آخرین مطالب

مرحوم سید نور الدین سعادت میرقدیم لاهیجانی+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما

مرحوم سید نور الدین سعادت میرقدیم لاهیجانی+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما

تسلیت






*مرحوم سید نور الدین سعادت میرقدیم لاهیجانی از روستای سادات محلّه لاهیجان (تاریخ رحلت : 22 بهمن 1399 شمسی) + خداوند به همه بیماران بویژه به بیماران کُرُونایی «کُوِید19» شفای عاجل عنایت فرماید .

***نسیم معرفت***




به نام خدایی که بازگشت همه به سوی اوست


انا لله و انا الیه راجعون


شادی روح عزیز سفر کرده به سرای جاوید مرحوم مهندس سید نورالدین سعادت میرقدیم فرزند دلبند جناب استاد سید نورالله سعادت میرقدیم لاهیجانی ، یک فاتحه و سه صَلَوات هدیه نمایید . به پسر عمه عزیز و خانواده محترمش و سایر اقوام و منسوبین و دوستان و همکاران آن مرحوم تسلیت عرض می کنم و غفران و رحمت الهی را برای این مسافر دیار باقی از پروردگار مهربان مسئلت دارم .



سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


26 بهمن 1399 شمسی


شهر مقدّس قم



*********************************



كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ . هر نفسى، چشنده‌ى مرگ است؛ سپس به سوى ما باز گردانده مى‌شويد .  (سوره عنکبوت آیه 57) .


كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ   .  هركسى چشنده‌ى مرگ است. و بى گمان روز قيامت پاداش‌هاى شما به طور كامل پرداخت خواهد شد. پس هركس از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگانى دنيا، جز مايه‌ى فريب نيست .   (سوره آل عمران آیه 185) .



*********************************



 نوگُلی پرورده بودم ، خاک از دستم رُبود

آنچنان در بَر گرفت ، انگار در عالَم نبود

سالها زَحمت کشیدم ، تا گُلم پَرورده شد

ناگهان پیک اَجَل ، آن غنچه از نزدم  رُبُود


*********************************


چه خوش باشد در این دنیای فانی

به خوش نامی نمودن زندگانی

که بعد از ما بسی گردش کُنَد چرخ

نماند جز نکونامی نشانی


*********************************


خوشا آن کس که نیکی حاصل اوست

پیاپی عشق یزدان در دل اوست

خوشا آن کس که بعد ترک دنیا

بهشت جاودانی منزل اوست



*********************************


روزی که زیر خاک تن ما نَهان شود

و آنها که کرده ایم یکایک عَیان شود

یا رَب به فَضل خویش ببخشای بنده را

آن دَم که عازِمِ سَفَرِ آن جهان شود


شیخ اَجَلّ سعدی شیرازی



*********************************


بر طاقِ ایوان فریدون نبشته بود :


جهان ای برادر نمانَد به کس

دل اَندر جهان آفرین بند و بس

مَکُن تکیه بر مُلک دنیا و پُشت

که بسیار کس چون تو پرورد و کُشت

چو آهنگ رفتن کند جان پاک

چه بر تَخت مردن چه بر روی خاک


* گلستان سعدی ، باب اول ، ص 46  -  با تصحیح حُسَین اُستاد وَلِی




*********************************


اگر زرّین کُلاهی عاقبت هیچ

اگر خود پادشاهی عاقبت هیچ

اگر مُلک سُلَیمانت ببخشند

در آخِر خاکِ راهی عاقبت هیچ


باباطاهر هَمَدانی



*********************************


خواجه تا چند حِساب زَر و دینار کنی
سُود و سرمایه دِین بر سَرِ بازار کنی

شب عُمرت بَشُد و صبح اَجَل نزدیک است

خویشتن را گه آن نیست که بیدار کنی


عَطّار نیشابوری



*********************************


کاروان زندگي مَنزِل به مَنزِل مي رود

چيست تقدير الهي  ، عاقبت مرگ است مرگ

صُحبت ما و مَنَت گوش فَلَك  كَر ميكند

در دَمِ آخِر نه آهي ، عاقبت مرگ است مرگ

کار ما در لَوحِ  محفوظ است ، اما نام ما

نقش بر مَسكُوك شاهي ، عاقبت مرگ است مرگ

مُوسِي مِصري و يا فرعون در اوجِ غُرور

نيست آنان را پناهي   ، عاقبت مرگ است مرگ

يُونسي در بَطن ماهي يا كه يُوسف بس عزيز

گر به زندان يا به چاهي  ، عاقبت مرگ است مرگ

ور سُلَيمان حشمتي يا مور در مُلكِ خدا

گر بخواهي ور نخواهي عاقبت مرگ است مرگ

هر نَفَس از سينه خيزد هست دَقُّ الباب مرگ

نَوبَتَت شام و صَباحي ، عاقبت مرگ است مرگ

كو سپاه خُسرو و كو تخت جمشيدِ بزرگ

ساز و برگ هر سپاهي ،عاقبت مرگ است مرگ

مرگ چون قلّادَه ای است ، بر  گردن خلق خدا

گر سفيد و يا سياهي ،عاقبت مرگ است مرگ

هر كه هستي هر چه هستي نُكته اي آموزمت

نيست غير از مرگ راهي عاقبت مرگ است مرگ



مهدی روحانی کاشمری



*********************************


قومی که ره به عالَم تحقیق می‌برند

مُشکل به تُرَّهاتِ جهان سَر بَر آوَرَند

چیزی که هیچ گونه وفایی نمی‌کند

من در تعجّبم که غم او چرا خورند؟

این جامها چه فایده؟ چون بَر کَنَد اَجَل

وین پرده ها چه سود؟ که بر ما همی‌دَرَند

کمتر ز مار و مور شناس آن گروه را

کز بهر مار و مور تَنِ خود بپرورند

خواهی گذشت بی‌شک ازین آستانه تو

و آنان که از پی تو بیایند بگذرند

دستِ زمانه بر سر مردم کُند به صبر

این خاک را که مردمش امروز برسرند

روزی امیرِ تخت نشین را نگه کنی

کز تخت برگرفته ، به تابوت می‌برند

ارباب ظلم را به ستم دست روزگار

از بیخ بَر کَنَد ، که درختان بی‌بَرَند

گرگ اجل یکایک ازین گله می‌برد

وین گله را ببین که چه آسوده می‌چرند!  + وین گلّه را نگر که چه خوب می چرند !

اِکسیر صِدق در دل آنها که کار کرد

اندامشان به خاک نپوسد ، که چون زَرَند

ای اَوحَدِی ، مرو پی‌مُرغان دانه چین

گر در پی هوای عرش ببینی که می‌چرند

با طالبانِ دُنیَیِ دُون دوستی مکن

کز روی عقل دشمن خود را مُسخَّرَند



* رُکنُ الدِّین اَوحَدِی مَراغَه ای - اهل  آذزبایجان شرقی



*********************************


به نام خدا


دل به دنیا درنبندد هوشیار


یکی از بهترین قَصائِد شیخ اَجَلّ سعدی شیرازی،  قصیده زیر است  که تقدیم می کنم به همه ایرانیان ادب دوست و همه کسانی که عاشق اشعار سعدی هستند . سعدی این قصیده را در خطاب به «اَنکِیانُو» حاکم مُغولِ فارس سروده است  (667 - 670  ه ق) .


بس بگردید و بگردد روزگار

      دل به دنیا درنبندد هوشیار

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

        پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

اینکه در شهنامه‌ها آورده‌اند

       رُستم و رُویینه‌ تَن اسفندیار

تا بدانند این خداوندان مُلک

       کز بسی خلقست دنیا یادگار

اینهمه رفتند و مایِ شُوخ چشم

        هیچ نگرفتیم از ایشان اعتبار

ای که وقتی نُطفه بودی بی‌خبر

     وقت دیگر طِفل بودی شیرخوار

مدّتی بالا گرفتی تا بُلوغ

      سَرو بالایی شدی سیمین عِذار

همچنین تا مَرد نام‌آور شدی

       فارِسِ میدان و صید و کارزار

آنچه دیدی بر قرار خود نماند

      وینچه بینی هم نمانَد بر قرار

دِیر و زود این شکل و شخص نازنین

       خاک خواهد بودن و خاکش غُبار

گل بخواهد چید بی‌شک باغبان

       ور نچیند خود فرو ریزد ز بار

اینهمه هیچست چون می‌بگذرد

   تخت و بخت و امر و نهی و گیر و دار

نام نیکو گر بمانَد ز آدمی

         بِه کزو مانَد سرای زَرنگار

سال دیگر را که می‌داند حساب؟

        یا کجا رفت آنکه با ما بود پار؟

خُفتگان بیچاره در خاک لَحَد

خُفته اندر کَلّهٔ سَر سوسمار

صورت زیبای ظاهر هیچ نیست

        ای برادر سیرت زیبا بیار

هیچ دانی تا خِرَد بِه یا روان

       من بگویم گر بداری اُستوار

آدمی را عقل باید در بدن

      ورنه جان در کالبد دارد حِمار

پیش از آن کز دست بیرونت بَرَد

      گردش گیتی زِمامِ اختیار

گنج خواهی، در طلب رنجی بَبَر

       خَرمَنی می‌بایدت، تخمی بکار

چون خداوندت بزرگی داد و حُکم

         خُرده از خُردان مِسکین درگذار

چون زبردستیت بخشید آسمان

زیردستان را همیشه نیک دار

عذرخواهان را خطاکاری ببخش

زینهاری را به جان دِه زینهار

شکر نعمت را نکویی کن که حق

دوست دارد بندگانِ حقگزار

لطف او لطفیست بیرون از عدد

فضل او فضلیست بیرون از شمار

گر به هر مویی زبانی باشدت

شکر یک نعمت نگویی از هزار

نام نیک رفتگان ضایع مکن

تا بماند نام نیکت پایدار + برقرار

مُلکبانان را نشاید روز و شب

گاهی اندر خَمر و گاهی در خُمار

کام درویشان و مسکینان بده

تا همه کارت برآرد کردگار

با غریبان لطف بی‌اندازه کن

تا رود نامت به نیکی در دیار

زور بازو داری و شمشیر تیز

گر جهان لشکر بگیرد غم مدار

از درونِ خستگان اندیشه کن

وز دعای مردم پرهیزگار

مَنجنیق آهِ مظلومان به صبح

سخت گیرد ظالمان را در حِصار

با بدان بد باش و با نیکان نکو

جای گل گل باش و جای خار خار

دیو با مردم نیامیزد مترس

      بل بترس از مردمانِ دیوسار

هر که دَد یا مردم بَد پَروَرَد

      دیر زود از جان برآرندش دَمار

با بدان چندانکه نیکویی کنی

      قتل مار اَفسا نباشد جز به مار

ای که داری چشمِ عقل و گوشِ هوش

      پند من در گوش کن چون گوشوار

نشکند عهدِ من الّا سنگدل

         نشنود قولِ من الّا بختیار

سعدیا چندانکه می‌دانی بگوی

           حق نباید گفتن الّا آشکار

هر کرا خوف و طمع در کار نیست

          از خَتا باکش نباشد وز تَتار

دولتِ نوئینِ اعظم شهریار

          باد تا باشد بقای روزگار

خسرو عادل امیر ناموَر

        اَنکِیانُو سرورِ عالی تَبار

دیگران حلوا به طَرغُو آوَرَند

      من جواهر می‌کُنم بر وی نِثار

پادشاهان را ثنا گویند و مدح

       من دعایی می‌کنم درویش‌وار

یارب الهامش به نیکویی بده

        وز بقای عمر برخوردار دار

جاودان از دَور گیتی کام دل

      در کنارت باد و دشمن بر کنار


* کلیّات دیوان سعدی باتصحیح محمد علی فروغی قصیده شماره 15در مدح امیر اَنکِیانُو




****  دل به دنیا درنبندد هوشیار +پایگاه اندیشوران حوزه + استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=7923 + کلیک کنید .



*********************************


بی زَر و گنج به صد حِشمَت قارون باشی

در مَقامی که صَدارت به فقیران بخشند

چشم دارم که به جاه از همه افزون باشی

در رَهِ منزل لَیلِی که خطرهاست در آن

شرط اول قدم آن است که مَجنُون باشی

نُقطَه عشق نمودم به تو هان سَهو مکن

ور نه چون بنگری از دایره بیرون باشی

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش

کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی

تاجِ شاهی طَلَبی گوهر ذاتی بنمای

ور خود از تُخمَه جمشید و فریدون باشی

ساغَری نوش کُن و جُرعَه بر افلاک فَشان

چند و چند از غَمِ اَیّام جگرخون باشی

حافظ از فقر مَکُن ناله که گر شعر این است

هیچ خوشدل نپسندد که تو مَحزُون باشی


* دیوان حافظ  با تصحیح مرحوم عَبدُالرَّحیم خَلخالی ص 272 غَزَل 436 .


معنای شعر :


 1-  ای دل آنگاه که از شرابِ سُرخِ معرفت ، خَراب و مَست و مجنون گردیده باشی در این صورت  بدون  داشتنِ مال و  زر و گنج ،  صد حِشمت و جلال و شُکُوه  قارون را دارا  می باشی . به عبارت دیگر اگر اهل معرفت و اهل عشق باشی  مقام و منزلت تو  از صد حِشمت و جلال و جبروتِ ظاهری قارون و قارونیان بالاتر است

 2- در جایگاهی که به  محتاجان و نیازمندان (نیازمندان طریقِ معرفت و طریق عشق) ، صدرنشینیِ مجلس را عطا میکنند امیدوارم که از نظر جاه و مقام و منزلت برتر از همه باشی .

3-  در طریق رسیدن به منزل معشوقه یعنی منزل لَیلِی (لَیلا) که خطرهای بسیاری وجود دارد، شرط گامِ نخستین آن است که دیوانه و مجنون و مَست و  شیفته و شَیدا باشی . به عبارت دیگر سر آغاز طی کردن مسیر عشق ، از خود رهیدن و توجه تامّ به معشوق است .

4- نُقطه و مرکز اصلی دایره عشق را به تو نشان دادم و باید مسیر عشق را درست طی کنی (شرط اول قدم آن است که مَجنُون باشی) ، هوشیار باش و اشتباه مکن وگرنه اگر بدون هدایت و راهنماییِ «خِضرِ راه» در وادی «عِشق» وارد شوی گمراه می شوی و در ظُلُمات می اُفتی و  هنگامی که به خود بیایی ، می بینی که از این دایره ، خارج شدی و به سوی گمراهی و هلاکت پیش می روی .  به قول حافظ «عَلَیهِ الرَّحمه» : قطع این مرحله بی همرهی خِضر مکن - ظُلُمات است بترس از خطر گمراهی   .

5- کاروان رفت و تو در خوابی و بیابانِ حَیرت و سرگشتگی که همراه با صدها خطر می باشد در برابرت قرار دارد ، کی می خواهی در مسیرِ روشن و درست  حرکت کنی و گام برداری ؟ راه را از چه کسی می خواهی بپرسی تا در مسیرِ صحیح حرکت نمایی؟ وقتی دیگر نمانده است . غفلت و از دست دادن فرصت ها تا کی باید ادامه داشته باشد ؟!!!  از عُمرت و از فرصت هایت دیگر چیزی باقی نمانده است . غفلت تا کی ؟!!!    چه کار می خواهی  بکنی؟  وچه وضعی خواهی داشت؟  کی و چه وقتی باید  بیدار شوی ؟!!!  هر چه زودتر قبل از اینکه مرگ به سراغت آید مسیر درست را انتخاب کن و در راه معرفت  و عشق قدم بردار  .

6- اگر  خواهان تاجِ سلطنت و سَروَرِیِ واقعی  هستی ، جوهر و گوهرِ پاکِ فطری و باطنیِ خود را نشان بده  اگر چه حتی از ریشه و نسل و  نژاد جمشید و فریدون باشی . جاه و مقام ظاهری ارزشی ندارد . آنچه که مهم است گوهر پاک و فطرت و باطنِ سالم و اهل معرفت بودن است  . هر چقدر هم مقامِ ظاهری داشته باشی و حتی از نژاد پادشاهانی چون جمشید و فریدون باشی باید برای تحصیل سلطنت و سروری حقیقی و واقعی ، پاک طینت و پاک فطرت باشی و گوهر وجودت را باید آشکار کنی . به قول شاعر : ظاهر زیبا نمی آید به کار - حرفی از معنا اگر داری بیار 

7-  ساغَری و جامی از  شرابِ معرفت و عشق را بنوش تا آرامش یابی  و جُرعَه ای از آن را برگردون و اَفلاک بپاش تا آسمانیان و زمینیان و دیگران را هم بهره مند از شرابِ عشق و معرفت سازی ، تا کی  می خواهی از حوادث و تلخی های روزگار ، جگرخون و نگران و اندوهگین و غُصّه دار  باشی؟ بر امور ناپایدار غُصّه مخور که درمانده می شوی .

8-  ای حافظ ، از فقر و نداری و تنگدستیِ ظاهری ناله و شِکوَه مکن زیرا اگر شعر این است که تو سرودی و پیام سُخَنت  این است که در شعرت آمده است  در این صورت  هیچ خوشدل و اهل صفا و معرفتی نمی پسندد و قبول نمی کند  که تو برای این امور فانی غمگین و افسرده باشی و شایسته نیست که برای چیزهای ناپایدار و فانی شدنی  غمگین و ناراحت و نگران باشی  و به قول سعدی «عَلَیهِ الرَّحمه» :   آنچه نپاید دلبستگی را نشاید  و نیز سعدی «عَلَیهِ الرَّحمه»  در باب اول از کتابِ گلستانش می گوید :

جهان ای برادر نمانَد به کس

دل اندر جهان آفرین بند و بس

مَکُن تکیه بر مُلک دنیا و پُشت

که بسیار کس چون تو پَروَرد و کُشت

چو آهنگ رفتن کند جان پاک

چه بر تخت مُردن چه بر روی خاک


و خداوند مُتَعال در سوره «اَلرَّحمن» آیات  26 و 27 فرمودند : کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ * وَ یَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ .  یعنی هر که روى زمین است ، فنا پذیر است و زنده ابدی ذات خدای با جلال و عظمت تو است .

و به قول شاعر :

هر که آمد به جهان اهل فنا خواهد بود

آنکه پاینده و باقیست خدا خواهد بود

 

پس :  آنچه نپاید دلبستگی را نشاید

  


*** توضیح  اشعارِ فوق  توسط : استاد  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


*************************************

*******************************************

 




****مرحوم مهندس سید نورالدّین سعادت میرقدیم لاهیجانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/708 . +کلیک کنید .


 

 

***پیام تسلیت+مرحوم مهندس سیدنورالدّین سعادت میرقدیم لاهیجی+وبلاگ روستای سادات محله لاهیجان +http://sadatmahalleh.parsiblog.com/Posts/637/%81%ed%c7%e3+%ca%d3%e1%ed%ca%2b%e3%d1%cd%e6%e3+%e3%e5%e4%cf%d3+%d3%ed%cf%e4%e6%d1%c7%e1%cf%f8%ed%e4+%d3%da%c7%cf%ca+%e3%ed%d1%de%cf%ed%e3+%e1%c7%e5%ed%cc%ed%2b%c2%ed%ca+%c7%e1%e1/ .+کلیک کنید .



 

************************************


****مرحوم مهندس سید نورالدّین سعادت میرقدیم لاهیجانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/708 . +کلیک کنید .



*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .

 


***انسان گلِ سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/705 .+کلیک کنید

 

*** انسان گُل سَرِ سَبَدِ موجودات(تفسیر)+ تنظیم و اصلاحات و اضافات توسط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=6779 .+کلیک کنید .

 

*** گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم+مَحَجَّةُ البَیضاء مُلّا مُحسِن فیض کاشانی+آیت الله  سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی + http://hakim-askari.rozblog.com/post/703 . + کلیک کنید .

 

***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) گیلانی جیلدانی لشت نشایی رشتی قُمی+ پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کلیک کنید .

***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانیه) ...گیلانی لَشت نشایی جیلدانی قُمی+نسیم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کلیک کنید .


***  درس هایی از نَهجُ البَلاغه توسط آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی در مسجد امام خمینی پردیسان قم-چهار شنبه شب ها (شب های پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کلیک کنید . 



*** آیاولایت فقیه انتصابی تشریعی الهی است یاانتخابی اعتباری مردمی؟!+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17844+ پایگاه اندیشوران حوزه .+کلیک کنید .

 

*** مِنطَقَةُ الفَراغ چیست و چه لزومی دارد؟!+پرسش و پاسخ+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17657 + کلیک کنید .


*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

 

*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی


*** عناوین و موضوعات اخلاقی،تربیتی ، اجتماعی، سیاسی...+وبلاگ نسیم معرفت+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

 

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید


***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

 

***قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی +پایگاه اندیشوران حوزه+ http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 . +کلیک کنید .

 









مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش