسانی دانست و گفت: " انسانهای مؤمن عَلَیهِ دشمنان ظاهری با آهن و علیه دشمنان درونی با آه می‌جنگند."این مرجع تقلید با بیان این جمله که "انسان به عنوان مخلوقی جاویدان باید کاری ماندگار نماید"، به مجموعه آثار گفتاری، رفتاری و نوشتاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: او عِلماً و عَمَلاً ممتاز بود . آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به وصیت نامه علامه حلّی به فرزند خویش، فَخرُالمُحَقِّقین که در پایان [کتاب] "قواعد" آمده که "مرا بعد از مرگ فراموش مکن " خطاب به فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت :

مرا زنده پندار چون خویشتن

بیایم به جان گر بیایی به تن

حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در دیدار خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تسلیت ارتحال ایشان به برادران و فرزندان، گفت: او در درگاه خداوندی مأجور است و مُطمئنم به خاطر زحماتی که برای جامعه کشیده، مأجورتر خواهد بود.این مرجعِ تقلیدِ مُحقِّق با اشاره به آثار نوشتاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: این روزها دارم کتاب امیر کبیر را می‌خوانم. قلم جالبی دارد و چه خوب منابع و مآخذ را در مطالب خویش آورده است!! .

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هم، ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را "ضایعه ای مُولِمَه" [دردآور] دانست و گفت : یکی از عاقبت بخیری ایشان، کوچ ناگهانی است که رنج بیماری و بستر نداشتند. این مرجع تقلید "حجاب معاصر" را اصطلاحی برای مردان نیک روزگار خواند و افزود: هنگامی که افراد زنده هستند، بعضی‌ها، موانعی برای رُؤیت نیکی هایشان دارند و حتّی انتقاد می‌کنند ، امّا پس از رفع این حجاب ، نیکی‌ها ظاهر می‌شود و در ارتحال آقای هاشمی رفسنجانی دیدیم و شنیدیم که همه، حتّی منتقدان نظام، زبان به نیکی‌های ایشان گشودند. ایشان، با اشاره به حضور میلیونی مردم و حضور مسئوولین همه سطوح نظام در تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آرامش ایشان در کنار مرقد مُطهّر امام راحل [امام خمینی ره]، گفت: اگرچه آن تقدیر مردم و مسئوولین جای شکر دارد، امّا حق ایشان به طور کامل ادا نشده است . آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این جمله که "عالَم سیاست، عالم بی‌رحمی است و گاهی انصاف نمی‌دهند، بر نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همه مقاطع تاریخ انقلاب تاکید کرد و گفت: بخش مهمی از تاریخ انقلاب، با زندگی ایشان گره خورده که باید روشن شود . ایشان در ادامه سخنان مهندس محسن هاشمی که گفته بود: "تا کنون بیش از 100 جلد کتاب مربوط به خاطرات 13 ساله ایشان (از سال 60 تا 1373) منتشر شد"، گفت: درباره آثار ایشان خبررسانی کافی نشده است که باید فهرست وار، در تیراژ بالا و به زبان‌های مختلف، منتشر شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی (نماینده آیت‌الله سیستانی) هم در دیدار خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با گرامیداشت یاد و نام ایشان، گفت: رحلت ایشان نه فقط برای ایران، بلکه برای مکتب اسلام و مذهب تشیع خسارت بود. وی با بیان این جمله که "همه علمای اسلام برای آیت‌الله هاشمی عزادار شدندگفت: آیت‌الله العظمی سیستانی با خبر ارتحال ایشان خیلی ناراحت شدند و همان روز پیام تسلیت فرستادند. حجت الاسلام شهرستانی با اشاره به مقطعی که مسایل اختلافی شیعه و سُنّی افزایش یافته بود، گفت: وقتی قرار شد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با آقای قرضاوی مباحثه کنند، در آن مصاحبه نشان داد که همه ظرایف را می داند و بر وحدت مسلمین تاکید می‌کرد.خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین در مجتمع آیت‌الله سیستانی از موزه امام علی(ع) بازدید کردند که هدایای مردم و مسئوولین اقصی نقاط جهان به آیت الله سیستانی بود.

مهندس محمد هاشمی در دیدار آیات و مراجع عظام قم گفت: در روز میلاد امام مظلوم به قم آمدیم تا هم تبریک عرض کنیم و هم بگوییم پیامهای تسلیت و حضور شما در مراسم متعدد و بیانات ارزشمندتان، مایه آرامش خاطر ما در این مصیبت بزرگ بود. مهندس محسن هاشمی در دیدار هر یک از علما و مراجع عظام قم، وقتی از آثار منتشر شده و در دست انتشار می‌پرسیدند ، گفت : علاوه بر تفسیر راهنما در بیست جلد، فرهنگ قرآن در سی و یک جلد، سرگذشت امیرکبیر (قهرمان مبارزه با استعمار)، ترجمه سرگذشت فلسطین (کارنامه سیاه استعمار)، آزاد اندیشی دینی، روایت هجران، بعثت و...، خاطرات روز نوشت تا سال 73 منتشر شد و بعدها به ترتیب خاطرات تمام سالهای ایشان منتشر می‌شود که حتی تا یک روز قبل از رحلت، یعنی 18 دی 95 را نیز نوشته بودند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://www.pishkhan.com/news/10407+پیشخوان+روزنامه جمهوری اسلامی+

************************************

فرارو | (ویدئو) آیت‌الله جوادی آملی: آیت الله هاشمی هیچ گاه نلغزید
خاطرات هاشمی رفسنجانی، 5 بهمن 1379: از برف در تهران و بسته شدن مهرآباد تا  انفجار در آرژانتین | سایت انتخاب

***نسیم معرفت***

حُرِّیّتِ آیت الله هاشمی رفسنجانی از دیدگاه آیت الله جوادی آمُلی

حضرت آیت‌الله جوادی آملی : مَنشأ خَلیق بودن آیت‌الله هاشمی حُرّیّت اوست .

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به سجایای اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم آقای هاشمی «رِضوان‌ُاللهِ تَعالَی عَلَیهِ» ، اخلاقش «خَوفاً مِنَ النِارِ» نبود ، «شَوقاً مِنَ الجَنَّةِ» نبود . اینجور نبود که یک همچون مقدسی باشد که بخواهد بهشت برود، یا جهنم نرود . آن حُرّیّت ، رهبری اخلاق او را به عهده داشت. یک انسان آزاده به این فکر نیست که بهشت برود یا جهنم نرود.، یقیناً خدا او را به جهنّم نمی‌برد، یقیناً بهشت می‌دهد، اما او بخاطر اینها کار نمی‌کند. آقای هاشمی از این سنخ بود. نشانه‌اش هم آن تحمّل بود .
به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در آستانه برگزاری همایش«بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» در هفتم دی ماه جاری [1396] ، اعضای هیآت علمی این همایش با حضرت آیت‌الله جوادی آملی دیدار کردند. حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار ضمن خیر مقدم به حُضّار اظهار داشت: کاری که در پیش دارید جزو حَسَنات این نظام است و اِن شاء‌َالله موفق باشید و موفق هم خواهید شد. ایشان با بیان این که اخلاق مورد نیاز همه جوامع مخصوصاً ماهاست، افزود: اخلاق غیر از موعظه و سخنرانی است. اخلاق علم است، ولی موعظه و نصیحت علم نیست . مثل تفاوت بهداشت و درمان . این سخنرانی‌ها علم و سواد نیست ، این سفارش به تقوا و اخلاق است . به این که مواظب باشید دروغ نگویید، برای اینکه جامعه به هم می‌خورد. مواظب باشید با تقوا باشید، برای اینکه به بهشت بروید. مواظب باشید بی‌تقوا نباشید، این سواد و علم نیست، برهان ندارد، اینها را می‌گویند سفارش. مثل اینکه بهداشت علم نیست، طب علم است. بنابراین اگر بخواهد اخلاق، علمی مطرح بشود باید مقالاتش هم در
همین سطح باشد. این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اگر انسان در جنگ است و باور کرده است که جهاد اکبر است یا جهاد کبیر است و باید مبارزه بکند، باید دشمنش را بشناسد، سنگر را بشناسد و اسلحه را بشناسد. این که گفتند ما آهن فرستادیم برای اینکه مشکل بیرونیش را حل کند. شما اگر بخواهید [با نفس امّاره و هواهای نفسانی] بجنگید باید آه داشته باشید ، با آهن مشکل شما حل نمی‌شود. «سِلاحُهُ البُکاء» این باید ثابت بشود . این مثل «لا تَنقُض»[در باب استصحاب] نیست با هفت ، هشت سال درس خواندن حل بشود . چه جوری می‌شود گریه ، اسلحه بشود . ما اسلحه بیرونیمان برای دشمن بیرونی مشخص است «اَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَاْسٌ شَدیدٌ.سوره حدیه آیه 25». هم مشکل ساخت و ساز را حل می‌کند هم مشکل جبهه را حل می‌کند . اما با نفس انسان بخواهد بجنگد ، با واهمه بجنگد ، که خروجی سیزده‌گانه مُغالَطات را نداشته باشد، این مُغالَطات غارت‌گری‌های عقل اندیشمند است به وسیله وَهم و خیال. آن عقل نظری که بخواهد استدلال بکند، وقتی که باخت، خروجیش هم سیزده اصل مغالطه است . وقتی [عقل نظری] بُرد می‌شود برهان . عقل عملی که «
مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ، وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ-اَلکافی ج‌1، ص: 25-» وقتی که بُرد می‌شود «مَا عُبِدَ الرَّحْمنُ» وقتی که باخت، می‌شود «أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ -آیه 53 سوره یوسف-»، «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ-نَهجُ البَلاغَه-» این با موعظه و با نصیحت حل نمی‌شود . اگر کسی بخواهد نصیحت بشنود که دانشجوی دانشکده پزشکی نیست . این باید کاملاً بداند .
حضرت آیت‌الله جوادی آملی افزود: معلم اخلاق کسی است که خودش و دیگری ببینند که ما سه جبهه در جنگیم . در جبهه اندیشه ، با عقل نظری می‌جنگند؛ در جبهه انگیزه با عقل عملی می‌جنگند. آن فرمانده کل قوا که «اَلنَّفسُ فِی وَحدَتِها کُلُّ القُوَی» اینها را باید تنظیم بکند. تنها اسلحه‌ای که دست اوست اشک است. «سِلاحُهُ البُکاءُ». اشک هم یک وقتی «
خَوفاً مِنَ النِارِ» است، این یک جور پیروز می‌شود. یک وقتی «شَوقاً مِنَ الجَنَّةِ» گریه بکنی که بهشت بروی، یک جور پیروز می‌شوی. یک وقتی «خَوفاً مِنَ النِارِ » نیست و «شَوقاً مِنَ اللهِ» است، آن یک جور پیروز می‌شود. آن وقت معلوم می‌شود که چرا فرمود: «وَ إِنَّکَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِیمٍ-آیه 4 سوره قَلَم-» این نه یعنی سوادت زیاد است، نه یعنی سفارشاتت زیاد است، نه یعنی سخنرانی و موعظه‌ات زیاد است. تو فرمانده کل قوایی ، مالک نفسی ، تمام این جبهه‌های سه‌گانه در اختیار توست . 
این مُفسِّر و استاد برجسته تفسیر و اخلاق حوزه با اشاره به سجایای اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: مرحوم آقای هاشمی 
«رِضوان‌ُاللهِ تَعالَی عَلَیهِ» ، اخلاقش «خَوفاً مِنَ النِارِ » نبود، «شَوقاً مِنَ الجَنَّةِ» نبود. اینجور نبود که یک همچون مقدّسی باشد که بخواهد بهشت برود، یا جهنم نرود. آن حریّت ، رهبری اخلاق او را به عهده داشت. یک انسان آزاده به این فکر نیست که بهشت برود یا جهنّم نرود.، یقیناً خدا او را به جهنم نمی‌برد، یقیناً بهشت می‌دهد، اما او بخاطر اینها کار نمی‌کند. آقای هاشمی از این سنخ بود . نشانه‌اش هم آن تَحمّل بود. شخصیت هرچه عظیم باشد، اهانت هم خیلی عظیم است. این ظلم عظیم است. سختی‌ها را کاملاً تَحمّل کرد. این یک قدرت سنگین می‌خواهد. تا انسان از هر قیدی آزاد نباشد نمی‌تواند اینها را تحمل بکند. این مرجع تقلید توصیه به دست‌اندرکاران همایش افزود: فضای بحث شما هم اِن شاء‌َالله به این سمت برود که اخلاق غیر از موعظه است و منشأِ خَلیق بودن آیت‌الله هاشمی هم حریّت اوست، نه «خَوفاً مِنَ النِارِ» نه «شَوقاً مِنَ الجَنَّةِ». و این را غیر از حضرت امیر (ع) کسی نمی‌تواند تربیت بکند . همه ما می‌دانیم ایشان یک مُقدّسی بود که مسائل جهنم و اینها را می‌دانست و می‌دانست که خدا ما را برای برتر از اینها آفرید. آن حریّت و آزادی که انسان خود را بزرگتر از جهنم نرفتن و بهتر از بهشت رفتن بداند باعث تحوّل است .
مُعَظَّمُُ لَه اضافه کردند: یک بیان نورانی از حضرت امیر (علیه‌السلام) هست که فرمود: «
إِنَّ هذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیَةٌ، فَخَیْرُهَا أَوْعَاهَا». این دلها ظَرف است و بهترین دل ظرفی است که ظرفیّتش بیشتر باشد . حضرت آیت‌الله جوادی با اشاره به ظرفیت بالای آیت‌الله هاشمی گفتند: من یادم است که ایشان یک وقت در خطبه‌های نماز جمعه ، همان بیان نورانی امام مُجتبی «علیه‌السلام» را فرمودند که امام مجتبی «ع» در اِحتجاج با هتّاکی‌ها و بی‌ادبی‌هایی که اَُمَوِی‌ها نسبت به او داشتند، و یک بار هم [
اَُمَوِی‌ها] یک بی‌ادب را اجیر کردند که نسبت به امام مجتبی «ع» اهانت بکند و او هم بی‌ادبی کرد . حضرت گوش داد، گوش داد، گوش داد، بعد وقتی که آن فرد خواست برود گفت که مثلاً من نوبتم تمام شد. حضرت فرمود: تو مثل پشه‌ای هستی روی درخت خرما نشستی ، وقتی که آمدی من احساس نکردم ، حالا که‌داری می‌روی می‌گویی مُحکم خودت را نگه‌دار که من دارم می‌روم؟!. چه کسی می‌تواند این حرف را بزند؟ کسی که ریشه‌دار است. با آمدن یک تلخ نمی‌لغزد که با رفتنش بخندد . این مرجع تقلید در پایان این دیدار اظهار داشت: بنابراین آقایان دو تا کار را اِن شاء‌َالله خواهید کرد : اول این که همایش شما صِبغه اخلاقی و علمی داشته باشد، نه موعظه. دیگر اینکه منشأِ خلیق بودن آیت‌الله هاشمی آزادی[حُرّیّت] اوست. انسان آزاد یقیناً خلیق است . چون به چیزی بند نیست ، بگوید که حالا به من برخورد و رنج ببرم . کار خیلی سخت بود، حوادث خیلی سخت بود نسبت به ایشان . اما همه اینها را تحمّل کرد.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری دبیر علمی همایش با تقدیر و تشکر از عنایت حضرت آیت‌الله جوادی آملی گزارشی از روند برگزاری همایش «بررسی شخصیّت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی»، ارائه کرد. وی اظهار داشت. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارای ابعاد مختلفی بوده است دوستان ایشان بنا دارند در سالگرد رحلت ایشان به آن اَبعاد بپردازند. یکی از آن ابعاد جنبه علمی ایشان به ویژه در حوزه اخلاق می‌باشد که بیش از همه در جامعه کنونی ما نیاز به پرداخته شدن دارد. به همین خاطر جمعی از دوست‌داران مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفته‌اند طی همایشی علمی در قم این بُعد مهم از شخصیت و اندیشه اخلاقی آن مرحوم را در جمع صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی به بحث بگذارند. ایشان افزود: برای این همایش گفتگوهایی با برخی اندیشمندان صورت گرفته و مقالاتی نگارش یافته است که اِن شاءَلله در روز هفتم دی ماه[1396] جاری که این همایش در قم بر گزار می‌شود ارائه خواهد شد.

 .1396/09/27

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://www.pishkhan.com/news/60200+پیشخوان-روزنامه جمهوری اسلامی +

************************************

نامه آیت الله مظاهری به آیت الله سیستانی؛ از خداوند تعالی سلامت و عافیت شما  را طلب می کنیم - تسنیم

***نسیم معرفت***

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله العُظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق، پیام تسلیت صادر کرد. به گزارش ایسنا، متن پیام تسلیت آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

دانشمند محترم جناب آقای محمّد هاشمی «زِیدَ عِزُّهُ»

اَلسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ

خبر درگذشت اَخَوِی مُکرّم جناب حُجّت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی «طابَ ثَراهُ» مُوجِب تألُّم و تاسُّف فراوان گردید. اینجانب فقدان آن بزرگوار را به جنابعالی و دیگر افراد خاندان محترم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منّان برای آن مرحوم عُلُوّ درجات و برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جَزیل را مَسئلت دارم.

علی حسینی سیستانی

11 ربیع‌الثانی 1438 هجری .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.isna.ir/news/95102113719/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B3+خبرگزاری دانشجویان ایران-ایسنا+

************************************

خداحافظ رفیق بی‌بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران

***نسیم معرفت***

** آیت الله هاشمی رفسنجانی مظلوم‌تر از شهید بهشتی

آیت الله ابراهیم امینی در پیام تسلیت ارتحال آیت الله رفسنجانی : خداحافظ رفیق بی‌بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران

قم - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر متن پیام تسلیت آیت الله ابراهیم امینی عضو مجلس خبرگان رهبری به این شرح است:

 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ، خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می‌داند آنچنان این مصیبت اندوه بار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت‌ها گریستم؛ زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مُدبِّر، همسنگری صمیمی و یار و رفیقی شصت ساله را از دست داده‌ام . گرچه متأسفانه ظاهرا جسم شما دیگر در کنار ما نیست، اما شما را همچون همیشه «زنده» می‌دانم؛ چون انقلاب باید «زنده» بماند . شما در هسته اصلی مبارزات قبل از انقلاب بودید، زندانی شدید، تبعید شدید، شکنجه شدید، ولی دست از همراهی امام عزیز و بزرگوارمان [امام خمینی ره] برنداشتید و پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از اُستوانه‌های نظام در سِمَت‌های مختلف؛ از جمله فرماندهی جنگ، ریاست قوه مُقنَّنه، ریاست قوه مُجرِیَه در دوران پس از جنگ و عصر سازندگی، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، وفادارترین و دلسوزترین فرد به نظام، رهبری  و مردم بودید . علی رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی‌مهری‌های فراوان شد، مظلوم‌تر از شهید بهشتی بودی و تحمّل و صبر کرده و مکرّرا در ناملایمات روزگار می‌فرمودید:  «اگر صبر نکنم چه کنم؟!  اصل نظام به خطر می‌افتد»، اما از شما در مقابل عوام فریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند !!! . مصیبت بزرگ فقدان شما را به حضرت ولیّ عصر (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)، مقام مُعظّم رهبری [امام خامنه ای]، مراجع عِظام تقلید و علمای اَعلام، بیت شما، به ویژه همسر و آقازادگان محترم و عموم علاقمندانتان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال عُلُوّ درجات و صبر و اجر به بازماندگان مسئلت دارم.

خداحافظ رفیق بی‌بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران!

سلام مرا به امام و رفقای شهیدمان برسان.

دور نیست آن زمان که من نیز به شما مُلحَق شوم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.mehrnews.com/news/3873192/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%D8%B1%D9%81%DB%8C%D9%82-+خبرگزاری مِهر+

************************************

فرارو | (عکس) حضور سید حسن نصرالله در نماز جمعه تهران به امامت مرحوم هاشمی  رفسنجانی

***نسیم معرفت***

** آیت الله هاشمی رفسنجانی ، حامی سرسخت مقاومت لبنان و ملّت فلسطین

پیام سیدحسن نصرالله به مناسبت درگذشت آیت الله رفسنجانی  .

سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لُبنان ... (در تاریخ 20 دی 1395) در پیامی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی برای مقاومت اسلامی لبنان ، تکیه گاهی بزرگ، پدری مهربان و مدافعی سرسخت بود . به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما     از بیروت، دبیرکل حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را حامی و پشتیبان آرمان فلسطین و مقاومت اسلامی در لُبنان خواند و درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. 

متن پیام سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به این شرح است:
 
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ
 
دیروز مردی بزرگ از بزرگان این امت ، حضرت آیت الله شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را که خداوند غرق در رحمت واسعه خویش گرداند ، از دست دادیم. او کسی بود که برای ما در مقاومت اسلامی لبنان  در 34 سال گذشته ، پشتیبان، حامی، یاور و تکیه گاهی بزرگ و پدری مهربان و دلسوز و مدافعی سرسخت در همه مراحل و شرایط سخت بود. ایشان به قضیه محوری امت اسلامی یعنی قضیه فلسطین و قدس، باور و ایمان داشت و پرچمدار آن بود و در مقابل طرح صهیونیستی در فلسطین و منطقه، با مقاومتی سرسختانه و اُستوار ایستاد، و به طور مطلق حامی مسأله فلسطین از ملّت، مُقاومت و جهاد آن به شمار می رفت. فلسطین و قضیه آن همواره در مبارزات طولانی او در دوران حکومت شاه مُستَبِدّ پَهلَوِی و همچنین پس از پیروزی انقلاب مبارک اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (قدِّسَ سِرُّهُ) و در همه جایگاه ها و مسئولیت هایی که ایشان تا زمان رحلت برعهده داشت، از جایگاهی ویژه برخوردار بود . ما در حزب الله هرگز و تا دنیا باقی است، مواضع حضرتش را که همواره کنار ما در همه میادین و مراحل ایستاد، فراموش نخواهیم کرد به ویژه اینکه او کسی بود که با خوشی ما خوشحال و با غَم ما، اندوهگین می شد و روزی برای کمک و یاری ما تاخیر نکرد . اینجانب به نام خود، رهبری حزب الله، همه رزمندگان مقاومت، خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران و همه اهالی مقاومت اسلامی لبنان، رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی (رِضوان الله علیه) را به امام و رهبرمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله)، مراجع عظام تقلید( دامت برکاتهم)، خانواده گرامی مرحوم، مقامات محترم جمهوری اسلامی ایران و ملت عزیز و شریف ایران تسلیت و تعزیت می گویم و برای ایشان از خداوند مُتعال رحمت و عُلُوّ درجات و برای همه دوستداران ایشان صبر و اجر مسئلت دارم. ما همواره دوستدار و دعاگوی آیت الله هاشمی رفسنجانی خواهیم بود و از ایشان تقدیر و تشکر می کنیم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.iribnews.ir/fa/news/1457068/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-+خبرگزاری صدا وسیما+

************************************

هاشمی از چارچوب نظام فاصله نگرفت+اینستاپست

** آیت الله هاشمی رفسنجانی هرگز از چارچوب نظام و حاکمیّت فاصله نگرفت

واکنش ضرغامی به درگذشت آیت الله هاشمی

مُهندس عِزَّتُ الله ضَرغامی عکسی از خود در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی در یک مراسم قرآنی را به اشتراک گذاشت .

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسیون گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عِزَّتُ الله ضَرغامی رئیس اسبق رسانه ملّی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود 19 دی [1395] را حُسن مَطْلَعِ  انقلاب و حُسن خِتام یار انقلاب دانست و از خداوند متعال خواست روح پاک ایشان را با قرآن محشور نماید. 

وی نوشت:

"19 دی ؛19 دی [1395] حُسن مَطْلَعِ انقلاب و حُسن خِتام یار انقلاب است. آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین انقلاب، امام و رهبری  دعوت حق را لَبَّیک گفت. روحش شاد. ارتحال این شخصیت برجسته و کم نظیر تاریخ انقلاب اسلامی را به رهبر مُعظَّم انقلاب [امام خامنه ای]، خانواده محترم ایشان و مردم فهیم و قدرشناس ایران تسلیت می گویم. آیت الله هاشمی بیش از 6 دهه سابقه مبارزاتی و فعالیت سیاسی و انقلابی دارد . او هرگز از چارچوب نظام و حاکمیت فاصله نگرفت  و اختلاف دیدگاه سیاسی اش باعث نشد تا از مسیر اصلی جمهوری اسلامی خارج شود . در هر شرایطی با دفاع از اصل نظام ، ولایت فقیه و شخص رهبری معظم انقلاب ، بدخواهان را دچار یأس و نومیدی می کرد. پیام تاریخی و دقیق رهبری مُعظَّم انقلاب، به خوبی ابعاد ارزشمند و رفتار و منش خاصِّ آیت الله هاشمی را تشریح می کند. مُنتقدان آقای هاشمی باید عدالت و انصاف را در تبیین شخصیت ایشان رعایت کنند و طرفداران ایشان نیز نباید با خُرده گیری از ابراز علاقه منتقدان مُنصِف و اظهار همدردی از فقدان آن بزرگوار ، مانع اجماع عمومی در تجلیل و قدردانی از این شخصیت تاریخ انقلاب شوند. در مقاطع مختلف، با آیت الله هاشمی و فرزندان آن بزرگوار مراودات فراوانی داشته ام . هاشمی هر قدر در مبارزات انقلابی و ایفای نقش ممتاز و درجه اول در معادلات سیاسی کشور برجسته و کم نظیر است، در مقام رفتاری از عاطفه و احساس فوق العاده ای برخوردار بود . این ویژگی را بارها از نزدیک دیده بودم . صفاتی که معمولا جمع بین آنان در میان بزرگان سیاست کیمیاست . نوع سلوک رهبر مُعظَّم با ایشان و حفظ دوستی و رفاقت 60 ساله در کوران حوادث سیاسی جامعه و به ویژه در مقاطع بزرگ نمایی اختلافات موجود در فضای رسانه ای جهانی ، بهترین الگو و سرمشق برای دلسوزان نظام و آحاد جامعه اسلامی است. عکس مربوط به مراسم قرآنی در ماه مبارک رمضان است. ایشان کارشناس و مُفسِّر قرآن نیز بودند. خداوند روح پاک شان را با قرآن محشور نماید."
هاشمی از چارچوب نظام فاصله نگرفت+اینستاپست
 
https://www.yjc.ir/fa/news/5931453/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%B6%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8+باشگاه خبرنگاران جوان+20 دی 1395 شمسی+

************************************

آیت‌الله علم‌الهدی درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت
**تأکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بر شایستگی آیت الله خامنه ای ...

آیت‌الله سید احمد عَلَم‌ُالهُدی درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت .

مشهد ـ نماینده ولیّ فقیه در استان خُراسان رَضَوِی و امام جمعه مشهد با صدور پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله  سید احمد عَلَم‌ُالهُدی ، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رَضَوِی با صدور پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت .

من پیام به این شرح است :

خبر درگذشت ناگهانی یار دیرین امام راحِل عَظیمُ الشَّأن [امام خمینی ره] ، آیت الله هاشمی رفسنجانی ، مایه تأسُّف همه کسانی شد که در مبارزه با رژیم ستمشاهی نقش داشته‌اند. اینکه ایشان تا آخِرین روزهای حیات خود، مُصِرّ بود مُکرَّراً نظر و تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر شایستگی مقام مُعَظَّم رهبری [امام خامنه ای] برای جانشینی حضرت امام را یادآوری کند ، از نقاط برجسته و ستودنی کارنامه سیاسی اوست . از خداوند متعال برای آن مرحوم که اکنون دستش از دنیا کوتاه شده و چشم به دعای بازماندگان دارد طلب غُفران و مغفرت دارم. خداوند همه ما را در روز جزا مشمول فضل خود و نه عدل خود، قرار دهد. اِن‌شاء‌َاللهُ .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.mehrnews.com/news/3872849/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7+خبرگزاری مِهر+

************************************

آیت الله موسوی جزایری -آیت الله هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت***

**آیت الله هاشمی رفسنجانی و پیوند بین سیاست و دیانت

خبرگزاری حوزه/ آیت‌الله سید محمد علی موسوی جزایری ، در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفته و تصریح کرد: ایشان از پیشگامان و خدمتگزاران راستین انقلاب، نظام و مردم بودند و در اندیشه و عمل پیوندی ناگسستنی میان سیاست و دیانت برقرار کردند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت . نماینده ولی‌ّ فقیه در خوزستان، در این پیام تسلیت، آورده است: درگذشت جان‌سوز مُجاهِدِ نَستُوه، سیاستمدار روشن‌بین ، یار دیرین امام و رهبری ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از پیشگامان و خدمتگزاران راستین انقلاب، نظام و مردم بودند و همه عمر شریف خود را وقف اسلام و آبادانی ایران اسلامی در همه عرصه‌ها نمودند و در اندیشه و عمل پیوندی ناگسستنی میان سیاست و دیانت برقرار نمودند ، بسی سنگین و خسارت‌بار است . این مصیبت بزرگ را به همه دوستداران فضیلت و مجاهدت ، ملّت شریف ایران به‌ خصوص مقام مُعظّم رهبری [امام خامنه ای] و خانواده بزرگوارشان تسلیت عرض نموده و از خداوند آمرزنده مهربان برای شادی و مغفرت روح آن عزیز سفر کرده رحمت واسعه و برای همه بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم .

 

https://www.hawzahnews.com/news/404979/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86+خبرگزاری رسمی حوزه+

************************************

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در پی درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کرد .

به گزارش مَشرِق، آیت‌الله مُحمَّدعلی مُوَحِّدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری در پی درگذشت آیت‌آلله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام بدین شرح است:

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

بِسم‌ِالله‌ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از نیروهای بسیار ارزنده انقلاب اسلامی بودند که اِن شاءَلله خداوند ایشان را با اهل‌بیت «علیهم السلام» محشور کند. 
ایشان از سنین نوجوانی تا آخِر عمر شریف خود و در سن 82 سالگی به انقلاب اسلامی خدمت کردند و در خدمت نظام اسلامی بودند؛ ایشان یار امام  و یار رهبری بودند و برای پیروزی انقلاب به زندان رفت و شکنجه شد و صبر بالایی داشت و مقاومت کرد و انسانی آزاده‌ای بود.  ایشان بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های متعددی همچون ریاست مجلس، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست جمهوری و فرماندهی جنگ را به نیابت از امام [امام خمینی ره] بر عهده داشتند و ما هر چه که می‌بینیم خدمات ارزنده و موفّق ایشان به نظام اسلامی است.  اِن‌شاءَالله خداوند به زحمات ایشان اجر فراوان و به خانواده آن مرحوم صبر عنایت کند، ما خدا را به خاطر اینکه انقلاب اسلامی چنین یاران باوفایی داشته و دارد شکر می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم که به رهبر معظم انقلاب طول عمر و سلامتی بدهد.

https://www.mashreghnews.ir/news/676511/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%88+مَشرِق+20 دی 1395+

************************************

دوری از خشونت، مردم‌داری و گشاده‌رویی سه صفت بارز آیت الله هاشمی بود /  صبوری او دربرابر ناملایمات و تهمت‌ها ستودنی بود / جنبه فقهی آیت الله هاشمی  تحت‌الشعاع جنبه سیاسی و

***نسیم معرفت***

*** سه صفت بارز آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی


حضرت آیت الله محفوظی، مرجع تقلید، ارتحال آیت الله هاشمی را تسلیت گفت.

 متن این پیام در زیر آمده است:


إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

با نهایت تأثُّر و تأسُّفِ فراوان خبر رحلت حضرت آیت‌الله حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت نمودم . یار دیرین امام و انقلاب که در تاریخ جمهوری اسلامی جایگاه حیاتی داشته است؛ یک عمر مجاهدت در راه اسلام و انقلاب و از مبارزان نهضت و از پیشگامان مبارزه عَلَیهِ رژیم ستم‌شاهی از وی یک شخصیت بی‌نظیر در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ساخته بود.
 اخلاص و اعتقاد به رهبری امام راحِل عَظیم‌ُالشَّأن [امام خمینی ره] و بعد از آن به مقام مُعَظَّم رهبری [امام خامنه ای] در تمامی این سال‌ها علی‌رغم هجمه مخالفان سیاسی ، مستحکم و پایدار بود، اُستوانه‌ای که در کنار مُثلَّث انقلاب ، شهید آیت‌الله بهشتی و مقام معظم رهبری ، پناهگاهی برای جوانان انقلابی و مبارزین 
عَلَیهِ رژیم ستم‌شاهی که حتی از تأمین آذوقه و مایَحتاج برای خانواده‌های زندانیان هم کوتاهی نمی‌کرد . اصول فکری وی برگرفته از علاقه به امام [امام خمینی ره] بود و جاذبه ایشان در برخورد با جوانان انقلابی و صبوری دربرابر ناملایمات و تهمت‌ها ستودنی بود . سه صفت بارز آیت‌آلله هاشمی  : دوری از خشونت ، مردم‌داری و گشاده‌رویی او را از دیگر یاران امام متمایز می‌کرد که حتی مخالفان او در برابر ادب و علم و سیاست او خضوع می‌کردند. روحانی فاضل و مُتفکِّر که وجه علمی و فقهی ایشان در قرآن‌پژوهی و ارائه تفسیر جامع راهنما و تبیین فقه اقتصادی و گذر از تنگناهای اقتصادی کاملاً مشهود و مُبَرهَن بود و جنبه فقهی وی تَحت‌َالشُّعاع جنبه سیاسی و انقلابی‌گری قرار داشت ، قطعاً فقدان وی ثُلمه‌ای جبران‌ناپذیر برای انقلاب اسلامی می‌باشد. اکنون که روح آن عزیز به عالَم جاوید انتقال پیدا کرده است، اینجانب ضمن تسلیت به همه بازماندگان خصوصاً همسر و فرزندان و ملّت شریف ایران از خداوند قادر مُتعال عُلُوّ درجات و حَشر با امام و مقتدای خویش و صبر جمیل و اجر جَزیل برای بازماندگان را مسئلت می‌نمایم.

وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ

قُم المُقَدَّسة

عبّاس محفوظی

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

http://tadbirvaomid.ir/fa/news/141308/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85+تدبیر و امید+

************************************

خطبه‌های معروف سال 76 هاشمی به‌نفع «ناطق نوری» تمام شد یا «خاتمی»؟

***نسیم معرفت***

** نام هاشمی رفسنجانی برای همیشه تاریخ ،جاوید خواهد بود

پیام تسلیت ناطق نوری برای درگذشت هاشمی رفسنجانی

علی اکبر ناطق نوری با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

به گزارش اِیسنا، متن این پیام به شرح زیر است:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ... (آیه 10 سوره حَشر) خبر ارتحال مبارز بزرگ انقلاب ، یار وفادار امام و رهبری و همسنگر پیشکسوتم ، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ، عمق جانم را سوزاند . بی تردید نقش بی بدلیل این شخصیت ممتاز در دوران مبارزه، خدمات شایسته و ماندگارش در سال های دفاع مقدس، اراده‌ی کارسازش در راهبری دوران فاخر سازندگی، صبر و استقامتش در برابر بی مهری ها و نگاه پیوسته امیدوارانه اش به آینده های روشن، نام هاشمی رفسنجانی را بر تارک افتخارات این مرز و بوم برأی همیشه ی تاریخ جاودان خواهد ساخت . اینجانب به سهم خود این ضایعه ی بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، مقام مُعظَّم رهبری [امام خامنه ای]، ملّت بزرگ ایران و خانواده ی ایشان تسلیت عرض نموده و برأی بازماندگان از درگاه اُلُوهِیّت صبر و اجر خواستارم .

علی اکبر ناطق نوری

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.isna.ir/news/95102012314/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%A7+خبرگزاری دانشجویان ایران-ایسنا+20 دی 1395++

************************************

ایسنا - دیدار شیخ حسین انصاریان با آیت الله هاشمی رفسنجانی

***نسیم معرفت**

** آیت الله هاشمی رفسنجانی مُبارزی خستگی ناپذیر .

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل است:

بِسم‌ِالله‌ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

با کمال تأثُّر از درگذشت مبارز و خدمتگذار انقلاب اسلامى مرحوم آیت الله هاشمى رفسنجانى مطلع شدم. این انسان مُجاهِد و خَدُوم از نخستین یاران امام راحل [امام خمینی] «رَحمةُ الله علیه» و مبارزان سخت کوش انقلاب به شمار مى آمد . اینجانب در دوران مبارزه از نزدیک شاهد تلاشهاى ایشان بودم و در این دوران پُر خطر همکارى نزدیکى با هم داشتیم ، با اشتیاق پیروزى حق بر طاغوت ، خستگى ناپذیر مبارزه می کرد . تفسیر ارزشمند راهنما بر قرآن کریم از آثار ماندگار این عالِم مُفَسِّر به شمار می رود . این فقیر این مُصیبت را به محضر رهبر مُعَظَّم انقلاب [امام خامنه ای] مُدَّظِلُّهُ العالِى و ملّت ایران و فرزندان وهمسر ایشان تسلیت عرض می نمایم. براى آنمرحوم غفران الهى و براى بازماندگان صبر مسئلت می نمایم .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://rasanews.ir/fa/news/472914/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C+خبرگزاري رسا+

************************************

آیت الله کعبی : تاریخ انقلاب با نام آ‌یت الله هاشمی گره خورده است | پایگاه  خبری تحلیلی عصر ماه اهواز

***نسیم معرفت***

***نام آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاریخ انقلاب گره خورده  است .

آیت الله کَعبی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

ایسنا/خوزستان نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نام مرحوم آیت الله رفسنجانی با تاریخ انقلاب اسلامی گره خورده است . به گزارش اِیسنا، درپی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله عبّاس کَعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری پیامی را صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

نام مُجاهِد نَستُوه، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی «رَحمةُ الله علیه» با تاریخ انقلاب اسلامی گره خورده و خدمات ماندگارش ذخیره اُخرَوِی است .

غَفَرَاللهُ لَنا وَ لَهُ بِحَقِّ مُحَمَّدِِ

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.isna.ir/news/95102012388/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%DA%A9%D8%B9%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%DB%8C+خبرگزاری دانشجویان ایران-ایسنا+

************************************

آغاز سفر دو روزه آیت اله هاشمی رفسنجانی به کرمانشاه - ایسنا

امام موسی صدر فقه مدرسه‌ای شیعه را به جامعه کشاند

***نسیم معرفت***

** آیت الله هاشمی رفسنجانی گنجینه انقلاب اسلامی است

گزارش خبرنگار ایرنا (24 دی 1395) :  حُجَّتُ الأِسلام مهدی پورحسین استاد حوزه علمیه و دانشگاه واحد قم در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مسجد جامع شهرستان سیمرغ  ( مازندران) گفت : در زمانِ اندکِ درگذشتِ آیت الله هاشمی تاکنون تنها با جمع آوری اعلامیه شخصیّت های بزرگ درباره ایشان ، بیش از یکصد توصیف از شخصیت این مرد بزرگ و تاریخ ساز جمهوری اسلامی گرد آوری کرده ام ... مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله بزرگ مردان تاریخ ساز نظام جمهوری اسلامی ایران بود و امام راحِل [امام خمینی ره] در دهه 60 این موضوع را برای همگان اعلام کرده بودند .  ایشان یکی از تاثیرگذارترین مردان انقلابی و یار دیرین امام راحِل بود که امام او را به عنوان مرد انقلابی یاد کردند. ...  آیت الله هاشمی رفسنجانی از معدود سیاست مدارانی بود که چیزی برای پنهان کردن از مردم نداشت. ایشان تنها شخصیتی بود که مردم از مسائل خصوصی زندگیش هم آگاه بودند .  مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در تمامی محافل مطرح بوده است و ما با ایشان بزرگ شده ایم و هویّت خود را برای نظام و انقلاب گذاشته ایم که بخشی از هویّت ما آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. ... مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از هوش و ذکاوت فوق العاده ای برخوردار بود و تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های عاقلانه اشان در جلسات داخلی و خارجی سبب شگفتی همگان می شد. ...  شخصیت علمی آیت الله هاشمی  در زیر شخصیّت سیاسی ایشان پنهان شده بود ... ایشان البته فقط مغز متفکر سیاست نبود ، بلکه مغز متفکر فرهنگ دینی ما هم بود. ...  این مبارز انقلابی هنگامی که در زندان ساواک بود ، توانست زندانش را به یک فرصت تبدیل کند و 2 عنوان کتاب نفیس تفسیر راهنما و 30 جلد فرهنگ قرآن را قریب به سه سال ، به رشته تحریر درآورد. ... در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث های پیچیده ای مطرح می شد که آیت الله هاشمی در تصمیم گیری ها نقش بسیار سازنده ای داشتند و گره ها را به خوبی می گشود . اگر آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده نمی گرفت ، بسیاری از قوانین مانند قانون کار ، بندِ ج ، لایحه های قضایی تصویب نمی شد. ....مرحوم آیت الله هاشمی مُجهَّز به امر اتفاق و علم در بالاترین مرتبه بود و از تجربیّات بزرگان استفاده می کرد و به همین دلیل به گنجینه انقلاب اسلامی تبدیل شدند. ... این بزرگ مرد تاریخ با ایمان راسخ و شجاعت کم نظیر در خدمت آرمان های بلند انقلاب قرار گرفت و از هیچ خطری نهراسید و زندان و شکنجه های طاقت فرسا را تحمّل کرد تا نظام [و انقلاب] پا برجا بماند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 https://www.irna.ir/amp/82385182/  +   خبرگزاری جمهوری اسلامی .

************************************


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سربازی تا سرداری در خدمت انقلاب اسلامی بودند
**آیت الله هاشمی رفسنجانی خود را وقف جمهوری اسلامی کرد
 
مصباحی مقدم در جمع خبرنگاران :

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سربازی تا سرداری در خدمت انقلاب اسلامی بودند .

  سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سربازی تا سرداری در خدمت انقلاب اسلامی بودند، گفت: ایشان خود را وقف جمهوری اسلامی کرد .

به گزارش خبرنگار حوزه اَحزاب خبرگزاری فارس، حُجَّت‌ُالأِسلام غُلامرضا مِصباحی مُقَدَّم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز (20 دی 1395) با حضور در حسینیه جماران ، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به خانواده و بازماندگان ایشان تسلیت گفت. وی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی که از حمایت از امام [امام خمینی ره] از سال 1342 همراه بودند و تا ارتحال امام همراه امام ماندند و بعد از رحلت ایشان به صورت اساسی کنار رهبر مُعَظَّم انقلاب [امام خامنه ای] قرار گرفتند . وی با تأکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سربازی تا سرداری در خدمت انقلاب اسلامی بودند، گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیّتی بود که خود را وقف جمهوری اسلامی کرد و برای این نظام هم حاضر شد در جبهه جنگ حضور پیدا کند، به عبارتی مدیریت عالی جنگ را بر عهده گرفت و 2 دوره رئیس مجلس شورای اسلامی و 8 سال هم ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشت. سخنگوی جامعه روحانیّت مُبارِز ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجای از اعضای شورای انقلاب که توسط امام (ره) تأسیس شد ، بود و تا زمان ارتحال نیز در مجلس خبرگان رهبری عضویت داشت. بنابراین مقام معظم رهبری و امام به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعتماد داشتند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://farsnews.ir/news/13951020001475/%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8 +خبرگزاری فارس+

************************************

حجت الاسلام  صدیقی :مسئولین ننشینند و بعد به فکر بیفتند، پیشگیری کنند

***نسیم معرفت***

** پیام فوق‌العاده مقام مُعَظَّم رهبری  حضرت آیت الله خامنه ای در رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی

حُجَّتُ الأِسلام شیخ کاظم  صِدّیقی در ادامه خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: تشییع جنازه‌ای که از این روحانی سفر کرده به عمل آمد، شبیه بصیرتی بود که مردم در 9 دی از خود نشان دادند. حرکت 9 دی آقای هاشمی را محافظت کرد و گر نه در همان مرحله چیزی باقی نمی‌ماند . وی با بیان اینکه عده‌ای مُترصِّد سوءاستفاده از وفات آیت الله هاشمی بودند گفت: حرکت شما مردم به هیچ کسی این فرصت را نداد که بخواهند از وفات وی سوءاستفاده کرده و نتوانستند آقای هاشمی را به نفع خود مصادره کنند. صدّیقی همچنین با اشاره به پیام مَقام مُعظّم رهبری [امام خامنه ای] در پی رحلت آیت الله هاشمی گفت: مقام مُعَظَّم رهبری با آن پیام فوق‌العاده اجازه ندادند تا حقّی از آیت الله هاشمی ضایع شود. رهبر مُعظَّم انقلاب با صدور این پیام اجازه نداند تا گذشته و خدمات آیت الله هاشمی به فراموشی سپرده شود . وی افزود: رسانه ملّی همچون دوران انتخابات پیرامون رحلت و تشییع پیکر آیت الله هاشمی مایه گذاشت . خانواده آیت الله هاشمی با همراهی ملّت و متانتی که به خرج دادند، به دشمنان هیچ مَجالی نداد  .

*********************

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی، ارتحال رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سالهای مُتمادی در عهد جمهوری اسلامی، آیت‌الله آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ
 
با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای مُتمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حُجَّت‌ُالأِسلام والمُسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است . چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در بُرهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمّل و خطرپذیری کشانید . هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بَین‌َالحَرَمَین کربلای مُعَلّی بود به کلی بُگسلد و وسوسه‌ی خَنّاسانی که در سالهای اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در مَحبَّت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خِلَل وارد آورد . او نمونه‌ی کم‌نظیری از نسل اوّل مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج‌دیدگان این راه پُرخطر و پرافتخار بود.
سال‌ها زندان و تحمّل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آنگاه مسئولیتهای خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگهای درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم . اکنون این مبارز کُهَنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌یی مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد ، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است . غُفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنّا می کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم.
غَفَرَاللهُ لَنا وَ لهُ 

سیّد علی خامَنه‌ای
 19 دیماه 1395 

https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=35364+دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 **  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://www.iscanews.ir/news/723877/%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%AF+باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران+نماز جمعه تهران+حُجَّتُ الأِسلام شیخ کاظم  صِدّیقی  اول بهمن 1395+

************************************

نکته دیگری که در جامعیت مرحوم آیت االله هاشمی رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی که محصول تلاش‌های خستگی ناپذیر و خالصانه و مُحَقِّقانه این دانشمند نام آور سیاسی است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» قرآن کریم همان طوری که نظام ارباب و رعیّتی مادی و اقتصادی را کلاً محکوم می‌داند ، نظام ارباب و رعیّتی فقهی و فرهنگی را هم محکوم می‌داند .

آیت‌الله جوادی آملی در پیامی تصویری به مناسبت سوّمین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، از ویژگی‌های شخصیتی و اعتقادی آن مرحوم تجلیل کرد.

آیت‌الله جوادی آملی در پیامی تصویری به مناسبت سومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، از ویژگی‌های شخصیّتی و اعتقادی آن مرحوم تجلیل کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

ایّام سوگ و ماتم فاطمه زهرا (صَلَواتُ اللهِ عَلَیها) است ، این ماتمِ تحمّل ناپذیر را به پیشگاه وَلیِّعصر (اَرواحُنا فِداهُ) تعزیت عرض می‌کنیم و از ذات اَقدَس الهی مسئلت می‌کنیم نظام و رهبر ما ، ملت ما و مسئولان ما را در سایه قرآن و عترت همچنان محفوظ و سالم نگه بدارد. در گرامیداشت مقام قرآنی و فقهی زنده یاد آیت االله هاشمی رفسنجانی دو نکته را نباید فراموش کرد؛ اول اینکه از ترازهای علمی این سیاستمدار نام آور این است که قرآن کتاب جهانی است و از آغاز ورود آن جهانی بودن را اعلام کرد، با جهان کار دارد و حوزه اسلامی یا ایمانی اعم از مسلمین و کِلیمی‌ها و مانند آن، گوشه‌ای از برنامه‌های جهانی قرآن کریم است. از همان آغاز نزول قرآن در سوره «مُدَّثِّر» و مانند آن فرمود این کتابِ حقوق بشر، حُرِّیّتِ بشر، شکوه و جمال و جلال بشر را در بردارد ، راه تحصیل آن را بازگو می‌کند ، راه اجرایی شدن آن را نشان می‌دهد و مانند آن و برای رسیدن به محتوای جهانی قرآن کریم یک پژوهش محققانه خستگی ناپذیر و یک کوشش و تلاش همه جانبه لازم است . آنچه از «زیارت جامعه» برمی آید که انسان وقتی به بارگاه وَلِیّی از اولیای الهی مُشرَّف شد بعد از عرض ادب می‌گوید که من محقق دینی هستم که راه شما را طی می‌کنم، در سیاست‌های الهی ، من پیرو مکتب شما هستم که شما «ساسَةُ العِبادِ» هستید، من خط قرمزهای ولایی شما را همچنان حفظ می‌کنم  . مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی سالیان مُتمادی فقه را در مَشهَد و در مَحضَر اساتید نام آوری مثل امام خمینی (رِضوانُ اللهِ عَلَیهِ) فرا گرفت. قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت و سایر مسایل دینی را از محضر آیت الله العُظمی بروجردی و بزرگان دیگر همچون امام راحل [امام خمینی ره] فرا گرفت. از نظر فقهی صاحب نظر شد و علاقه او نسبت به فقه این بود که حکومت دینی تشکیل شود ، قانون آن دینی، افراد هم قانونمدار و محصول آن هم فتواهای دینی و گرایش‌های روایی باشد . فقیه نام‌آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع ، جامعه اسلامی طرفی ببندد ؛ بنابراین آنچه در زندان مرقوم فرمودند از مطالب عمیق قرآنی ، کاملاً نافع و امیدبخش است . آنچه که در بحث‌های فقهی مرقوم فرمودند خواه به صورت تقریر درس یا به صورت جزوه نویسی آزاد ، آن هم برکات این حوزه است که حکومت را دینی می‌کند ، مسئولان را متدین می‌کند ، هدف والای شریعت را تشریح می‌کند و محصول حکومت را هم حفظ یک نظامی که بتواند به پیشگاه وَلیِّعصر (اَرواحُنا فِداهُ) تقدیم شود . نکته دیگری که در جامعیت مرحوم آیت االله هاشمی رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی که محصول تلاش‌های خستگی ناپذیر و خالصانه و مُحَقِّقانه این دانشمند نام آور سیاسی است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» قرآن کریم همان طوری که نظام ارباب و رعیّتیِ مادی و اقتصادی را کلاً محکوم می‌داند ، نظام ارباب و رعیّتی فقهی و فرهنگی را هم محکوم می‌داند . فرمود هیچ پیامبری ، هیچ امامی، هیچ اولیایی از اولیای الهی، معارف آسمانی را از خدا دریافت نکرد که بعد مُجاز باشد برابر قانون منحوس ارباب و رعیّتی عمل کند بگوید حرف مرا بپذیرید ، اندیشه مرا ارج بنهید ، هیچ پیامبری نمی‌گوید به طرف من گرایش پیدا کنید که من بشوم معبود شما . این یک نظام پوسیده و منحوس ارباب و رعیتی فرهنگی است ، لذا مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تک رأی بودن و یک نظر خاصّ داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند ؛ البته شورای فقهی به نظر واحد می‌رسد و جامعه از آن نظر واحد پیروی می‌کند .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.asriran.com/fa/news/709154/%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8 +عصر ایران+

************************************

قاضی عسکر: افزایش تلاش دشمنان با موج بیداری اسلامی برای تفرقه مسلمانان -  تسنیم

***نسیم معرفت***

آیت الله هاشمی زندگی خود را وقف انقلاب، مردم و رهبری کرد

** آیت الله هاشمی زندگی خود را وقف انقلاب، مردم و رهبری کرد +(20 دی 1395)

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیامی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی آورده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیت ‌کم‌ نظیر و اثرگذاری بود که از آغاز جوانی تا آخِرین لحظات حیات و زندگی خود در خدمت اسلام، انقلاب، مردم و رهبری نظام قرار داشت.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» حُجَّتُ الأِسلام و المُسلمین سیّد علی قاضی عَسکَر به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی پیامی را صادر کرد که متن آن به شرح ذیل است:

«إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»

درگذشت ناگهانی و غم بار یار دیرین و صادق انقلاب و امام و رهبری مُجاهِد نَستُوه و خستگی ناپذیر حضرت‌ آیت الله آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی «طاب‌َثَراهُ» دوستان و علاقمندان به انقلاب اسلامی در ایران و سایر نقاط جهان را داغدار و عزادار ساخت. شخصیت ‌کم‌ نظیر و اثرگذاری که از آغاز جوانی تا آخِرین لحظات حیات و زندگی خود در خدمت اسلام، انقلاب، مردم و رهبری نظام بود و با هوشمندی و درایت و با قوت هرچه تمام تر درعرصه‌های گوناگون و سِمَت‌های بسیار مهم و حسّاس، دَینِ خود را به خدا و مردم ادا کرد. نقش بسیارمهم و تعیین کننده این عزیز سفر کرده در همراهی با امام‌خمینی «قُدِّس‌َسِرُّهُ» ، انسجام بخشی به مبارزان و مجاهدان راه خدا، کمک به محرومان و خانواده‌های شهدا و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و مُدیریّت هوشمندانه و مقتدرانه ایشان در شورای انقلاب، تدوین قانون اساسی و شکل‌گیری نظام اسلامی، جانشین فرماندهی‌کل‌قوا ، ریاست‌مجلس‌شورای‌اسلامی‌ و مجلس‌خبرگان ، وزارت‌کشور، ریاست‌ جمهوری، ریاست‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌نظام و همکار و همراه 59 ساله رهبر مُعَظَّم انقلاب [امام خامنه ای] ، هرگز از حافظه تاریخ محو نخواهد شد. او فقیهی وارسته، مفسری گرانقدر، خطیبی برجسته و سیاستمداری قدرتمند و با اخلاص و یار و یاور رهبری و مردم بود  و همچون امام راحِل [امام خمینی] «قُدِّس‌َسِرُّهُ» با آرامش خاطر از این جهان رَخت بر بست و به دیار باقی شتافت. اینجانب این مصیبت جانگداز را به عموم مردم شریف ایران اسلامی، رهبرمُعَظَّم انقلاب  «دامَ ظِلُّهُ» و بویژه به همسر، فرزندان، برادران و عموم بازماندگان ایشان تسلیت عرض کرده ، از خداوند مُتعال برای ایشان رحمت و رِضوان الهی و عُلُوّ درجات و برای عموم بازماندگان صبرجمیل و اجر جَزیل مسئلت دارم .

به گزارش تسنیم ، حُجَّت‌ُالأِسلام و المُسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی - رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر روز  «19 دی 1395» در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی ، دار فانی را وداع گفت .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/10/20/1292716/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4+خبرگزاری تسنیم+

************************************

سید سلمان صفوی: علامه جعفری نگاه حوزویان به مثنوی را تغییر داد | خبرگزاری  بین المللی شفقنا
**آیت الله هاشمی رفسنجانی امیر کبیر انقلاب اسلامی

پیام تسلیت مرکز بین المللی مطالعات صلح

عقل عملیِ بِالفِعلِ انقلاب اسلامی ایران جان به جان آفرین تسلیم کرد

عقل عملیِ بالفعلِ انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ جان به جان آفرین تسلیم کرد .

به گزارش خبرگزاری مهر،  مرکز بین المللی مطالعات صلح به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی طی پیامی درگذشت وی را به پیشگاه امام عصر(عج)، ملّت شریف ایران، حوزه های علمیه، همسر گرامی، فرزندان، برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت گفتند. متن این پیام به شرح زیر است:

هُوَالباقِی 

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

عالم مُجاهِد ؛ حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ، امیر کبیر انقلاب اسلامی و سیاست مدار عمل گرا و خدمت گزار ملّت ایران بود . ایران ، اسلام و توسعه اقتصادی ؛ سه دل مشغولی اصلی یارِ شاخصِ امام خمینی و خطِّ امام بود .آیت الله هاشمی معمار توسعه اقتصادی ایران، چهره سرافراز مبارزه با رژیم طاغوتیِ شاه و استعمار ؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش کم نظیری در تثبیت انقلاب اسلامی و استمرار آن داشت. ایشان یک استراتژیست مجتهد و نواندیش بود که در مورد چگونگی نیازهای اسلام به مثابه یک نظام حکومتی در حوزه های جدید و طرق تجربه نشده ، اجتهاد عصری نمود . این عالم نواندیش؛ دفاع از تمامیّت ارضی ایران را به مثابه دفاع از اسلام می دانست . این مُفسِّر قرآن حکیم؛ سیاست مداری هوشمند بود که تنش زدایی و مبارزه با استعمار را تَوأَمان ضروری می دانست و در دیپلماسی و تثبیت موقعیت ایران در معادلات منطقه ای و جهانی نقش تعیین کننده داشت و گفتگوهای عزّت مدار و حکیمانه را کلید دیپلماسی سازنده جمهوری اسلامی می دانست . آیت الله هاشمی شخصیتی چند بُعدی بود که با تجمیع فهم قرآنی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی ؛ دانش نظری و عملی خود را در مسیر سرافرازی ایران و اسلام به کار گرفت . این نمادِ وحدت حوزه و دانشگاه ، علم و عمل ، وحدت حکمت وَ سیاست و اقتصاد ؛ با اتحاد عقل معاش و عقل معاد در طریق و اندیشه عملی خویش ، هوشمندانه از آن برای توسعه آرمان های ایران عزیز بهره جُست . فِقدان این مُصلِحِ بزرگ و عالم مبارز؛ ثُلمه ای بزرگ برای صُلح و امنیّت منطقه و جهان است . اینجانب و همکاران، با قلبی اندوهناک ، رحلت فرزند رشید حوزه علمیه قم ، فرمانده سرافراز دفاع مُقدَّس وَ معمار توسعه اقتصادی ایران عزیز  را به پیشگاه امام عصر(عج)، ملّت شریف ایران، حوزه های علمیه، همسر گرامی، فرزندان، برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت گفته؛ از حضرت حقّ جَلَّ جَلالُهُ رحمت و غُفران واسعه الهی برای ایشان مسئلت داریم .

* سیّد سَلمان صَفَوِی و همکاران ، لندن + 20 دی 1395 . + حُجَّتُ الأِسلام دکتر سیّد سَلمان صَفَوِی .

 **  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://www.mehrnews.com/news/3872980/%D8%B9%D9%82%D9%84-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81 +خبرگزاری مِهر+

************************************

نظر هاشمی رفسنجانی درباره اداره انقلابی کشور چه بود؟ - همشهری آنلاین

کتاب "اندیشه سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی" خواندنی شد - پاتوق کتاب فردا

نظر هاشمی رفسنجانی درباره اداره انقلابی کشور چه بود؟ - همشهری آنلاین

***نسیم معرفت**

* مُعرِّفی کتاب اندیشه سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی

کتاب اندیشه سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشته حمیدرضا اسماعیلی است . این کتاب به اندیشه سیاسی یکی از مهم‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی می‌پردازد .

 بخشی از کتاب اندیشه سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی :

آیت‌الله هاشمی چند ماه پس از سرکوب جنبش مذهبی در خرداد 1342 در سن 30 سالگی کتاب «سرگذشت فلسطین» را ترجمه و سپس در بهار 1343 آن را منتشر می‌سازد. او در مقدمه این کتاب که به‌ طور روشنی مُتأثِّر از تجربیات گذشته است که از قضا همگی در دوران نوجوانی و جوانی او رُخ داده‌اند ، به دریافت‌هایی از مبارزه و سیاست در ایران می‌رسد که همچنان در طول 15 سال بعد نیز در آراء و اندیشه‌های او مشاهده می‌شوند . این متن [مقدمه کتاب «سرگذشت فلسطین»] به دلایل یادشده از آثار مهم او در دوران مبارزه محسوب می‌شود . هاشمی در این مقدمه ، که خود نوشته مُستَقِلّی از متن است و کمتر می‌توان آن را مقدمه‌ای برای کتاب فلسطین دانست ، درباره «استعمار» سخن می‌گوید و آن را مهم‌ترین مانع رشد کشورهای مُستَعمَرَه (مستقیم یا غیرمستقیم) بیان می‌کند . او درباره فلسطین تنها به این اشاره می‌کند که :  آن کشور [فلسطین] نمونه‌ای از مصیبت‌های استعمار در کشورهای دیگر است . در واقع گفتمان «ضداستعماری» در اینجا تنها نقد استعمار نبود بلکه نقد حکومت پهلوی به‌عنوان بازوی استعماری هم تلقّی می‌شد . لذا صراحت در ضدّیت با استعمار ، استعاره‌ای برای مبارزه با پهلوی هم بود . نکته دیگر این است که هاشمی در اینجا از اصول‌گرایی (بنیادگرایی) که در گرایش شدید به نوّاب صفوی تَبَلوُر داشت فاصله می‌گیرد و به مرزهای عمل‌گرایی می‌رسد که به‌تدریج در اندیشه او برجسته‌تر می‌شود. او حتی در ادبیات خود نیز از ادبیات دینی بهره نمی‌برد که این موضوع در کتاب امیرکبیر به روشنی معلوم می‌شود . هاشمی با بیان اینکه «شاید در تمام الفاظ روی زمین هیچ لفظی به سرنوشت شوم و نفرت بار کلمه «استعمار» مبتلا نشده باشد» گفتمان ضداستعماری خود را آغاز می‌کند . او در اینجا به مسئله «استعمار» و نگاه ابزاری آن به دین هم می‌پردازد . او معتقد بود دیپلمات‌های استعمارگر «مَذهَب» را مهم‌ترین ضامن سیاست‌های خود می‌دانستند و به همین جهت اُسقُف‌ها و کشیش‌ها «پیشقراولان غارت» بودند و با نام خدا و دین منافع و مصالح استعمارگران را تأمین می‌کردند ، و آنها را «با استناد به دستورات مجعول یا مُحَرَّفِ اِنجیل مُقَدَّس» به صبر و تحمّل ناراحتی فرا می‌خواندند . او می‌نویسد: «اینجا است که سرنوشت «مذهب» و کلمه «استعمار» به هم مربوط می‌شود و یک آینده در انتظار هر دو مفهوم مُقَدَّس می‌نشیند». هاشمی این شیوه از استعمار را حتی از هجوم وحشیانه افرادی چون چنگیز ، بدتر ارزیابی می‌کند ، زیرا در آن شرایط افزون بر اینکه مردم نسبت به این غارت [هجوم وحشیانه افرادی چون چنگیز] آگاهی مناسبی داشتند همچنین «از مزایای رعیّت‌بودن دولتِ فاتح بهره‌مند می‌گشتند!» ...  ...  ...

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://taaghche.com/book/120404/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A2 +طاقچه+

************************************

امام جمعه قم رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت
حواشی درگذشت هاشمی؛ از ماجرای کالبدشکافی تا شایعه ترور | چرا محافظان هاشمی  در استخر نبودند؟ - همشهری آنلاین
** آیت الله هاشمی رفسنجانی عالم مُجاهد و یار دیرین اِمامَین انقلاب اسلامی

امام جمعه قم رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

قم - تولیت آستان مُقدَّس حضرت معصومه(س) و امام جمعه قم با صدور پیامی، ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه(س)، متن پیام آیت‌الله سید محمد سعیدی در پی ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین شرح است:

بِسم‌ِاللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ (امام علی علیه‌السلام)

خبر درگذشت عالم مُجاهد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین حضرت امام  [خمینی] «قُدِّسَ سِرُّهُ» و مقام مُعظَّم رهبری [امام خامنه ای] «مُدَّظِلُّهُ» موجب تَأثُّر و تَألُّم گردید . اینجانب این ضایعه را به محضر مقام مُعظَّم رهبری، مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه و خانواده محترم ایشان و عموم ملّت ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند مُتعال برای ایشان رحمت و مَغفرت الهی را خواستارم .

*** [عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ اِبْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ «عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ» قَالَ: إِذَا مَاتَ اَلْمُؤْمِنُ اَلْفَقِیهُ ثُلِمَ فِی اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ . ]

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.mehrnews.com/news/3873207/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%82%D9%85-%D8%B1%D8%AD%D9%84%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84 +خبرگزاری مِهر+

************************************

آیت الله هاشمی رفسنجانی مصداق یک مجاهد اصیل بود/ شخصیت‎ها را تا زنده هستند  تجلیل کنیم - خبرگزاری حوزه

حواشی درگذشت هاشمی؛ از ماجرای کالبدشکافی تا شایعه ترور | چرا محافظان هاشمی  در استخر نبودند؟ - همشهری آنلاین

***نسیم معرفت***

حُجَّتُ الأِسلام سیّد حسین حسینی قُمی : آیت الله هاشمی رفسنجانی عُصاره همه اصول و ارزشهای اسلامی بود + 26  /  10  /  1395 .

شَفَقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- خطیب حوزه علمیه قم با برشمردن عُصاره اصول و ارزشهای اسلامی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی عُصاره همه این اصول و ارزشهای اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار شَفَقنا در قم، حُجَّتُ الأِسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی در مراسم هفتمین شب ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، ایمان، هجرت، جهاد، شهامت، صبر و پایداری، اخلاص و صداقت را عصاره اصول و ارزشهای قرآنی برشمرد و اظهار کرد: قرآن کریم به جای تکیه بر اشخاص و نام بردن از افراد، به ارزشها تکیه می کند چون ارزشها هستند که به انسان عظمت و شخصیت می دهد . ...  ...  او با طرح این سئوال که آیا این فضائل و ارزشها در مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وجود نداشت؟ گفت : اگر معیار، هجرت است ، آیت الله هاشمی رفسنجانی از 14 سالگی به قُم آمد و زیر نظر آیات مرعشی نجفی و در مجاورت امام خمینی(ره) زندگی خود را آغاز کرد. حسینی قمی ادامه داد: اگر معیار، جهاد است ، آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب در رکاب امام خمینی با رژیم ستمشاهی مبارزه کرد و در این راه، شکنجه شد، لازم است نسل جوان برای درک این سخن به موزه عبرت بروند و شکنجه های مجاهدین که یکی از آنها آیت الله هاشمی است را در کمیته مشترک ضد خرابکاری سابق ببینند. او افزود: اگر در مراسم تجلیل [آیت الله هاشمی رفسنجانی] ، فرماندهانِ سپاه گوی سبقت را از یکدیگر می رُبایند و اگر سردار سلیمانی در این مراسم حضور پیدا می کند به دلیل آن است که آنها بهتر می دانستند نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در دفاع مُقدَّس چقدر ارزشمند بود . این سخنران حوزه علمیه با بیان اینکه نسل جوان امروز از دفاع مُقدَّس و مبارزات انقلاب آگاهی کافی ندارند، خاطرنشان کرد: نسل اول انقلاب و دفاع مقدّس باید خاطرات خود را بیان کنند و بدانید اگر جامعه ما مجاهدین را فراموش کنند آن روز روز مرگ جامعه خواهد بود . او با نام بردن از شخصیتهای انقلابی چون آیات سعیدی، بهشتی، مُطهّری و هاشمی رفسنجانی گفت: اگر جامعه این مبارزین و مجاهدین را فراموش کند، حیاتش را از دست می دهد . حسینی قُمی ضمن تاکید بر آشناکردن نسل جوان با انقلاب و دفاع مقدّس ، نسل سوم و چهارم انقلاب را به خواندن خاطرات مبارزین رژیم ستمشاهی، خاطرات دوران دفاع مقدّس و خاطرات آزادگان سرافراز جنگ تحمیلی توصیه کرد . او با اشاره به تلاش کوردلان مُنافق برای ترور آیت الله هاشمی از این عالم برجسته با عنوان شهید زنده یاد کرد و گفت : امام خمینی(ره) مرحوم هاشمی رفسنجانی را شهید زنده نامیدند. این استاد حوزه، در ادامه خاطرنشان کرد: اگر علم و دانش فضیلت محسوب می شود، آیت الله هاشمی مجموعه 20 جلدی تفسیر راهنما را نگاشتند و طبق سخن خود ایشان در چند سال قبل ، کُتُب فقهی را مطالعه می کرد اما متأسّفانه شخصیت علمی آن مرحوم کمتر عرضه شده است . او با اشاره به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی  در بحث قطعنامه 598 گفت: در روایات داریم که «اگر کسی عمل خالصانه به سوی خدا فرستاد، خدا بهترین مصلحت را برای او رقم می زند»؛ آیت الله هاشمی در همه جا خدمت خالصانه کرد  و خداوند اجر و مُزد او را در مراسم تشییع و تجلیل وی داد . حسینی قمی با اشاره به مراسمات تجلیل از هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: نباید مُرده پرست باشیم بلکه باید قدر شخصیّتهای خود را در حیات آنها بدانیم ، اخلاق اسلامی این نیست که تا وقتی زنده هستند از آنها بدگویی کنیم و وقتی از دنیا رفتند از آنها خوبی بگوییم و تجلیل کنیم. بی انصافی است بعد از مرگ عزیزان، سخنی به ناروا بگوییم . او با اشاره به تأکید قرآن کریم مبنی بر رعایت حرمت مؤمنان توسط یکدیگر خاطرنشان کرد: جناحها و گروههای مختلف نباید پیام رهبری [امام خامنه ای] به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تفسیر کرده و تنها خود را زیر خیمه قرار دهند بلکه انصاف این است که اجازه دهند همه علاقمندان به نظام و رهبری و دلسوزان انقلاب را زیر این خیمه قرار گیرند. این خطیب و سخنران مراسم، ادامه داد: مُتأسِّفانه هر جناحی در کشور، دیگری را طرد می کند در حالیکه براساس بیانات رهبری گروهها و جناحها باید جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشند . او در پایان تاکید کرد: تجلیل از هاشمی رفسنجانی تجلیل از همه ارزشها و فضیلتهای انسانی چون دینداری، جهاد، علم، شهدای زنده، امام، انقلاب و مبارزان است . در این مراسم آیات عِظام مَکارِم شیرازی، شُبَیرِی زَنجانی، نوری همدانی، نماینده آیت الله حکیم ، آیات عَلَوِی گرگانی، عَلَوِی بروجردی، هادوی تهرانی، مؤمن، خَرّازی ، فاضل لنکرانی و گرامی و حُجَج اسلام و المُسلمین شهرستانی نماینده تامُّ الأِختیار آیت الله العظمی سیستانی، مَلِکا رئیس دفتر رهبری در قم ، اعضای جامعه مُدرِّسین حوزه علمیه قم، ائِمّه جُمعه قم و حومه و نیز مسئولان استانی حضور داشتند.

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 **  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://fa.shafaqna.com/news/309750/%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3/+شَفَقنا+

************************************

آیت الله مقتدایی/  آیت الله هاشمی

***نسیم معرفت***

** سه شاخصه مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی

حوزه/ قائم مقام جامعه مدرسین با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به رهبر مُعظَّم انقلاب عشق می ورزید، گفت: ایشان در موارد متعددی تصریح می کرد که بهتر و صالح تر از حضرت آیت الله خامنه ای برای رهبری نداریم . آیت الله مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین و دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: فقدان حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی خسارت بزرگی برای اسلام ، انقلاب و جامعه است. قائم مقام جامعه مدرسین با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی از ارکان مهم نظام مُقدّس جمهوری اسلامی بود، تصریح کرد: ایشان همچنین از مبارزین سرسخت و مداوم و از یاران و حامیان دیرین امام خمینی(ره) و مقام مُعظّم رهبری به شمار می رفت . دبیردوم شورای عالی حوزه با اشاره به سوابق مبارزات آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مبارزات ایشان با رژیم مَنحُوسِ پَهلَوِی به حدّی بود که بارها زندان رفت و شکنجه شد اما با کمال مقاومت، شهامت و شجاعت راه مبارزه را ادامه داد. آیت الله مقتدایی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از پیروزی انقلاب با تمام وجود در خدمت انقلاب، اسلام، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود، ابراز داشت: ایشان همواره بعد از رحلت امام راحِل از مقام مُعظّم رهبری حمایت می کردند و حقیقتا دوست، رفیق صمیمی، همراه و همکار با رهبر مُعظَّم انقلاب [امام خامنه ای] بودند . وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به رهبر مُعظَّم انقلاب عشق می ورزید، اظهار داشت: ایشان در موارد متعددی تصریح می کرد که بهتر و صالح تر از حضرت آیت الله خامنه ای برای رهبری نداریم . عضو خبرگان رهبری سه شاخصه مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی را تلاش ، اخلاص و دلسوزی برای انقلاب عنوان کرد و گفت : ایشان خالصانه ، با تمام وجود و دلسوزی برای نظام و اسلام فعالیت می کرد. آیت الله مقتدایی با بیان اینکه آیت الله هاشمی بعد از پیروزی انقلاب در منصب های مختلفی به ایفای مسئولیت پرداخت، اظهار داشت: ایشان هر منصبی را که می پذیرفت به نحو کامل آن را انجام می داد . وی در پایان با آرزوی مغفرت و رحمت الهی برای آیت الله هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: خداوند ایشان را رحمت کند و با پرونده و نامه عمل بسیار خوب به ملاقات پروردگار نائل شد و اِن شاءَ الله اجر و پاداش خود را در پیشگاه عَدل الهی مشاهده خواهد کرد .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.hawzahnews.com/news/405049/%D9%81%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84+خبرگزاری رسمی حوزه+20 دی 1395+

************************************

***نسیم معرفت***

** تفکر اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره مُرید امام [خمینی] (ره) و همراه رهبری مُعَظَّم انقلاب [امام خامنه ای] بود و از هیچ گونه تلاشی برای سرافرازی جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرد . به گزارش ایسکانیوز، حُجَّت الأِسلام اَبُوترابی فرد  در مراسم بزرگداشت رحلت رئیس فقید مَجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در تَفت [در استان یزد] برگزار شد، گفت : در گذشت ناگهانی رفیقِ دیرین، همسنگر و همگام امام و رهبری در دوران مبارزات نهضت اسلامی را به محضر مردم قدر‌شناس و مقام مُعظّم رهبری [امام خامنه ای] تسلیت می‌گوییم. وی اظهار کرد: «تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی نمادی از وحدت ملی بود و این سرمایه بزرگی است . تفکر اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که اگر می‌خواهیم مقابل آمریکا و استکبار جهانی مقاومت کنیم ، باید تولید و خَلق ثروت کنیم و تلاش کنیم آن ثروت را عادلانه در خدمت افراد جامعه قرار دهیم.» ابوترابی فرد اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر دانش و مُنتهی بر اراده ملّت و مدیریت دقیق و کامل مصرف دانست و بیان کرد که همگان باید از اسراف و تجمّل گرایی دوری کرده تا موفق باشیم ... وی به خدمات چندین و چندساله آیت الله هاشمی رفسنجانی به انقلاب و دوام و بقای حکومت جمهوری اسلامی اشاره و عنوان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره مُرید امام [خمینی] «ره» و همراه و همگام با رهبری مُعظَّم انقلاب [امام خامنه ای] از هیچگونه تلاشی برای سرافرازی جمهوری اسلامی ایران فروگذار نبود. مجلس ترحیم و بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با همکاری دفتر امام جمعه، فرمانداری شهرستان تَفت و با حضور گسترده دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تَفت، مسئولان، نهادهای نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم در مسجد امام خمینی «ره» تَفت برگزار شد. حاضران در این مراسم در سوگ و ماتم این بزرگ مرد عرصه سیاست و تاریخ ایران عزیز نشستند.

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.iscanews.ir/news/721544/%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%81%D8%B1+باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران+

************************************

آیت الله هاشمی رفسنجانی از پیشتازان مبارزه با طاغوت بود/ اقتصادما اسلامی  نشود در سیستم سرمایه داری غرق خواهیم شد - خبرگزاری حوزه

***نسیم معرفت**

آیت الله هاشمی رفسنجانی مرد خستگی ناپذیر سنگرهای مختلف

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ اَبنا ـ «آیت الله محسن اراکی» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و دبیرکل مَجمَع جهانی تقریب مذاهب در پی ارتحال «آیت الله هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کرد.
متن پیام وی به شرح ذیل است:

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر عُروج مُبارِز خستگی ناپذیر و مُجاهِد نَستُوه و یار دیرین انقلاب و رهبری عزیز انقلاب مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار جانسوز و اندوهناک است . چهره درخشان سالهای مبارزه در کنار امام راحِل [امام خمینی «ره»] در قبل از انقلاب و مرد روزهای بزرگ و حساس پس از انقلاب که عمر پربرکت خویش را در مسیر خدمت به نظام مُقدَّس اسلامی مصروف داشت . شخصیّت برجسته ای که به رَغم تلاش وافر بدخواهان نظام و مُنحرِفین از مسیر اصلی امام ، هیچگاه خِلَلی در ارادت و عَزم راسخش در مسیر ولایت دیده نشد . مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را می توان مرد خستگی ناپذیر سنگرهای مختلف از حضور در شورای انقلاب تا جانشینی فرمانده کل قوا و مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر جایگاه های حسّاس نظام دانست . اینجانب با نهایت اندوه و تَألُّم و تَأثُّر عمیق این فقدان بزرگ را به مقام معظم رهبری [امام خامنه ای] ، مراجع عظام تقلید و علمای حوزه های علمیه و بیت شریف ایشان تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و عُلُوِّ درجات را برای آن عزیز سفر کرده از درگاه اَحَدیَّت مسئلت می نمایم.

مُحسِن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی+20 دی 1395 .

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

https://www.ahl-ul-bayt.org/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/item/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%B4+مجمع جهانی اهل بیت «علیهم السلام»+

************************************

***هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب محسوب میشود

آخرین سفر سردار کبیر به مازندران در قاب تصویر - ایرنا

***نسیم معرفت**

** هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب محسوب می‌شود

تَوصیفات آیَتُ الله حاج شَیخ عَبدُالله نَظَری خادِمُ الشَّرِیعَه از آیت الله هاشمی رفسنجانی+22 دی 1395 .

** مُشاوِری دَقیقُ النَّظَر در طوفان حوادث قبل و بعد از انقلاب ، نافِذُالکَلام در حُدود و ثُغُورِ مملکت ، مُرَوِّجُ الأَحکام ، مُبَلِّغ دهه غَدیر ، شخصیّتی صادق و خَبیر  ، عُنصُری با انگیزه و خادمی بی توقّع  ، هاشمی رَجُل مُبارِز [با] اندیشه ، درایت ، کفایت و خدمت بود . خدمتگزار مُخلِصِ مَکتب فَیّاضِ جعفری ، دانشمند شریعت مَآب ، حَُماةُ المِلَّه ، مُشیر و اَمینِ امام اُمَّت ، رفیق رهبر جَلیلُ القَدر، نَدیمِ اینجانب .

پیام تسلیت فقیه اهل بیت عِصمَت و طهارت «عَلَیهِم ُ السَّلام» حضرت آیَتُ الله العُظمی حاج شَیخ عَبدُالله نَظَرِی خادِمُ الشَّریعَه «مُدَّظِلُّهُ» ، مُؤسِّس دهه غدیر در قرن مُعاصر ، بمناسبت رحلت رفیق بیش از نیم قرن و هم اُفُق در مبارزه و مُجاهدت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی «عَلَیهِ الرَّحمَه»
 

به اِسمِهِ تَعالَی شَأنُهُ

رحلت مِحنَت‌بار خدمتگزار مُخلصِ مَکتبِ فیّاضِ جعفری ، دانشمندِ شریعت مآب ، حَُماةُ المِلَّة، مُشیر و امین امامِ اُمَّت ، رفیق رهبر جَلیلُ القَدر، نَدیمِ اینجانب در دوران مُبارَزه با ظَلَمَه. مُشاوری دَقیقُ النَّظَر در طوفان حوادث قبل و بعد از انقلاب ، نافِذُالکَلام در حُدود و ثُغُور مملکت ، مُرَوِّجُ الأَحکام ، مُبَلِّغ دهه غدیر ، مرحوم آیت الله حاج شیخ علی اکبر هاشمی رفسنجانی «طابَ رَمْسُهُ» مُوجب تَأثُّرِ عمیق و ملال خاطر گردیده . لازم دانستم چند سطری برای اِحقاقِ حقِّ ذِی حَقّ بیانِ واقعیّت ، عزیزان را مُطّلع سازم . مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی در خدمات به اساس شریعت و ترویج نشر مظلومیّتِ مظلومان ، همان بس که در سفر معنوی به حَرَمَین شَریفَین و حرکت بی نظیرش در اِعلامِ مواضع ولایی و اعتقادی جهت دفاع از حریم کَوثَر ، وجود مَظلومه دَهر ، اوّل شهیده راه امامت ، صِدّیقَه اَطهَر «سَلامُ اللهِ عَلَیها» در اَبعاد شناخت و رفع اِبهام برای آیندگان ، مسأله فَدَک و حضور در خِطَّه عرش مکان فَدَک و اظهار نمودن این حقیقت بلاانکار رُخ دادِ مَکتُومِ تاریخ و این حادثه جهان سوز ، وسیله شفاعت خود را در فردای قیامت تأمین نموده ، زهی سعادت ؛ و همچنین عرض ادب و تواضع و اهتمامش نسبت به بیان دهه غدیر . اُمید است که اِن شاءَ اللهُ تَعالَی مَرهونِ اَلطاف اوّل مظلوم عالَم ، عَلِی «عَلَیهِ السَّلام» قرار گیرد . شخصیّت صادق و خبیری که در بدو شروع نهضت ، رُکنیّتِ انقلاب و تاریخچه این نظام بود و در فضل و کمال و ادب و وقار و فضیلت و ذَکاوت ، مایه افتخار روحانیّت به شمار می‌رفت و برای صیانت از اقتدار و هَیمَنَه جمهوری اسلامی ایران هر جا تشخیص می‌داد که وجودش نافع و تأثیر پذیر بود ، همه مَشقّات و رنج و گرفتاری، حتّی زندان و شنکجه را تحمّل می‌کرد و عمل به وظیفه دینی و انسانی خود می‌نمود و اَلحَمدُالِله چون نیّت خیر داشت ، مُوفّق و مُؤیّد به توفیقات الهی بود . عُنصری با انگیزه و خادمی بی توقّع و مُجاهَدَت و مُبارَزَه قبل انقلاب تحت زعامت و رهبری داهِیانَه اُستاذُنَا الأَعظَم امام راحِل [امام خمینی]، صاحب نظری نو بود ، در واقع و به شهادت عُقَلاءِ مُنصِف و اُمَناءِ دلسوز ، هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب محسوب می‌شود ؛ و بعد از انقلاب هم با همان روحیه عالی و جِدّ و جَهد و همّتی عَقلانی، با دقّت و غیر بینی خود را برای حفظ کِیان و اقتدار و عزّت ملّتِ شریف وقف نمود و دارای مَساعِی مَشکورَه بود . این میراث گرانقدر را که با اخلاص و جان نثاری شهداءِ عزیز در جامعه امانت گذاشته شده، تا حدّ جان نگهداری نمود . لیاقت و درایت و کفایت این رجل نامی در نزد عام و خاصّ بلکه در جهان برای رفع موانع و حوادث که انقلاب را تهدید می‌کرد ، با ارائه طریق و تفاهُم و تعقّل گرایی و نظراتش مفید فایده و در مواقع حسّاس با شَور و مَشورت از مَقام مُعَظَّم رهبری کشور را از بحران نجات می‌داد . ایشان مُعتَمَد و وثوق و اهل شَور با حقیر در نقش و استمرار نظام و دیگر عالمان نامدار و مجتهدان ذی نفوذ که مَلاذ و مقام مرجعیّت و مَلجأئیّت مردم را در اقصی نقاط کشور عهده داشته و دارند، بودند . حتی برای مُهمّات کشور و جهان سفر می‌نمودند ، چند نوبت به بیت حقیر تشریف فرما شدند ؛ و در نجف اشرف با مرجع بزرگ آیت الله العُظمی سیستانی «مُدَّظِلُّهُ» دیدار داشتند. این‌ها نشانه بارِزِ اکرام و تجلیل وی بود ؛ و این همفکری با علماء و فُحول را اصلی اساسی و ریشه‌ای می‌دانست  و بسیار هم قابل تحسین بود در بین جامعه . البته در تاریخ مُشَعشَعِ روحانیّتِ اصیل و مُتَّقی و ریشه دار و مُستقلِّ شیعه ثبت هست که در زمان غَیبت کُبرایِ صاحب و مولایمان حضرت وَلیِّ عَصر «عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ» در میان جامعه و با توکّل به خداوند مُتعال و عنایت ذَواتِ مُقَدَّسَه معصومین «عَلَیهِمُ السَّلام» با بیان و بنان و تبلیغ و جان فدای قرآن و اسلام به وظیفه شرعی و عَقلانی عمل کرده و می‌کنند و همیشه هم [موردِ حسادت] حسودان دشمنان دانا و دوستان نادان قرار می‌گیرند . رُنُود [رِندها و شَیّادها] برای این که ضربه به انقلاب بزنند ، در حین پیروزی و بعد از آن بعضی از رجال علمی و مردم مِحوَر در روحانیت را شخصی [تِرور شخصی و جسمی] به شهادت رساندند ، مثل حضرات آیات و حُجَج که شیرازه نهضت بودند ؛ مُطَهَّری، قُدُّوسِی، رَبّانی شیرازی، صَدُوقِی یزدی، اَشرفی اصفهانی، دَستغیب، مَدَنی، نَوّابِ  صَفَوِی ، باهنر، رَبّانی اَملَشِی، مَحَلّاتی، مُفَتِّح، بهشتیِ مظلوم  و دیگران عزیزانِ فَقید «رَحمَتُ اللهِ عَلَیهِم» که از اَصدِقاءِ بنده بودند و سابقه حَوزَوِی و مُبارزاتی با هم داشتیم و بعضی از رجال و علماء مُؤثِّر به مثل مرحوم هاشمی رفسنجانی را شخصیّتی ، حُرمَت شکنی [تِرور شخصیّتی]  کردند که این حرکات از کرامت انسانی و وجاهت شرعی ،  غیر مَمدُوح ، بلکه قُبح عقلی دارد و آیندگان و نسل جدید ، تاریخ را می‌خواند و قضاوت می‌کند که مردان بزرگ چه سرنوشتی داشته و دارند ؟!!! .

هاشمی رَجُلِ مُبارَزَه ، صداقت ، جهاد و مُجاهَدت بود .

 هاشمی رَجُل مُبارِز  [با] اندیشه ، درایت ، کفایت و خدمت بود .

 هاشمی صَدیقِ شَفیقی برای همفکران و هم رزمانش بود .

 هاشمی خیرخواه و جامعه شناس بود .

. هاشمی مُطیع و مُرید امام بزرگوار [امام خمینی «ره»] و مُدافع و حامِیِ مَقام مُعَظّمِ رهبری [امام خامنه ای] بود .

 هاشمی برای تثبیتِ اَهدافِ نظام همیشه بیانش در میان دلسوزان انقلاب و نُخبگانِ جهان قابل احترام بود .

حُسنِ خِتامِ عمرش مُقارِن گشته با وفات کریمه آل طاها حضرت معصومه «سَلامُ اللهِ عَلَیها» عاشَ سَعیداََ وَ ماتَ سَعیداََ .

فُِقدان و حِرمانِ حُضورِ رفیقِ شَفیقِ مهربانِ هم اُفُق فکری و مبارزاتی بیش از نیم قرن از دوران درس امام راحِل در قم و شروع نهضت تاکنون بر دلم سنگینی می‌کند ، چاره تسلیم و ادب تمکین هست . با رضا به قضای الهی ، رِحلت این عزیز سفر کرده را پس از عرض تَعزِیَت به ساحت مَوعُود انبیاء و اَئِمَّه و موصوف کُتُبِ آسمانی جهان مدارِ جهان مُطاع ، حضرت وَلیِّعَصر «عَلَیهِ السَّلام» ، خاصَّه خَلَفِ اَصلَحِ امام [خمینی]  ، بَقِیَّةُ السَّلَفِ مُدافعان دین و ملّت و مملکت در عرصه مجاهدت ، ناخُدای کشتی انقلاب ، رهبر حکیم [امام خامنه ای] که خدا حافظ و نگهدارش باشد و از خزانه غیب مَدَد و یاریش نماید ، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، ملّت عالِم دوست و خادِم پرور ایرانِ مَهدِ تشیُّع ، به ویژه خاندان مُفَخَّمِ [مُعَظَّم] هاشمی و مَرعَشِی ، مُتَعَلِّقَه مُکَرَّمَه، فرزندان مُحترم، اَخَوانِ مُعَظَّم و عموم شُرَکاء در ماتَمِ سَبَبی و نَسَبی ، تَعزِیَت عرض نموده ، غُفرانِ رحمت و حَشر با صاحب عُظمای دهه غدیر ، حضرت اَمیرُالمُؤمِنین و ائمه معصومین «عَلَیهِمُ السَّلام» را برای آن فَقید سَعید و عاقبت به خیری و آسانی سفر با خوف و رجاءِ مرگ و آمرزشِ قبل مرگ را برای همه از ساحت اَقدَسِ رُبُوبی «جَلَّ وَ عَلا» مسئلت دارم . سخت هست در یَومَ الحِساب «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ . آیه 24 سوره صافّات» پناه می‌بریم به خدا از حوادث و فِتَنِ آخِرِالزَّمان .

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

بِحُرمَةِ مُحَمَّدِِ وَ آلِهِ الأَطهارِ

فِی شَهرِ رَبیعِ الثّانِی 1438

اَلأَقَلّ عَبدُالله نَظَرِی خادِمُ الشَّریعَه

**  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 **  تهیّه و تنظیم  توسّط : اُستاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی .

https://rafsanjani.ir/records/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2+مرکز اَسناد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی+

************************************

************************************

**** گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی کیست؟!!! +http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/91+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما+کلیک کنید+

** گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرِمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی رفسنجانی کیست ؟!!!+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+استادسیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+1402+http://hakim-askari.rozblog.com/post/761 .+کلیک کنید+!

*باریک بینی های مضروتفرقه افکنانه و وحدت شکن+نسیم معرفت+به قلم آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+دی ماه 1395+سال رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/4381/+

http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برزنان برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .

 ***موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی.+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+https://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=15567 .+پایگاه اندیشوران حوزه..

*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .

 ** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .

*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+

*** ازدواج کنید - ازدواج کنید - ازدواج کنید+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18347 . +کلیک کنید .

*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .

***موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی.+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+https://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=15567 .+پایگاه اندیشوران حوزه..

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

*** درخشانترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی+شاعر همه قرن ها و همه قشرها+بیانات آیت الله امام خامنه ای در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در سال 1367 +سایت حکیم زین العابدین  عسکری گیلانی لشت نشایی+ http://hakim-askari.rozblog.com/post/751 + کلیک کنید  .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش